Mistä palstan hoitajaviha kumpuaa? Kertokaa nyt
te, jotka jaksatte jatkaa noita ketjuja? Hoitajavihaa on tällä palstalla ollut 15 vuotta, niin kauan olen palstaillut. Kerro miksi ahdistaa niin paljon?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilta unohtuu myös se että vuorotyötä tehdään muuallakin. Yövuoroissa tehdään tasan samaa työtä kun päivällä. Ei esim. katsota leffoja, surffailla netissä, lueta kirjoja niinkun sairaaloiden osastoilla.
T: 3-vuoroa tekevä koneistaja
Varmaan riippuu paikasta, mitä missäkin tehdään. En ole sairaanhoitaja, vaan lähihoitaja. Keikkaileva, joten kokemusta on todella erilaisista paikoista.
Joissakin paikoissa saa juosta koko yön niin, että ehkä klo 4 aamulla ehtii juopaista kupin kahvia ja syöpäistä jotain ja taas lähdetään. Joissain paikoissa on valvontaöitä, missä pitää olla valmiina lähtemään liikkeelle heti, kun kuulee äänen. Olen yököttänyt myös psykkan vastaanotto-osastolla. Siellä sitä vasta olikin säpinää. Monissa paikoissa on ollut väkivallan uhka päällä koko ajan.
Eräs tuttuni, joka tekee vuorotyötä paperikoneen valvojana. Hän istuu työvuoron valvontakameran ääressä ja yön surffailee netissä ja katsoo leffoja yms. Ja hänen saama yötyökorvaus on paljon suurempi, kuin hoitajilla. Joten kyllä sitä pelkkää valvontatyötä tekee moni muukin yöllä, kuin hoitajat joissain paikoissa.
Mutta en jaksa oikeastaan itse henkilökohtaisesti välittää näistä rutinoista, että siellä ne hoitajat vain istuu yöt ja katsoo leffoja. Teen työni ja ei sen kummempaa. Siellä minun puolesta sanokoot, mitä haluaa. Minä teen työni hyvin ja se riittää minulle. Palkkaani olen ihan tyytyväinen.
Minä en pidä hoitajista, ja siihen on useampi syy.
Lähihoitajat ovat kerrassaan oppikirjaesimerkki ihmisestä, joka saa vähäisellä koulutuksella suuren määrän valtaa. Valitettavan monella tämä valta menee päähän, ja työpaikalla kehitetäänasenne että asiakas on aina väärässä, saati sitten omaiset.
Lisäksi asiaan vaikuttaa se millaisia hoitajia itse tunnemme. Minä olen kasvanut lähiössä, ja entisistä peruskoulukavereista arviolta puolet ajautuivat antisosiaaliseen elämään. Naisilla on päihde- ja mielenterveysongelmaa, elämänhallintaongelmia, teiniäityittä yms sosiaalisia ongelmia - ja sitten on hoitajan ammatti jonka ansiosta ollaan omista puutteista huolimatta ykkösluokan kansalaisia ja käytännössä pyhimyksen asemassa.
"Katsotaan sitten kun lapsesi on sairaana, mitäs hoitajat jättäisikin hoitanatta ;)" - Kuinka monelle tuon tyylinen kommentti on tuttu näistä hoitajakeskusteluista? Uhataan joko jättää hoitanatta tai antaa huonoa hoitoa tai jonkinlainen "näpäytys" siitä että julkeaa ahdistella hoitajia. Eihän tällainen ole realistinen uhkaus (ainakaan anonyymina netissä), mutta miltä kuulostaa hoidolla kiristävä lähi- tai sairaanhoitaja? Onko se mikään ihme että Suomessa jäi lyhyellä aikavälillä kiinni kaksi sarjamurhaajahoitajaa? Kuinka monta heitä loppupeleissä onkaan ja kuinka paljon saavat aikaan tuhoa.
Viimeisenä ja ehkä suurimpana juttuna onat kokemukset. Sairastuin taannoin vakavasti ja jouduin viettämään paljon aikaa sairaalassa. Pääsin ensi kädessä kokemaan miten kauheaa se kohtelu voi olla. Yksi hoitajista oli kaikkia potilaita kohtaan kauhea. Hän oli yksi niistä joka otti verikokeita, ja ainoastaan hänen ottamanaan se sattui. Yksi nuori itki kokeen oton jälkeen valtoimenaan sillä se kövi niin kipeää. Jos hoitajalle mainitsi asiasta, hän tulistui ja kysyi millä oikeudella arvostelee hänen ammattitaitoa, hän on ollut 20-v hoitaja jne. Minulle jäi tästä hoitajasta sellainen kuva ettei todellakaan ollut oikealla alalla, viittaisin ehkä hieman tuohon aiempaan kappaleeseen. EN kuitenkaan kykene diagnosoimaan ketään.
Lisäksi koin osan hoitajista todella kovakouraisiksi, ylimielisiksi ja vääristeleviksi. Esimerkiksi leikkauksen jälkeen minulla ilmeni eräs oire josta huolestuin. Kerroin tästä hoitajille jotka naureskelivat asialle ja sanoivat luulosairaaksi. Seuraavalla lääkärikierroksella mainitsin asiasta lääkärille joka otti asian vakavasti - eikä todellakaan syyttä. Tämän jälkeen sain todella kylmäkiskoista kohtelua hoitajilta. Mitä vääristelyyn tuleen, minulla oi yhtenä päivänä pää kipeä johon pyysin särkylääkkeen, buranan. Sen sain ja koin että asia on taputeltu. Hoitaja kysyi minulta myöhemmin menikö särky ohi, johon vastasin myöntävästi. Paperissa lukee että valittaa jatkuvasti päänsärystä ja vaatii lääkkeitä.
Toki hyviäkin hoitajia mahtui joukkoon, mutta huonot kokemukset ovat niitä jotka jäävät eniten mieleen. Sairaalajakson jälkeen koen lääkärissä asioinnin todella vastenmieliseksi, enkä kyllä varmasti mene ennen kuin on pakko.
63/63 voisi sanoa vinkkinä, että seuraavan kerran kun hoitaja tahallisesti satuttaa niin ei muuta kuin soitat hätäkeskukseen ja pyydät poliisin paikalle. Näin voit tehdä, vaikka olisit sairaalassakin. Tulevat kyllä paikalle. Näinhän se yksi potilas teki, kun hoitaja tunki katetria sisään, vaikka toinen huusi kivusta. Ja rikosilmoitushan siitä tehtiin pahoinpitelynä. En tiedä missä vaiheessa menee, mutta eiköhän tuossa hoitaja saa pahoinpitelysyytteen.
Päivystyksen odotusajoista ja hoidon tarpeen "vähättelystä" (=arvioinnista ja ohjaamisesta esim. sinne omalle lääkärille) valittavat voitaisiin laittaa vaikka yhdeksi päiväksi yliopistosairaalan ensiavun triagen hommiin. Syntyisi varmasti mielenkiintoisia hoitomalleja ja paletti pyörisi ennennäkemättömällä tavalla.
No näiden hoitamatta jättämisellä uhkailun jälkeen en ainakaan itse uskaltaisi soittaa poliiseja.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksen odotusajoista ja hoidon tarpeen "vähättelystä" (=arvioinnista ja ohjaamisesta esim. sinne omalle lääkärille) valittavat voitaisiin laittaa vaikka yhdeksi päiväksi yliopistosairaalan ensiavun triagen hommiin. Syntyisi varmasti mielenkiintoisia hoitomalleja ja paletti pyörisi ennennäkemättömällä tavalla.
Taas joku hoitaja täällä osoittamassa omaa erinomaisuuttaan. Sinulla on siihen hommaan koulutus, maallikolla ei. Ymmärrätkö eron?
Ihmisiä kuolee koska heitä ei oteta hoitoon. Itselläni oli aivoverenvuoto eikä hoitaja meinannut ottaa minua sisälle. Jos minulla ei olisi ollut saattajaa joka vaati hoitoa minut olisi lähetetty kotiin kuolemaan koska "ei noin nuorilla ole". Olisipa ollut mahtavaa kuolla koska hoitajan mielestä 25-vuotias perusterve nainen ei voi saada aivoverenvuotoa.
Julkisuus:
Hoitajat urkkivat potilastietoja tietojärjestelmistä, varastavat potilaiden lääkkeitä, käyttävät ilokaasua työvuorossa, Turussa kohtelevat kaltoin vanhuksia ja nukkuvat yövuorossa, armomurhaavat, hyväsikäyttävät kehitysvammaisia ja vanhuksia, varastavat hoidettavien/kuolleiden omaisuutta, kohtelevat huonosti esim. Anna-Leena Härköstä. Lähtevät koulutuksen saatuaan rahan perässä ulkomaille ja tilalle pitää haalia ulkomailta kieltä osaamattomia hoitajia jotka lopulta paljastuvat huolehtivammiksi ja hoivaavammiksi työntekijöiksi kuin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä viisikymppinen leikkausosaston sairaanhoitaja: Sinäkään et ole urasi huipulla, vaikka tätäkin kaikki tuntuvat toistelevan totuutena. Hoitotieteitä opiskelemaan mars niin voi lopettaa itkemisen, että on uransa huipulla. Sinun työkokemuksella luulisi sen jälkeen irtoavan helposti osastonhoitajan paikka ja sen jälkeen ylihoitajan jolla palkat siellä 4500 tuntumassa? Eli ei voi todellakaan sanoa, että ura oli tässä.
Olen leikkausosastolla sairaanhoitajan työssä urani huipulla. Osastonhoitajan ja ylihoitajan työt ovat hallinnollista työtä, eivät sairaanhoitajan työtä.
Kuvitteletko, että osastonhoitajan paikkoja on kaikille halukkaille, saati ylihoitajan paikkoja? Yhtä sairaalaa kohden on yleensä yksi ylihoitajan paikka ja muutama osastonhoitajan paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku hoitaja täällä osoittamassa omaa erinomaisuuttaan. Sinulla on siihen hommaan koulutus, maallikolla ei. Ymmärrätkö eron?
Ihmisiä kuolee koska heitä ei oteta hoitoon. Itselläni oli aivoverenvuoto eikä hoitaja meinannut ottaa minua sisälle. Jos minulla ei olisi ollut saattajaa joka vaati hoitoa minut olisi lähetetty kotiin kuolemaan koska "ei noin nuorilla ole". Olisipa ollut mahtavaa kuolla koska hoitajan mielestä 25-vuotias perusterve nainen ei voi saada aivoverenvuotoa.
Luojan kiitos en ole triage, mutta hattua nostan niille, jotka viime yönäkin hommaa ruuhka-alueilla pyörittivät. Hienoa, että pääsit hoitoon ja asenne "ei noin nuorilla ole" on huono, varsinkin kun aivoverenvuotokin voi olls iästä riippumatta kellä vain. Valitettavaa on se, että oikeasti akuuttia päivystyshoitoa tarvitsemattomat ihmiset myös vetävät herneet nenään tullessaan käännytetyiksi kotiin tai joutuessaan jonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä viisikymppinen leikkausosaston sairaanhoitaja: Sinäkään et ole urasi huipulla, vaikka tätäkin kaikki tuntuvat toistelevan totuutena. Hoitotieteitä opiskelemaan mars niin voi lopettaa itkemisen, että on uransa huipulla. Sinun työkokemuksella luulisi sen jälkeen irtoavan helposti osastonhoitajan paikka ja sen jälkeen ylihoitajan jolla palkat siellä 4500 tuntumassa? Eli ei voi todellakaan sanoa, että ura oli tässä.
Olen leikkausosastolla sairaanhoitajan työssä urani huipulla. Osastonhoitajan ja ylihoitajan työt ovat hallinnollista työtä, eivät sairaanhoitajan työtä.
Kuvitteletko, että osastonhoitajan paikkoja on kaikille halukkaille, saati ylihoitajan paikkoja? Yhtä sairaalaa kohden on yleensä yksi ylihoitajan paikka ja muutama osastonhoitajan paikka.
Voi hyvänen aika teidän kanssa. Ette kyllä oikein älykästä kuvaa anna ammattikunnasta. Ei tässä meille kaikille muillekaan halukkaille riitä johtajanpaikkoja, vaikka miten haluaisi. Niihin yleensä otetaan se paras, vaikka olisi koulutusta muille jakaa. Muut jää rannalla ruikuttamaan ja uusi yritys toisessa paikassa. Ja oikeasti sairaanhoitajille on asiantuntija hommia muuallakin missä pääsee toteuttamaan myös hoitotyön oppeja. Ja palkat pyörii heti 3500 eurosta ylöspäin. Ja jos et tiedä mistä paikoista puhun niin se ei ole minun vika. En ole mikään hiton työvoimaneuvoja.
En vihaa, mutta välttelen hoitajaa loppuun asti. Syynä muutama vuosi sitten saatu, läheltä seuraamiskokemus hoitajan luonteesta. Täynnä laskelmointia (kuka ihminen on hänelle taloudellisesti/muutoin hyödyllinen), hirveä pahanpuhumista kaikesta ja kaikista, kontrolloimattomia raivokohtauksia kun lapsensa ei heti totellut, huutamista ja syyttelyä jos asiat eivät menneet niinkuin halusi. Mielenosoitusta mykkäkoulun ja kasvojen ilmeiden avulla. Hirvittävän pelottava ja epätasapainoinen ihminen. Lapsiaan käy sääliksi.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini lasta ei otettu hoitoon vaikka hänellä oli kivestorsio. Siinä poika sitten loppuelämän elää yhdellä kiveksellä kiitos näiden triage-hoitajien "ammattitaidon" koska "ei teidän tarvitse tulla tänne päivystykseen, ota Buranaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viha on aivan liian voimakas luonnehdinta, mutta Tehyn ennenkuulumattoman häikäilemätön ja alhainen työtaistelu 2007 aiheutti hoitajien ammattikunnan maineelle peruuttamattoman kolauksen.
Tämä on totta. Kyllä itseä ainakin tuolloin järkytti, kun Tehy kiristi häikäilemättömästi tyyliin "jos meille ei makseta, me jätetään sitten keskoset ja muut vakavasti sairaat hoitamatta ja annetaan niiden kuolla". Erityisesti vauvoilla ja lapsilla, siis niiden hoitamatta jättämisellä uhkailtiin. Sitä ei olisi pitänyt tehdä.
Hmm... Lääkärit tekivät aivan saman, eikä kukaan syyllistänyt heitä. Mielenkiintoinen ilmiö. Johtuisiko siitä, että lääkäreillä on miesvetoisen ammatin maine, joten heitä ei syyllistetä odotusten pettämisestä kuten hoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Ai että, mä nauran täällä ääneen! Hemmetti miten yksinkertaista porukkaa te hoitajat tosiaan olette! Teillä on koulutus tuohon hommaan, maallikolla ei - vaikka onkin jonkun muun alan asiantuntija. Vain hoitajilta tulee aina näitä tulkaa itse tekemään näitä hommia, ette osaa-juttuja. Eipä näissä ketjuissa esim. se teidän mielestänne turha paperinpyörittäjä pyydä teitä menemään päiväksi tekemään palkka-ajot tai vaikka tilinpäätöksen. Hän kun ymmärtää, että sen osatakseen täytyy olla koulutusta ja työn kautta tullutta kokemusta. Niin "paperinpyörittäjällä", tehdastyöläisellä kuin hoitajallakin. Mikään muu ammattiryhmä ei kyllä ole näin ylimielinen, uhkaile työnsä tekemättä jättämisellä ja dissaa muita ammatteja. Sitten vielä ihmettelette, miksi hoitajia vihataan (minusta liian voimakas ilmaisu). Mä nauran teidän yksinkertaisuudelle. Ai niin, mutta minähän sr olenkin yksinkertainen, kun en osaa kasata oikeita leikkausvälineitä pöydälle tai pyörittää ensiavun arviointia.
En tiedä mitään ammattiryhmää, mikä nostaisi itsensä niin narsistisesti ja marttyyrimäisesti jalustalle kuin sairaanhoitajat. Suuri osa varmasti fiksua ja jalat maan pinnalla toki, mutta somessa koristuu tämä outo sakki joka jumaloi itseään.
Harmittaa kun erehdyin lukemaan tätäkin ketjua. Olen tosi pahoillani teidän kaikkien puolesta, joilla on negatiivisia kokemuksia terveydenhuollosta. Jos kaikissa kohtaamisissa (ei ainoastaan terveydenhuollossa) pysähdyttäisiin hetkeksi, kunnioitettaisiin toisiamme ja otettaisiin totena toisten ihmisten kokemukset, niin maailma olisi paljon parempi paikka ja ihmisillä helpompi olla.
Mätiä omenoita mahtuu joka ammattikuntaan ja ammatittomiinkin. Hoitajia on paljon, väsyneitä hoitajia on liikaa. Silti joukossa on kuitenkin iso osa hyviä, fiksuja ja empaattisia ihmisiä - ei siis mustamaalata koko porukkaa.
Pitäisi jättää av lukematta ja muistaa työelämässä saatu palaute, joka on ainakin omalla kohdallani lähes aina erittäin positiivista. Toivon käsitykseni potilastyytyväisyydestä olevan realistinen, eli muistakaa avata suunne ja antaa suoraan palautetta, myös sitä negatiivista.
T. sh
Suomalainen nainen on kateellinen ja pahasuopa ilkimys joka ei halua tehdä mitään oman terveytensä eteen. Lapsena aivoihin istutetut sosialistiset ajatukset pistävät vaatimaan palveluja ihan ilman vastiketta vaikka mikä olisi. Köyhistä oloista tulleet ulkomaiset naiset eivät koskaan valita Suomessa kuten suomalaiset naiset.
Minä arvostan hoitajien tekemää tärkeää työtä. Siitä en pidä, että sekä tällä palstalla että julkisuudessa valehdellaan palkasta. Meillä on muillakin aloilla peruspalkka, minulla akateemisena ihmisenä mielestäni vaativaa ja arvokasta työtä tekevänä se on 2700 €, mutta en väitä missään palkkani olevan se, kun oikeasti palkkani on kokemus ym lisien takia 3500 € kuussa. Sama koskee sairaanhoitajia. Todella harva tekee töitä peruspalkalla, eikä kukaan pitkään.
vieras-m kirjoitti:
Kyllä mun mielestä hoitsujen aloituspalkka on liian pieni. Mun mielestä sairaanhoitajat voi hyvin rinnastaa insinööreihin (AMK), palkka vain on aivan eri luokkaa.
Itsellä ei ole huonoja kokemuksia hoitajista, päinvastoin.
No eipä se palkka nyt niin erilainen ole. Itse it-insinöörinä aloitin 1800€/kk palkalla. Valmistunisen jälkeen palkka nousi 2100€/kk. Eli paljon huonompi kuin sairaanhoitajalla eikä mitään lisiä mistään tullut. Nykyisin toki tienaan 4500€/kk, mutta vaatinut muutaman työnantajan vaihdoin. Haittana toki on jatkuva yt-pelko. Riippuu siis hyvin paljon yrityksestä. Insinöörien palkkahaitari on 2000-15000€/kk.
Ongelma sairaanhoitajantyössä taitaa olla se, että etenemismahdollisuudet uralla on melko rajalliset, joten ei se palkkakaan voi nousta. Toain lisineen tuo noin 3000€/kk on varsin hyvä palkka eikä työnsä puolesta tarvitse pelätä koko aikaa.
Yksinäisen ihmisen aloitus myöhään joulupäivänä.
Surullista!