Omat terassit ja naapurin "etuajo-oikeus"
Naapuri nukuttaa taaperoaan (noin 1,5 v.) pihalla. Meidän ekaluokkalainen haluaa usein mennä iltapäivällä leikkimään koiran kanssa terassillemme/pihallemme, koska ei pysty viemään koiraa sen suuren koon vuoksi "lenkille" (eli olemme kieltäneet lapsen ja koiran hihnakävelyt). Lapsi heittelee koiralle palloa, jolloin koira saattaa innostua haukahtelemaan, ja tietysti lapsi hihkuu ja tömistelee. Tässä yhtiössä on siis poikkeukselliset suuret aidatut sisäpihat, jonka vuoksi viime vuonna tähän muutimmekin.
No nyt naapuri on valittanut, että heidän lapsensa ei saa iltapäivisin nukuttua, kun meidän pihaltamme kuuluu ääniä. Että meidän pitäisi kieltää lapsen ja koiran oleminen omalla terassillamme / pihallamme iltapäiväunien aikaan - eli käytännössä juuri se aika, kun lapsi on yksin kotona ja kaipaa tekemistä (noin yhdestä kolmeen). Lähin tie ja talo on noin 50 metrin päässä, joten alue on rauhallinen, joten muuta hälyä ei ole kuin tämä meidän perheemme.
Mies suuttui silmittömästi, itse koetan olla tässä sovittelijana. Meidän molempien mielestä myös omalla lapsellamme on oikeus olla kotimme pihalla, mutta jos naapurille ei sovi nukuttaa lasta esimerkiksi etupihalla, niin mitä tässä voi tehdä?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin lapsen nukuttamista joko sisällä tai etupihalla. Pyytäisin myös omaa lastani huomioimaan sen, että leikkisi vähän hiljempaa.
Aina kannattaa kuitenkin pyrkiä sopuratkaisuun, ei riitaan. Lapsellasi on kuitenkin oikeus leikkiä pihalla, mutta myös toiset ihmiset huomioiden.
Me asumme omakotitalossa, pihallamme on uima-allas. Naapurit valittivat siitä, etteivät voi grillata omalla pihallaan (?) kun meidän pihalta kuuluu lasten uima-altaassa uimisen ääniä. Lupasimme kiinnittää asiaan huomiota ja ilmoittaa heille etukäteen, jos uinti-vieraita on tulossa. Sisällä tietenkin kiehui, mutta pyrimme tietenkin sopuratkaisuun. Voin kyllä kuvitella, että ääntä tulee kun useampi alle kouluikäinen riehuu altaassa. He itse rakensivat toisen terassin talonsa toiseen päähän, jossa varmaan rauhallisempaa. Kaikki oli tyytyväisiä.
Hienoa, että haluat säilyttää naapurisovun, mutta mä olisin kyllä tokaissut, että grillaamisen hajut puolestaan tulevat teidän pihalle ja lapset eivät voi uida.
Ihmisillä on kyllä ihan älyttömiä vaatimuksia, ikäänkuin olisivat ainoita maailmassa :D
Miksi nukuttaa vauvaa pihalla. Ei englannissakaan nukuteta vauvoja yksin pihalle. Vain suomessa näin
Lakihan on teidän puolella, normaaleja elämisen ääniä saa kuulua. Ulkona enemmän, kuin sisällä.
Itse selittäisin naapurille tilanteen, juuri näin kuin sen täällä selitit eli juuri iltapäivä on se aika päivästä, kun poika ja koira kaipaavat yhteistä tekemistä ja vielä lenkkeily ilman aikuisen apua ei onnistu, joten ulkoleikit takapihalla on se kiva yhteinen juttu.
Naapurilta voisi myös kysyä etupihalla nukuttamisesta (ja vastineeksi sitten luvata muistuttaa poikaa, että koulusta tullaan kotiin hissun kissun, jotta naapurin vauva saa unensa). Tai jos tahdotte oikeasti joustavia olla, niin sopia että poika syö koulun jälkeen ensin välipalan ja tekee läksynsä ja menee koiran pihalle vasta vähän myöhemmin iltapäivällä (esim. aikaisintaan klo14), tällöin vauva ehtii nukkua ulkopäiväunensa, jos he vastaavasti vähän aikaistavat omaa rytmiään.
Ei kai 1,5 vuotias enää kauaa edes mahdu vaunuihin...
Minä toteaisin näin sille naapurille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottaisin lapsen nukuttamista joko sisällä tai etupihalla. Pyytäisin myös omaa lastani huomioimaan sen, että leikkisi vähän hiljempaa.
Aina kannattaa kuitenkin pyrkiä sopuratkaisuun, ei riitaan. Lapsellasi on kuitenkin oikeus leikkiä pihalla, mutta myös toiset ihmiset huomioiden.
Me asumme omakotitalossa, pihallamme on uima-allas. Naapurit valittivat siitä, etteivät voi grillata omalla pihallaan (?) kun meidän pihalta kuuluu lasten uima-altaassa uimisen ääniä. Lupasimme kiinnittää asiaan huomiota ja ilmoittaa heille etukäteen, jos uinti-vieraita on tulossa. Sisällä tietenkin kiehui, mutta pyrimme tietenkin sopuratkaisuun. Voin kyllä kuvitella, että ääntä tulee kun useampi alle kouluikäinen riehuu altaassa. He itse rakensivat toisen terassin talonsa toiseen päähän, jossa varmaan rauhallisempaa. Kaikki oli tyytyväisiä.
Hienoa, että haluat säilyttää naapurisovun, mutta mä olisin kyllä tokaissut, että grillaamisen hajut puolestaan tulevat teidän pihalle ja lapset eivät voi uida.
Ihmisillä on kyllä ihan älyttömiä vaatimuksia, ikäänkuin olisivat ainoita maailmassa :D
Samaa mietin. Jos joku kehtaisi tulla valittamaan, että heidän grillailut häiriintyy lasten äänistä, niin käskisin suksia v...un. Toki riippuu naapuristakin, mutta jos ei oltaisi enempää tekemisissä, niin nauraisin päin naamaa.
Mikähän on syynä siihen, että se lapsi ei voi nukkua siellä etupihan puolella? Ja jos lapsi on herkkä äänille niin sitten kannattaisi kyllä nukuttaa sisällä. Ei kukaan voi vaatia, että toisten elämä pysähtyy, kun heidän lapsellaan on uniaika. Tietysti kohtuutta voi noudattaa molemmin puolin eli kun tietää naapurin lapsen nukkuvan niin silloin ei mennä sinne takapihalla huutamaan tai huudateta stereoita kovalla tai mennä kesällä nurmikkoa leikkaamaan. Nuo asiat kun voi tehdä muulloinkin. Mutta tällaiset naapurit kuin meillä kerran, että voisitteko kieltää lapsiltanne portaissa kulkemisen tähän aikaan (kun äänet kuuluu naapuriin) ja pihalla olemisen (sekä etu- että takapihalla) tähän samaan aikaan, kun heidän lapsensa nukkuu silloin ja ei voi tietää missä nukkuu siksi pitää olla hiljaa joka paikassa. Portaissa lapset kulkivat naapurinkin mielestä ihan normaalista eikä rymyämällä, mutta kun lapset ovat kanta-astujia niin siitä lähtee ääni.
Minä varmaan jättäisin sanomiset oman arvoonsa. Jos tulisi uudelleen sanomaan minulle niin aloittaisin keskustelun. Hyvässä hengessä ja sovitellen, mutta kuten sanottu on sillä teidänkin lapsella oikeus olla siellä takapihalla. Ja usein ne ovat ne äidit, jotka niistä äänistä enemmän häiriintyvät. Erityisesti näin talvella, kun taaperolla varmaan on pipoa ja vällyä vaimentamassa ääntä
Ehdotan että ostatte lapsellelle papatteja reilusti joita hän voi räjäytelllä takapihallanne koulun jälkeen. Samalla koirakin valmentautuu ensi uuteen vuoteen ehdollistamalla sitä paukuttelulle.
Irmapetterin vanhemmat voivat muuttaa omakotitaloon maalle niin saa lapsukáinen rauhassa nukkua iltapäiväunet. Tosin maalla ei voi naapureille mennä sanomaan että älkää ajako traktorilla iltapäivisin kun irmapetteri nukkuu, tai lehmät ei saa ammmua, tai hirvemetsästys pitää keskeyttää iltapäiväksi päiväunien takia.
Kiitos näkemyksistä ja tiedoista. Oikaisuksi eräille, että se oman miehen silmitön raivostuminen oli lähinnä sitä, että tavallisesti kylmähermoinen ja hiljainen kaveri puhkui ja puhisi asiasta kotona. Naapurille tosiaan sanoi vain lyhyesti ja nuivasti mitä sanoi.
Hyviä sovintoehdotuksiakin on tullut. En tiedä miten kauan tosiaan aikovat taaperoa ulkona nukuttaa; sen verran joskus aiemmin mainitsivat, että huono nukkuja on kyseessä ja ilmeisesti rouvalla siksikin on pinna aika kireänä. Mutta itsekin koemme vaatimuksen täydellisestä hiljaisuudesta aika pöyristyttävänä. Millainen harmi siitä tuleekaan, kun kesällä vietämme aikaa omalla pihallamme / terassilla, grillaamme ja poika pelaa palloa koiran kanssa, tulee ääntä ja hajua... Viime kesänä emme juurikaan kotona olleet, joten tämä tilanne tuli aika puun takaa.
Ap
Päivällä saa kuulua normaalia elämisen ääntä johon kuuluu myös lapsen leikki ja koiran haukkuminen. Yö onkin asia erikseen.
Miksi huonosti nukkuvaa kersaa pitää nukuttaa ulkona, jossa tuulee, linnut laulaa, lapset leikkii, on liikenteen ääntä ym. Sisään vaan nukkumaan ja antaa naapurinkin elää.
Vierailija kirjoitti:
Koettaisiin sovitella ja etsiä kompromissia. Ymmärrän jos lapsi huono nukkumaan niin tuntuu kohtuuttomalta että naapurin koira ja lapsi herättää usein kun lapsen saa vihdoin nukkumaan. Mutta teidän ongelma se ei sittenkään ole. Toisaalta jos kohtuudella löytyisi molemmille sopiva kompromissi niin se olisi varamaan paras.
- ehdottaisin että viikonloppuisin koettaisitte välttää normaalejakin elämisen ääniä pihallanne tuohon aikaan jos se auttaa naapuria
-onko lapsi kaikkina arkipäivinä tuohon aikaan pihalla vai onko jonain päivänä esim harrastuksissa jos näin niin lupaisin 1-2 tiettyä päivää arkena jolloin lapsi ei ole pihalla tuohon aikaan koiran kanssa.
-ehkä naapurillakin on joku tietty viikonpäivä jolloin ei nukuta lasta takapihalla muutenkaan
- eli auttaisiko naapuria tosiaan jos tietäisi esim että viikonloppuisin, maanantaisin ja keskiviikkoisin voi nukuttaa takapihalle ja muina arkipäivinä sitten nukuttaa etupihalle tai käy vaikka vaunulenkillä siihen aikaan.Tsemppiä ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä hemmetin vauvasta te viimeiset puhutte?
Mä en voi tajuta, että kuka nukutta vielä noin isoa lasta ulkona? Johan tuo tarvii sängyn sinne!
Ei tuo vielä mitään, mutta meidän naapuri nukuttaa 3-vuotiasta rattaissa meidän oleskelupihan puolella. Useamman tunnin iltapäivästä. Vuosikausien riita tuli kun naapurin akka kielsi lastamme leikkimästä ulkona iltapäivisin. Mikään aika ei ollut sopiva. Ajoi lapsemme sisään 3 kertaa, ja sitten tuli mulle itkemään että kun meidän Jantteri ei saa nukuttua jos kuuluu jotain ääntä. Raivostuin ja huusin suuni puhtaaksi. Sen jälkeen on vuosikaudet kyräilleet.
JA EDELLEEN SITÄ VIIMEISINTÄ KOLMATTA LASTA NUKUTETAAN SIINÄ MEIDÄN OLESKELUPIHAN PUOLELLA. JA TÄMÄ LAPSI ON NYT 3v1kk VANHA. MIKSI TUON IKÄINEN NUKKUU ULKONA??? Ei ole normaalia tuokaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hemmetin vauvasta te viimeiset puhutte?
Mä en voi tajuta, että kuka nukutta vielä noin isoa lasta ulkona? Johan tuo tarvii sängyn sinne!Ei tuo vielä mitään, mutta meidän naapuri nukuttaa 3-vuotiasta rattaissa meidän oleskelupihan puolella. Useamman tunnin iltapäivästä. Vuosikausien riita tuli kun naapurin akka kielsi lastamme leikkimästä ulkona iltapäivisin. Mikään aika ei ollut sopiva. Ajoi lapsemme sisään 3 kertaa, ja sitten tuli mulle itkemään että kun meidän Jantteri ei saa nukuttua jos kuuluu jotain ääntä. Raivostuin ja huusin suuni puhtaaksi. Sen jälkeen on vuosikaudet kyräilleet.
JA EDELLEEN SITÄ VIIMEISINTÄ KOLMATTA LASTA NUKUTETAAN SIINÄ MEIDÄN OLESKELUPIHAN PUOLELLA. JA TÄMÄ LAPSI ON NYT 3v1kk VANHA. MIKSI TUON IKÄINEN NUKKUU ULKONA??? Ei ole normaalia tuokaan enää.
Älä ap ala sovittelemaan mitään. Mä olen tuon äskeisen kirjoittaja, ja voin sanoa että jos alat sovittelemaan niin naapurin mamma ei anna poikasi ulkoilla kohta enää ollenkaan. Meilläkin tuon naapurin 3-vuotias on jo perheen kolmas lapsi, eli tätä maailmanvaiennusterroria on jatkunut pitkään. Ei ole sun asia lakata elämästä, vaan naapurin asia järkätä kakaransa nukkumiset niin ettei muuta maailmaa tarvitse sen takia pysäyttää.
Niin on. Aikoinaan kun tämä laadittiin, tuli todella tyhmimmällekin selväksi mistä kansanedustajat palkkionsa saavat. Mm. Tanja Karpela oli silloin "vallassa" ja tällainen sepustus saatiin aikaan. Voimme tosin kaikki kuvitella, miten olisi mennyt (niin kuin omasta mielestäkin) jos kissoille olisi ulkonaliikkumiskielto tullut!!! Eivät uskaltaneet, vaan keksivät tällaisen kiertoilmaisun. Ja edustajillakin, sekä lukuisilla sukulaisillaan ja tutuillaan, varmaan ok-taloissaan ulkokissoja...