Cybook Muse (Elisa Kirja) lukulaitetta käyttäviä?
Olen tähän mennessä lukenut e-kirjoja (Elisa Kirjasta ostettuja) Android kännykällä ja tabletilla. Sekä kännykässä että tabletissa on kirkas, kiiltävä näyttö mikä tekee joskus lukemisesta hankalaa, esim. kirkkaassa auringonvalossa ulkona (kesällä, rantalomalla tms.)
Sain nyt joululahjaksi Cybook Muse lukulaitteen joka on todella kevyt ja kompakti ja näyttö on miellyttävä. Mutta, tuntuu että joko käytän nyt laitetta väärin, tai sitten siinä on aika surkea käyttöliittymä. Aina kun avaan laitteella Elisa Kirja sovelluksen se pyytää kirjautumaan sisään. Tämä siis joka kerta kun menen Home näytön kautta. Kirjautuminen on todella hidasta ja virhealtista koska näyttö ei ole varsinaisesti kirjoitusnäyttö. Saako tuota kirjautumista pois päältä, eli että se olisi aina kirjautuneena sisään (oli wifissä tai ei), kuten tabletilla? Lisäksi, onnistuuko uusien kirjojen ostaminen muuten kuin selaimen kautta? Kun menee Shop kohtaan se avaa selaimen, mikä on hidas ja kökkö. Ja vielä, toimiiko muilla niin että kun avaat laitteessa vaikkapa aiemmin tabletilla lukemasi kirjan, niin se menee oikeaan kohtaan Cybookissa? Minulla se menee sivulle 1, kun tabletin ja kännykän välillä vaihtaessa se menee oikealle sivulle.
So far en ole oikein vakuuttunut, käyttö on sen verran hankalaa että jos tuohon ei ole jotain kikka kolmosia taidan jatkaa tabletilla. Käyttöohjeetkaan ei kerro näihin vastausta, eikä Elisa Kirjan kotisivut, eikä Google (sen verran mitä olen osannut etsiä).
Kommentit (11)
Mulla ei ole tuota samaa laitetta, mutta pitäisi onnistua kirjojen osto niin, että ostat ne esim. tietokoneella kirja.elisa.fi -kaupasta ja sitten sieltä kirjahyllystä lataat tiedostona kirjan tietokoneelle. Tulee sellainen .epub -päätteinen.
Sitten pistät Cybookin kiinni tietokoneeseen piuhalla, sen pitäisi näkyä kuin muistitikun tai muun ulkoisen levyn. Ja viskaat .epub -tiedostot sinne.
Voit myös ostaa tai hankkia muualta e-kirjoja ja laittaa ne piuhalla laitteeseen, ei tarvitse kaikkien olla Elisa Kirjasta.
Luulen, että toi millä sivulla on lukemassa ei synkkaudu siitä lukulaitteesta sovellukseen. Se lukulaite on tarkoituksella aika yksinkertainen, jotta ei vie paljon akkua jne.
Kindle on mun mielestä vielä hankalampi, koska se on niin voimakkaasti Amazonin kanssa naimisissa.
Mulla on ollut Cybookin aikaisempi lukulaite ilman mitään kauppakytkyjä ja se oli kyllä hyvä. Aika yksinkertainen kyllä myös. Toivottavasti saat säädettyä sen itsellesi sopivaksi!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tuota samaa laitetta, mutta pitäisi onnistua kirjojen osto niin, että ostat ne esim. tietokoneella kirja.elisa.fi -kaupasta ja sitten sieltä kirjahyllystä lataat tiedostona kirjan tietokoneelle. Tulee sellainen .epub -päätteinen.
Sitten pistät Cybookin kiinni tietokoneeseen piuhalla, sen pitäisi näkyä kuin muistitikun tai muun ulkoisen levyn. Ja viskaat .epub -tiedostot sinne.
Voit myös ostaa tai hankkia muualta e-kirjoja ja laittaa ne piuhalla laitteeseen, ei tarvitse kaikkien olla Elisa Kirjasta.
Juu, näin onnistuu ja saan myös wifin yli ladattua tabletilla ostamani kirjat suoraan tuohon, eli ei tarvitse edes tietskaa + piuhaa. Voi toki olla että olen tabletin käyttäjänä tottunut liian hyvään, mutta tabletilla se on niin kätevää kun olen Elisa Kirja appissa jossa luen kirjani ja josta myös ostan kirjani, ja kaikki tapahtuu samalla laitteella samassa sovelluksessa nopeasti ja kätevästi.
Toisaalta, kuten tuossa jo joku kommentoi niin lukulaitteitahan nämä on, ja ymmärrän kyllä täysin että on esim. mustavalkoinen näyttö, mutta luulin että tällaisessa lukulaitteessa kirjojen hankkiminen ja Elisa Kirja sovelluksen käyttö olisi yhtä helppoa kuin tabletissa. Lukulaitteellahan sitä on sitten melkein väistämättä kiinni kahdessa laitteessa, jos toisella pitää ostaa kirjat, ja toisella lukea. -ap
No, eri laitteet on optimoitu vähän erilaiseen käyttöön. Siinä mun Cybookissa ei edes ollut mitään wifi-ominaisuutta, joten reissuun lähtiessä latasin sen täyteen kirjoja ja luin sitä mitä oli.
Voihan sitä tehdä niinkin, että ostaa kännykällä kirjan Elisa Kirjasta ja sitten vaan avaa sen lukulaitteessa?
Juu, tuo laitteen oma ostomahdollisuus on niin kökkö, että pitänee tehdä ostokset tabletilla ja lukea sitten tuossa. Tosin, se voi sitten tarkoittaa että tulee edelleen luettua tabletissa ja tuo jää käyttämäti.. Pitää vähän koestaa. :)
Edelleen ihmetyttää se miksi tuo Elisa Kirja pyytää joka kerta kirjautumaan sisään kun menee avaamaan kirjastoa, en ole vieläkään keksinyt mistä saisi aktivoitua "pysy kirjautuneena" asetuksen. -ap
Mulla on Kindle ja Kobo. Kobon ostin Suomesta, Kindle piti ostaa ulkomailta. Eivät postita sitä Suomeen. Kobo on musta hyvä. Ei tarvi kirjautua ja laite muistaa oikean sivun. Sama tosin Kindlessä. Mutta Kindle on jotenkin sidoksissa juuri Amazonin kirjoihin. Ostaminen käy helposti kerran klikkaamalla kummallakin laitteella. Kobossa on taustavalo, jota voi säätää ja akku kestää Kindleä kauemmin. Kindle on koko ajan wifi päällä, ei saa pois.
Ainakin Koboon voi ostaa Elisasta kirjoja.
Lisään vielä, että Elisasta ostan kirjat läppärillä ja lataan piuhalla Koboon. Kobon omasta kaupasta ostan ilman piuhoja. Netti taitaa olla aika alkeellinen noissa kaikissa e-lukulaitteissa.
Suunnilleen mihin tahansa lukulaitteeseen voi ostaa Elisasta kirjoja, kunhan tarkistaa kirjan kohdalla, että siinä lukee "Formaatti: epub (vesileimattu)".
Adobe DRM -suojattuja kirjoja en suosittele ostamaan, niiden luku lukulaitteessa on yhtä tappelua ja piinaa.
Mulla on adlibriksen lukulaite. Siirrän tietokoneen kautta, kun siinäkin wifi on niin onneton. Muuten toi on hyvä laite. Kirjat hankin lähinnä elisalta, lisäksi kännykässä on niiden appi ja luen siitä eri kirjaa kuin lukulaitteelta.
Kiinnostaisi myös tietää muiden lukulaitteiden käyttäjien kokemuksia, onko esim. Kindle käyttäjäystävällisempi, tai toimiiko siinä edes Elisa Kirja tai muu suomenkielistä kirjallisuutta myyvä applikaatio.