Miniä on taas raskaana :/
Neljäs lapsi pienillä ikäeroilla, nuorimmainen ei ole vielä vuottakaan. Omapa on asiansa, en minä sillä, mutta kun jo nytkin on rivien välissä syyllistämistä kun ei isovanhemmilta saa tarpeeksi apua, niin kuinka mahtaa jatkossa olla...
Kommentit (141)
voi itsekkyyden määrää kirjoitti:
Nro 7
Miten muiden ihmisten pitäisi huomioida, että sinä pääset ilman neljää lastasi hammaslääkäriin? Miten itse vastavuoroisesti huomioit ihmistä, joka hoitaa lapsiasi sillä välin?
Jos lapsia aikoo hankkia, pitää ottaa huomioon varsinkin arjessa eteentulevat asiat. Jokainen hankkii ihan itse lapsensa eikä ole muiden tehtävä katsella heidän perään, jotta äidillä olisi "ihan kiva päästä yksin.." . Jos yksin haluaa mennä, kannattaa jättää lapset hankkimatta. Sitäpaitsi missä mies on? Ja jos kunnalliseen hammaslääkäriin ei pääse päiväsaikaan kun mies on töissä, yksityisiä hammaslääkäreitä piisaa. Ja jos vielä "itket" sitä, että yksityiseen ei ole varaa, asiaa olisi kannattanut miettiä ennen lasten hankkimista.
Itsellänikin on lapsia, mutta siitä huolimatta pidän tuollaisia ihmisiä todella törkeinä ja itsekkäinä.
Ja ap:tä kannusta: nauti sinä omasta elämästäsi ja annan miniän kitistä. Lohkaiset sitten tarpeen vaatiessa vain, että jos on itse lapset tehnyt, täytyy ne itse myös hoitaa.
Niin, ajattelitko että joka virastoasiat ja lääkärit voi järjestää viikonlopulle jos mies esim virka-ajat työssä 100km päässä? 4 Lapsen kanssa saa käydä n. 3krt/ viikko jotakin hoitamassa eikä lähellekään joka paikkaan voi ottaa kaikkia mukaan vaikka haluaisi.
Luuletko että lastenvahdin järjestäminen tarkoittaa ettei pärjää omiensa kanssa? Mietihän vielä. Ensin kysytään tuttavilta ja sen jälkeen järjestetään palkallinen jos tarvitsee.
Tahtoo olla täällä ainakin anoppi ja appi jatkuvasti jotakin remonttiapua vailla kun ei ruohoakaan saa itse leikattua. Näitä kyllä pidetään itsestään selvänä mutta lastenlasten perään katsominen on ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Teinit kaipaavat aina taskurahaa. Sitten maksaa siitä vahtipalvelusta. Näin meidänkin nuoruudessa. Ensin oli itse vahdittavana ja kun kasvoi, vahti nuorempia. Rahasta.
4 pientä lasta joista nuorin alle vuoden. Joo, jätäppä tosiaan teinille hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Se mummo on voinut hoitaa niitä lapsenlapsia, mutta perhe on omasta mielestään niin kiireinen, ettei välttämättä silti tulla sinne vanhainkotiin katsomaan kuin pari kertaa vuodessa. Siinä ei ole mitään hoitotakuuta.
Näinhän se menee. Anoppi hoiti yhden tyttärensä lapsia lähes kaikki kesät. Kiitoksena toissa kesänäkin sai tekstiviestin, että ollaan menossa ohitustiellä 5 km päässä, mutta ei ehditä käymään. Sitten kun kunto heikkeni, ja kuoli alettiin itkeä, että olis sen luona käyty jos olis tiedetty, että on niin huonossa kunnossa. Prkl.
Mites aloittaja tai miehensä on opastanut poikaansa ehkäisyasioissa? Kun ei se miniä yksin niitå lapsia saa aikaan. On ne lapset teidän pojankin hyvä tavaton!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin makaa kuin petaa. Lapset on pystyttävä huolehtimaan lähtökohtaisesti itse. Isovanhempien apu on pelkkää ylimääräistä plussaa, ei oletusarvo.
Se nyt todellisuudessa ei oikein mene sillä tapaa että pidetään omat lapset elämässä mukana mutta ei haluta lapsenlapsia elämään.
Sitä kun antaa niin ehkä myös itsekin saa. Oletusarvo ei tosiaan ole myöskään se että lapset tai miniä hoitaa ne anopit vanhana ja sairaana. Sielläpä makaa 24h samassa vaipassa kyräillen kiittämättömiä miniöitä ja lapsiaan ja kiroten miksi ei käy.Eli mummon on väännettävä itsensä vaikka solmuun kun miniä niin käskee? Koska jos ei, niin sitten ei saa enää lapsiakaan nähdä, koskaan? Reilu peli.
Ei, vaan mummon ymmärrettävä että sillä omalla kullannupulla on nyt oma perhe ja oma vaimo. Otettava se miniä pois sieltä vihatuimpien listalta ja ajatella että ehkä se oma kullannuppukin on ollut osallisena siinä lapsimäärän suunnittelussa ja perheen perustamisessa eikä arvostella kaikesta miniää. Ymmärtää että pikkulapsiarki on haastavaa ja kiireistä aikaa ja olla vähintäänkin kuormittamatta perhettä enää omilla kyräilyillään.
Jos ymmärrystä, rakkautta ja taitoa löytyy pitää välit läheisinä, terveet ihmissuhteet todellakin kestää myös sanoa ei. Tällaista kyräilyä ja arvostelua lasten lukumäärästä ja pärjäämisestä ei varmasti mikään ihmissuhde kestä.
Tutulla on 6 lasta (!!!) . Kuulemma mies oli vaatinut viimeisen kohdalla aborttia, tämä siis muutama vuosi sitten ("kamala mies kun tuollaisesta puhuu"). Nainen piti päänsä ja synnytti lapsen. Ovat nyt eronneet.
Pakkoko niitä lapsia on puskea niin paljon tähän maailmaan - eikö sitä vähempikin riittäisi? Meillä on kaksi pientä lasta, enempää ei tule ja jo nyt liikutaan äärirajoilla jaksamisen kanssa. Saati sitten tuohon se kaksi tai (tässä tapauksessa) neljä lisää. En ymmärrä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit kaipaavat aina taskurahaa. Sitten maksaa siitä vahtipalvelusta. Näin meidänkin nuoruudessa. Ensin oli itse vahdittavana ja kun kasvoi, vahti nuorempia. Rahasta.
4 pientä lasta joista nuorin alle vuoden. Joo, jätäppä tosiaan teinille hoidettavaksi.
Hyvin hoitui itseltä tuo yhdistelmä jo yläasteikäisenä! Eivät kaikki teinit ole lapsiperheen arjesta vieraantuneita uusavuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vanhemmuten turha itkeä kun ei lapsenlapset käy. Meillä oli naapurissa varamummo joka aina huomioi meidän lapsia. Nämä käyvät edelleen tätä tervehtimässä vanhainkodissa, haemme jouluksi jne.
Meidän lapsilla myös pappa joka ei ole heidän oma pappansa. 😊 Olen niin kiitollinen tästä 85 vuotiaasta vanhukseta joka jaksaa ilahduttaa meidän perhettä. Surullista on se että lapsilla olisi kyllä omatkin isovanhemmat lähellä mutta heitä ei kiinnosta tuntea.
Tämä vanha setä joka sattuman kautta tupsahti elämäämme on se oikea Pappa lapsille jolla on aikaa kuunnella näiden tarinointia ja jota laoset muistetaa Isänpäivänä, syntymäpäivinä ja jouluina.
Ap:n poika on niin lutunen eikä vastuussa lisääntymisestään. Se paha miniä vaan aina hankkii lisää lapsia. Ota poika kotiin mamman hemmoteltavaksi ja jätä miniä selviämään lapsilaumansa kanssa.
Tästä tuli mieleen, että tunnen oikeasti naisen, joka kuorii aikuisen poikansa perunat edelleen, kun tulee kotona käymään. Kaikenlaista, ettei vain pääsisi itsenäistymään ja kasvamaan aikuiseksi. Toinen leikkii mukana ja nauttii palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Tutulla on 6 lasta (!!!) . Kuulemma mies oli vaatinut viimeisen kohdalla aborttia, tämä siis muutama vuosi sitten ("kamala mies kun tuollaisesta puhuu"). Nainen piti päänsä ja synnytti lapsen. Ovat nyt eronneet.
Pakkoko niitä lapsia on puskea niin paljon tähän maailmaan - eikö sitä vähempikin riittäisi? Meillä on kaksi pientä lasta, enempää ei tule ja jo nyt liikutaan äärirajoilla jaksamisen kanssa. Saati sitten tuohon se kaksi tai (tässä tapauksessa) neljä lisää. En ymmärrä!!
Meillä 5 lasta joista vanhin aloitti syksyllä esikoulun. Ei olla oltu jaksamisen kanssa äärirajoilla, ja mies oli se joka sai vielä ylipuhuttua viidennen. Meitä ihmisiä kun on niin kovin erilaisia.
Ja kyllä, meilläkin on tuttavia jotka silloin tällöin katsovat lasten perään. Kummitkin saattavat ottaa yökylään!!
voi itsekkyyden määrää kirjoitti:
Nro 7
Miten muiden ihmisten pitäisi huomioida, että sinä pääset ilman neljää lastasi hammaslääkäriin? Miten itse vastavuoroisesti huomioit ihmistä, joka hoitaa lapsiasi sillä välin?
Jos lapsia aikoo hankkia, pitää ottaa huomioon varsinkin arjessa eteentulevat asiat. Jokainen hankkii ihan itse lapsensa eikä ole muiden tehtävä katsella heidän perään, jotta äidillä olisi "ihan kiva päästä yksin.." . Jos yksin haluaa mennä, kannattaa jättää lapset hankkimatta. Sitäpaitsi missä mies on? Ja jos kunnalliseen hammaslääkäriin ei pääse päiväsaikaan kun mies on töissä, yksityisiä hammaslääkäreitä piisaa. Ja jos vielä "itket" sitä, että yksityiseen ei ole varaa, asiaa olisi kannattanut miettiä ennen lasten hankkimista.
Itsellänikin on lapsia, mutta siitä huolimatta pidän tuollaisia ihmisiä todella törkeinä ja itsekkäinä.
Ja ap:tä kannusta: nauti sinä omasta elämästäsi ja annan miniän kitistä. Lohkaiset sitten tarpeen vaatiessa vain, että jos on itse lapset tehnyt, täytyy ne itse myös hoitaa.
Mielestäni tämä on hävytön kirjoitus. Ihan jokainen lapsiperhe hoitaa ihan varmasti lapsensa pääosin itse. Jokaiselle tulee eteen joskus poikkeustilanteita, niin kuin nyt vaikka työmatkoja tai lääkärissäkäynti tai muuta, jolloin tarvitsee hoitojärjestelyitä ja näistäkin ihan jokainen lapsiperhe varmasti pääosin selviää itse vanhempien keskenäisellä vuorottelulla. Jos ei, niin tarvitaan apua. Jos sitä on lähipiiristä saatavilla, niin se on erinomainen asia. Jos ei ole, sen saa järjestettyä pidemmän kaavan kautta, kavereilta, kummeilta, naapurilta tai viime kädessä ostopalveluna. Normaalit lähisukulaiset kyllä auttavat toisiaan puolin ja toisin silloin kun on tarvetta. Silloin tällöin jeesaaminen ei voi olla kenellekään terveelle ihmiselle ylivoimaista. Joistain syystä täällä aina käännetään nämä hoitoapuasiat niin, että miniä vaatii KOKO AJAN JOKA VIIKONLOPPU lapsia hoitoon ja kerran vuodessa hammaslääkäri = mitäs teit lapsia kun et hoida niitä itse. Hirveetä kärjistämistä! Tyypillistä ET:n ja Oma aika-lehtien jankkaamista.
Meillä on kolme lasta ja olemme saaneet muutaman kerran anopilta hoitoapua, muutaman kerran hän on ihan itse pyytänyt lapsia mummolaan, ja vastaavasti olemme jeesanneet appivanhempia mitä moninaisimmissa askareissa vuosien mittaan, ja määrä näyttää reippaasti kasvaneen nyt viime vuosina, kun he ovat vanhenneet ja varsinkin appi raihnaistunut ja höpsistynyt. He eivät ole natisseet meille lasten hoitamisesta itse, emmekä me heille siitä että ostakaa itse tietsikka/remppa/asennus/pihanhoito/ apenhoito/matka-apunne, kun kerran meillä on ollut mahdollisuus auttaa.
Omilla lapsilla ei vielä ole lapsia, mutta jos niitä jossain vaiheessa tulee, kyllä me mahdollisuuksien ja jaksamisen mukaan autamme heitä ilman muuta lasten kanssa, kuten ollaan tähänkin asti auttaneet remonteissa, lemmikkien hoidossa sun muussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 5 lasta joista vanhin aloitti syksyllä esikoulun. Ei olla oltu jaksamisen kanssa äärirajoilla, ja mies oli se joka sai vielä ylipuhuttua viidennen. Meitä ihmisiä kun on niin kovin erilaisia.
Ja kyllä, meilläkin on tuttavia jotka silloin tällöin katsovat lasten perään. Kummitkin saattavat ottaa yökylään!!
No mikäs teillä on ollessa, kun muut hoitavat lapsenne.
Tuttavapiirissä on kolmekymppinen pariskunta, jolla on kaksi alle kouluikäistä lasta. He ovat alusta alkaen hoidattaneet lapsensa vaimon alta 6-kymppisillä vanhemmilla, jopa niin paljon, että nuorempi kolmevuotiaana luuli asuvansa mummolassa, eikä tunnistanut kodikseen varsinaista kotiaan. Kun mummo ja vaari olivat lähdössä etelänreissuun keskellä yötä, tuotiin lapset sinäkin yönä heidän luokseen, ja perheen teini myöhästyi koulusta, kun joutui vahtimaan aamulla lapsia, ennen kuin lopulta heidät haettiin "kotiin" vain vietäväksi päivähoitoon.
Kuulostaa siltä että miniän päälle vyörytät kaiken vastuun raskauksista, mutta oletkos tullut ajatelleeksi, että sun poikashan se tässä nimenomaan on paljaalla tökkinyt, ja et heidän perhesuunnittelu on varmaan fifty-fifty kummankin päätöstä? :)
Aina voi kieltäytyä avunannosta.
No totta kai poika on osallisena jokaiseen lapseen, kuinka tyhmänä te minua pidätte? Miniä on nainen, nainen on raskaana, vaikka kuinka yhdessä olisi suunniteltu ja tehty. Ja poika saa kyllä itse lisääntyä vaimonsa kanssa miten haluaa, kuten sanottu niin omapa on asiansa.
Kuinka paljoon isovanhempien pitäisi venyä, että se riittää? Me ollaan miehen kanssa vielä molemmat työelämässä ja kotona on yksi alaikäinen, siinä on mielestäni ne meidän tärkeimmät vastuut. Aikuisille lapsille ja omille vanhemmille annetaan apua oman jaksamisemme mukaan, omilla ehdoillamme. Vähin mitä odotan vastineeksi avusta on vilpitön kiitos, ei marina siitä ettei autettu tarpeeksi tai että autettiin jotain muuta enemmän. Tuli se marina sitten suoraan päin naamaa tai kautta rantain tai selän takana, ei tunnu kivalta.
ap
Veljestäni tulee keväällä 5.n kerran isä.
Ja kyllä, minun vanhemmille tyrkyttää lapsia joka vkonlopppu, jotta saavat parisuhdeaikaa. Onneksi äitini osaa sanoa nyt max 1 lapsi kerralla.
Meillekin työntää, meillä lapset ovat 10 v vanhempia, harrastusmenot vkonloppuisin, sanon suoraan mua ei yhtään nappaa jonkun 3 v kanssa leikkiä piilosta kun samaan aikaan pitää huolehtia teinien ruoka-ajoista, kuljetuksista jne.
Ja olen huono täti, kyllä. Veljeni on vielä huonompi eno, ei ole ikinä yhtään ollut minun lasten kanssa mutta nyt kyrkyttää. Veljeni tuli höthätää lasteni ristiäisiin, mutta harvoin synttäreille, ei ole ollut meillä edes yökylässä, ei muistanut lahjoilla jne,
Olikin todella ikävä tilanne viime kesänä esikoiseni rippijuhlissa kun veljen vanhin lapsi kysyi kaiken kansan edessä enkö tykkää hänestä, kun en ota häntä ikinä yökylään. Yritä nyt selittää siinä jotain fiksua.
Ja milloin pitäisi sanoa jollekin lapsistani menisi enon luo viikonlopuksi lapsenvahdiksi, korvausta ei saa kun ollaan sukua.
Minusta niitä vanhoja vanhempia käydään aikanaan katsomassa ja auttamassa, koska ovat tarjonneet meille hyvän lapsuuden ja nuoruuden. Ei siksi että toimisivat seniori-ikäisinä vielä lastenvahtina. Lapsia tehdään sen verran kun itse voidaan hoitaa tai hoidosta maksaa.
Sitä paitsi mummot ja papat asuu monen sadan kilometrin päässä ettei koskaan edes ajateltu käyttää lastenvahtina. Rahalla ostaa palvelut, joita tarvii omista valinnoistaan eli lapsiluvusta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
No totta kai poika on osallisena jokaiseen lapseen, kuinka tyhmänä te minua pidätte? Miniä on nainen, nainen on raskaana, vaikka kuinka yhdessä olisi suunniteltu ja tehty. Ja poika saa kyllä itse lisääntyä vaimonsa kanssa miten haluaa, kuten sanottu niin omapa on asiansa.
Kuinka paljoon isovanhempien pitäisi venyä, että se riittää? Me ollaan miehen kanssa vielä molemmat työelämässä ja kotona on yksi alaikäinen, siinä on mielestäni ne meidän tärkeimmät vastuut. Aikuisille lapsille ja omille vanhemmille annetaan apua oman jaksamisemme mukaan, omilla ehdoillamme. Vähin mitä odotan vastineeksi avusta on vilpitön kiitos, ei marina siitä ettei autettu tarpeeksi tai että autettiin jotain muuta enemmän. Tuli se marina sitten suoraan päin naamaa tai kautta rantain tai selän takana, ei tunnu kivalta.
ap
Eli tajuat itsekin ettei tuo marina selän takana tunnu kivalta?
Eli mummon on väännettävä itsensä vaikka solmuun kun miniä niin käskee? Koska jos ei, niin sitten ei saa enää lapsiakaan nähdä, koskaan? Reilu peli.