Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SDP: : vegaanit neljäksi vuodeksi vankilaan, jos eivät syötä lapsilleen lihaa

Vierailija
27.12.2016 |

Forza Italia -puolueen Elvira Savino on tehnyt lakialoitteen, jonka mukaan riittämätöntä ruokavaliota lapsilleen tarjoavat vanhemmat voidaan määrätä jopa neljäksi vuodeksi vankeuteen.

- Italiassa on levinnyt uskomus, että vegaaniruokavalio tuottaa huomattavia terveysvaikutuksia. Tämän valinnan voi aikuinen halutessaan tehdä, mutta on ongelma, jos siihen liitetään lapsia, Savino tuumii.

Viimeisen 18 kuukauden aikana viisi italialaislasta on joutunut sairaalaan tiettävästi puutteellisen vegaaniruokavalion vuoksi.

Lakialoitetta vastustavien mielestä tulisi pikemminkin kiinnittää huomiota lasten liikalihavuuteen.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan kyllä huostaanottoa jos on näitä hörhöjä jotka syöttää mukuloilleen pelkkää hedelmää "koska ihminen ei tarvitse muuta" yms. Sama pätee kyllä pelkkään makkaraan tai kananugettiinkin.

Vegaanisafka voi myös olla todella terveellistä ja ravitsevaa. Monipuolisuus siinäkin kunniaan. Turha tästä mitään vegaanit vs sekaanit -taistelua on tehdä, keskitytään mieluummin oikeasti yksipuolisten ruokavalioiden syöttämiseen.

Vierailija
22/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukku klikkihuorauksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa on myös huolestuttavan yleistä jättää lapset rokottamatta. Siellä kuollaan jo esim. hinkuyskään. Ovat niin helposti johdateltavissa, ja kun joku tekee jotain niin kaikki lampaina perässä. Itse ei oteta asioista kriittisesti selvää vaan mielummin seurataan ja uskotaan vaikka jotain hörhönettiyhteisöä ja toistellaan totuuksina kaikkea mitä on kuultu tai luettu jostain. Kokemusta on kun olen kasvattanut lapseni siellä kun olivat pienempiä. Suomalaiset ovat niin järkeviä että tuli ihan tippa linssiin kun palattiin tänne.

Tietysti on monta tapaa kasvattaa ja vaikka nyt sitten ruokkiakin lapsia, mutta vanhemmilla on aina kuitenkin vastuu ottaa perinpohjaisesti selvää asioista ennen kuin aletaan niitä lapsiin soveltamaan.

Vierailija
24/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo meillä ihan hyvin kasvaa:) hoitoon vein läkärintodistuksen, ettei saa mitään eläinperäistä, ei ole ongelma:)

Miksi pahoinpitelet lastasi?

Vierailija
25/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruokavalio voi olla täysin riittävä myös lapsille. Lasten kohdalla tulee vain huolehtia, että syövät tarpeeksi ruokaa ja erityisesti hyvien rasvojen saanti tulisi olla mahdollisesti hieman runsaampaa kuin aikuisilla. Tämä onnistuu hyvin mm. pähkinöiden, avokadon, siementen, täsjyväviljan ja kasviöljyjen lisäämisen myötä. Proteiinia vegaanit saavat kyllä ihan riittävästi jos syövät vähääkään palkokasveja ja täysjyvää. Vegaaniruokavaliossa on sekaruokavalion lisäksi tärkeää, että syödään tarpeeksi hedelmiä ja tuoreita kasviksia. Ravintolisinä riittänevät B12 ja D-vitamiini vähintään talviaikaan. Sen lisäksi että vegaaniruokavalio on riittävä, on se oikein koostettuna todennäköisesti terveyttä edistävämpi kuin punaista lihaa, kanaa ja maitotuotteita sisältävä sekaruokavalio.

Vierailija
26/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit on hörhöjä joilta pitäisi ottaa lapset pois.

Vierailija
27/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit on hörhöjä joilta pitäisi ottaa lapset pois.

Tuomioissa pitäisi vegaanius ottaa huomioon  raskauttavana asianhaarana.

Vierailija
28/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan kyllä huostaanottoa jos on näitä hörhöjä jotka syöttää mukuloilleen pelkkää hedelmää "koska ihminen ei tarvitse muuta" yms. Sama pätee kyllä pelkkään makkaraan tai kananugettiinkin.

Vegaanisafka voi myös olla todella terveellistä ja ravitsevaa. Monipuolisuus siinäkin kunniaan. Turha tästä mitään vegaanit vs sekaanit -taistelua on tehdä, keskitytään mieluummin oikeasti yksipuolisten ruokavalioiden syöttämiseen.

Mitä on vegaaniruoka? :D miten vegaanin peruna eroaa muiden syömistä perunoista? :D

Vierailija
29/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavalio voi olla täysin riittävä myös lapsille. Lasten kohdalla tulee vain huolehtia, että syövät tarpeeksi ruokaa ja erityisesti hyvien rasvojen saanti tulisi olla mahdollisesti hieman runsaampaa kuin aikuisilla. Tämä onnistuu hyvin mm. pähkinöiden, avokadon, siementen, täsjyväviljan ja kasviöljyjen lisäämisen myötä. Proteiinia vegaanit saavat kyllä ihan riittävästi jos syövät vähääkään palkokasveja ja täysjyvää. Vegaaniruokavaliossa on sekaruokavalion lisäksi tärkeää, että syödään tarpeeksi hedelmiä ja tuoreita kasviksia. Ravintolisinä riittänevät B12 ja D-vitamiini vähintään talviaikaan. Sen lisäksi että vegaaniruokavalio on riittävä, on se oikein koostettuna todennäköisesti terveyttä edistävämpi kuin punaista lihaa, kanaa ja maitotuotteita sisältävä sekaruokavalio.

Ihanaa. Jatka toveri jatka!!

Vierailija
30/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, puutteellisen vegaaniruokavalion takia. Voi se sekaruokakin olla puutteellista.

Siis ihanaa miten toi sun kulttilaisuus estää järjen käytön. Tosi freesiä.

Niin mikä kulttilaisuus? Oon sekasyöjä.

Ja mä olen vegaani. Raivostuttavaa kun meidän ihanaa kulttia arvostellaan millään tavalla.

Vierailija
31/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa nää rucolanmussuttajat jotka pilaa vegaanien maineen. Ja media joka mehustelee tällä yhteisellä nimittäjällä, jos mä tappaisin lapseni syöttämällä sille pelkkää makkaraa niin uutisoitaisiinko että sekaruokavalio tappaa?

Miten vegaanien maineen voi pilata? Ovat tehneet sen ihan itse jo aikoja sitten.

Noin muuten, ihan fiksu lakialoiye Italiassa.

Vierailija
32/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Har-har... vai SDP....ap, olet kusipää.

Vierailija
33/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkevää olisi Suomessakin ainakin lasu tehdä jos vanhemmat pitävät lasta ravinnon puutteessa. Vastavuoroisesti tietysti ylipainon suhteen sama.

Mutta on se nyt oikeasti saatana kauheaa kun ekaluokkalainen näyttää syöpäpotilaalta vanhempien uskonnon takia.

Vain ihmishirviöt ovat eri mieltä.

Vierailija
34/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisen 18 kuukauden aikana viisi italialaislasta on joutunut sairaalaan tiettävästi puutteellisen vegaaniruokavalion vuoksi.

Kamalaa.

Kehitysmaissa vielä ymmärrettävää, mutta että järjenköyhyyden vuoksi lapset kärsii.

Vierailija
35/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kaikkien niiden vanhempien vankilatuomiot, jotka syöttää lapsilleen liikaa sokeria, vehnää, mehuja, limuja, energiajuomia, eivätkä syö juurikaan kasviksia ja kalaa?

Vierailija
36/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani voi olla terveellisesti tai epäterveellisesti. Aivan kuten sekaruokavaliokin voi olla tervellinen tai epäterveellinen. Vegaaniruokavalion koostaminen voi olla vaikeampaa, kuin sekaruokavalion, minkä takia monelle se jää puuttelliiseksi. 

Olen varmaan poikkeuksellinen kasvissyöjä (en vegaani), kun syötän lapselleni sekaruokaa, eli lihaakin.

Yritän ostaa aina luomulihaa jne. Eettisesti on väärin tappaa eläimiä, mutta en halua ottaa riskejä lapseni suhteen. Saa itse päättää sitten isompana, mitä syö. Itsekin olen lapsena syönyt lihaa.

Vierailija
37/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani voi olla terveellisesti tai epäterveellisesti. Aivan kuten sekaruokavaliokin voi olla tervellinen tai epäterveellinen. Vegaaniruokavalion koostaminen voi olla vaikeampaa, kuin sekaruokavalion, minkä takia monelle se jää puuttelliiseksi. 

Olen varmaan poikkeuksellinen kasvissyöjä (en vegaani), kun syötän lapselleni sekaruokaa, eli lihaakin.

Yritän ostaa aina luomulihaa jne. Eettisesti on väärin tappaa eläimiä, mutta en halua ottaa riskejä lapseni suhteen. Saa itse päättää sitten isompana, mitä syö. Itsekin olen lapsena syönyt lihaa.

Et ole oikea kasvissyöjä vaan saastainen murhaaja ja lastasi mädällä ruhonosilla ruokkiva sadisti.

Vierailija
38/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole oikea kasvissyöjä vaan saastainen murhaaja ja lastasi mädällä ruhonosilla ruokkiva sadisti.

Hehe ;D

Vierailija
39/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla todellista. Mikä tahansa ruokavalio on haitaksi jos se ei ole monipuolista. Riittävän proteiinien saannin vuoksi kyllä lapselle soisin myös lihaa ruokavalioon. Meillä lapsi tykkää enemmän kasviksista kuin lihasta, mikä on hyvä. Lihan osuus lautasmallista kun on vaan 1/4, joista kalaa ja kanaa suosin.

Vierailija
40/64 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ne kasvissyöjälapset, jotka tunnen ovat kasvaneet hyvin! En tiedä ovatko kaikki ihan vegaaneja, mutta ainakaan lihaa eivät syö. Lisäksi ihmisten ruokavalio on eri puolilla maailmaa hyvinkin kasvispitoista ja ainakin oma järkeni sanoo, että niin kuuluisikin olla (eikös ihminen muistuta anatomialtaan enemmän kasvisruokailijaa kuin karnivoria?).

Toki on kauheaa jos lapsi ei saa kunnollista ravintoa ja tästä pääsee aiheutumaan terveyshaittoja oli kyseessä millainen ruokavalio tahansa, mutta olisi kyllä ihan mielenkiintoista tietää missä määrin hyvin koostettu vegaaniruokavalio muka aiheuttaisi ongelmia? Kuten jo sanoin, oman kokemukseni mukaan tuntemani kasvissyöjälapset vaikuttavat kaikin puolin terveiltä. Tunnen yhden aikuisenkin, joka on kasvanut kasvisruualla, muistaakseni vielä täysin vegaaniruoalla, ja hyvin pyyhkii hänelläkin.

Siispä ihmettelen, että miksi yleisesti ottaen vegaaneja parjataan tästä asiasta mikäli vegaaniruokavalio on riittävä kasvattamaan terveen lapsen? Lasu tulisi tehdä vanhemmista, jotka eivät ruoki lapsiaan terveyteen riittävällä ruualla, mutta miten tämä on yhteydessä juuri veganismiin? Vai onko muka Suomessa tiedossa tapauksia, joissa lasten terveys olisi vaakalaudalla vegaaniruokavalion vuoksi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän