Miten selitän lapselle ettei pääse ulkomaille?
Minulla on 7-vuotias kummityttö, ei omia lapsia. Tyttö on luonani yötä n. 10krt/vuosi. Käymme mieheni kanssa noin kerran vuodessa ulkomailla. Kummitytön äiti on sanonut kerran lapsen kuullen, että koska tyttö on nyt niin iso sen voi ottaa ulkomaille mukaan. Tämän lausahduksen jälkeen tyttö on puhunut joka käynnillä miten kiva minun kanssani olisi reissata ulkomaille.
Miten kerron tytölle hienotunteisesti, etten ole ottamassa ketään mukaan? Haluan reissata omilla ehdoilla, en lapsen. Kohteeni ja aikatauluni ei ole lapsiystävällisiä. Ja minun pitäisi tietenkin maksaa matka, mitä en myöskään hyväksy.
En haluaisi loukata kenenkään tunteita!
Kommentit (24)
Kerrot äidille että et ota mukaan ja reissut teette aikuisten mieltymysten mukaan. Ja lapselle ei tartte selitellä vaan sanot että vaikka että teet viikonloppureissun ulkomaille hänen kanssa rippilahjaksi 16-v
Ensijaisesti puhuisin äidin kanssa. Tytöltä saattaisin kysyä mistä hän on saanut sen käsityksen että hän minun kanssani voisi matkustaa ja kertoisin että kyse on varmasti jotakin väärinkäsityksestä.
Minä olen myös rippilahjaksi luvannut reissun
Joko a) valehtelet kummilapsellesi että et voi ottaa häntä mukaan
tai
b) kerrot suoraan ettet halua kakaraa mukaan pilaamaan reissuasi.
Jos mahdollista, sano c) että menette kyllä mutta vasta sitten kun hän on vanhempi. Se tosin tarkoittaa sitä että lupaus on tehty ja se olisi miellään myös pidettävä.
Pitkällä tähtäimellä C tulee maksamaan aikaa, vaivaa ja rahaa mutta se olisi ns. moraalisesti oikein kummilastasi kohtaan. a) olisi valetta ja b) julmaa.
Kummina oleminen on kunnia mutta siitä tulee kyllä inhottavasti myös vastuuta.
generalissue kirjoitti:
Ahaa, nykyään siis kristillisen kasvatuksen vastuu onkin vaihtunut ulkomailleviemisen velvollisuuteen. :D Älä nyt höpsi.
Minä lähtisin mielelläni ulkomaille tuon ikäisen kanssa. En ole pedofiili, mutta en välitä kovin paljon ns. aikuisten huveista. Oman tytön kanssa oli kiva reissata, nyt hän on niin iso, ettei enää äidin kanssa lähde.
Tuon ikäisen kanssa voi jo käydä katsomassa nähtävyyksiä ja museoita, käydä rannalla, huvipuistoissa. ..
Vierailija kirjoitti:
Minä lähtisin mielelläni ulkomaille tuon ikäisen kanssa. En ole pedofiili, mutta en välitä kovin paljon ns. aikuisten huveista. Oman tytön kanssa oli kiva reissata, nyt hän on niin iso, ettei enää äidin kanssa lähde.
Tuon ikäisen kanssa voi jo käydä katsomassa nähtävyyksiä ja museoita, käydä rannalla, huvipuistoissa. ..
Miten sinulle tuli mieleen mainita pedofilia tässä yhteydessä?
Mikähän muuten on "aikuisen kohde"? Naturistirannikko? Seksibaari? Ryyppäämisloma? Tosi on, etteivät ne sovi lapsille.
Toisaalta ymmärrän, että ap haluaa viettää lomansa omilla ehdoillaan. Ja jos kerran ottaa lapsen mukaan ja hänellä on hauskaa, niin tietysti hän toivoo pääsevänsä mukaan toistekin.
Paras kai keskustella lapsen äidin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisen kanssa voi jo käydä katsomassa nähtävyyksiä ja museoita, käydä rannalla, huvipuistoissa. ..Miten sinulle tuli mieleen mainita pedofilia tässä yhteydessä?
Koska mammapalstalla näitä yekstejä luetaan kuin piru Raamattua, niin tietysti kaikki lukijat epäilevät pedofiiliksi sellaista, joka kirjoittaa matkustavansa mielellään lapsen kanssa. Siksi mainitsin.
Toisaalta, jos lukija menee niin pitkälle, että tulkitsee tekstejä kuin noitavasara, hän päättelee minun olevan pedofiili, koska oma-aloitteisesti kerron, että en sitä ole. Niin tai näin, syyllisyyttä voidaan epäillä kaikissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisen kanssa voi jo käydä katsomassa nähtävyyksiä ja museoita, käydä rannalla, huvipuistoissa. ..Miten sinulle tuli mieleen mainita pedofilia tässä yhteydessä?
Koska mammapalstalla näitä yekstejä luetaan kuin piru Raamattua, niin tietysti kaikki lukijat epäilevät pedofiiliksi sellaista, joka kirjoittaa matkustavansa mielellään lapsen kanssa. Siksi mainitsin.
Toisaalta, jos lukija menee niin pitkälle, että tulkitsee tekstejä kuin noitavasara, hän päättelee minun olevan pedofiili, koska oma-aloitteisesti kerron, että en sitä ole. Niin tai näin, syyllisyyttä voidaan epäillä kaikissa tilanteissa.
No, sinä toit tuon puolen keskusteluun, aivan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
generalissue kirjoitti:
Ahaa, nykyään siis kristillisen kasvatuksen vastuu onkin vaihtunut ulkomailleviemisen velvollisuuteen. :D Älä nyt höpsi.
Riippuu ihan täysin kyseessä olevista ihmisistä. Minullakin on ns. kummilapsi vaikka en kuulu edes kirkkoon. Lastakaan ei ole kastettu joten tuskinpa minulta odotetaan kristillistä kasvatusta kummipoikaani kohtaan.
En mitenkään kiistä tai vähättele sitä millainen kummin pitää mielestäsi olla, se on sinun asiasi. Muistutan vain että keskeinen idea kummeissa on saada lisää suojaavia aikuisia lapsen elämään. Olivat alunperin tavallaan adoptiovanhempia varalla.
Sanot, että reissut on aikuisten reissuja ja valitettavasti niihin ei oteta ketään lasta mukaan. Jos jankkaus jatkuu, niin sanot lapsen äidille, että voisiko jutella lapsen kanssa.
Inhottava äiti kummilapsellasi. Tuo on oikein klassinen keino, että ohjataan lapsi kerjäämään lapsettomalta kummilta, tädiltä tmv. jotain.
Itte jokainen tekee naurettavat kummivelvollisuudet . Meillä ei kohdella kummilasta sen kummemmin eikä lahjota kuin muitakaan suvun lapsia. Ala ottaa etäisyyttä pikkuhiljaa lapsen vanhetessa. Muista synttärit ym. Ei kannata turhaa hyysätä. Kohta ei mikään riitä.
Mulla hieman sama tilanne. Matkustelen kohtuullisen paljon kaukomatkoilla, enimmäkseen yksinään, ja kyseiset reissut ovat todella epämukavia eikä niitä olisi edes mahdollista toteuttaa omankaan lapsen kanssa (mitä ehkä eivät itse lähinnä pakettimatkoja jos niitäkään tekevät vanhemmat eivät tajua), vielä vähemmän vieraan lapsen josta minun pitäisi ottaa täysi vastuu. Lisäksi matkat ovat sen verran kalliita, ettei minun yksinkertaisesti olisi mahdollista maksaa ylimääräisten ihmisten kuluja.
Lähinnä ko lasten ollessa täysi-ikäisiä tai vähintään 16 v voisin ottaa matkaseuraksi (edellyttäen tosin että heistä kasvaa tietyntyyppisiä ei kovin mukavuudenhaluisia ihmisiä, ja tästähän ei ole mitään takeita, lopputulos tulee olemaan lähinnä päinvastainen jos vanhemmista jotain voi päätellä) jos vanhemmat maksavat kulut pääosin.
Tätä lasten läsnäollessa "vitsailua" mukaan ottamisesta harrastavat useammat vanhemmat (kaikki lapset eivät ole kummilapsiani, vaikka ei kai se tässä ole edes oleellista). Vaikea sanoa onko se todella vitsailua, voihan olla että on ja arvelevat/tietävät juttujen unohtuvan ajan oloon, mutta onhan se nyt sellaista toisten rajojen yli kävelemistä. Samaiset vanhemmat myös valittavat jos joku on "pettänyt" heidän lapsensa (=heidän itsensä kiristysmentaliteetilla tekemät lupaukset), joten mistäpä tietää vaikka olisivat tosissaan.
On hienoa, että yrittää järjestää lapselleen elämyksiä, mutta en pidä tuollaista toimintatapaa normaalina tai viisaana. Kyllä isompien elämysten järjestäminen on vanhempien ihan oma asia. Jos joku tällainen kiristäjä tätä lukee, niin toivottavasti tuntee piston sydämessään. Ja normaalit synttärilahjat jne ostan kyllä, siitä ei ole kyse.
Sarjassamme lapsettomien kummien vastuuttomuus ja sydämettömyys, osa miljoona....
Kummiksi ryhtyvältä pitäisi edellyttää edes alkeellista vastuuntuntoa. Ja se ei voi kasvaa kuin omien lapsien myötä mistä ap viesti oli jälleen kirkas osoitus!
Ei se äiti välttämättä ole tarkoittanut, että sun pitää ottaa mukaan. Lapsi on ehkä sinun lomista hieman kade ja kysellyt äidiltä lupaa lähteä sun mukaan. Kerrot vaan lapselle, että matkat on vaan aikuisille. Ei mun mielestä tuosta kannata tehdä sen suurempaa numeroa. Kyllä lapsi ymmärtää puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Sarjassamme lapsettomien kummien vastuuttomuus ja sydämettömyys, osa miljoona....
Kummiksi ryhtyvältä pitäisi edellyttää edes alkeellista vastuuntuntoa. Ja se ei voi kasvaa kuin omien lapsien myötä mistä ap viesti oli jälleen kirkas osoitus!
Tämä oli vitsi, olihan? :O :D
Ei hyvää päivää! Ei tuo kuulu kummin velvollisuuksiin, vaan voit päättää itse, otatko hänet mukaan koskaan. Selität tytölle kauniisti, että teidän reissuillanne ei ole mitään kivaa tekemistä lapsille, joten hän ei valitettavasti pääse mukaanne. Lupaat keskustella asiasta myös äidin kanssa - ja myös teet sen sanoen samalla, että tällaiset asiat keskustellaan ensin aikuisten kesken eli lapsen kuulematta, koska muuten tulee väkisin pettymyksiä. Tosin nekin kuuluvat elämään, mutta tuo olisi ollut vältettävissä, jos äiti olisi esittänyt asian kahden kesken.
Siis mitäs hemmettii? Sanot sille äidille että et ota kummilastas mukaa reissuu ja sillä sipuli. Ei se voi pakottaa sinua ottaa lasta mukaan koska lapsi ei ole sun. Ihan kaikkee kummin ei ole pakko suostua! Typerää et alko lapselle puhua ensimmäisenä, olisi edes sulle puhunu ekaks tyylii mitä mieltä olet ideasta... ja sitte vasta kertonu lapselle, nyt vaan lapsi kärsii tuossa. Koska joutuu pettyy.
Sun ei tarvitse kertoa tytölle mitään, vaan tytön äiti saisi itse selitellä asian. Kun on kerran sen lapsen päähän ajanut. Tai voit sanoa tytölle, että sun äitis vie sut matkoille. Inhoan tuollaisia eukkoja, joille mikään kummilta ei riitä.