Tiesittekö, ettei koira koskaan pure/näykkäise varoittamatta.
Aina välillä kuulee väitteen: koira puri/näykkäisi ihan varoittamatta. Tämähän ei pidä paikkaansa, vaan ihmiset eivät ole osanneet tulkita koiran varoituksia. Jokaisen koiran saa näykkäisemään, jos sitä tarpeeksi kiusaa. Ennen näykkäisyä koira yrittää ilmaista ärsyyntymistään seuraavilla tavoilla. Se nuolee huuliaan, räpyttelee silmiään, liikahtelee tai yritää nousta pois kiusaajalta kauemmas. Jos ihminen jatkaa härräämistä näyttää koira sekunnin ajan hampaitaan. Jos ihminen ei vieläkään ymmärrä lopettaa, se ottaa ihmistä hampailla kädestä kiinni. Jos koira on opetettu pentuna hillitsemään ja hallitsemaan hampaiden käyttöä, ei tästä näykkäisystä jää jälkeäkään. Jos taas koiraa ei ole opetettu, se voi purra tarpeettoman lujaa.
Koira käyttäytyy tässä kuten koiran kuuluukin käyttäytyä. Koiralaumassa toimivat tälläiset säännöt. Älkää antako lastenne kiusata koiria ja pakottaa koiraa puollustautumaan. Opettakaa lapsi lopettamaan ajoissa.
Tilanteet, joissa koira säikähtää, ovat sitten hieman erilaisia.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö, että oman mutun esittäminen faktana esim. kysymällä "tiesittekö, että..." ilman mitään väitettä tukevaa tietoa, antaa ihmisestä ihan tosi tärkeilevän ja typerän vaikutelman?
Miten se liittyy aiheeseen ja miksi sitten teet niin?
Kommentoin aloitusta ja esitin esimerkin kommenttini tueksi. Näköjään toimi.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten aiheeseen osannut keskittyä?
T: lukihäiriöinen ap
Älä yritä. Ei sulla mitään lukihäiriötä ole, vaan aukko yleissivistyksessä.
Lukihäiriöstä löytyy paperit. Onko sinulla asiattomuudesta?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän tapahtui, kun koira makoili keittiön nurkassa, 3v lapsi (vieras) käveli siitä ohi kohti olohuonetta koiraa vilkaisematta ja äkkiä koira hyökkäsi ja puri lasta?
Koira näki lapsen ensimmäisen kerran, lapsi ei välittänyt koirasta lainkaan, ei kiusannut tai pyrkinyt silittämään. Mitään uhkaa ei ollut. Silti koira hyökkäsi ja puri.
Kyllä tuossakin on voinut koira ehtiä elehtiä lapselle ettei tykkää tilanteesta. Syitä tuolle voi vain arvailla, kun ei ole itse ollut paikalla. Ehkä lapsi äänteli ärsyttävästi, tai liikkui liian nopeasti, huitoi käsillään, tuijotti koiran omistajaa? Ehkä koira koki omistavansa jonkin esineen tai henkilön jota kohti lapsi oli menossa?
Lapsethan osaavat tietenkin tulkita sen koiran sekunnin kestävän varoituksen heti ja lakata olemasta niin ärsyttäviä että heiluttelevat käsiään. Eiku...
Miksiköhän edes vaivauduin vastaamaan tähän neuroottisen puudelin omistajan aloittamaan provoon, taitaa olla tylsää.
No en minä nyt tuota tarkoittanut. Kysyttiin että miksihän koira puri tuossa tilanteessa, siihen vaan vastasin. Että tuskin tuokaan tilanne on ollut täysin ennalta arvaamaton, varsinkaan jos lapsi oli vieras koiralle ja ensimmäisen kerran kohtasivat. En ole ap vaan sama ihminen joka kirjoitti vastauksen numero 6 :)
Niin kauan kun puree omia kersoja, niin ok, mut jos muita niin piikille...,
Tiesitkö, että myös koirat voivat olla syystä tai toisesta sekopäitä ja käyttäytyä irrationaalisesti. Jopa purra varoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriöstä löytyy paperit. Onko sinulla asiattomuudesta?
ap
Joo, mulla on tutkinto trolliakatemiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän tapahtui, kun koira makoili keittiön nurkassa, 3v lapsi (vieras) käveli siitä ohi kohti olohuonetta koiraa vilkaisematta ja äkkiä koira hyökkäsi ja puri lasta?
Koira näki lapsen ensimmäisen kerran, lapsi ei välittänyt koirasta lainkaan, ei kiusannut tai pyrkinyt silittämään. Mitään uhkaa ei ollut. Silti koira hyökkäsi ja puri.
Kyllä tuossakin on voinut koira ehtiä elehtiä lapselle ettei tykkää tilanteesta. Syitä tuolle voi vain arvailla, kun ei ole itse ollut paikalla. Ehkä lapsi äänteli ärsyttävästi, tai liikkui liian nopeasti, huitoi käsillään, tuijotti koiran omistajaa? Ehkä koira koki omistavansa jonkin esineen tai henkilön jota kohti lapsi oli menossa?
Lapsethan osaavat tietenkin tulkita sen koiran sekunnin kestävän varoituksen heti ja lakata olemasta niin ärsyttäviä että heiluttelevat käsiään. Eiku...
Miksiköhän edes vaivauduin vastaamaan tähän neuroottisen puudelin omistajan aloittamaan provoon, taitaa olla tylsää.
Ja aikuisten nyt ainakin pitää osata tietenkin. Kun fifillä alkaa hermo mennä käsiliikkeistä on aika esim. kiivetä lähimpään puuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko tämäkin normaalia käytöstä mielestäsi?
Lapsi liikkuu liian nopeasti tai ääntelee ärsyttävästi, ei pitäis olla koiran päätettävissä miten nopeasti ihminen saa kävellä tai miten ärsyttävästi ihmisen sopii äännellä.
Eiks nää pitbullit ole just jalostettu niin, ettei näytä mitään ennakoita aikeistaan. Sit vaan kurkkuun kiinni.
Kuule ap, tiesitkö itse, että ei-koiraihmisen ei pidä tietää koirista mitään. Koirat eivät vaan yksikertaisesti saa hyökätä ihmisten kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen on sattunut meillekin. Lapsi kyllä vähän arasteli koiraa ja yritti kiertää mahd.kaukaa. Tapahtuman jälkeen omistaja otti koiran (pikkuinen rotu) syliin ja työnsi sen kuonon lapsen naamaa vasten ja käski koiraa pyytämään anteeksi....!!
Joo, puettiin aika äkkiä ja lähetin kotiin....
Minun kimppuuni hyökkäsi monta vuotta sitten ihan arvaamatta.
Kävelin jalkakäytävää alueella jossa omakotitaloja ja kerrostaloja. Yhtäkkiä suoraan viereeni juoksi jostain rotikka ja nappasi käteen kiinni. En siis nähnyt edes koiraa ennen kuin se oli jo vieressä. Onneksi apuun tuli lähellä ollut mies, joka sai otettua koiran pannasta kiinni ja pidettyä sen aloillaan.
Koira oli päässyt karkuun läheisen talon pihalta. Se määrättiin lopetettavaksi tapahtuman jälkeen, sen kanssa oli vissiin ollut aiemminkin jotain ongelmia. Omistaja joutui maksamaan sairaalakuluni ja lisäksi muita korvauksia. Vielä vuosien jälkeenkin mulla on kädessä isot arvet.
Eli koira ei aina varoita etukäteen.
Naapuritalon zäckrusselli on ainakin ihan luonnevikainen, kuin myös omistajansa. Heiluttaa häntää ja tulee iloisena kohti ja sitten krokotiilinirvistys ja puraisuyritys. Omistaja pitää kymmenen metrin flexissä ja rakki yrittää purra mm. pihan lapsia.
Noh, tämä nainen saakin sitten säännöllisesti mieheltään"koulutusta" ja koirakin kuulemma parkuu kun astiat lentelevät öisin seinille.
Ei pidä paikkaansa. Anopin, joka ei osannut yhtään kouluttaa koiria, chihu hyppäsi kerran syliini ja silittelin sitä ja ihan yhtäkkiä päätti näykkäistä. Ei ollut mitään logiikkaa tällä koiralla, johtuen tietysti omistajansa koiranpitotaidoista.
Itselläni on aina ollut koiria ja tuli kyllä yllätyksenä tuo. Sittemmin olen huomannut että monesti eläkeläiset pitävät koiriansa lapsinaan jotka pomottavat omistajiaan, koirat ovat silloin todella arvaamattomia. Yleensä myös kulkevat flexi pitkällä ja päästävät piskinsä toisten koirien tai ihmisten luo riehumaan.
Kävelin kerran erään koiran ohi (ainoa reitti) ja suoraan se juoksi pohkeeseen kiinni. Myöhemmin kuulin, että jotkut lapset olivat heitelleet sitä kivillä. Riitti siis, että olin lapsi.
Haha, mulla juuri äsken sattui koiraselkkaus, kun kävelin ihan rauhassa kadulla. Ohitin kaksi paikallaan seisovaa ihmista, ja heidän takaansa hyökkäsi pikku fifi farkunlahkeeseeni kiinni, rähähtäen. Onneksi ei nilkkaan osunut.
Koira piti irrottaa housuistani.
Parasta kaikessa, pariskunnan mies ilmoitti, että oma vikani, kun kävelin ohi "tolleen reippaasti". Totesin vaan, että älä selitä, kouluta koirasi.
Ei tuohon olisi voinut varautua, ei mitenkään. Enhän edes nähnyt koiraa.
Ehdotan, että kaikki alkavat kulkea yökiikarit ja tutka päässä, että tulee nähdyksi kaikkien koirien varoitusmerkit. Ja kun koira alkaa varoittelemaan, on tietenkin poistuttava paikalta kumarrellen ja makupaloja varovasti pudotellen.
Aloitus on totta sikäli, että NORMAALI koira ei YLEENSÄ pure varoittamatta.
On kuitenkin poikkeuksia joskus. Esim. jos koiraa on rankaistu (liian kovaa) murinasta ym., se saattaa oppia, että se on väärin ja siirtyy suoraan puremaan. Tai jos koiralla ei ole mahdollisuutta väistää pois. Tai jos koira yllätetään (kuten joku edellä kertoi nukkuvasta koirasta). Muutamia esimerkkejä mainitakseni...
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Anopin, joka ei osannut yhtään kouluttaa koiria, chihu hyppäsi kerran syliini ja silittelin sitä ja ihan yhtäkkiä päätti näykkäistä. Ei ollut mitään logiikkaa tällä koiralla, johtuen tietysti omistajansa koiranpitotaidoista.
Itselläni on aina ollut koiria ja tuli kyllä yllätyksenä tuo. Sittemmin olen huomannut että monesti eläkeläiset pitävät koiriansa lapsinaan jotka pomottavat omistajiaan, koirat ovat silloin todella arvaamattomia. Yleensä myös kulkevat flexi pitkällä ja päästävät piskinsä toisten koirien tai ihmisten luo riehumaan.
Olisko ollut chihulla joku kipeä kohta siinä kohtaa, mistä silitit, kun puri?
Eikö se ole vähän rodustakin kiinni, ja yksilöstä? Koirallani niin nopeat reaktiot, ettei ehdi varoituksia huomaamaan? Arka on ja hermoherkkä. Mutta tietenkin on mun löperön kasvatuksen tulosta. Kuten mun aikuisten lastenikin käytöksessä mahdollisesti olevat puutteet. Laittakaa kaikki mun piikkiin, auki on ja pysyy.