Jos naiset laitettaisiin armeijaan niin mites tämän pienen biologisen ongelman kanssa sitten?
Jos kärsii aivan hirveästi PMS-oireista ja erityisesti kivusta ja väsymyksestä. Aina vaan jauhetaan tasa-arvosta, mutta onkohan jo mennyt vähän överiksi? Minulla on vaikeuksia tehdä edes normaalit istumatyöt jos sattuu tosi kivuliaat kuukautiset. Jos hyvä tuuri käy niin olen "vain" rättipoikki ja sinnittelen työt ja sitten nukun.
Niin mietinpä vaan, että ei kai se synnytys ole ehkä ainoa syy siihen, että nyt ollaan fifty-fifty kärsitty miesten kanssa elämän paikoista. Itsellä menee viisi-kahdeksan päivää joka helvetin kuukausi tosi kovassa "rääkissä" ihan vaan kiitos luonnon, tuolloin heittää mielenterveys voltteja ja Buranaa palaa.
Miehet suorittaa sen parin sadan päivän palveluksen ja that's it. Okei. Laitetaan meidät naisetkin sinne niin ainakin kolmasosa makaa jossain sotilassairaalassa joka hiton kuukausi. Järkeä?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hauska, kun ajattelen muutamaakin tuttavapariskuntaa, joissa asia on juurikin toisinpäin: mies on impulsiivinen, ailahteleva, ajattelematon, ja naisen täytyy toimia kuin äitinä ja järjen äänenä hänelle. Jos ei toimisi, tulisi vararikko ja monia muita vaikeuksia.
Ja tämä yksi anekdoottisi tietenkin tekee tyhjäksi sen, että yleisesti ottaen naiset ovat fyysisesti heikompia ja tunteidensa mukaan eläviä kuin miehet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hauska, kun ajattelen muutamaakin tuttavapariskuntaa, joissa asia on juurikin toisinpäin: mies on impulsiivinen, ailahteleva, ajattelematon, ja naisen täytyy toimia kuin äitinä ja järjen äänenä hänelle. Jos ei toimisi, tulisi vararikko ja monia muita vaikeuksia.
Ja tämä yksi anekdoottisi tietenkin tekee tyhjäksi sen, että yleisesti ottaen naiset ovat fyysisesti heikompia ja tunteidensa mukaan eläviä kuin miehet?
Joo, ihan järjen tuotteitahan ne miesten nakkikioskitappelutkin ovat. "Kun se katso mua ärsyttävästi..."
Mä kävin armeijan 19-20-vuotiaana. Silloin en kärsinyt pahoista pms-oireista, ne on tullu kuvioihin kolmenkympin ja parin muksun jälkeen.
Söin myös pillereitä armeija-aikana niinpä kuukautisten siirto oli helppoa leirien ajaksi ja pillerit vähensi vuotoa ja vuoropäiviä. Minulla siis ei tuollaisia ongelmia ollut, enkä kiinnittänyt huomiota, että muillakaan naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap on oikeassa. Ja ap:n esittämästä syystä meillä on luonnostaan naisten työt ja miesten työt. Miten nainen voisi esimerkiksi johtaa luotettavasti kun ison osan ajasta biologia heittelee mielialoja ja jaksamista. Naisten paikka on kotona ja mies ailahtelevaisen lapsenomaisen naisen päänä.
Hauskaksi sen olin tarkoittanutkin. Joskis yhä tänä päivänä osa ihmisistä ei taida olla vieläkään astunut luolasta ulos. Armeijakysymyskin on hauska, kun miettii kuinka suuria määriä miehistä nykyään lähetetään jo heti alkuun kotiin, kun siihen astinen elämä on kulunut ruudun ääressä ja eihän meidän kulttuurissa miehiltä voida vaatia samassa määrin asioita kun naisilta. Kun miehet on biologialtaan niin ylivertaisia mutta henkisesti eivät kestä jos vaaditaan ottamaan vastuu omasta elämästään. Kuten jo aiemmin joku kommentoi niin yksilölliset erot ohittavat sukupuolierot. Mutta kulttuurin tasolla me syötetään kasvaville ihmisille ne raamit mitä heiltä odotetaan.
Tuo on vähän harhaanjohtavaa siinä mielessä, että tuolla logiikalla aikuinen ja vastasyntynyt vauva ovat myös tasa-arvoisia, koska osa aikuisista on invalideja ja eivät voi kävellä eli voitaisiin sanoa että vauvat ja aikuiset eivät ole kovin erilaisia fysiikaltaan, kun on aikuisia ja vauvoja, jotka eivät osaa kävellä.
Jos tuossa olisi järkeä, niin naisille ei olisi helpotettuja kriteerejä kaikkiin ammatteihin, joissa vaaditaan kestävyyttä, nopeutta ja/tai voimaa.
Toki voi silti olla niin että kovakuntoisimmat naiset voivat selvitä asepalveluksesta samalla tavalla kuin perusmiehet, mikä on taas kuitenkin eri asia kuin selviäminen sellaisessa ympäristössä, johon sen palveluksen pitäisi valmistaa. Onhan mahdollista että palvelus olisi jo ennestään helppo ja siten riittämätön miehille. Jos taas palvelus tehdään sellaiseksi, että miehillä on siellä rankkaa, vapaaehtoisia naisia ei käytännössä enää olisi, koska naisilla ei mitenkään voi olla venymisvaraa sellaiselle tasolle, jota miehetkin pitävät rankkana.