Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira tarvitsee pian oman säästöpossun – Eläinlääkäristä joutuu maksamaan aina vain enemmän

Vierailija
27.12.2016 |

"Eläinlääkärimaksut ovat lähes kaksinkertaistuneet Suomessa viiden viime vuoden aikana. Tämä johtaa pahimmillaan lemmikkieläinten hoidon laiminlyönteihin."
http://yle.fi/uutiset/3-9363127

Älkää hankkiko lemmikkieläintä ihan heppoisin perustein. Jos muutenkaan ei ole rahavaroja omaan elämiseen niin lemmikit kannattaa jättä hankkimatta.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiaa eläintä kohtaan on tietysti hyvä tuntea, mutta rajansa siinäkin. Jos mietitään vaikka luonnon koiraeläimiä, kuten vaikkapa kettuja, niin eihän kukaan hoida niiden murtuneita varpaita, katkenneita hampaita tai tulehtuneita tappeluhaavoja. Sinnittelevät kipunsa kanssa, ja vetäytyvät sitten johonkin piiloon kuolemaan vailla kivunlievitystä. Jos kävisi niin harvinaisesti, ettei vamma tai sairaus tapa, niin kuolevat vanhuuttaan nälkään, kun eivät enää jaksa pyydystää saalista. Kaunista kuolemaa ei luonnossa ole. Siihen nähden lopetuspiikki on erittäin armelias vaihtoehto.

Eläinsuojelulaki:

14 §

Sairaat tai vahingoittuneet eläimet

Luovutettaessa sairas tai vahingoittunut eläin on sairaudesta tai vahingoittumisesta ilmoitettava eläimen vastaanottajalle.

Sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa kotieläintä tai muuta ihmisen hoidossa olevaa eläintä on joko itse autettava tai ilmoitettava eläimestä sen omistajalle tai hoitajalle taikka kunnaneläinlääkärille, kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavalle viranhaltijalle tai poliisille.

Jos 2 momentissa mainittujen henkilöiden tavoittaminen on kohtuuttoman vaikeaa ja jos eläin on sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen on ilmeistä julmuutta sitä kohtaan, saadaan se lopettaa. Tästä on viivytyksettä tehtävä 2 momentissa mainittu ilmoitus.

Sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa luonnonvaraista eläintä on pyrittävä auttamaan. Jos eläin on kuitenkin sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen on ilmeistä julmuutta sitä kohtaan, eläin on lopetettava tai on huolehdittava siitä, että se lopetetaan.

Vierailija
62/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat järjettömän epäempaattisia eivätkä ansaitse ihmis-statusta. Ihmisyyteen liittyy inhimillisyys ja empatia ja tässä ketjussa sitä ei näy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi ottaa lemmikkiä jos ei ole varaa. Minä olen maksanut mun koiralle kaikki selkä-, lonkka-, ym kuvaukset vaikka on ihan vaan kotikoira eikä harrasteta tavoitteellisesti koska mua kiinnostaa mun sessen terveys ja mun koiran terveydelle ei ole hintalappua vaikka kovapalkkainen en olekaan. Prioriteetit, prioriteetit...

Ja olet varma, että seitsemän vuoden päästä sun ja sessen tilanne on yhtä hyvä? Tulot edelleen ok, ja koira ei sairastele eikä tarvii mitään isompia hoitoja? Mitäpä jos sun tulot pienenee vaikka vuoden päästä? Puolentoista vuoden päästä sesse loukkaantuu ja joutuu kolmen tonnin leikkaukseen? Sen jälkeen vaikka sairastuu? Leikkaus ei ehkä toiminutkaan niin hyvin, vaan uusinta opertaatio tulee vastaan seuraavana vuonna? 

Kyllä mä väitän, että ainoastaan oikeasti varakas ihminen pärjää eläimensä kanssa ok hautaan asti, muilla on paljon muuttujia matkassa, ja sessestä voi tulla liian kallis pitää ja hoitaa.

Vierailija
64/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi ottaa lemmikkiä jos ei ole varaa. Minä olen maksanut mun koiralle kaikki selkä-, lonkka-, ym kuvaukset vaikka on ihan vaan kotikoira eikä harrasteta tavoitteellisesti koska mua kiinnostaa mun sessen terveys ja mun koiran terveydelle ei ole hintalappua vaikka kovapalkkainen en olekaan. Prioriteetit, prioriteetit...

Ja olet varma, että seitsemän vuoden päästä sun ja sessen tilanne on yhtä hyvä? Tulot edelleen ok, ja koira ei sairastele eikä tarvii mitään isompia hoitoja? Mitäpä jos sun tulot pienenee vaikka vuoden päästä? Puolentoista vuoden päästä sesse loukkaantuu ja joutuu kolmen tonnin leikkaukseen? Sen jälkeen vaikka sairastuu? Leikkaus ei ehkä toiminutkaan niin hyvin, vaan uusinta opertaatio tulee vastaan seuraavana vuonna? 

Kyllä mä väitän, että ainoastaan oikeasti varakas ihminen pärjää eläimensä kanssa ok hautaan asti, muilla on paljon muuttujia matkassa, ja sessestä voi tulla liian kallis pitää ja hoitaa.

Kyllä. Otin koiran vuosia, vuosia sitten, kun olin vielä hyvätuloinen yrittäjä. Noh, nyt olen osa-aikainen siivooja, eikä koiran terveydentilanne ole ainakaan kohentunut vanhenemisen myötä, päin vastoin. Olen koiran elämän laadun taatakseni lopettanut ostamasta mitään muuta, kuin mitä aivan välttämättä tarvin. Suihkugeelinä käytän usein käsienpesusaippuaa, olen tänä vuonna ostanut muutamat alkkarit, sukat ja käytettyjä paitoja Torista. Laadin kuukausibudjettini koiran ympärille. En todellakaan arvannut koiraa hankkiessa, että tämä on tilanne muutaman vuoden kuluttua. Koiralta ei ole kyllä puuttunut mitään edes vaikeina aikoina, on erikoisruuat, lääkkeet ja lääkärit. Ei tämä mitään juhlaa ole.

Vierailija
65/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku raja el. maksuilla olisi kyllä hyvä olla. Onhan se oikeasti aivan älytöntä, että tismalleen saman n.10-15min käynnin voi jossain saada alle 60 eurolla kun taas toisessa paikassa se maksaa yli 200 euroa. Hintoja on toki hyvä vertailla etukäteen, mutta joskus eläin on pakko viedä sinne mistä saa nopeiten ja helpoiten ajan. Ja ihan turha napista, että älä ota eläintä, jos ei ole rahaa maksaa. Koira voi elää jopa 15 vuotiaaksi ja sinä aikana voi tulla monenlaista elämäntilannetta vastaan. Tuossa ei ole kyse mistään muusta kuin ahneudesta ja siinä leikitään eläinten sekä ihmisten hyvinvoinnilla.

Vierailija
66/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Otin koiran vuosia, vuosia sitten, kun olin vielä hyvätuloinen yrittäjä. Noh, nyt olen osa-aikainen siivooja, eikä koiran terveydentilanne ole ainakaan kohentunut vanhenemisen myötä, päin vastoin. Olen koiran elämän laadun taatakseni lopettanut ostamasta mitään muuta, kuin mitä aivan välttämättä tarvin. Suihkugeelinä käytän usein käsienpesusaippuaa, olen tänä vuonna ostanut muutamat alkkarit, sukat ja käytettyjä paitoja Torista. Laadin kuukausibudjettini koiran ympärille. En todellakaan arvannut koiraa hankkiessa, että tämä on tilanne muutaman vuoden kuluttua. Koiralta ei ole kyllä puuttunut mitään edes vaikeina aikoina, on erikoisruuat, lääkkeet ja lääkärit. Ei tämä mitään juhlaa ole.

Piti aloittaa kirjoitus sanalla "Tämä" "Kyllän" sijasta :) Olen siis samaa mieltä kanssasi siitä, että elämä voi muuttua yllättävästi.

Vierailija
67/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat järjettömän epäempaattisia eivätkä ansaitse ihmis-statusta. Ihmisyyteen liittyy inhimillisyys ja empatia ja tässä ketjussa sitä ei näy.

N

Käypäs etelä-tai itä-euroopassa, niin näet kulkukoiralaumoja, joista ei kukaan huolehdi. Eläinten hylkääminen on järjettömän yleistä. Paikoin niitä tuotetaan puoliteollisesti ja myydään kaupoissa kuin leluja. Meillä on siihen nähden tosi empaattista.

Vierailija
68/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkärit on ihan kamalan ahneita. :(

Keskiansio samaa luokkaa kuin ihmislääkäreillä. Kaikki kateelliset vaan pyrkimään eläinlääkikseen , 6 vuoden opinnot, ja klinikkaa perustamaan.

Vierailija
69/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä lemmikit onkin nykyään vain rikkaitten ilona, ei kannata vähävaraisten ottaa.

Kyllä pitäisi kaikille köyhille kustantaa lemmikit. Miksi rikkailla olisi oikeus pitää edes osa rahoistaan kun voidaan siirtyä täydelliseen tasa-arvoon?

Vierailija
70/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empatiaa eläintä kohtaan on tietysti hyvä tuntea, mutta rajansa siinäkin. Jos mietitään vaikka luonnon koiraeläimiä, kuten vaikkapa kettuja, niin eihän kukaan hoida niiden murtuneita varpaita, katkenneita hampaita tai tulehtuneita tappeluhaavoja. Sinnittelevät kipunsa kanssa, ja vetäytyvät sitten johonkin piiloon kuolemaan vailla kivunlievitystä. Jos kävisi niin harvinaisesti, ettei vamma tai sairaus tapa, niin kuolevat vanhuuttaan nälkään, kun eivät enää jaksa pyydystää saalista. Kaunista kuolemaa ei luonnossa ole. Siihen nähden lopetuspiikki on erittäin armelias vaihtoehto.

Eläinsuojelulaki:

14 §

Sairaat tai vahingoittuneet eläimet

Luovutettaessa sairas tai vahingoittunut eläin on sairaudesta tai vahingoittumisesta ilmoitettava eläimen vastaanottajalle.

Sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa kotieläintä tai muuta ihmisen hoidossa olevaa eläintä on joko itse autettava tai ilmoitettava eläimestä sen omistajalle tai hoitajalle taikka kunnaneläinlääkärille, kunnan terveydensuojeluvalvontaa hoitavalle viranhaltijalle tai poliisille.

Jos 2 momentissa mainittujen henkilöiden tavoittaminen on kohtuuttoman vaikeaa ja jos eläin on sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen on ilmeistä julmuutta sitä kohtaan, saadaan se lopettaa. Tästä on viivytyksettä tehtävä 2 momentissa mainittu ilmoitus.

Sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa luonnonvaraista eläintä on pyrittävä auttamaan. Jos eläin on kuitenkin sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen on ilmeistä julmuutta sitä kohtaan, eläin on lopetettava tai on huolehdittava siitä, että se lopetetaan.

Niinhän siellä lukee, mutta luonto elää omaa elämäänsä ja ihminen ei näe suurinta osaa viime hetkiään elävistä eläimistä. Ja vaikka näkisin, niin tuskin menee pelastamaan ja elvyttämään oravan hampaissa olevaa avutonta, lentokyvytöntä linnunpoikasta.

Vierailija
71/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä järjettömiä hintoja... Ymmärrän, että jotkut oikeasti kalliit toimenpiteet, kuten leikkaukset nukutuksineen ja lääkityksineen maksavat. Mutta se, että eläinlääkäri vilkaisee pintapuolisesti eläintä 10min ja hinnaksi tulee 80€, tuntuu kyllä ihan riistolta.

Itselläni pöyristyttävin kokemus on se, kun koiran silmätulehduksen toteaminen + antibiootti siihen maksoivat 160€. Aivan järjetöntä. Kuulemma oli tarpeen tehdä kaikkia maailman testejä ja tutkimuksia, että kyse on varmasti silmätulehduksesta (oireet olivat ihan selvät, minä olin jo kotona päätellyt että tästä on kyse ja menin vain hakemaan reseptiä antibioottiin).

Vierailija
72/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksipä lemmikit onkin nykyään vain rikkaitten ilona, ei kannata vähävaraisten ottaa.

Kyllä pitäisi kaikille köyhille kustantaa lemmikit. Miksi rikkailla olisi oikeus pitää edes osa rahoistaan kun voidaan siirtyä täydelliseen tasa-arvoon?

Siitä ei ole tässä nyt kyse, vaan maksujen kohtuuttomasta moninkertaistumisesta. Osaako joku eläinlääkäri perustella, miksi hinnat ovat nousseet niin valtavasti ja minkä takia hinnoissa on niin suurta hajontaa? Ammattitaidolla tai opintojen kestolla sitä ei voi perustella.

Vierailija
73/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjut nostavat hintoja. Iso kulurakenne ja paljon avustava henkilökuntaa. Se, minkä voisi hoitaa yksinkertaisesti, tehdään monimutkaisesti ja kalliisti.

Vierailija
74/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet niin eläinempaattinen, mutta entäs ne eläimet, joista tehdään sinun eläimillekin ruokaa? Saako niitä lopettaa?

Vierailija
75/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, mitä tässä ketjussa kukaan ei ole tuonut esille: maaseudulla/pienillä paikkakunnilla eläinlääkärien palkkiot ovat merkittävästi pienemmät, kuin esim. pääkaupunkiseudulla.

Johtuu tilavuokrista ja avustavan henkilökunnan palkoista, muun muassa.

Maalla myös on nopeasti saunan takana tilaa, eli ei olla niin valmiita maksamaan älyttömiä kuin kaupungissa, jossa on vieraannuttu luonnosta. Hinta on laitettava sille tasolle, että kävijöitä on sopivasti.

Vierailija
76/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, mitä tässä ketjussa kukaan ei ole tuonut esille: maaseudulla/pienillä paikkakunnilla eläinlääkärien palkkiot ovat merkittävästi pienemmät, kuin esim. pääkaupunkiseudulla.

Johtuu tilavuokrista ja avustavan henkilökunnan palkoista, muun muassa.

Maalla myös on nopeasti saunan takana tilaa, eli ei olla niin valmiita maksamaan älyttömiä kuin kaupungissa, jossa on vieraannuttu luonnosta. Hinta on laitettava sille tasolle, että kävijöitä on sopivasti.

Mitä isompi klinikka, sen kalliimmat hinnat. Sama rutiinileikkaus lähellä maalaiseläinlääkärillä maksaa paljon vähemmän kuin kauempana klinikalla. Sama lopputulos eläimen kannalta.

Vierailija
77/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole halpaa ei. Käytin hiljattain kissaani verenpainekontrollissa, käynti kesti max 10 minuuttia, hintaa yli 80 euroa. Toisella kerralla yhden pillerin saaminen kissan ruokahalun herättämiseksi (mirtatsapin) maksoi yli 8 euroa. Vastaanottohenkilö haki pillerin varastosta laittoi sen minigrip-pussiin, siitä perittiin 8 euroa - itse tabletti maksoi parikymmentä centtiä. Tähän vielä helkutin kalliit erikoisruoat, lisäravinteet ja lääkkeet päälle niin avot!

Alalla vallitsee valtava ahneus! Pelkään, ettei mulla ole enää varaa pitää munuaisvaivaista kissaani kovin kauaa :(

Vierailija
78/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkärit on ihan kamalan ahneita. :(

Keskiansio samaa luokkaa kuin ihmislääkäreillä. Kaikki kateelliset vaan pyrkimään eläinlääkikseen , 6 vuoden opinnot, ja klinikkaa perustamaan.

Tarvittaisiin kyllä lisää tarjontaakin, eli enemmän niitä aloituspaikkoja. Se lisäisi valinnanvaraa ja sitä kautta tarvetta houkutella asiakkaita myös hinnalla.

Vierailija
79/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole halpaa ei. Käytin hiljattain kissaani verenpainekontrollissa, käynti kesti max 10 minuuttia, hintaa yli 80 euroa. Toisella kerralla yhden pillerin saaminen kissan ruokahalun herättämiseksi (mirtatsapin) maksoi yli 8 euroa. Vastaanottohenkilö haki pillerin varastosta laittoi sen minigrip-pussiin, siitä perittiin 8 euroa - itse tabletti maksoi parikymmentä centtiä. Tähän vielä helkutin kalliit erikoisruoat, lisäravinteet ja lääkkeet päälle niin avot!

Alalla vallitsee valtava ahneus! Pelkään, ettei mulla ole enää varaa pitää munuaisvaivaista kissaani kovin kauaa :(

Tämä jos mikä on järjetöntä. Kissa on sairas, ruokahaluttomuus on luonnossa merkki lähestyvästä kuolemasta. Ihmisvanhuksilla myös. Päästä katti jo lepoon.

80/103 |
15.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu ihan siitä, kun ala naisvaltaistui. Ennen oli reiluja, joviaaleja mieseläinlääkäreitä, jotka

eivät tehneet töitä tienaaminen päätarkoituksena, vaan nimenomaan eläinten parantaminen.

Sitten alkoi tulla rillipäisiä tiukkapipotyttösiä, jotka pitävät viimeiseen asti hengissä, vaikka kuinka

sairaita eläinraukkoja, vaan ja ainoastaan rahan takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi