Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan sähköasentajaksi ja vanhemmat aikovat muuttaa paikkakunnalle jossa ei ole ammattikoulua

Vierailija
26.12.2016 |

Ja raha ei kuulemma riitä siihen, että asuisin omillani. Lähin ammattikoulu jossa alaa opetetaan jäisi yli 100 kilometrin päähän.

Olen todella harmissani asiasta, koska olen tiennyt haluavani tuolle alalle jo useamman vuoden. Olen opetellut ylimääräistä fysiikkaa ja matikkaa ennakkoon ja panostanut kouluun viimeisen päälle jotta varmasti pääsen sisään.

Vanhemmilla ei edes ole vielä työpaikkoja sieltä, mutta ovat kuulemma unelmoineet Lapin rauhaan muutosta vuosikausia (asiasta on kyllä joskus tosi epämääräisesti puhuttu ja silloin olen sanonut että en halua). Talo on kuulemma vuokrattu. Minulta ei asiaa edes kysytty. Pystynkö millään pakottamaan vanhemmat päästämään minut sinne amikseen ja maksamaan kulut? Voiko peruskoulupohjalta saada osa-aikatyötä?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on lain mukaan velvollisuus elättää lapsensa toisen asteen opintojen loppuun asti tai siihen asti, kunnes lapsi täyttää 18. Vaikka muuttaisit ysiluokan jälkeen minne opiskelemaan, laki vaatii vanhempia kustantamaan elämäsi. Jos muutat muuten vain hengailemaan, se on eri asia. Elatusvelvollisuus kattaa asumisen, ruuan, vaatetuksen, henkilöhygienian ja mahdolliset bussikortit asuntolan ja opiskelupaikan välillä. Näiden kulujen on oltava elämänvaiheeseen nähden kohtuulliset, joten mihinkään Helsingin keskustaan ei kannata unelmoida muuttavansa.

Höpö höpö. Vanhemmat päättävät missä alaikäinen asuu.

Peruskoulun päättänyt nuori päättää itse, mitä lähtee opiskelemaan ja minne. Yhteishaku tehdään ihan ilman vanhempia. Vanhemmat, jotka yrittävät estää lapsensa kouluttautumisen, tekevät vastoin lakia, ja silloin lapsi voidaan ottaa huostaan. Se taas tarkoittaa, että lapselle määrätään edunvalvoja ja elatus peritään vanhemmilta vaikka ulosoton kautta, jos ei muuten onnistu.

Aivan silkkaa puppua!

Vierailija
42/42 |
27.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on lain mukaan velvollisuus elättää lapsensa toisen asteen opintojen loppuun asti tai siihen asti, kunnes lapsi täyttää 18. Vaikka muuttaisit ysiluokan jälkeen minne opiskelemaan, laki vaatii vanhempia kustantamaan elämäsi. Jos muutat muuten vain hengailemaan, se on eri asia. Elatusvelvollisuus kattaa asumisen, ruuan, vaatetuksen, henkilöhygienian ja mahdolliset bussikortit asuntolan ja opiskelupaikan välillä. Näiden kulujen on oltava elämänvaiheeseen nähden kohtuulliset, joten mihinkään Helsingin keskustaan ei kannata unelmoida muuttavansa.

Hae se laki, jossa nämä sanotaan

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704#L1P3

Eli vanhemmat vastaavat lapsensa elatuksesta 18-v saakka ja myös sen jälkeen jos se katsotaan kohtuulliseksi...

Ja toki vanhemmat päättävät lapsen asioista. Et voi tosissasi kirjoittaa että lapsi voi muuttaa itsekseen asumaan ja vanhemmat maksaa. Kuka sen vuokrasopimuksen allekirjoittaa?

Elatus ei tarkoita sitä, että asutaan saman katon alla. Mietipä nyt vaikka avioerolapsia ja heidän elatustaan. 15-vuotias saa itse päättää, kumman vanhemman luona asuu avioerotilanteessa. Peruskoulun päättänyt nuori saa itse päättää opiskelupaikkansa ja paikkakunnan. Yhteishaku tehdään koulussa ilman vanhempia. Tämä kaikki on aivan laillista. Vanhemmat maksavat, kun heidän lapsensa opiskelee toisen asteen koulun loppuun asti. Ehkä sinun pitäisi ottaa selvää asioista, ennen kuin alat haukkua toisia valehtelijoiksi. Soita vaikka jollekin yläkoulun opolle.

Minä olen opi. Tiedän että lapsi saa itse päättää mihin hakee. Tiedän myös että huoltaja päättää missä lapsi asuu. Vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta alkaa maksaa mitään lapsen yksinasmisia missään vaiheessa. Ei edes 18v täyttäneen toisen asteen koulutuksen loppuun saakka.

18v saa itse allekirjoittaa vuokrasopimuksen. Mutta sitten hän saa itse maksaa vuokransa.

Jos kyse on eroperheestä, voidaan elatusmaksun SOPIA jatkuvan toisen asteen koulutuksen loppuun. Mikään automaatti ei sekään ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan