Maksan lentolipusta saman hinnan kuin muutkin, joten kallistan penkkini taka-asentoon kun haluan
Ja tätähän ei voi kukaan tulla kieltämään. Moni takanani istuva honkkeli on tosin yrittänyt itkeä asiasta lentoemännille, mutta he ovat vain joutuneet toteamaan, että kaikilla on lupa laittaa penkkinsä taka-asentoon, pois lukien nousut, laskut ja ateriat.
Vuosi vaihtuu taas ulkomailla, ja toivon sellaista +190-senttistä urveloa taakseni mäkättämään ja itkemään, kun polviin koskee. :D T: 161 cm judomimmi
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan pahoinpitelysyyte penkin laskusta!! Kai sä menet sitten istumaan kauppakärryssä lastenosioon ja haastat kaupan oikeuteen, kun jäät jumiin siihen? Se ei ole muiden vastuulla, ettet mahdu istumaan lentokoneeseen.[/
Pitäisikö harjoitella lukemista ja luetun ymmärtämistä vielä, ennen kuin tulee riehumaan palstoille? Jos en onnistu ostamaan lisää jalkatilaa, pyydän kohteliaasti edessä olijaa pidättäytymään penkin laskemisesta. Jos edessä olija ei ymmärrä mitään eurooppalaisia kieliä pyydän apua henkilökunnalta. Koskaan ei ole ollut ongelmia.
Kiva sinulle, että mahdut kaupan lastenkärryihin. Minulla ei ole tarvetta sinne mennä. Mainitsen nyt tässä vielä tiedoksesi ihan ilmaiseksi, että kaupassakaan et saa vauhdilla tahallasi törmätä toisiin ostoksilla kävijöihin, vaikka itse (?) maksat ostoksistai täyden hinnan.
En nyt ole tuo aiemmin sinulle kommentoinut, mutta ihan tosissaanko vertaat kaupassa tahallan törmäilyä lentokoneen istuimen laskuun?
Eivätkö ihmiset tällä palstalla ymmärrä, että vaikka se on ilmeisesti moraalisesti väärin joidenkin SUOMALAISTEN silmissä laskea se penkki, se ei kuitenkaan ole kiellettyä? Eikä edes paheksuttua? Ihan normaalia ja kuuluu lentokonekulttuuriin.[/
Toistan: luetun ymmärtämistä kannattaa harjoitella! Vastaukseni oli sille, jonka mielestä pitkän ihmisen matkustaminen lentokoneessa on verrattavissa aikuisen ahtautumiseen kaupan lastenkärryihin!
Fyysisen vamman tuottaminen toiselle tahallaan on paheksuttavaa myös muiden kuin suomalaisten mielestä eikä se ole normaalia eikä kuulu lentokonekulttuuriin. Rikopa kokeeksi jonkun ikäihmisen polvet esim. USA:ssa sisäisellä lennolla; veikkaan että lakimies löytyy jo samalta lennolta!
Voi hyvänenaika! Kun sinä täällä luetunymmärtämisestä paasaat, niin mikä pointti on SINULLE haaste ymmärtää tässä asiassa?
Kukaan ei ole väkivalloin kovalla vauhdilla pamauttamassa (=rikkomassa) lentokonepenkkiä jonkun pitkäjalkaisen ikäihmisen polviin. Normaalisti, kun penkin laskee, se liikkuu MUUTAMIA senttejä viistosti, ei se penkki rojahda kenenkään syliin. Jos näin käy, on vika lentokoneessa = lentoyhtiössä. Ei penkkiä saa toisen syliin asti ilman sen penkin rikkoutumista, joka on eri asia.
Kunhan se edessä istuva ruokailun ajaksi penkkinsä nostaa pystyyn, on mulle ihan ok.
Ihan täysin käsittämätön keskustelu. Pelkästään tänä vuonna on lentoja takana noin 30.Penkin kallistelu ei ole ikinä ollut mikään ongelma eikä siitä ole kukaan valittanut. Pääsääntöisesti kaikki laskevat pelkkinä, koska 75% matkustajista haluaa nukkua lennon ajan. Ruokailun ajaksi penkit nostetaan pystyyn lentoemäntien tarvittaessa että näin käy.
Penkin saa laskea lentokoneessa aina paitsi nousun, laskun ja ruokailun aikana. Matkustajalla on lentoa varatessaan vastuu ottaa selvää että mahtuu penkkiin ja jos on esim liian lihava tai liian pitkä pitää ottaa yhteys lentoyhtiöön jotta voidaan katsoa löytyykö sopivampaa paikkaa.
Jos joku potkii edessäolijaa tai häiriköi muuten vaan siksi että edelläolija on laskenut penkkinsä tai muusta syystä voidaan tämä henkilö poistaa koneesta, tosin ihan kovin pienin perustein ei lähdetä tekemään välilaskua häiriköinnin takia. Kulut aina häiriköijälle ja ne voivat nousta hyvinkin suuriksi.
Näin vastasi tuttu lentoemo, ei nyt ihan sanasta sanaan mutta kysyin aamulla ihan huvikseen kun luin tätä ketjua silmät pyöreänä.
N43, satoja lentoja takana ja muistan ehkä pari tapausta missä penkin laskusta olisi tullut joku ongelma eikä nekään itselle vaan vieruskaverille tai jollekin muulle lähellä istuvalle.
Siis mä oon vähän järkyttynyt tästä ketjusta :D nimittäin mä en oo koskaan aatellu että se ois paha juttu kun laskee penkin. Pidemmillä lennoilla oikeastaan joka ikinen on laskenut sen mun edessä ja samoin teen itse, koska silloin lennosta tulee vähän miellyttävämpi ja on helpompi nukkua. En oo koskaan kokenut sitä, että joku oikeasti potkisi selkänojaani tän takia, onko nää jutut täällä nyt ihan tosia?! Oon lentänyt monta kertaa esim Aasian väliä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan täysin käsittämätön keskustelu. Pelkästään tänä vuonna on lentoja takana noin 30.Penkin kallistelu ei ole ikinä ollut mikään ongelma eikä siitä ole kukaan valittanut. Pääsääntöisesti kaikki laskevat pelkkinä, koska 75% matkustajista haluaa nukkua lennon ajan. Ruokailun ajaksi penkit nostetaan pystyyn lentoemäntien tarvittaessa että näin käy.
Joo itse päädyin kysymään jopa erään tutun lentoemännän mielipidettä asiasta ja sanoi ettei penkin kallistelu ole suurikaan ongelma. Joskus joku siitä valittaa mutta enemmän koneissa on esim lentopelkoisia. Sanoi muten että saa laskea ja kallistaa ja riitatapauksessa lentohenkilöstä on kallistajan puolella.
Itselläkin satoja lentoja takana enkä oo kokenut ongelmaksimitään penkin kallisteluja. Mietin jo et onko nää keskustelijat oikeesti olleet koneessa koskaan :D
Vierailija kirjoitti:
Penkin saa laskea lentokoneessa aina paitsi nousun, laskun ja ruokailun aikana. Matkustajalla on lentoa varatessaan vastuu ottaa selvää että mahtuu penkkiin ja jos on esim liian lihava tai liian pitkä pitää ottaa yhteys lentoyhtiöön jotta voidaan katsoa löytyykö sopivampaa paikkaa.
Jos joku potkii edessäolijaa tai häiriköi muuten vaan siksi että edelläolija on laskenut penkkinsä tai muusta syystä voidaan tämä henkilö poistaa koneesta, tosin ihan kovin pienin perustein ei lähdetä tekemään välilaskua häiriköinnin takia. Kulut aina häiriköijälle ja ne voivat nousta hyvinkin suuriksi.
Näin vastasi tuttu lentoemo, ei nyt ihan sanasta sanaan mutta kysyin aamulla ihan huvikseen kun luin tätä ketjua silmät pyöreänä.
N43, satoja lentoja takana ja muistan ehkä pari tapausta missä penkin laskusta olisi tullut joku ongelma eikä nekään itselle vaan vieruskaverille tai jollekin muulle lähellä istuvalle.
Vaikka siihen on oikeus, mielestäni on silti kohteliasta ja hyvää tilannetajua jos näkee että takana istuu pitkä ihminen tai joku vauva sylissään, niin ei kallista silloin selkänojaa. Ehkä olen vaan vanhanaikainen mutta pidän toisen huomioonottamista tärkeänä. Olen myös vaihtanut pari kertaa lennolla paikkaa vieressä olevan pitkän ihmisen kanssa kun hänen edessä oleva on kallistanut selkänojan.
N39v. 50-60 lentoa / vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tarjoan tällaisille penkinkallistajaegoisteille omaa tiukkaa oikeaa suoraa tasaiseen tahtiin heti kun penkki kallistuu. Johan alkaa penkin selkänojat palautua paikalleen. :) Lentokone ei ole kotisohva, eikä siellä ole tarpeen köllötellä miten sattuu.
Tai siis kunnes saat henkilökunnalta varoituksen ja olet kilttiä poikaa loppumatkan.
Höpö höpö. Siinä mitään varoitella jos ahtaassa tilassa vahingossa polvet kopsuu edessä istuvan selkänojaan. Korkeintaan voi lentoemo kehoittaa nostamaan selkänojan pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JPa kirjoitti:
Lennän noin 50 lentoa vuodessa. Aina jos edellä istuva kallistaa penkkiään rupean potkimaan penkkiä. Yksi potku per 10s on yleensä ollut toimiva tapa. Yskin ja aivastan myös täysin häpeilemättä suoraan päin.Jos on ollut joku täys idiootti niin olen lisäksi muka vahingossa pudottanut purkan hänen penkille niin että purkka on jäännyt hiuksiin tai vaatteisiin. Pahimmat ovat ranskalaiset, yksi meinasi käydä kimppuun kun huomasi purkan hiuksissaan. Jos on niin mulkku että kallistaa penkkiä kysymättä ensin lupaa niin kaikki on sallittua.
Hassut fantasiat sulla :D Taidat lentää ainoastaan ulos baarista 50 kertaa vuodessa...
Kaikista noista tempuista joutuu poistetuksi lennolta ellei ymmärrä matkustamon henkilökunnan käskyjä sekoilun lopettamisesta.
Koneessa voi tehdä paljon asioita henkilökunnan huomaamatta😛
Aikuinen kutsuu tärähtäneen häirikön kohdatessaan lentoemännän paikalle selvittämään asiaa.
"Jaa, en minä ainakaan ole mitään huomannut. En todellakaan ole potkinut mitään, taitaa käydä vähän hitaalla tämä edessäni istuva huuhkaja?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka siihen on oikeus, mielestäni on silti kohteliasta ja hyvää tilannetajua jos näkee että takana istuu pitkä ihminen tai joku vauva sylissään, niin ei kallista silloin selkänojaa. Ehkä olen vaan vanhanaikainen mutta pidän toisen huomioonottamista tärkeänä. Olen myös vaihtanut pari kertaa lennolla paikkaa vieressä olevan pitkän ihmisen kanssa kun hänen edessä oleva on kallistanut selkänojan.
N39v. 50-60 lentoa / vuosi.
Kyllä. Mutta se ei silti ole kiellettyä, eikä oikeuta ketään häiriköimään (tahallista penkinheiluttelua/potkimista/sotkemista) sitä penkinkallistajaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JPa kirjoitti:
Lennän noin 50 lentoa vuodessa. Aina jos edellä istuva kallistaa penkkiään rupean potkimaan penkkiä. Yksi potku per 10s on yleensä ollut toimiva tapa. Yskin ja aivastan myös täysin häpeilemättä suoraan päin.Jos on ollut joku täys idiootti niin olen lisäksi muka vahingossa pudottanut purkan hänen penkille niin että purkka on jäännyt hiuksiin tai vaatteisiin. Pahimmat ovat ranskalaiset, yksi meinasi käydä kimppuun kun huomasi purkan hiuksissaan. Jos on niin mulkku että kallistaa penkkiä kysymättä ensin lupaa niin kaikki on sallittua.
Hassut fantasiat sulla :D Taidat lentää ainoastaan ulos baarista 50 kertaa vuodessa...
Kaikista noista tempuista joutuu poistetuksi lennolta ellei ymmärrä matkustamon henkilökunnan käskyjä sekoilun lopettamisesta.
Aikuinen kutsuu tärähtäneen häirikön kohdatessaan lentoemännän paikalle selvittämään asiaa.
"Jaa, en minä ainakaan ole mitään huomannut. En todellakaan ole potkinut mitään, taitaa käydä vähän hitaalla tämä edessäni istuva huuhkaja?"
Voi on sulla surkimuksella melkoiset unelmat! Vai ihan että huuhkaja. :) Mitä veikkaat, kumpaa se emo uskoo? Eiköhän ne vieruskaveritkin sen todista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainsuomessa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallista vain. Viimeksi edessä olevan kaverin ei paljon tarvinnut yölennolla nukkua, kun jalat hytkyi ikävästi selkänojaa vasten musiikin tahdissa.
Kaveri ei valittanut polvesta selässä, enkä minä valittanut ahtaasta tilasta. Silti uskon, että edellä olevaa harmitti asia enemmän.
Ensi kerralla tungen saman tien pullon niin, ettei sitä selkänojaa saa taakse. Siinähän on.
Ihana voimaantumisfantasia. <3
Totuus: et tehnyt mitään. 2. totuus: et tunge pulloa mihinkään etkä tee ensi kerrallakaan yhtään mitään.
Tiedätkö miksi? Selkänojan saa laittaa taka-asentoon, mutta toista matkustajaa ei saa häiritä tuolla tavoin.
Kyseessä ei todellakaan ollut mikään fantasia, vaan totisinta totta 12 tunnin lennolla. Ja tuon pullokikan näin telkkarista, ihan varmana kokeilen sitä. Se on paljon helpompi, kuin 12 tunnin polvien tärisyttely.
Eikä edellä oleva ainakaan mitään valittanut. Mutta kuuden tunnin jälkeen turhauttavasta käyttäytymisestä päätellen veikkaan, ettei hänellä mukavaakaan ollut. Ei se tonttu siltikään nostanu selkänojaansa. Olis varmaan nukkunu paremmin pystyasennossa.
Eri asia olisi ollut, jos hän olisi kohteliaasti kysynyt minulta asiaa, eikä olisi vetänyt loppuun asti sitä tuoliaan.
Mitäs kuvittelet lentoemännän sanovan, kun kerron hänelle, ettei istuimeni selkänoja toimi? Parhaassa tapauksessa pääsisin business-luokkaan istumaan, mutta todennäköisemmin kuitenkin lentoemäntä huomaisi, että edessä istuvan selkänojan liikkuminen on estetty mekaanisesti matkustajan toimesta. Tuosta saisit huomautuksen. AP
Tuskinpa saa. Ainakaan minä en ole koskaan saanut. Ei sinulla tai kellään muullakaan ole oikeutta jyrätä kipeiden jalkojeni päälle. Minun oikeuteni menevät tässä tapauksessa edelle.
Sulla mitään oikeuksia ole estää kallistamasta penkkiä. Joko ostat paikan eturiviltä/business-/ykkösluokasta. JOKAINEN joka on lentokoneessa, voi sen penkin kallistaa. Siinä ei ole takanaolijalla kuule yhtikäs mitään sanottavaa.
Olen itsekin pitkä ihminen(187 cm) pitkillä jaloilla ja toki se on ikävämpää matkustaa pitkiä matkoja, jos edessäolija kallistaa penkkiä. Se nyt kuitenkin vaan kuuluu lentokoneen istuimen ominaisuuksiin. Jos se niin kovasti häiritsee, älä matkusta siellä economyluokassa. Koska sulla ei ole oikeuksia puuttua toisen penkin asentoon.
Ai takana istuvalla ei oo oikeuksia puuttua toisen penkin asentoon mutta edessä istuva saa puuttua mun jalkatilaani. Ei mene noin.
No se tasantarkkaan menee juurikin noin. Tiedät sen asian lentoasi varatessa, että siellä koneessa saa niitä penkkejä kallistettua. Se kallistuksen vievä tila kuuluu siihen penkkiin JA sen istujalle. Sinulle kuuluu se tila, mitä siitä jää jäljelle. Sinunkin penkissä se ominaisuus on. Voit inttää vaikka kuinka ja voit mennä sinne lentokoneeseen "komentelemaan" edessäolijoita, mutta aika pian sinua siellä aletaan ojentamaan - henkilökunnan toimesta.
Ei mene noin vaikka kuinka vänkäät.
Katsotaanko? Jos kukaan IKINÄ minua pahoinpitelee tahallisesti repimällä hiuksia/kaatamalla ruokaa tai juotavaa päälleni jne kuule joutuu vastuuseen. Olen lähdössä työmatkalle 5.1 ja katsotaan kuinka siellä alkaa joku riehumaan penkinkallistuksesta. Tasan tarkkaan menee juuri noin, taidat oikeasti olla vähä-älyinen kun kuvittelet että se penkin kallistus olisi kiellettyä, vaikka se ominaisuus sieltä löytyy.
Kuinkas voit todistaa tahallisuuden...?
Jos ihmistä jotenkin vahingoitat -tahallisesti tai ei niin joudut vastuuseen. Luuletko, että lentokoneessa pätee jotenkin eri lait?
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JPa kirjoitti:
Voi on sulla surkimuksella melkoiset unelmat! Vai ihan että huuhkaja. :) Mitä veikkaat, kumpaa se emo uskoo? Eiköhän ne vieruskaveritkin sen todista.
Ei ole mikään uskon asia se, senkin huuhkaja. Jos minä sanon että en ole penkkiä potkinut, niin silloin en ole penkkiä potkinut. Piste. Jos jollakulla on esittää todisteet päinvastaisesta, niin olkoot hyvä ja tehkööt niin, muuten voi pitää päänsä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan pahoinpitelysyyte penkin laskusta!! Kai sä menet sitten istumaan kauppakärryssä lastenosioon ja haastat kaupan oikeuteen, kun jäät jumiin siihen? Se ei ole muiden vastuulla, ettet mahdu istumaan lentokoneeseen.[/
Pitäisikö harjoitella lukemista ja luetun ymmärtämistä vielä, ennen kuin tulee riehumaan palstoille? Jos en onnistu ostamaan lisää jalkatilaa, pyydän kohteliaasti edessä olijaa pidättäytymään penkin laskemisesta. Jos edessä olija ei ymmärrä mitään eurooppalaisia kieliä pyydän apua henkilökunnalta. Koskaan ei ole ollut ongelmia.
Kiva sinulle, että mahdut kaupan lastenkärryihin. Minulla ei ole tarvetta sinne mennä. Mainitsen nyt tässä vielä tiedoksesi ihan ilmaiseksi, että kaupassakaan et saa vauhdilla tahallasi törmätä toisiin ostoksilla kävijöihin, vaikka itse (?) maksat ostoksistai täyden hinnan.
En nyt ole tuo aiemmin sinulle kommentoinut, mutta ihan tosissaanko vertaat kaupassa tahallan törmäilyä lentokoneen istuimen laskuun?
Eivätkö ihmiset tällä palstalla ymmärrä, että vaikka se on ilmeisesti moraalisesti väärin joidenkin SUOMALAISTEN silmissä laskea se penkki, se ei kuitenkaan ole kiellettyä? Eikä edes paheksuttua? Ihan normaalia ja kuuluu lentokonekulttuuriin.[/
Toistan: luetun ymmärtämistä kannattaa harjoitella! Vastaukseni oli sille, jonka mielestä pitkän ihmisen matkustaminen lentokoneessa on verrattavissa aikuisen ahtautumiseen kaupan lastenkärryihin!
Fyysisen vamman tuottaminen toiselle tahallaan on paheksuttavaa myös muiden kuin suomalaisten mielestä eikä se ole normaalia eikä kuulu lentokonekulttuuriin. Rikopa kokeeksi jonkun ikäihmisen polvet esim. USA:ssa sisäisellä lennolla; veikkaan että lakimies löytyy jo samalta lennolta!
Kylläpä vaan on kaikkein paheksituin asia lentomatkustajien keskuudessa, tästä oli just tutkimus julkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Miks niis tuoleis on kallistus jos sitä ei saa käyttää??
Se on jääkauden aikainen reliikki - ajalta, jolloin koneissa oli jalkatilaa runsaasti ja kaiken maailman käyttäytymiskyvyttömät spuget eivät lennelleet Thaimaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N39v. 50-60 lentoa / vuosi.Kyllä. Mutta se ei silti ole kiellettyä, eikä oikeuta ketään häiriköimään (tahallista penkinheiluttelua/potkimista/sotkemista) sitä penkinkallistajaa :)
Mistä alapeukut? Ihan oikeastiko aikuisten ihmisten mielestä on ok suorastaan pahoinpidellä edessäolijaa? Vaikka edessäolija ei tee MITÄÄN kiellettyä. Taidatte olla poliisien tuttuja?
Jos edessä oleva kallistaa penkkinsä taakse, niin takana olevan on pakko avata haaransa levälleen. Onko se sitten kivaa edessä olevalle, jos on pitkäkin lento ja taipeissa hiki hautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JPa kirjoitti:
Ei ole mikään uskon asia se, senkin huuhkaja. Jos minä sanon että en ole penkkiä potkinut, niin silloin en ole penkkiä potkinut. Piste. Jos jollakulla on esittää todisteet päinvastaisesta, niin olkoot hyvä ja tehkööt niin, muuten voi pitää päänsä kiinni.
EI OLE USKON ASIA? 😂 Siis uskotko sä luuseri, että voit potkia penkkiä ja riehua niin paljon kuin huvittaa? Ootko oikeasti niin yksinkertainen? Tajuatko haastan sut oikeuteen ensi kerralla kun kuvaan sun sikailus puhelimella.
Mksi kukaan haluaisi tulla tieten tahtoen selkään potkituksi, mitä tuo väistämättä tarkoittaa. Paljon epämukavampaa kuin selkänoja pari senttiä pystymmässä matkaaminen..