Kuka on sinun lemppari filosofi ja miksi?
Miksi luet filosofiaa? Mitä olet oppinut?
Aristoteles, Hume, Berkley, Hegel, Leibniz, Descartes, Fodor, Witthenstein, Spinoza, Platon, Locke, Foucault, Quine, Carnap, Bacon, Diderot, Aknvinolainen, Augustinus, Pascal, Voltaire, Kierkegaard, Mill, Kant, Nietzsche, Sartre, Scopenheuer, Hobbes, Rosseau, Bentham, Rawls, Marx
Kommentit (68)
Ei kukaan erityisesti, vaan tietyt lauseet sieltä täältä. Sama kuin se, etten tykkää kenestäkään laulajastakaan erityisesti, tykkään vain irrallisista biiseistä.
Esiemerkiksi yksi erinomainen Platonin oppi (jota kouluissakin toitotetaan) olisi hyvä muistaa: "tiedolta vaaditaan perusteita – muutoin kyse on uskosta, luulosta, arvauksista, hämyksestä tai petkutuksesta."
makethejp kirjoitti:
Esiemerkiksi yksi erinomainen Platonin oppi (jota kouluissakin toitotetaan) olisi hyvä muistaa: "tiedolta vaaditaan perusteita – muutoin kyse on uskosta, luulosta, arvauksista, hämyksestä tai petkutuksesta."
*määritelmä
En muista nimeä. Se skeptikko, joka oli liiankin skeptinen, eikä esim oikein uskonut syy-seuraussuhteeseen. Hänen oppilaansa sitten joutuivat pelastamaan hänet monesta pulasta, esim joutumasta kulkukoirien raatelemaksi.
Bertrand Russell, ihan yksinkertaisesti kai siksi, että hänen ajattelunsa on lähinnä omaani, siis sitä mitä vaistomaisesti ajattelin monista asioista ennen kuin olin opiskellut päivääkään filosofiaa.
Jeesus tietysti, on tärkein filosofi.
Jaan Kaplinski. Terävä kulttuurikriitikko.
En tiedä osuuko ihan filosofia-kategoriaan mutta Eckhard Tolle on viisas mies. Toki hänen opetustensa mukaisesti eläminen vaatisi todella zenimäisen tyyneyden eli ei kovin helppo tie.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus tietysti, on tärkein filosofi.
Vain buddhalainen voi täysin ymmärtää Jeesuksen filosofian.
Descartes on lempi filosofini: pyrkimys kohti yhä koherentimpaa uskomusjärjestelmää, tehdä johtopäätöset olemassa olevan evidenssin valossa. Mutta ihmisen ahneus, järki ja hyöty painaa vaa'assa enemmän kuin moraali ja järki (mutta toki sitä varten on olemassa sääntöjä, mutta jokainen vatio ajaa omaa etuaan ja jokainen yksilö ajaa omaa etuaan. Mitä on toimiva vuorovaikutus, mitä on mekanismi sen toimivuudelle?) Kuten vanha viisas sanonta kuuluu: "toimivaa hyväksi havaittua ei tule muuttaa". Empirismi: historian, kokemuksen, havaintojen, ajattelun ja evidenssi on ihmiskunnan apuna järjestelemään asiansa paremmin päin.
Leibnizin monadologia ja Aristoteleen moraalietiikka ovat vaikuttaneet maailmankatsomukseeni ehkä eniten.
Mielenkiintoista olisi kuulla ajatuksianne. Rohkeasti vaan mutta sääntöjen puitteissa.
Esittämistäsi ei kukaan.
Eric Fromm
Muita viisaita
Pablo Neruda
Martti Lindgvist
Minä itse. Minulla on juuri sopivat ajatukset ja ideat kulloinkin. :) Samaa suosittelen kaikille.
Terry Pratchett. Siinä kiteytyy kaikki. Ja huumori vielä kaupan päälle.
Sukeltakaa syvälle tajuntaanne ja antaka ajatuksenne virrata (muttta muistakaa sääntö etiketit ja varokaa ideoligioidenne sokeuttamasta teitä).
Piisamirotta