Mistä palstan hoitajaviha kumpuaa? Kertokaa nyt
te, jotka jaksatte jatkaa noita ketjuja? Hoitajavihaa on tällä palstalla ollut 15 vuotta, niin kauan olen palstaillut. Kerro miksi ahdistaa niin paljon?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tollanen ylimielinen asenne sapettaa ketä tahansa?
Minä en ole koskaan lukenut yhtään aloitusta tai viestiä, jossa hoitaja olisi valittanut, että hän saa liian vähän palkkaa, koska se on vain kolme tonnia. En kertaakaan. Sen sijaan olen lukenut kymmeniä viestejä siitä, että hoitajia vihaavat ylläpitävät propagandaa siitä, että hoitajat valittavat palkastaan.
Milloin joku aloittaisi täysimittaisen propagandan paperimiehiä tai ahtaajia vastaan, koska heille ei mikään riitä?
En vihaa hoitajia, mutta jotenkin tuntuu, että kyseisellä alalla on paljon asioita, joita pyrin omassa elämässäni välttelemään: tiukka työpaikkahierarkia, selän takana juoruilu, joustamattomat säännöt, asenneongelmat. Itse olen luovalla alalla, kutsumusammatissa, enkä oikein mitenkään ymmärrä sitä narinan määrää.
Hyvä ystäväni on hoitaja ja sanoo, että työ on aika helvetillistä sairaalassa. Ensihoitajana vähän siedettävämpää.
Vierailija kirjoitti:
Viha on aivan liian voimakas luonnehdinta, mutta Tehyn ennenkuulumattoman häikäilemätön ja alhainen työtaistelu 2007 aiheutti hoitajien ammattikunnan maineelle peruuttamattoman kolauksen.
Tämä on totta. Kyllä itseä ainakin tuolloin järkytti, kun Tehy kiristi häikäilemättömästi tyyliin "jos meille ei makseta, me jätetään sitten keskoset ja muut vakavasti sairaat hoitamatta ja annetaan niiden kuolla". Erityisesti vauvoilla ja lapsilla, siis niiden hoitamatta jättämisellä uhkailtiin. Sitä ei olisi pitänyt tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
te, jotka jaksatte jatkaa noita ketjuja? Hoitajavihaa on tällä palstalla ollut 15 vuotta, niin kauan olen palstaillut. Kerro miksi ahdistaa niin paljon?
Kannattaisi liikkua vähän vaikka ulkona, hoitajia inhoavat kaikki ja syynä ovat useimmiten omat kokemukset.
Täällä sen voi vain sanoa suorempaan. Nuorena en juuri ollut sairastellut ja olin kokematon ja neutraali hoitsujen suhteen, sitten tapasin exän jonka neljä sisarta oli hoitsuja ja veli lääkäri. Siitä se inho ja viha lähtee, huonoista kokemuksista.
Kertomuksesi näkökulma voisi olla myös, että kaikki vihaavat exiään ja hänen sukulaisiaan, eikö (koulutuksesta riippumatta)?
Kaikki inhoavat hoitajia? Kaikki? Todellako? Kannattaisi liikkua vähän ulkona, myös hoitajilla (ja lääkäreillä) on puolisot, lapset, ystävät ja läheiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tollanen ylimielinen asenne sapettaa ketä tahansa?
Minä en ole koskaan lukenut yhtään aloitusta tai viestiä, jossa hoitaja olisi valittanut, että hän saa liian vähän palkkaa, koska se on vain kolme tonnia. En kertaakaan. Sen sijaan olen lukenut kymmeniä viestejä siitä, että hoitajia vihaavat ylläpitävät propagandaa siitä, että hoitajat valittavat palkastaan.
Milloin joku aloittaisi täysimittaisen propagandan paperimiehiä tai ahtaajia vastaan, koska heille ei mikään riitä?
Tehyssä on noin 160 000 jäsentä ja Superissa noin 90 000, pääosin julkisella sektorilla. Paperimiehiä ja -naisia on alle 40 000, heistä täyttä jäsenmaksua maksaa 14 000. Heidän ahneudestaan kärsii vain työnantaja lakkojen muodossa, ja sattuneesta syystä lakkoilua on ollut viime aikoina varsin vähän.
Minusta meitä opettajia inhotaan kyllä vielä enemmän.
Onhan meillä lyhyet työpäivät, hirmuinen palkka ja melkein puolet vuodesta lomaa. Oikein mitään me ei tehdä oikein - esimerkkinä vaikkapa viestintä: tiedotetaan liikaa/liian vähän/liian aikaisin/liian myöhään/epäselvästi/liian yksityiskohtaisesti jne.
Ja jos jollain on omia kielteisiä kokemuksia jostakin opettajasta vaikka kolmenkymmenen vuoden takaa, niin tokihan kaikki opettajat ovat edelleen aivan hanurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viha on aivan liian voimakas luonnehdinta, mutta Tehyn ennenkuulumattoman häikäilemätön ja alhainen työtaistelu 2007 aiheutti hoitajien ammattikunnan maineelle peruuttamattoman kolauksen.
Tämä on totta. Kyllä itseä ainakin tuolloin järkytti, kun Tehy kiristi häikäilemättömästi tyyliin "jos meille ei makseta, me jätetään sitten keskoset ja muut vakavasti sairaat hoitamatta ja annetaan niiden kuolla". Erityisesti vauvoilla ja lapsilla, siis niiden hoitamatta jättämisellä uhkailtiin. Sitä ei olisi pitänyt tehdä.
Ja katotaan vaan niin samanlainen lakko on edessä. Tosin nyt vissiin on se laki esteenä tuollaiselle perseilylle, mutta kyllä Tehy jotain muuta yhtä kusipäistä keksi. Oikeasti ei riittänyt yli 20% palkankorotukset.
Hoitajat kuvittelevat parantavansa ihmisiä, vaikka he tekevät rutiinitoimenpiteitä toimenkuvansa mukaisesti. Potilaan parantaa rahoitus ja oikein rakennettu koneisto eli veronmaksajat ja päättäjät, lääkärin diagnoosi ja lääketieteen kehitys.
Silloin kun he onnistuvat työssään, heitä tulee ylistää, vaikka työn teko oikein kuuluisi olla itsestäänselvyys. Lääkäri ei odota samanlaista palvontaa.
He palavat usein loppuun, koska heidän työkaverinsa ovat toisia hoitajia. Hoitajat riitelevät paljon keskenään, ja hoitajissa on tutkitusti keskimääräistä enemmän narsisteja.
Vapaa-ajallaan he ovat rasittavaa seuraa: puhuvat vain itsestään, metsästävät elättäjää, höpisevät ammattinsa tärkeydestä, juoruavat potilaiden asioista,...
Tämä siis oma kokemukseni.
Lisäksi hoitajat saavat palkkansa verorahoista, ja he haluavat aina ja aina vain lisää palkkaa.
Äitini on teho-osastolla sairaanhoitajana. En todellakaan osaa yhdistää häntä näihin vihajuttuihin. Hän on tunnollinen, lämmin ja välittävä ja saanut usein kehuja. Hän ei valita palkasta, negatiivisinta oli seuraava lauseensa jokaisen hoitajan pakollisten palkattomien 3 pvä/kk päätöksen jälkeen: "Eihän se kivaa ole, kyllä meille kaikille varmaan raha kelpais, mutta enemmän mua harmittaa ne yh:t ja joiden perheessä on sairautta hoidettavaks asti. Niillä tuo vähempi raha enemmän tuntuu."
Kaikkihan me ollaan yksilöllisiä. Mutta minä arvostan hoitajia ja ymmärrän sitä työmäärää, onhan se omassa äidissä tullut nähtyä. Kaikki meistä varmaan mielestään ansaitsee parempaa palkkaa.
N23
Viha on liian voimakas sana, mutta oma asenteeni on kääntynyt negatiiviseksi huonoista kokemuksista. Epäeettisyys, välinpitämättömyys ja suorastaan karkean huono käyttäytyminen tilanteessa, missä jokaisen normi-ihmisen tulisi luonnostaan osata tehdä toisin. Enempää en tätä avaa, koska en jaksa. Valitus ei auttanut, hyvin pinnallinen ja tyhjänpäiväinen vastaus. Pohdin, laittaisinko vielä kantelun aviin.
Jos hoitajat lopettaisivat puhumasta itsestään köyhälistönä se voisi auttaa. He ovat keskipalkkaisia ja PUOLET suomalaisista saa keskimäärin vähemmän kuin he. Ja sairaaloissa ei ole yytee neuvotteluita joka vuosi ja on turvattu työ. Mitä luksusta verovaroilla
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan vihaa.
Itse asiassa elämän parhaat panot on ollu hoitsuja.
Mainitsemasi syyn vuoksi hoitajien kanssa syntyy niitä tilanteita, joiden vuoksi oppii tuntemaan tarkemmin.
En ymmärrä, miksi hoitsu sieltä aina seuloutuu, tällaiselle sovinistisika amk miehelle. Niin paljon on tullut kohdalle, että sattumaan on mahdoton uskoa. Samat ongelmat siellä kuitenkin on, kun pintaa raaputtaa tarpeeksi. Lisäksi hoitsun kaverit on samalla alalla, joten kuskina ollessa kuulee kaikenlaista mikä tietenkin vahvistaa mielikuvaa.
Minäkin yhdistän tämän ope-vihaan. Teoriani on, että kaikki ovat olleet tekemisissä open ja hoitajan kanssa, joten pitävät itseään asiantuntijoina kyseisiin hommiin. Ja kun siellä päivystyksessä joutuu jonottamaan tai koulusta tulee huonoa palautetta perseilevälle lapselle, niin syyllinen on selvä. Hanakin vihaaja on kouluttamaton av-mamma, jota harmittaa ettei ole pystynyt opiskelemaan tällaiseen keskituloisen keskimäärin arvostettuun ammattiin, joten yrittää sitten dissata siihen pystyneitä...
Oma tai lähimmäisen sairaus tekee ihmiset katkeriksi. Viha kohdistuu niihin, jotka ovat lähinnä, eli hoitajiin. Ylipäänsä autettava alkaa usein syyttää auttajaansa. Paljon aikaa terveyskeskuksissa ja sairaaloissa viettävistä tulee "asiantuntijoita", joilla on aikaa painaa mieleen kaikki epäkohdat. Kun hoitajan koulutus ja palkka on vielä yli sen, mihin itse pystyy, niin se oikeuttaa vaatimaan täydellisyyttä.
Olen joutunut olemaan tekemisissä hoitajan kanssa, jolla on joko olematon itsetunto muuten vaan, tai sitten on vahvasti narsistinen. Onko jotain linkkiä tutkimukseen, että hoitajien piirissä narsisteja oikeasti olisi enemmän, vai onko pelkkää mutua? Kiinnostaa, koska oli niin erikoinen tapaus. Jouduin omaisena olemaan paljon yhteyksissä häneen.
Vierailija kirjoitti:
Oma tai lähimmäisen sairaus tekee ihmiset katkeriksi. Viha kohdistuu niihin, jotka ovat lähinnä, eli hoitajiin. Ylipäänsä autettava alkaa usein syyttää auttajaansa. Paljon aikaa terveyskeskuksissa ja sairaaloissa viettävistä tulee "asiantuntijoita", joilla on aikaa painaa mieleen kaikki epäkohdat. Kun hoitajan koulutus ja palkka on vielä yli sen, mihin itse pystyy, niin se oikeuttaa vaatimaan täydellisyyttä.
Osut ihan oikeaan. Kun ihminen on haavoittuvimmillaan, sitä herkästi syyttää sitä kohdalle sattuvaa henkilöä. Itse en ole onnekseni juuri sairastellut, mutta joitakin kokemuksia on. Kerran minulla esimerkiksi oli kädessä murtuma, ja hoitaja käännytti ovelta pois. Vieläkin nousee verenpaine, kun muistan sen ämmän tylyn naaman. Olen muuten korkeammin koulutettu kuin hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajat ja parturi-kampaajat eivät ole täällä kovin suosittuja siksi, että näiden ammattikuntien edustajilla on baareissa varattuja miehiä vaanivan munahaukan maine.
Ei tarvitse mennä edes sinne baariin asti. Samaa tapahtuu ihan työaikanakin.
Koska terveydenhoidon taso Suomessa on surkea ja hoitajat omalta osaltaan ilmentävät tätä.
Lähihoitajat ja parturi-kampaajat eivät ole täällä kovin suosittuja siksi, että näiden ammattikuntien edustajilla on baareissa varattuja miehiä vaanivan munahaukan maine.