V###U MENEE kaikki pieleen!! auttakaa! yliopisto-opiskelusta..
kirjoitinkin jokunen päivä sitten miten kaikki kasaantuu, kosahtaa ja olen unohtanut ilmoittautua ym
nyt olisi siis ALLE kahden viikon päästä iso tentti johon pitäisi lukea ja paljon! nyt YLIHUOMENNA olisi sitten se pienempi tentti johon unohdni ilmoittautua...nyt ilmoittivat että voin mennä sen tekemään.
MITÄ TEEN? luenko " rauhassa" isoon tenttiin JA jätän ylihuomisen tentin välistä kokonaan VAI luenko pari päivää pienempään ja menen sinne yrittämään ja sitten viikon isompaan?
APUANNE kaipaan, tää on niin stressaavaa henkisesti!!!! kiitos!
Kommentit (9)
kannattaa pelata varman päälle ja keskittyä vain yhteen asiaan. Lue 2 viikkoa isompaan tenttiin ja unohda se ylihuominen. Eihän se mahdottomuus ole, mutta tuntuu ettei kahdessa päivässä ehdi juurikaan tekemään, etenkin kun lukiessasi mieltäsi painaa varmaan se, että se iso tentti on ihan kohta ja en oo vielä lukenut...
Ootko nyt tehnyt aikataulusuunnitelmaa, että miten käytät sen 2 viikkoa lukemiseen ja lepoon?
kaikkiin tentteihin kannattaa mennä, jotta rima ei nouse liian korkealle osallistua.
En tiedää oletko lukenut tuohon ylihuomisen tenttiin? Jos olet, niin totta kai menet siihen. Luultavasti pääset läpi.
Ylihuomisen tentin jälkeen teet suunitelman, miten paljon ehdit lukea ennen isoa tenttiä. Ole realistinen ja priorisoi. Joka päivälle aikataulutetu luku-urakka. Tämän jälkeet voit turvallisin mielin mennä isoon tenttiin, kun olet tehnyt sen, mikä tehtävissä on.
Tenttejähän on aina mahdollista uusia, mutta mielestäni aina on ollut hyötyä käydä tentissä ja vastata kysymyksiin.
Olen puoli tuntia koittanut vastata että menen kumpaankin!! Tää palsta vaan on perseestä kun ei pysty viestiin vastata kun olen kuulemma linkittämässä jotain WTF?????
ap
Itse en yliopisto-aikanani myöskään jättänyt yhtään tenttiä väliin: joskus tulos yllätti iloisesti, vaikka lukeminen olisikin jäänyt vähän vähemmälle.
Tsemppiä!
Sehän riittää että pääset läpi. Jos et pääse, voit uusia tentin. Vasta sitten kannattaa stressata jos olet jo useammin yrittänyt samaa tenttiä.
Muista, riittää että pääset läpi.
menet molempiin tentteihin, tietysti. 2 päivää ehtii ihan hyvin lukea tenttiin jos ei siihen kuulu kymmentä opintoviikkoa(tai -pistettä).
Viesteistäsi näkee, että sinua stressaa. Mutta hei, ei maailma yhteen tai kahteen tenttiin kaadu. Saat varmaan opintotukiviikot kasaan vähemmälläkin vaivalla. Navigare necesse est mutta juuri muusta ei sitten kannatakkaan välittää, sanoivat roomalaiset.
Tuli vain mieleen, että onkohan sinulla kuvaa siitä, miten tenttiin kannattaa lukea? Kuulostat vähän siltä, että homma saattaa olla tältä osin hukassa. Ensin kannattaa katsoa sisällysluettelo ja miettiä mitä luvuissa todennäköisesti on. Sitten kannattaa lukea johdanto, koska siinä usein jo sanotaan, mitä kirjassa tullaan sanomaan. Sitten uudestaan sisällysluettelon kanssa varsinaista tekstiä niin paljon kuin ehtii. Sitten loppuluku taas sisällysluettelon kanssa. Ovelat opiskelijat ottavat sisällysluettelosta kopion ja kirjoittavat siihen oman parin rivin tiivistelmänsä kirjasta kunkin luvun kohdalle. Silloin kun aikaa on liian vähän, koko kirjaa ei välttämättä tarvitse lukea, kun johdannon ja sisällysluettelon pohjalt arvaa, mikä on tärkeää. Kannattaa myös pyrkiä samalla tavalla arvaamaan, mitkä kirjat ovat toisia tärkeämpiä ja mistä kenties selviää ihan yleissivistyksellä, jos aika ei riitä kaikkiin. Joskus tosin on myös vain luettava se, minkä saa kirjastosta käsiinsä ja yritettävä pärjätä yleissivistyksellä lopuista kysymyksistä.
Tämä ohje nimimerkillä 2 korkeakoulututkintoa ja yksi ainoa hylätty tenttisuoritus takana...
Olen ilmoittanut itseni monesti puolitoista viikkoa ennen tenttiä tenttiin. Olen viikossa lukenut ihan helpolla semmoset tuhat sivua (englannin kielisiä kirjoja), luin joka päivä suunnilleen koko päivän. Hyvin on tentit aina mennyt, en ole kertaakaan reputtanut yhdessäkään tentissä, vaikka en olisi edes lukenut jotain kirjaa ollenkaan!
Jos et osaa priorisoida edes omia lukujasi, et tule pärjäämään työelämässä vaativissa tehtävissä. Tietenkin luet pieneen tenttiin täysillä ja sitten alat lukea toiseen tenttiin.
Yksi vinkki vielä, lopeta täällä palstalla notkuminen ja turha vonkaaminen, lukeminen on ainoa keino päästä tentit läpi.
välistä jos tuntuu ettet viitsi tai ehdi. Ei opiskelun kuulu ahdistaa tai olla stressaavaa. Tenttejähän voi tehdä myös uusinta tenttipäivinä ja kesällä. Tiedekunnassani myös esseinä. Maailmassa on muutakin elämää. Organisoi. Lukeminen tenttiin ei ole maata kaatava kokemus, mutta ihan mahdollista. Itse pidän enemmän esseistä.
Keitä teetä, syö suklaata ja nauti kirjoista!
t. Ennustaja-Elli