Saako lääkäri oikeasti soitella ihmisille ja kysellä?
Jos pitää vaikka selvittää, milloin on tullut joku tartunta potilaalle ja se on diagnoosin ja hoidon vuoksi oleellista.
Tiedättekö miten Suomessa?
Entäs oletteko saaneet sellaisia puheluita koskaan?
Kommentit (17)
Ei ei - sori huono muotoilu. Mutta tarkoitin että esim tartunnan mahdollisesti antaneelle henkilölle. Ap
Tartuntatautilain perusteella lääkärillä on oikeus selvittää tartuntavaaralliseksi luokiteltujen tautien leviämistä ja kysellä kaikkea oleellista.
Potilaan oman hoidon takia lääkärillä on jopa velvollisuus soittaa potilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ei - sori huono muotoilu. Mutta tarkoitin että esim tartunnan mahdollisesti antaneelle henkilölle. Ap
Edelleen tarkkennusta, että pidätkö tätä yhteydenottomenetelmää huonona, vai että ylipäätään otetaan yhteyttä? Ymmärtääkseni sen takia esimerkiksi sukupuolitautitapauksissa kysytään mahdollisia kumppaneita, että heidät voidaan tavoittaa. Että saavat hoitoa, jos ovat saaneet tartunnan, mikäli eivät itse asiasta tiedä ja etteivät edelleen levitä tautia.
Tartuntataudeista tehdään tartunnankartoitus. Ihan on oikein. Näin ehkäistään tautien leviäminen.
Varmasti on ihan mahdollista tartuntataudin kohdalla.
Mutta jos ap tässä on kyse siitä, että pelkäät että kyseessä on joku muu kuin oikea lääkäri, pyydä häneltä nimi ja numero, tarkista ne ja soita itse takaisin ennen kuin vastaat.
Onko edelleen voimassa laki vaarallisista tarttuvista taudeista, joiden tartuntaa voidaan selvittää.
Mutta ei soitella noin vaan.
Pelkääkö ap nyt, että hänen positiivista sukupuolitautitestiään soitellaan pitkin kyliä? Siis lääkäri soittelee exille ja nyxille?
Mietin housea katseltuani ja potilaana paljon oltuani -ap
No olishan se ihan ok että mahdollisesta hiv tai ebolatartunnasta soitettaisiin.
Hoidon kannalta olennaisista asioista saa soitella. Minulle psykiatri soitti ja kyseli kuulumisia. Pidin sitä vähän outona, mutta onhan se hyvä aina välillä tarkistaa, onko potilas hengissä.
Ennen esimerkiksi HIV-kokeiden tuloksia ei kerrottu puhelimessa. Oli positiivinen tai negatiivinen. Nykyisin ihan luurin kautta.
Hyvä kun tarttuvia tauteja kartoitetaan ja mahdollisia altistuneita. Kyseessä vaikka vesirokko ja lastentarha.
Itse en muistanu abortin jälkeen mennä antamaan pissanäytettä raskaudentestiin, jossa varmistettiin että onhan kaikki tullut ulos. No, itse lääkäri (joka ultras, antoi lähetteen jne) minulle soitti ja sanoi että alahan mennä. :D Näin siis Kuopiossa. Kuopion sairaanhoito on kyllä muutenkin jossain määrin ylisuperhuolehtivaa, ainakin julkisella puolella.
Stadista muuttaneelle oli kyllä aika shokki.
Vierailija kirjoitti:
Tartuntatautilain perusteella lääkärillä on oikeus selvittää tartuntavaaralliseksi luokiteltujen tautien leviämistä ja kysellä kaikkea oleellista.
Ei pelkästään oikeus, vaan velvollisuus. Tartuntatautilakiin on kirjattu hoitavan lääkärin tai potilaan asuinkunnan vastaavan lääkärin tehtäväksi kontaktienjäljitysvelvollisuus. Saman lain mukaan sairastuneella potilaalla on velvollisuus ilmoittaa käsityksensä tartunnan todennäköisestä kulusta.
Jos soittajan henkilöllisyys epäilyttää, niin ei kannata vastata, vaan pyytää varaamaan aika vastaanotolle henkilökohtaista keskustelua varten.
Ei asiasta sen enempää, mutta voi luoja tätä sinun kirjallista ilmaisutasoasi ap. Oletko ala-asteella vielä?
Olen saanut nukuttua 3h :( pahoittelin jo. Ap
Sille ihmiselle, jonka hoidosta on kyse? Sitäkö tarkoitat? Kai se lääkäri voi soittaa potilaalleen. Savumerkkikö pitäisi lähettää?