jos synnytyksessä ei saa perhehuonetta, niin
kuuleeko huonetoverit kaikki intiimit asiat sitten ja näkee tutkimukset joita lääkärit/kätilöt mahdollisesti tekevät? En minä haluaisi koko kansalle levitellä veristä tikattua alapäätä enkä haluaisi että huonetoverit kuulevat miten välilihani yms voivat.
Kommentit (57)
Mites sitten te, jotka olette olleet niissä huoneissa missä on muitakin äitejä, niin oletteko jutelleet niiden muiden äitien kanssa vai oletteko olleet omissa oloissanne? Itse ole erittäin introvertti, enkä halua jutella tuntemattomien kanssa.
En jutellut muiden kanssa. Olin verhojen takana mieheni ja vauvani kanssa. Jos olimme yhtäaikaa vaippaa vaihtamassa tai jotain niin kommentoimme toistemme kauniita vauvoja.
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten te, jotka olette olleet niissä huoneissa missä on muitakin äitejä, niin oletteko jutelleet niiden muiden äitien kanssa vai oletteko olleet omissa oloissanne? Itse ole erittäin introvertti, enkä halua jutella tuntemattomien kanssa.
Etkö pidä omaa huonoa ja estynyttä käytöstäsi nolona? Aiotko siirtää negatiivisen asenteesi lapsellesikin?
Kyseessä on verovaroin ylläpidettävä sairaala, ei mikään luksuskylpylä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö pidä omaa huonoa ja estynyttä käytöstäsi nolona? Aiotko siirtää negatiivisen asenteesi lapsellesikin?
Kyseessä on verovaroin ylläpidettävä sairaala, ei mikään luksuskylpylä!
Osa on luonnostaan introverttejä eikä siinä ole mitään vikaa. Ihmiset ovat erilaisia. Kyse ei ole huonosta käytöksestä. Osahan voi pitää huonona käytöksenä sitä, että aletaan vieraalle tuosta noin puhumaan henk.koht. asioita...
Toki on verovaroin ylläpidettävä. Potilaiden intimiteetti ja yksiyisyys pitäisi silti suojata, eikä potilastiedot, kertomukset yms kuulu huontetovereille. Ihan perusterveydenhuollon etiikkaa.
Niin se vaan menee, että vieruskaverit kuulee, mitä siinä verhon takana jutellaan. Ei se verho ääniä eristä, vaikka miten hiljaa yrittää puhua. Tästä tuskin kukaan tykkää, mutta minkä teet. Lääkärin tutkimuksia ei kuitenkaan siinä huoneessa tehdä. Esim. mulle kerrottiin lapsella olevasta suulakihalkiosta kaikkien kuullen ja siitä mitä se tuo mukanaan jne ja onhan se shokki kuulla, että kaikki ei ole vauvalla kunnossa heti synnytyksen jälkeen. Mutta en oikeasti usko, että ketään kiinnosti. Kaikilla on omat juttunsa.
Suihkutilat on erikseen ja sinne vaihtokamppeet mukaan. Ei paha ollenkaan. Turha stressata etukäteen tuollaisia :) Pahin on mielestäsi kuitenkin se, että ite stressaan oman vauvani huutavan yöt, et pitää kaikki hereillä. Toisin kävi..jouduin kuuntelen yöt muiden vauvojen huutoa, kun olisin halunnut nukkua. Yllättäen aina on heti helpottanut, kun kotiin pääsee :)
Tullaanko yleensä kaikkien synnyttäjien alapää tutkimaan osastolla? Mä en muista yhtään, että mua ois tutkittu mitenkään ennenkuin vasta neuvolan jälkitarkistuksessa. Synnytin naistenklinikalla 2014. Onko mun muisti mennyt...?
Olen synnyttänyt vuosina 2008, 2014 ja 2016 ja ei esimm kättärillä/Jorvissa ole tehty osastolla mitään intiimejä tutkimuksia eikä puhuttu edes mitään intiimejä juttuja ja lääkäriä en nähnyt ollenkaan. Kesällä huoneessani ei käynyt hoitohenkilökuntaa lainkaan ja ainoastaan vauvaa piti käydä näyttämässä hoitajien toimistossa muutaman kerran sen vuorokauden aikana mitä osastolla olin.Minusta, imetyksestä,kohdustani tai alapäästäni ei kukaan ollut kiinnostunut. Tiedä sitten johtuuko siitä, että olin uudelleensynnytyjä. Aika orpo olo olisi ollut, jos olisin ollut ensimmäistä kertaa asialla. Kannattaa muuten varautua ainakin pääkaupunkiseudulla ottamaan vaatteita vauvalle sairaalaan nyt oli ihme trendi pitää vauvaa alasti ja kylmä olisi vauvalle tullut, jos en olisi sattumalta kotoa vienyt vaatteita mukanani. Ilmeisesti kuvitellaan, että vain ihokontaktissa saa imetyksen sujumaan. Kolme lasta olen onnistuneesti täysimettänyt 6 kk ja sen jälkeenkin vielä imettänyt pitkään vaikka olenkin pitänyt vauvoilla vaatteita.
Hyvä juttu sairaalan yksityisyydestä. Koetaan ongelmana muutenkin kuin vain synnytyksen jälkeen:
https://tesso.fi/artikkeli/potilashuoneessa-ei-ole-salaisuuksia
Itse en kyllä suostu intiimitutkimuksiin, jos paikalla on vieraita miehiä.
No tapahtuuko edes se itse synnytys niin, että paikalla ei ole muita kuin äiti, kätilö ja isä?
Kyllähän siellä on verhot välissä. Itse olin synnytyksen jälkeen niin kipeä ja väsynyt etten olisi välittänyt mitä verhon toisella puolella tapahtuu. Silloin kun synnytin niin olin yksin huoneessa kun oli sillä hetkellä hiljaisempaa
"Suoja perustuslaissa
– Kysymys on sikäli aika vakava, että perustuslaki turvaa jokaiselle yksityisyyden suojan. Kierron toteuttaminen niin, että potilaat kuulevat toistensa yksityisiä asioita, ei ole lainmukaista. Käytännössä tämä on unohtunut lääkärinkierrolla, ja vaatimus työn sujuvuudesta on ajanut edelle, Kotisaari toteaa."
http://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/lisaa-yksityisyyden-suo…
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siellä on verhot välissä. Itse olin synnytyksen jälkeen niin kipeä ja väsynyt etten olisi välittänyt mitä verhon toisella puolella tapahtuu. Silloin kun synnytin niin olin yksin huoneessa kun oli sillä hetkellä hiljaisempaa
Siis voiko joutua synnyttämäänkin samassa huonessa samaan aikaan jonkun toisen kanssa? :0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytys tapahtuu synnytyssalissa joka on huone jossa on sairaalasänky. Synnytyssali on harhaanjohtava nimike.
Kun äiti on kerännyt voimia niin siirrytään vauvan kanssa osastolle. Osastolla on perhehuoneita tai tavallisia huoneita. Tavallisessa huoneessa voi sattua saamaan huonetoverin. Huonetoveri on myös juuri synnyttänyt äiti.
Toimenpiteet tehdään verhojen takana ja kestävät minuutin tai kaksi. Et joudu esittelemään vaginaasi yleisesti.Okei hyvä! Mitenkäs sitten jos kätilön pitää tulla neuvomaan esim imetyksessä tai muussa asiassa niin en minä halua tätä kaikkien nähden? Vaan olla ihan kätilön kanssa vain kahdestaan tai jos mies on siinä niin se on ok.
Entäs miten osastolla suihkussa käymiset yms, missä voi pukeutua jos huone on täynnä väkeä? Onko vessoissa paljon verta ja muita eritteitä edellisten äitien jäljiltä?
Olin naistenklinikalla 6 h huoneessa ja jokaisella tuntui olevan n 10 vierailijaa päivässä. Varsinkin maahanmuuttajanaissteniehet olivat siellä myös yöllä, tulivat vastaan naisten vessassa. Heille oli ilmeisesti jotkut omat säännöt. Kaikki asiat puhuttiin siinä huoneessa kovaan ääneen.
Esikoiseni syntyi Ruotsissa, isohkossa sairaalassa ja kaikki saivat perhehuoneen. Paitsi jos perheessä oli vanhempia lapsia, niin tuuppasivat mieluummin perheen potilashotelliin, koska perhehuoneissa sai olla vain puoliso mukana. Erittäin hyvät muistot jäi tästä.
Keskimmäinen syntyi Virossa, jossa osastot näytti olevan ihan ok (myöhemmin Suomessa synnytettyäni sanoisin että samaa tasoa). Perhehuoneen sai pienestä lisämaksusta, samoin kuin muitakin palveluita, esim. "oman" kätilön. Eli sama kätilö oli koko synnytyksen ja hänet tavattiin pari kertaa ennen laskettua aikaa. Tämä oli mielestäni loistava juttu, maksoi pari-kolme sataa ja oli joka sentin arvoinen! Sairaalaan sai myös tilata ruokia läheisistä ravintoloista, mikä oli tosi kiva ekstrapalvelu, mutta "ilmainen" talon puolesta tullut ruokakin oli tosi hyvää. Erittäin hyvät muistot jäi tästäkin, maksuttomat peruspalvelut olivat hyvällä tasolla ja rahalla sai sitten vielä parempaa jos halusi.
Kuopus syntyi Suomessa (LKS) ja kulttuurishokki olikin melkoinen. 4vrk urpojen lappilaismutsien kanssa jaetussa huoneessa oli aivan helvettiä. Hoitajat kailotti kaikkien asiat kovaan ääneen, oli vierailuaika tai ei, ei yhtään mitään yksityisyyttä. Tulivat jopa ruokailutilaan puhumaan joidenkin kanssa, kaikkien kuullen ja ihmisten ruokaillessa. Vierailuajoista ei pidetty kiinni yhtään, porukkaa laukkoi huoneessa aamusta iltaan ja söivät mm. äitien ruokia, eikä henkilökuntaa kiinnostanut kuten ei myöskään niitä äitejä, joiden vieraista oli kyse. Aivan paska paikka. Onneksi ei tarvitse toista kertaa kokea.
Naiset, pitäkää kiinni oikeuksistanne! Perustuslaki takaa yksityisyyden, eikä potilastietoja saa käsitellä muiden läsnäollessa, muuten perustuslakia rikotaan. Älkää vain tyytykö kohtaloonne, vaan pitäkää huoli, että yksityisyyttäänne kunnioitetaan.
siis ihanko oikeasti voi joutua synnyttämään toisen äidin läsnäollessa? Eli äiti ja hänen miehensä voivat olla mukana katsomassa kun oma lapseni syntyy? eikai?? Nehän näkee kaikki, sen veren, tikkauksen, mun alapään yms!
Yski ja esitä flunssaista. Kerro että kotiväellä influenssa. Ei ne samaan huoneeseen ketään silloin laita.
Vierailija kirjoitti:
siis ihanko oikeasti voi joutua synnyttämään toisen äidin läsnäollessa? Eli äiti ja hänen miehensä voivat olla mukana katsomassa kun oma lapseni syntyy? eikai?? Nehän näkee kaikki, sen veren, tikkauksen, mun alapään yms!
No ei tosiaankaan joudu! Synnytyksen jälkeen juu, mutta ei itse synnytyksessä.
Minulla oli sektiossa porukkaa kuin hyvissä juhlissa. Oli anestelogi, sen opiskelijaharjoittelija, anestesiahoitaja ja harjoittelija, leikkaava lääkäri ja kandi, lastenlääkäri ja harjoittelija, ja lauma hoitajia ja kätilö ja harjoittelija yms. Kuninkaallista kohtelua :-).
Mä luulen ettei sua nämä asiat mietitytä kun synnytys on ohi ja vauva vieressä. Asiaan ei voi myöskään vaikuttaa toivetta enempää joten stressi pois. Verhot on suojana ja paikalla ei ole vieraita kun intiimialueita tutkitaan. Se että vierustoveri kuulee sinun synnytyskertomuksesi on harmillista ja se että sinä kuulet hänen, mutta tuskinpa niitä kukaan muistelee. Itse en muista vierustovereiden kohtaloita. Samassa veneessä siellä kaikki ovat.
Itse repesin pahasti enkä voinut liikkua tai edes nousta sängystä ilman apua ja sen takia olin tosi harmissani kun emme saaneet perhehuonetta. Olisin todella tarvinnut miestä yöllä avuksi.. Vähän oli perseestä soittaa yöllä kiireinen hoitaja vaihtamaan vauvan kakkavaippa. Ensikakka vielä, jostain syystä teki tosi kipeää että vieras vaihtoi sen. Mutta minkäs teet.