Haluan sähköasentajaksi ja vanhemmat aikovat muuttaa paikkakunnalle jossa ei ole ammattikoulua
Ja raha ei kuulemma riitä siihen, että asuisin omillani. Lähin ammattikoulu jossa alaa opetetaan jäisi yli 100 kilometrin päähän.
Olen todella harmissani asiasta, koska olen tiennyt haluavani tuolle alalle jo useamman vuoden. Olen opetellut ylimääräistä fysiikkaa ja matikkaa ennakkoon ja panostanut kouluun viimeisen päälle jotta varmasti pääsen sisään.
Vanhemmilla ei edes ole vielä työpaikkoja sieltä, mutta ovat kuulemma unelmoineet Lapin rauhaan muutosta vuosikausia (asiasta on kyllä joskus tosi epämääräisesti puhuttu ja silloin olen sanonut että en halua). Talo on kuulemma vuokrattu. Minulta ei asiaa edes kysytty. Pystynkö millään pakottamaan vanhemmat päästämään minut sinne amikseen ja maksamaan kulut? Voiko peruskoulupohjalta saada osa-aikatyötä?
Kommentit (42)
Taidat olla vielä yläasteella? Kun palaat kouluun, ota yhteyttä omaan opoosi. Hän osaa kertoa sinulle, mitä tukia saat opiskeluun.
Yksi sukulaistyttö kävi ammattikoulun toisella paikkakunnalla. Koululla oli asuntola, jossa oli neljän huoneen soluja ja jokaisessa huoneessa asui kaksi tyttöä. Sitä en muista, perittiinkö asumisesta vuokraa.
Sinulla on kyllä ajattelemattomat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ammattikoulun asuntolassa asuminen ole ilmaista? Lisäksi voit saada opintotukea.
On ainakin useissa paikoissa, mutta kuluja tulisi kuulemma ruoasta sekä bussilipuista. Uskon tosin todellisen syyn olevan, että he eivät luota minun kykyyni asua omillani eivätkä halua päästää vielä luotaan.
-AP
No jos lappiin kerta muutatte, niin rovaniemellä ainakin voi opiskella sähköasentajaksi ja koulun vieressä on asuntola alle 18-vuotiaille. En muista onko kokonaan ilmainen vai joku pieni kuukausimaksu.
Todella lyhytnäköistä vanhemmilta. Miksi eivät voineet odottaa paria vuotta sitä muuttoa? Sinä kuitenkin saisit hyvän ammatin ja pääsisit nopeasti tienaamaan, mitä vanhemmat olettavat sinun lapissa opiskelevan? Kokeile jos pääsisit oppisopimuksella opiskelemaan, sitten ei ole huolta rahasta, ja saat samalla jo työkokemusta kun suoritat tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
No jos lappiin kerta muutatte, niin rovaniemellä ainakin voi opiskella sähköasentajaksi ja koulun vieressä on asuntola alle 18-vuotiaille. En muista onko kokonaan ilmainen vai joku pieni kuukausimaksu.
Ei taida paljon helpottaa, jos ap on muuttamassa jonnekin Ivaloon/Kolariin/Pelloon. Lappi on aika paljon isompi alue kuin vain Rovaniemi.
Vierailija kirjoitti:
Todella lyhytnäköistä vanhemmilta. Miksi eivät voineet odottaa paria vuotta sitä muuttoa? Sinä kuitenkin saisit hyvän ammatin ja pääsisit nopeasti tienaamaan, mitä vanhemmat olettavat sinun lapissa opiskelevan? Kokeile jos pääsisit oppisopimuksella opiskelemaan, sitten ei ole huolta rahasta, ja saat samalla jo työkokemusta kun suoritat tutkinnon.
Luullakseni minun odotetaan menevän lukioon. Minulla on korkea keskiarvo (9.5 lukuaineissa) mutta se johtuu siitä, että olen tehnyt töitä kuin hullu unelmani eteen. Ainoastaan matemaattiset aineet ovat minulle luonnostaan helppoja (ja niissäkin olen tehnyt töitä opiskelemalla ylimääräisiä asioita lukion kirjoista), kaiken muun eteen on saanut päntätä ja päntätä. Ja olen sanonut vanhemmille vuosia haluavani sähköasentajaksi. Päätin, että olen niin hyvä, ettei mikään hyvien hakijoiden piikki tai hakuehtojen muuttuminen pysty pilaamaan sisään pääsyä. (Nykyisen kaupunkini amis on aika suosittu joten kilpailu on semi kovaa). En kuitenkaan halua lukioon, koska tiedän jo mitä haluan tehdä työkseni aikuisena eikä se pänttääminen mitenkään mieluisaa ole vaikka siihen pystyn jos motivaatio on kohdallaan.
-AP
Kela kyllä antaa asumistukea ja opintotukea, ja ties mitä muista tukia, jos niitä hakee. Eli asumaan vaan jonnekin ammattikoulun asuntolaan; kyllä niillä tuilla hyvin elää, eikä tarvitse luopua unelmistaan itsekkäiden vanhempien vuoksi.
Ap, voisitko tuolla keskiarvolla harkita esim. kaksoistutkintoa? Jos matemaattiset aineet ovat helppoja ja teet sähköasentaja+yo-tutkinnon, se avaa sinulle teitä myöhemmin mm. sähköinsinööriksi, jos jossain vaiheessa haluat jatkaa.
Mutta vanhempasi ovat toivottoman lyhytnäköisiä, pidä kiinni siitä, mitä haluat. Tukiasiat kyllä järjestyvät, tiedän useita jotka ovat asuneet omillaan tuossa iässä. Se on sinun urasi ja sinun tulevaisuutesi. Tsemppiä!
Yksi vaihtoehto on, että käyt lukion lapissa ja asut kotona. Sitten lukion jälkeen muutat toiselle paikkakunnalle ja menet amikseen opiskelemaan sähköasentajaksi.
Hienoa että olet varma jo tulevasta unelma-ammatistasi mutta voi olla, että ajattelet asioita eri tavalla muutaman vuoden päästä, kuin nyt 15-vuotiaana. Lukio ei ainakaan sulje ovia, yhä voit hakea sen jälkeen sähköasentajaksi mutta myös muuallekin, jos unelmasi muuttuvat.
Olen toisaalta kyllä sitä mieltä, että sinun pitäisi saada jo nyt opiskella juuri sitä mitä haluat. Aika inhottavasti tehty vanhemmiltasi muuttaa tässä kohtaa vain "muuten vain."
Olisiko oppisopimusopiskelu mahdollista?
Toinen vaihtoehto on käydä lukio ja mennä sen jälkeen YO-pohjaiselle linjalle amikseen. Yleissivistävää jos ei muuta.
Asuntola on ilmainen/pienellä maksulla. Tosin voi olla muuten rankkaa jos välit menee vanhempiin. Opintotukeen toisella asteella vaikuttaa vanhempien tulot. Jos AP:n vanhemmat ovat hyvätuloisia voi olla että hän ei saa senttiäkään opintotukea, asumistukea voi saada pari sataa.
Tuohan oli hyvä idea. Onkohan sellaisia paikkakuntia, joissa on lukio muttei amista. Täytyypä tutkia, jos tyttö aikoo tyhmäillä
Opintolainaa saa joka tapauksessa, ja kun sähköasentajaksi lukee, niin töitä saa ja lainat saa maksettua. Meillä kävi töissä sähköasentaja ja se olikin turha käynti kun yksi työntekijä oli korjannut asian, ja sähköasentaja laittoi silti liki 200€ laskun perään, siinä luki vaan että turha käynti, ja muutaman kilometrin päästä kävi meillä kääntymässä 2min.
Opintolainan korotkin on niin pienet että sitä kannattaa ottaa vaikka ei tarvisi välttämättä, oma tyttärenikin on laittanut rahaa asuntosäästötilille ja matkustellut opiskelun ohessa, on nyt ammattikorkeassa suoritettuaan kaksoistutkinnon tai oikeastaanhan se on kolmoistutkinto.
Mutta mun mielestä lukio tuossa tilanteessa on lähinnä ajanhukkaa, ja se että jää kökkimään lappiin kolmeksi vuodeksi ihan turhaan, siirtää vaan sitä eteenpäin että alkaa tienata omaa rahaa kuten aikuisen kuuluu.
Pidä ap kiinni unelmistasi, tunnut olevan järkevä ihminen, lähes aikuinen, ja itse kannat seuraukset tekemistäsi valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on, että käyt lukion lapissa ja asut kotona. Sitten lukion jälkeen muutat toiselle paikkakunnalle ja menet amikseen opiskelemaan sähköasentajaksi.
Hienoa että olet varma jo tulevasta unelma-ammatistasi mutta voi olla, että ajattelet asioita eri tavalla muutaman vuoden päästä, kuin nyt 15-vuotiaana. Lukio ei ainakaan sulje ovia, yhä voit hakea sen jälkeen sähköasentajaksi mutta myös muuallekin, jos unelmasi muuttuvat.
Olen toisaalta kyllä sitä mieltä, että sinun pitäisi saada jo nyt opiskella juuri sitä mitä haluat. Aika inhottavasti tehty vanhemmiltasi muuttaa tässä kohtaa vain "muuten vain."
Tietenkin lukion käyminen on vaihtoehto, ja ymmärrän tämän "mieli muuttuu" näkemyksen myös, koska ainahan sekin tosiaan on ihan mahdollista että mieli muuttuu. Olen kuitenkin tiennyt että tätä minä haluan jo useita vuosia. Tuntuu että kaksi toisen asteen tutkintoa on hieman ajan haaskausta.
Vanhemmilla ajatuksena muuton kanssa oli että saisin käydä peruskoulun loppuun samassa koulussa mikä on sinänsä jaloa, mutta tämä toisen asteen koulutusongelma on ja pysyy.
-AP
Suosittelen minäkin kaksois- tai ns. kolmoistutkintoa, sellaisen suorittaneen mammana. Sähköalalla juuri usein noita järjestetäänkin.
Ei siitä lukiosta ole hyötyä, jos tietää varmaksi että amiksessa on se mieluisa ala. Itse kävin ensin pakotettuna lukion, ja sen jälkeen amiksen. Vuosia siinä haaskaantuu ja on jo aika "vanha" kun valmistuuu vasta toisen asteen ammattiin. Kun vertaa että ne samalta asteelta ammattiin valmistuvat ovat 3 vuotta nuorempia - ne jotka menivät suoraan amikseen.
Miten ap voisi suorittaa kaksoistutkinnon siellä kaupungissa missä ei ole amista vaan pelkkä lukio?
Lappilaiset sähköasentajaopiskelijat asuvat ammattikoulun asuntolassa, ilmaiseksi. Asuntolaan mennessä peritään pieni maksu, olikohan se sähköstä tai jotain sellaista. Kai sinä pärjäät viikon erossa vanhemmistasi.
Sitä paitsi jos se lähin amis on n. 100 km:n päässä, olette oletettavasti muuttamassa Kittilään, Pelloon tai Pelkosenniemelle. Kannattaa katsoa tarkkaan liikenneyhteydet, mille paikkakunnalle on helppo kulkea julkisilla, koska ajokorttia sinulla ei tietenkään vielä ole.
Harva lappilainen voi muutenkaan opiskella kotipaikkakunnallaan sitä mitä haluaisi. Lapissa jos missä on kirkkaasti tiedostettu se, että nuorilla pitää olla opiskelumahdollisuuksia kotipaikkakunnalla tai ainakin sen verran lähellä, että ei tarvitse muuttaa kokonaan täältä pois.
Jos sinä olet todella hyvä koulussa ja matemaattisissa aineissa, sinä voit päästä ihan mihin tahansa korkeakouluun tai yliopistoon pelkällä pääsykokeella. Tai sinä voit suorittaa kaksoistutkinnon, eli kirjoittaa ylioppilaaksi ammattikoulupohjalta. Mm. Kittilässä ja Sodankylässä voivat ammattikoululaiset suorittaa yleisaineita lukiokursseina, jos aikovat osallistua ylioppilaskirjoituksiin.
Ei kyllä välttämättä saa yhtään mitään tukia. Nehän riippuu ap:n iästä ja vanhempien tuloista.
"...Harva lappilainen voi muutenkaan opiskella kotipaikkakunnallaan sitä mitä haluaisi. Lapissa jos missä on kirkkaasti tiedostettu se, että nuorilla pitää olla opiskelumahdollisuuksia kotipaikkakunnalla tai ainakin sen verran lähellä, että ei tarvitse muuttaa kokonaan täältä pois..."
Eikö tuossa ole jonkinlainen ristiriita? - Mutta yleisemmin. Luulempa, että pohjoisemmassa nuoret joutuvat muuttamaan nuorempana opintojen perässä omilleen, tai siis pois vanhempien luota, esimerkiksi asuntolaan, koska lähimpään oppivelvolliuuden jälkeiseen ja mieluisaan kouluun -lukioon tai sille tietylle ammattikoulun linjalle- on kotiportilta hyvinkin matkaa useita kymmeniä kilometrejä. On aika raskasta istua koulumatkoja kymmeniä kilometrejä päivässä.
Eikö ammattikoulun asuntolassa asuminen ole ilmaista? Lisäksi voit saada opintotukea.