Miten selitän lapselle ettei pääse ulkomaille?
Minulla on 7-vuotias kummityttö, ei omia lapsia. Tyttö on luonani yötä n. 10krt/vuosi. Käymme mieheni kanssa noin kerran vuodessa ulkomailla. Kummitytön äiti on sanonut kerran lapsen kuullen, että koska tyttö on nyt niin iso sen voi ottaa ulkomaille mukaan. Tämän lausahduksen jälkeen tyttö on puhunut joka käynnillä miten kiva minun kanssani olisi reissata ulkomaille.
Miten kerron tytölle hienotunteisesti, etten ole ottamassa ketään mukaan? Haluan reissata omilla ehdoilla, en lapsen. Kohteeni ja aikatauluni ei ole lapsiystävällisiä. Ja minun pitäisi tietenkin maksaa matka, mitä en myöskään hyväksy.
En haluaisi loukata kenenkään tunteita!
Kommentit (24)
Mulla ei ole kummilapsia saati muutenkaan käsitystä lapsista, mutta suoraansanottuna en uskaltaisi ottaa mukaan toisen ihmisen lasta, noin nuorta varsinkaan. Mun mielestä 7-vuotias on kyllä tosi nuori vielä. En voisi ottaa riskiä jos lapselle sattuukin jotain. Lisäksi rajoittaakin sen verran, ettei itse voi hillua yömyöhiin kaupungilla tai alkoholia nauttia. Ja kokoajan pitäisi olla silmä kovana altaan reunalla.
Mä vaan sanoisin lapselle että voi kuule nyt tällä kertaa ainakaan ei pystytä millään ottaan sua mukaan ja kysy lähtiskö äitis sun kanssas jne.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän muuten on "aikuisen kohde"? Naturistirannikko? Seksibaari? Ryyppäämisloma? Tosi on, etteivät ne sovi lapsille.
Toisaalta ymmärrän, että ap haluaa viettää lomansa omilla ehdoillaan. Ja jos kerran ottaa lapsen mukaan ja hänellä on hauskaa, niin tietysti hän toivoo pääsevänsä mukaan toistekin.
Paras kai keskustella lapsen äidin kanssa.
Minä kuvailisin lomamatkojani lähinnä "aikuisten lomiksi". Saatan viettää taidemuseossa neljä tuntia, istua kahvilassa lukemassa ja katselemassa kaksi tuntia, kävellä kaupungilla tai rannalla, kierrellä parissa putiikissa tai design-liikkeessä, käydä oopperassa tai konsertissa, ja joo, saatanpa joskus käydä lasillisellakin. Ei nyt mitään villiä menoa, mutta en usko että kovin moni lapsi viihtyisi mun seurassa matkoilla (eikä ehkä kovin moni aikuinenkaan itse asiassa).
Vierailija kirjoitti:
Sarjassamme lapsettomien kummien vastuuttomuus ja sydämettömyys, osa miljoona....
Kummiksi ryhtyvältä pitäisi edellyttää edes alkeellista vastuuntuntoa. Ja se ei voi kasvaa kuin omien lapsien myötä mistä ap viesti oli jälleen kirkas osoitus!
Selvennäpäs mulle miten matkalle vieminen ja vastuuntunto korreloivat keskenään? Ei ole kummin velvollisuus matkustaa lapsen kanssa, ei edes oman lapsen, minkä asian sulle tässä kerronTodella idioottimainen ja syyllistävä oli postauksesi ja kertoo siitä että olet ilmeisesi maksattanut itsellesi kuuluvia hankintoja ja elämyksiä lastesi kummeilla tai suunnittelet tekeväsi niin.Se on yököttävää.
AP:n tapauksessa kummilapsen äidin heitto matkustelusta oli todella ällöttävä taloudellisen hyväksikäytön yritys. Kummi ei ole lompakko tai lapsenvahti ja todella vastenmielistä että täällä kirjoittelevat vanhemmat kuten sinä, jotka näkevät kummiuden vain tapana taloudellisesti hyötyä ystävistään ja ovat valmiita syyllistämään järkevää ihmistä(ap) ihan vaan omaa ahneuttaan. Eipä ole mikään ihme jos ei kummeja löydy kun nykyäidit pyrkivät kummiuden varjolla velvoittamaan ystäviään vaikka mihin kummiuteen kuulumattomiin juttuihin.
Uskoisin että ap hoitaa kummin velvollisuutensa kuten kummin kuuluukin joten menepä itseesi ja häpeä.
Käy ap kummitytön kanssa Viron päiväristeilyllä, hän on takuulla onnellinen siitä ja sitten on päässyt kumminsa kanssa ulkomaille!! ;)) Siis näitä halpoja lähtö aamulla, paluu illalla -reissuja