Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada mies ja hänen kamat ulos kämpästäni?

Vierailija
26.12.2016 |

Poikaystävä teki kusisesti, pilasi joulumieleni ja jätti mut viimeviikon torstaina. Hän on asunut minun kämpässäni viitisen kuukautta kunnes päätti ettei suhteestamme tule mitään ja laittoi poikki. Hän ei ole kuitenkaan tehnyt elettäkään muuttaakseen täältä pois! Minä kyllä soitin vuokranantajalleni ja poistin hänet kirjoilta heti kun hän sanoi jättävänsä minut ja annoin hänelle joulun aikaa kerätä kamansa ja lähteä. Hän ei kuitenkaan ole tehnyt asialle yhtään mitään vaan hänen kamansa lojuvat vielä täällä. Hän ei edes ole antanut avainta minulle takaisin. Mitä minä voin tehdä tässä tilanteessa voinko minä vain heittää hänen kaikki kamat pihalle? Lukkosepän olen jo tilannut vaihtamaan uudet lukot.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kirjallinen vuokrasopimus? Mitä siinä sanotaan irtisanomisajasta? Aviopuolisolla on oikeus etsiä asunto ja etenkin, jos on ollut vuokralaisena.

On kyllä, mutta koska minä olen alkuperäinen päävuokralainen niin minulla on ihan täydet valtuudet heittää mies pihalle kun kerran mies jätti minut.

Eipä ollu

Vierailija
22/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on maksanut oman osansa vuokrasta joulukuulta niin sillä on oikeus pitää kamojaan siellä vähintään vikaan päivään asti.

Ei kyllä miehen vuokrasopimus ja oikeus asua täällä loppui silloin, kun hän päätti pistää suhteemme poikki. Sillä ei ole merkitystä, vaikka hän onkin maksanut oman osan vuokrasta. Hänen sopimus täällä on purettu. Hänelle siis ei ole enää oikeutta olla pitää kamojaan täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on maksanut oman osansa vuokrasta joulukuulta niin sillä on oikeus pitää kamojaan siellä vähintään vikaan päivään asti.

Ei kyllä miehen vuokrasopimus ja oikeus asua täällä loppui silloin, kun hän päätti pistää suhteemme poikki. Sillä ei ole merkitystä, vaikka hän onkin maksanut oman osan vuokrasta. Hänen sopimus täällä on purettu. Hänelle siis ei ole enää oikeutta olla pitää kamojaan täällä.

Parisuhde ja vuokrasopimus ei ole sama asia.

Nyt ne aivot käyttöön

Vierailija
24/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hä? Miten voi vuokranantaja tehdä noin että ottaa toisen vuokralaisen ilmoituksesta toisen kirjoilta? Sehän on laitonta? Jos vuokra maksettu ja soppari tehty molempien kanssa on teillä molemmilla oikeus asua siinä. Ei ole mitään päävuokralaista, et voi olla alivuokrannut hänelle erillisellä sopparilla.

25/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumman nimissä kämppä tai sen vuokrasopimus on?

Kämppä on tosiaan ihan minun. Mies oli täällä kirjoilla kunnes hänen pistettyä poikki soitin vuokranantajalle ja poistin hänet kirjoilta.

Et sinä vuokranantajalle ilmoittamalla pysty saamaan miestä "kirjoilta". Ei hänellä ole asiassa mitään tekemistä, vaan väestöreksiteri on maistraatin juttu. Sinne sinä taas et voi omin päin mitään ilmoitella, vaan miehen täytyy se ilmoitus tehdä. Jos miehelle meinaat laillisen häädön saada, on se käräjäoikeudelta haettava ja siihen voi mennä puolisenkin vuotta.

Ai miksen muka. Minähän olen asunnon alkuperäinen päävuokralainen ja minä voin tasan päättää ketä täällä kanssani asuu. Vuokranantajani sitäpaitsi otti jo miehen pois kirjoilta täältä ja maistraattiinkin on ilmoitettu. 

Muuten kiva mutta vuokranantaja ei voi poistaa ketään kirjoilta. Miehen nimi on soppareissa ja täten hänellä on yhtä suuri oikeus asua asunnossa kuin sinullakin. Sillä että sinun nimesi on joskus ollut ainoana vuokrasopimuksessa ei ole ollut mitään merkitystä enää sen jälkeen kun menitte sopimusta muuttamaan. Vuokranantaja voi halutessaan purkaa vuokrasopimuksen mutta siinäkin tapauksessa miehellä on mahdollisuus asua kämpässä vielä kolme(?) kuukautta.

Kun miehellä tosiaan on nimi sopimuksessa niin sinulla ei ole oikeutta sanella ehtoja siitä koska mies lähtee ja koska hakee tavaransa. Reilu mies olisi toki jo lähtenyt kamojensa kanssa kun on kerta itse päättänyt erota muttamutta. Kurja tilanne kaikenkaikkiaan, toivottavasti lähtee selviämään.

Vierailija
26/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisena muuten voi alivuokrata. Tiedän, koska aikoinaan in olen tehnyt. En muista millainen irtisanomisaika on ja päävuokralainen vastaa silti asunnon kunnosta.

Tosin nyt kuulostaa, että ap ja poikaystävänsä ovat molemmat päävuokralaisia..?

Tosin vänkkääminen ja apn "mä olen sitä mieltä", saa kuulostamaan provolta. Jonnejen tänne pesiydyttyä tänne laudalta provojen määrä räjähtänyt käsiin

Vierailija
27/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistittehan tehdä parisuhteestanne kirjallisen sopimuksen, jossa sovitte parisuhteessa olevien velvollisuudet ja oikeudet? Jos ette, niin olet vähän pulassa, koska jos kirjallista sopimusta ei ole, on irtisanomisaika lain mukaan yksi (1) kalenterikuukausi. Vähintään sen ajan sinua siis edelleen velvoittavat parisuhteen säännöt, joihin kuuluu myös asumisoikeuden takaaminen irtisanoutuvalle osapuolelle.

Vierailija
28/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

laki suojaa ihmistä siten, että hänelle on annettava kohtuullinen aika löytää uusi asunto, muuten jouluriitojen jälkeen olisi  tapaninpäivänä maa mustanaan matkalaukun kanssa tallustelevia kodittomia joilla mennyt sukset ristiin joulupyhien aikaan parisuhteessa.

Vierailija
29/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuikkaa sen romut tuleen. Tee joulunuotio ja käristä vaikka HK:n blöötä.

Vierailija
30/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaus on ilmeinen provo, mutta ihan hyödyllinen sellainen, koska monella todennäköisesti on sellainen käsitys, että kun ottaa toisen virallisesti asumaan kanssaan niin eroon pääsemiseksi riittää, että käskee tämän lähteä ja viedä kamansa mukanaan. Niinhän se ei mene. Eli ehkä kannattaisi tutustua hieman paremmin ennen avoliittoon muuttamista ja senkin jälkeen vielä puhua hyvin selväksi mitä tehdään, jos yhteiselämä ei onnistukaan.

Vierailija
31/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämppä on tosiaan ihan minun. Mies oli täällä kirjoilla kunnes hänen pistettyä poikki soitin vuokranantajalle ja poistin hänet kirjoilta.

Et sinä vuokranantajalle ilmoittamalla pysty saamaan miestä "kirjoilta". Ei hänellä ole asiassa mitään tekemistä, vaan väestöreksiteri on maistraatin juttu. Sinne sinä taas et voi omin päin mitään ilmoitella, vaan miehen täytyy se ilmoitus tehdä. Jos miehelle meinaat laillisen häädön saada, on se käräjäoikeudelta haettava ja siihen voi mennä puolisenkin vuotta.

Ai miksen muka. Minähän olen asunnon alkuperäinen päävuokralainen ja minä voin tasan päättää ketä täällä kanssani asuu. Vuokranantajani sitäpaitsi otti jo miehen pois kirjoilta täältä ja maistraattiinkin on ilmoitettu. 

Koska laki. Vuokranantajasi ja sinä ette voi tehdä mitään mitä laki ei teidän salli tehdä. Maistraatti-ilmoituksenne on mitätön, koska ette voi toisen puolesta viranomaiselle ilmoittaa asumisestaan. Sinulla on kivinen tie edessäsi, mutta onneksi Porvoon järjestyssääntö sentään on puolellasi.

Vierailija
32/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parisuhde ja vuokrasopimus ei ole sama asia.

Nyt ne aivot käyttöön

Juurikin noin. Tässä on nyt jotenkin raivon sumentamat aivot kyseessä.

Vuokranantaja ei voi "poistaa kirjoilta" ketään. Hän voi kyllä antaa pariskunnalle häädön ja solmia uuden vuokrasopimuksen vain toisen kanssa. Häätöaika on 6 kk jos vuokralainen on asunut yli vuoden.

Vierailija
33/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on niin tyhmä että jää edes nurkkiin pyörimään jos suhde on päättynyt ja toinen näyttänyt ovea!? Normaalijärkinen ihminen kyllä muuttaa itse pois eikä jää mitään käräjäoikeuden häätöjä odottelemaan.

Joskus sain itse neuvon ilmoittaa muuttopäivämäärän kirjallisesti tai tekstiviestillä miehelle ja jos ei siihen päivämäärään mennessä ole muuttoa tapahtunut niin kamat pihalle ja lukot vaihtoon. Mitään häätöjä ei tarvitse hankkia ja harva pihalle pistetty tuossa vaiheessa alkaa enää mitään häätömääräyksiä edes vinkumaan.

Vierailija
34/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä heittäisin kamat pihalle. Nosta roskakatokseen ja laita tekstari että sieltä saa poimia.

Pahimmillaan voi saada syytteen jos heittää tavarat ulos lumihankeen tai roskakatokseen. Varsinkin jos osa tavaroista varastetaan tai katoaa.

Vierailija
35/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki ei tunne sellaista käsitettä, kuin "alkuperäinen päävuokralainen" eikä niin ollen anna sellaiselle mitään erityisiä päätösoikeuksiakaan.

Vierailija
36/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukot vaihtoon ja tavarat jätesäkkeihin jotka voi sovittuna aikana vaihtaa. Kun tulee hakemaan tavaroita niin paikalle muuta väkeä ettei mies ala väkivaltaiseksi. Jos mies on päättänyt lähteä niin kyllä se tarkoittaa muuttoa pois kun ei ketään voida pakottaa majoittamaan vierasta omaan kotiinsa.

Vierailija
37/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukot vaihtoon ja tavarat jätesäkkeihin jotka voi sovittuna aikana vaihtaa. Kun tulee hakemaan tavaroita niin paikalle muuta väkeä ettei mies ala väkivaltaiseksi. Jos mies on päättänyt lähteä niin kyllä se tarkoittaa muuttoa pois kun ei ketään voida pakottaa majoittamaan vierasta omaan kotiinsa.

Tuolla perusteellahan mies voi heittää ap:nn pihalle asunnosta aivan yhtä hyvin. Ei hänen tarvitse majoittaa vierasta kotonaan. Tuollaisia tilanteita varten meillä onkin ne käräjäoikeudet. Sinun neuvoasi seuraamalla ap ei saa aikaan muuta kuin kasan oikeudellisia ongelmia itselleen.

Vierailija
38/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla perusteellahan mies voi heittää ap:nn pihalle asunnosta aivan yhtä hyvin. Ei hänen tarvitse majoittaa vierasta kotonaan. Tuollaisia tilanteita varten meillä onkin ne käräjäoikeudet. Sinun neuvoasi seuraamalla ap ei saa aikaan muuta kuin kasan oikeudellisia ongelmia itselleen.

Näin. Ymmärtäkää nyt, että alkuperäisellä sopimuksella ei ole enää mitään merkitystä, vain ja ainoastaan sillä uudella. Jos siinä on molempien vuokralaisten nimet olette molemmat tasan yhtä oikeutettuja asumaan siinä. Ei ole mitään velvollisuutta miehellä lähteä eikä sinulla oikeutta heittää ulos. Käsittämättömintä on vuokranantajan menettely - ei ilman asianomaisen nimenomaista ilmoitusta voi ketään poistaa kotoaan.

Vierailija
39/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaa tavarat ja nosta rappuun. Ilmoita, että siitä voi käydä hakemassa ja pudottaa samalla avaimen postiluukusta.

Vierailija
40/58 |
26.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hekemalla ihan virallisen häädön. Et voi kantaa kamoja itse pihalle, se on laitonta. Jokaisella on oikeus rauhassa etsiä uusi kämppä, mitään parin päivän varoitusaika ei ole lainmukaista. Jos kannat tyypin kamat pihalle ja vaihdat lukot voit joutua korvausvelvolliseksi. Mies on kirjoilla asunnossa ja hänellä on oikeus asua siellä kunnes on löytänyt itselleen uuden kodin. Laki on tässä asiassa ihan selvä.