Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä teidän lapset on ensimmäisen kerran olleet kesätöissä?

Vierailija
28.12.2016 |

Ja missä töissä olivat?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 ja 16, isän työpaikalla eli suhteilla pääsivät.

Vierailija
2/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnilaisena 15-vuotiaana molemmat, kaupassa kumpikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ekaa kertaa kesätöissä pesulassa 14-vuotiaana ja sen jälkeen olen ollut "lomalla" yhden kesän, muuten aina töissä ja koulun ohella jaoin mainoksiakin.

Vierailija
4/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v, eikä pelkästään kesätöissä.

Lapsenlikkana, hyllyttämässä kaupassa, siivoamassa, kahvila-apulaisena jne

Itse hankkivat työpaikat

Vierailija
5/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin tuossa eilen 13-v (keväällä 14-v täyttävälle) ehdotella, että rupeaisi katselemaan kesätöitä. Ei kuulemma voi, kun kesällä pitää olla lomaa, pitää nähdä kavereita ja toipua kouluvuodesta.

Itse olin myös 14-v ensimmäisen kerran töissä, isän työpaikan toimistoa siivoamassa. Seuraavana kesänä lapsia hoitamassa.

Vierailija
6/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin nykyään oikein mihinkään enää pääsee 14v. töihin, kun pulaa pätkätöistä on jo ammattiin valmistuneillakin. Muistan, kun vuosi sitten kolmannen vuoden tradenomiopiskelijana yritin kesätöitä saada myyjänä niin hakijoita oli hanttihommiinkin useita satoja.

Vierailija
7/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä 16v tyttäreni s-ryhmän tutustu ja tienaa sekä isosena. Yhteensä 3 viikkoa. Peruskoulun päättävä 15v saa nyt myös hakea kesätöitä.

Vaikeeta niitä on saada.

Itse olin myös 16v ekaa kertaa kesätöissä

Nyt pitäisi tosiaan hankkia hygieniapassi. Antaa enemmän vaihtoehtoja

Vierailija
8/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivaa on mielestäni aloittaa työnhakua 15-vuotiaana ja hakeutua vaikkapa 3 viikon kesätöihin kaupungille tai muita lyhyempiä pätkiä. Töitä ehtii tehdä koko elämän, mutta tietysti kaikki pienikin työkokemus on plussaa jatkoa ajatellen.

Vierailija
9/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kolme lastani ovat aloittaneet varsinaiset kesätyöt 15v. Sitä nuorempinakin ovat yhdessä hoitaneet ilmaislehtien jakelua. Itse ovat työnsä hankkineet ilman minkäänlaisia vanhempien suhteita. Nyt 20v tekevät töitä kaikki loma-ajat opintojensa rahoittamiseksi.

Vierailija
10/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei alle 15-vuotiaana oo oikein saumaa mihinkään. Jotain mainosten jakamista pääsee ehkä tekemään ja siihenkin on varmaan tulijoita.

Omat tyttäret ovat ensi kesänä 17v ja 15v. Vanhempi olis jo viime vuonna päässyt suhteilla töihin, mut ei urheilun vuoksi oikein ehtinyt eikä kyllä tainnut olla motiikaan. Nyt suunnittelee ulkomaan reissua moikkaamaan vaihdossa olevaa ystäväänsä ja siitä sanoin, et saa kernaasti mennä, jos itse hankkii rahat. Pikkusiskonsa on sosiaalisesti reippaampi ja hän jo mietti, koska pääsisi valmentamaan omaa lajiaan. 15v täytettyään pääsee ja hänet yritän saada seuran kesäleirille aputytöksi auttamaan pienten tyttöjen kanssa.

Vierailija
11/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöihin ovat menneet 20v iässä. Näihin erilaisiin "tienaa tonni" tai kaupungin kesätyöpaikkoihin ei ole ollut mitään mahdollisuutta päästä.

Töissä ilman palkkaa ovat silti olleet noin 10 v iästä lähtien eri aidantekoa, traktorinajoa, navetan siivoamista, vasikoiden juotoista huolehtimista, metsänraivausta  jne. on riittänyt sen verran joka kesä, että kun hakivat oikeita töitä, niin saivat niitä maalaisuuden vuoksi. Ja jokaista on työtodistuksessa kehuttu ahkeruudesta ja oma-aloitteisuudesta.

Kaikki kolme olivat lisäksi ripareilla isosina ja tyttö veti seurakunnan tyttökerhoa. Varsinaisesti niistä ei saanut palkkaa, vaan pienen kulukorvauksen.

Vierailija
12/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä ei ole perhe jossa rahavarat ovat todella rajoitetut, niin en ymmärrä tuota 13-14-vuotiaiden töihin potkimista. Oma ensimmäinen kesätyöpaikka oli vasta 17-vuotiaana ja ihan normaali työssäkäyvä ihminen minusta tuli aikuisena vaikka kosketus työelämään tuli noinkin "myöhään". Jos teini itse haluaa töitä niin siitä vaan, mutta en tajua miksi vanhempien pitää hönkiä niskaan tammikuusta lähtien kesätöiden suhteen jos ikää on niin vähän ettei asiaa ole kuin korkeintaan mainoksia jakamaan 5 euron päiväpalkalla. Jos jo 13-15-vuotiaan haluaa ulos nurkista pyörimästä tienaamaan omat rahansa, niin suosittelen pitkää pohdintaa että miksi on lapsia hommannut jos ei näitä halua elättää. 

Vierailija
13/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin että alle 18 vuotiaana 9m hankala saada töitä ellei ole tosiaan Enon firmaa jossa voi järjestellä yms. Tai voita kaupungin arvonnassa. Alaikäisiä harvoin palkataan mihinkään. Aina voi hakea, mutta se että tulee valituksi on aika epätodennäköistä.

Vierailija
14/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotiaina molemmat. Suhteilla pääsivät varastotöihin.

Vierailija
15/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä 11-12v isän yrityksessä, 13-14 v tehneet omaa pisnestä 4H yhdistyksen kautta ja yli 16 v hankkineet omatoimisesti ulkopuolisista yrityksistä kesätyönsä. Tällähetkellä tekevät di/naisterintöitänsä.

Vierailija
16/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonnilaisena 15-vuotiaana molemmat, kaupassa kumpikin. 

Mikä on tonnilainen?

Vierailija
17/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Keski-Euroopassa eikä täällä ole kuin se 6 viikon kesäloma, eikä mitään kesätöitä alaikäisille nuorille ole muutenkaan. Työnantajille olisi liian vaivalloista opettaa työtehtävät vain lyhyen ajan takia ja lisäksi täällä työnantajaa sitoo monenlaiset alaikäisen työntekijää koskevat määräykset työajasta, työn raskaudesta jne. Onneksi yliopiston jälkeen ei kukaan työnantaja muutenkaan kysele kouluikäisenä hankittua työkokemusta lehdenjakajana ym eikö sellaisia cv:n laiteta tai työhaastatteluissa kysellä.

Vierailija
18/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapseni tuli minulle tonnilaiseksi töihin 15 vuotiaana, eiköhän nuoremmat samoin sitten kun ikää riittää.

Vierailija
19/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, mutta itse menin ekan kerran kesätöihin 14-vuotiaana erääseen lounaspaikkaan keittiöapulaiseksi. Äitini oli muistaakseni paikan omistajalle vihjannut, että minua kannattaisi pyytää. Kävin haastattelussa ja sain paikan. Muut kesätyöpaikat olenkin sitten hankkinut itse alusta alkaen.

Vierailija
20/32 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisenä. Vanhemmat toimi kesän talkkareina. Kitkin ruusupensaita. Repikää siitä, kermaperseet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi