Mistä palstan hoitajaviha kumpuaa? Kertokaa nyt
te, jotka jaksatte jatkaa noita ketjuja? Hoitajavihaa on tällä palstalla ollut 15 vuotta, niin kauan olen palstaillut. Kerro miksi ahdistaa niin paljon?
Kommentit (107)
Sairaanhoitajan ammatin arvostus on laskenut viimeisen 30 vuoden aikana merkittävästi. Tähän on useita syitä. Yksi niistä on koulu-uudistus, jossa vanhamuotoinen opistotasoinen sairaanhoitajan tutkinto muuttui ammattikorkeakoulupohjaiseksi sairaanhoitajan tutkinnoksi. Vanhamuotoisessa koulutuksessa korostettiin, että potilas on aina oikeassa. Silloinkin, kun potilas oli väärässä, hoitajan tuli ymmärtää potilasta ja toimia potilaan parhaaksi. Potilaan osoittama aggressio tuli ymmärtää kohdistuvan yksittäisen hoitajan sijasta terveydenhuollon organisaatioon kohdistuvaksi aggressioksi, jonka aiheutti potilaan sairaus, mahdolliset kivut, toivottomuus ja epävarmuus. Hoitaja vaan sattui olemaan se, jolle potilas aggressionsa kohdisti. Vanhamuotoisessa koulutuksessa korostettiin myös hoitajan kutsumusta sekä empatiaa. Hoitajan kuului rauhoittaa, tukea ja lohduttaa potilasta. Soveltuvuuskokeissa testattiin hakijan kärsivällisyyttää, empatiakykyä, ihmisläheisyyttä ja aitoa halua auttaa.
Uudessa koulutuksessa korostuvat toisenlaiset asiat. Sairaanhoitajan työ on muuttunut "sisar hento valkoisesta" teknisemmäksi ja siihen tarvitaan erilaisia kykyjä kuin aiemmin. Sairaanhoitajan työ ei ole enää kutsumus vaan yksi työ muiden joukossa, jota tehdään palkan vuoksi. Kiva, jos työstään tykkää, mutta kutsumusammatti se ei ole ollut enää vuosikymmeniin. Rauhoittamisen, tukemisen ja lohduttamisen sijasta sairaanhoitajan työ on enemmän asiantuntijatyötä, joka perustuu faktoihin ja mitattaviin suoritteisiin kuten erilaisiin toimenpiteisiin.
1990-luvulla sairaaloihin ja terveyskeskuksiin tuli kustannustehokkuuden vaatimus. Omaisten lohduttamiselle tai kuolevan potilaan kädestä pitämiselle jäi entistä vähemmän aikaa. Joissain yksiköissä aikaa näihin ei ollut enää ollenkaan. Allekirjoittanut lopetti hoitsun hommat tuolloin, koska koki, ettei työnantajan vaatimuksesta voinut enää tehdä työtään niin hyvin kuin olisi halunnut eikä työ vastannut enää syitä, joiden vuoksi aikoinaan lähti sairaanhoitajaksi opiskelemaan.
Potilasaines on myös muuttunut. Potilaat ovat sekä vaativampia että myös vaarallisempia (sekakäyttäjät, lääkkeensä syömättä jättäneet skitsofreenikot jne). Hoitajien oma turvallisuus on uhatumpaa kuin aikaisemmin ja sen vuoksi hoitajan on oikeastaan pakkokin pitää ainakin jossain määrin etäisyyttä potilaisiinsa. Lisäksi lääketiede on kehittynyt ja yhä vaikeammin sairaita tai loukkaantuneita potilaita pystytään pelastamaan, minkä seurauksena sairaanhoitajan työssä erilaiset tekniset toimenpiteet ovat lisääntyneet ja "sisar hento valkoisen" työt vähentyneet.
Aivan oma lukunsa on hoitotieteen kehittyminen ja sen seurauksena syntynyt vaatimus kirjata ja raportoida asioita. Näitä tietoja käytetään paitsi potilaan hoidon seurantaan, myös terveydenhuollon yksikön johdon tilastointiin ja siten yksikön toiminnan hallinnolliseen kehittämiseen sekä kustannusten seurantaan.
Potilas aina sairastuessaan toivoo, että hoitajana olisi "sisar hento valkoinen" ja pettyy, kun vastassa on terveydenhuollon asiantuntija, joka empaattisuudeltaan on lähempänä insinööriä kuin perinteistä sairaanhoitajaa. Hoitotyö on kuitenkin muuttunut ja sen vuoksi hoitajiksikin tarvitaan aivan erilaisia ihmisiä kuin 30 vuotta sitten. Hoitajat luonnollisesti odottavat, että työnkuvan muuttuminen näkyy myös palkassa.
t. ex-sairaanhoitaja
Itselläni asenne muuttui silloin, kun osastonhoitaja nauroi ääneen kysyessäni äitini kuolemaan johtaneista tapahtumista (hän kuoli tapaturmaisesti osastolla). En ollut yksin tuossa tilanteessa, toinenkin ihminen kuuli hekotuksen. Muutenkin käytös oli todella sekavaa, ja koko keskustelun ajan naisella oli suupielet korvissa, naama vääntyneenä hymyyn. Yritin varta vasten esiintyä niin, ettei hän kuvittelisi minun syyttävän heitä, ja lopputulos oli tuollainen. En tiedä mistä mielenterveysongelmista hänen kohdallaan oli kyse, mutta sekopäinen akka yhtä kaikki.
Kivoja kommentteja. Itse lähden kohta töihin. Tiedän jo etukäteen että tiedossa on kiireinen ilta, luultavasti ilman minkäänlaista taukoa. Niitä hoito-ja palvelusuunnitelmia on hyvin vaikea toteuttaa kun samaan aikaan sun pitäisi olla neljällä asiakkaalla ja tiedät jo saavasi haukut seuraavan asiakkaan omaiselta kun tulet myöhässä. (Vaikka tiettyä aikaa ei kellekkään voi luvata) toinen asiakas taas huutaa sulle kun tulet liian aikaisin. Niin, kun klo 20 voin olla vain yhdellä asiakkaalla kerrallaan.
Moni hoitaja ollut koko joulun töissä. Juossut hullunlailla ilman taukoja kun muut viettää sitä rauhallista joulua läheisten kanssa. Minä ja monet työkaverini olemme tosi uupuneita. Koska päättäjät ei tajua että meitä ihan oikeasti tarvitaan lisää.
Tässä kuussa sain palkaa 1790€ käteen. Työn määrään, vaativuuten, riskeihin ja työolosuhteisiin nähden tuo on vitsi. Suurinosa teistä vihaajista ei tekisi päivääkään tälläistä koiranhommaa.
T: lähihoitaja/ kotihoito
Ex-sairaanhoitajalle: En minä mitään empatiaa tai Florencea odottele, mutta haluaisin, että vastassa olisi hoitaja joka elelee tällä pallolla ja on kartalla, että hänen palkkansa on oikeasti koulutukseen nähden helvetin hyvä. Tämä olisi hyvä alku ja antaisi tervepäisemmän kuvan koko ammattikunnasta. Nyt kun tuntuu, että koko porukka on tehyn toimesta aivopesty ja elää jossain muualla kuin valtaosa suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Kivoja kommentteja. Itse lähden kohta töihin. Tiedän jo etukäteen että tiedossa on kiireinen ilta, luultavasti ilman minkäänlaista taukoa. Niitä hoito-ja palvelusuunnitelmia on hyvin vaikea toteuttaa kun samaan aikaan sun pitäisi olla neljällä asiakkaalla ja tiedät jo saavasi haukut seuraavan asiakkaan omaiselta kun tulet myöhässä. (Vaikka tiettyä aikaa ei kellekkään voi luvata) toinen asiakas taas huutaa sulle kun tulet liian aikaisin. Niin, kun klo 20 voin olla vain yhdellä asiakkaalla kerrallaan.
Moni hoitaja ollut koko joulun töissä. Juossut hullunlailla ilman taukoja kun muut viettää sitä rauhallista joulua läheisten kanssa. Minä ja monet työkaverini olemme tosi uupuneita. Koska päättäjät ei tajua että meitä ihan oikeasti tarvitaan lisää.
Tässä kuussa sain palkaa 1790€ käteen. Työn määrään, vaativuuten, riskeihin ja työolosuhteisiin nähden tuo on vitsi. Suurinosa teistä vihaajista ei tekisi päivääkään tälläistä koiranhommaa.
T: lähihoitaja/ kotihoito
Lähihoitajan koulutus antaa jatko-opintokelpoisuuden.
Hoitajaviha todennäköisesti syntyy pitkälti säästöistä; kun terveydenhuollossa säästetään, on hoitaja usein sanansaattaja. Hoitaja usein joutuu sanomaan, ettei lääkäriaikoja ole, potilas on liian hyväkuntoinen päivystykseen. Kiireisessä päivystyksessä ohi pyyhältävä hoitaja ei ehtinyt antaa juotavaa, kun vei lääkärille instrumentteja/labratuloksia jne. Pettymykset terveydenhuollossa aiheuttaa useinmiten hoitaja, ei omasta halustaan, vaan kiireestä, säännöistä ja säästöohjeista johtuen.
-korvatulehduksessa ei saa tulla päivystykseen, vaan seuraavana arkiaamuna omalle terveysasemalla = paska hoitaja, ei päästä lääkärille
-Osastonhoitaja pitää palaverin, jossa keskustellaan vaippojen ylikulutuksesta = paskat hoitajat juoruaa vain kahvihuoneessa ja vaippaa ei vaihdettu, koska hoitajat on laiskoja
-Lääkäri on unohtanut laittaa lääkelistalle särkylääkkeen, eikä lääkäriä saada heti kiinni = paska hoitaja ei anna särkylääkettä, vaikka sattuu
No niin lapset..
Olen viisikymppinen leikkausosaston sairaanhoitaja. Eli urani huipulla. Kaikki kokemuslisät, mitä voin ikinä saada on ollut jo pitkään palkassani.
Viimeisessä palkkatodistuksessani on: peruspalkka 2419,70 e
työkokemuslisä 193,58 e
lisät (vuorotyöstä, vuosilomasta) 498,41 e
veronalaiset ansiot yht. brutto 3011,40 e
Verojen, jäsenmaksujen, työt.vak maksujen, eläkemaksujen jälkeen käteen jäävä tulo on 1943,86 e.
Työni on todella monipuolista, perehtymisaika työhöni on helposti useampi vuosi, Instrumenttisairaanhoitajana minun täytyy hallita mm kymmenisen eri kirurgian alaa,osata varata eri leikkauksiin instrumentit ja laitteet sekä hallita niiden käyttö, huolehtia potilasturvallisuudesta, osata kohdata potilas niin, että hän tuntee olonsa turvalliseksi ja huomioiduksi, valmistella potilas oikeaan leikkausasentoon erilaisten tukien kanssa, osata varautua poikkeustilanteisiin leikkauksen kulussa, osata varautua hätätilanteisiin leikkauksen aikana, osata avustaa kirurgia leikkauksessa eli tietää leikkauksen kulku, toimia työssäni niin ripeästi, että saliaikaan ei tule tyhjäkäyntiä (pomot ottavat ajoittain kellolla aikaa, mikä aika menee mihinkin vaiheeseen (kyllä!) jne, jne.. sekä ymmärtää kokonaisuudessaan leikkausosaston toimintaa, myös anestesiapuolen työtä jota voin hoitaa oman työni järkevästi, tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Sen minkä halusin sanoa on se, että ihminen joka ei ole hoitoalalla, ei voi tietää mitä työnkuvaan ja sisältöön oikeasti kuuluu. Edes toinen sairaanhoitaja esim. osastotyössä ei voi tietää mitä leikkausosaston sairaanhoitajan työhön kuuluu jos ei ole koskaan leikkausosastolla työskennellyt. En minäkään voi tietää täysin toisen osaston sairaanhoitajan työnkuvaa.
Mutta se työn -ja osaamisen määrä mikä minun työssäni täytyy hallita ei minun mielestäni ole oikeassa suhteessa siitä saatavaan korvaukseen.
itse en ole sairaanhoitaja vaan suuhygienisti, hoitaja siis kumminkin. Meidän pitää nykyaikana hallita monenmoista mitä muut ei edes ajattele että kuuluisi hoitajalle. Lääkäreiden töitä siirretään jatkuvasti hoitajille ja palkka pysyy samana vaikka työmäärä ja vastuu kasvaa. Kuin monella alalla tämä olisi mahdollista? Aika moni olisi lisää sitä palkkaa pyytämässä. Meidän suuhygienistien palkkauskin liittyy saraanhoitajien palkkaukseen. Työ on stressaavaa vaikka onkin päivätytötä. Paljon ulkoa opettelua, instrumenttien tuntemistä, itsenäistä työtä. Arvostetaan siis kaikkia hoitajia vähän enemmän ja maksetaan heille siitä työstä kuuluva palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: lähihoitaja/ kotihoitoLähihoitajan koulutus antaa jatko-opintokelpoisuuden.
Tiedän. Vaan ei se sairaanhoitajan tai muun hoitoalan ammattilaisen homma ole sen herkumpaa. Sh: n palkka ei niin paljon suurempi että haluaisin kolme vuotta opiskella.
Ja ihan rehellisesti kun on lapsia ja asuntolaina niin mulla ei ole varaa opiskella useampaa vuotta.
Ennen pidin työstäni. Se oli vaihtelevaa ja mielenkiintoista. Nyt helvetillinen kiire pilaa kaiken.
Ainakin se valta! Synnytysosastokertomuksestani pari pätkää: Ei rueta nyt vaihtamaan lääkkeitä (kun oksensin vaan yhdestä toisesta kipulääkkeestä). Et tarvitse päänsärkylääkettä, ei se päänsärky niin kamala voi olla. (ja se oli!) Ole reipas ja hae itse tarjotin, tekee hyvää kävellä (hyvä kun pystyssä pysyin synnytyksen jälkeen). Juu-ups. Ja kerran päivystyksessä: Et tarvitse tähän lääkäriä, mene vaan kotiin. (ja kyseessä oli todellakin hoitoa vaativa sairaus!)
Monta hoitoa vaativaa kertaa jätetty tylysti hoitamatta ja noteeraamatta, jotka ollaankin sitten hoidettu yksityislääkärillä, ja se yksityislääkäri ollut joka kerta ihan ihmeissään miksi ei ole otettu muualla vakavasti. Ja kaikesta tästä(kin) palkka vaan hoitsuillakin juoksee, joka hiivatin minuutilta. No, on onneksi hyviäkin kokemuksia. Mutta se kummastuttaa, miten hoitsujakin voikin olla niin paljon ihan joka lähtöön!
Hyvä viisikymppinen leikkausosaston sairaanhoitaja: Sinäkään et ole urasi huipulla, vaikka tätäkin kaikki tuntuvat toistelevan totuutena. Hoitotieteitä opiskelemaan mars niin voi lopettaa itkemisen, että on uransa huipulla. Sinun työkokemuksella luulisi sen jälkeen irtoavan helposti osastonhoitajan paikka ja sen jälkeen ylihoitajan jolla palkat siellä 4500 tuntumassa? Eli ei voi todellakaan sanoa, että ura oli tässä.
Palkoista voisi kiistellä loputtomiin.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: lähihoitaja/ kotihoitoLähihoitajan koulutus antaa jatko-opintokelpoisuuden.
Tiedän. Vaan ei se sairaanhoitajan tai muun hoitoalan ammattilaisen homma ole sen herkumpaa. Sh: n palkka ei niin paljon suurempi että haluaisin kolme vuotta opiskella.
Ja ihan rehellisesti kun on lapsia ja asuntolaina niin mulla ei ole varaa opiskella useampaa vuotta.
Ennen pidin työstäni. Se oli vaihtelevaa ja mielenkiintoista. Nyt helvetillinen kiire pilaa kaiken.
Kuka sanoi, että on pakko samaa jaskaa opiskella. Jos en väärin ole ymmärtänyt niin lähärinkin tutkinnolla voi skipata amkin kokonaan ja mennä vaikka yliopistoon. Itselläni on ainakin vanhempi toisen alan ammattitutkinto joka antoi oikeuden hakea yliopistoon. Ja vaikka pysyttäis amkissa niin on siellä nyt monta muutakin ammattia opiskeltavana kuin vain sairaanhoitaja.
Eniten ällöttää ne lisähoitotemput, joista joskus kuulee: hoitsu -piip- potilasta, hoitsu -piip- potilaalta, kun potilaalla seisoi, hoitsu -piip- potilaalta jne, ja kaikenmaailman hoitsufantasioinnit. Luultavasti aika harvinaista, mutta silti.
Mä luulen kanssa, että aika harva vihaa tai halveksii työtä, jos joutuu itse läheisiin tekemisiin . Esim. saattohoitokodissa, lasten syöpäosastolla, keskososastolla jne. Suurin osa on provoja, mutta enpä ole kenenkään syöpään kuolleen lapsen vanhempien haukkuneen hoitajien työtä jonnenjoutavaksi työksi. Karu esimerkki, mutta näin se on. Toivottavasti kukaan ei siihen tilanteeseen joudu, mutta tullaan sitten kysymään että onko ihan sama kuka lastasi kääntelee...... t. labrahoitaja itsekin
Vierailija kirjoitti:
No niin lapset..
Olen viisikymppinen leikkausosaston sairaanhoitaja. Eli urani huipulla. Kaikki kokemuslisät, mitä voin ikinä saada on ollut jo pitkään palkassani.
Viimeisessä palkkatodistuksessani on: peruspalkka 2419,70 e
työkokemuslisä 193,58 e
lisät (vuorotyöstä, vuosilomasta) 498,41 e
veronalaiset ansiot yht. brutto 3011,40 e
Verojen, jäsenmaksujen, työt.vak maksujen, eläkemaksujen jälkeen käteen jäävä tulo on 1943,86 e.
Työni on todella monipuolista, perehtymisaika työhöni on helposti useampi vuosi, Instrumenttisairaanhoitajana minun täytyy hallita mm kymmenisen eri kirurgian alaa,osata varata eri leikkauksiin instrumentit ja laitteet sekä hallita niiden käyttö, huolehtia potilasturvallisuudesta, osata kohdata potilas niin, että hän tuntee olonsa turvalliseksi ja huomioiduksi, valmistella potilas oikeaan leikkausasentoon erilaisten tukien kanssa, osata varautua poikkeustilanteisiin leikkauksen kulussa, osata varautua hätätilanteisiin leikkauksen aikana, osata avustaa kirurgia leikkauksessa eli tietää leikkauksen kulku, toimia työssäni niin ripeästi, että saliaikaan ei tule tyhjäkäyntiä (pomot ottavat ajoittain kellolla aikaa, mikä aika menee mihinkin vaiheeseen (kyllä!) jne, jne.. sekä ymmärtää kokonaisuudessaan leikkausosaston toimintaa, myös anestesiapuolen työtä jota voin hoitaa oman työni järkevästi, tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Sen minkä halusin sanoa on se, että ihminen joka ei ole hoitoalalla, ei voi tietää mitä työnkuvaan ja sisältöön oikeasti kuuluu. Edes toinen sairaanhoitaja esim. osastotyössä ei voi tietää mitä leikkausosaston sairaanhoitajan työhön kuuluu jos ei ole koskaan leikkausosastolla työskennellyt. En minäkään voi tietää täysin toisen osaston sairaanhoitajan työnkuvaa.
Mutta se työn -ja osaamisen määrä mikä minun työssäni täytyy hallita ei minun mielestäni ole oikeassa suhteessa siitä saatavaan korvaukseen.
Kiitos, tässä olikin asiallisesti esitetty mistä palkka koostuu, mitä työhön kuuluu jne. Itseäni ärsyttää sairaanhoitajissa se, että ovat niin ylemmyydentuntoisia. Huudellaan vain, että he tekevät arvokasta työtä paskalla palkalla. Lisät eivät kuulemma ole palkkaa, vaan korvaus epäinhimillisistä työajoista, kukaan muuhan ei tee vuorotyötä kuin hoitajat. Lisiä ei siis lasketa palkkaan hoitajien mukaan, vaan ilmoitetaan peruspalkka ja valitetaan sen pienuutta.
En ole minkään muun ammattiryhmän kuullut arvostelevan toisten työtä yhtä paljon kuin hoitajien. Puhuvat joutavista paperinpyörittäjistä ym ja uhkailevat jättävänsä potilaat hoitamatta, niin sitten huomataan miten tärkeää työtä tekevät. Kyllä minä ymmärrän hoitajan työn tärkeyden ilman lakkouhkailuakin. Sen sijaan vuosien saatossa on tullut kuva, että hoitaja ei ymmärrä yhtään, mistä vaikkapa sen paperinpyörittäjän työpäivä koostuu, mitä asioita ja ohjelmia pitää osata hallita, paljonko saa työstään palkkaa jne. Jos se joutava paperinpyörittäjä menisi lakkoon, jäisi hoitajaltakin palkat saamatta tai laskut käsittelemättä. Mutta se paperinpyörittäjä ei nosta itseään toisten yläpuolelle ja uhkaile jatkuvasti jättävänsä palkka-ajot hoitamatta sanoen "katsotaan sitten mitä sanotte!"
Kyllä mun mielestä hoitsujen aloituspalkka on liian pieni. Mun mielestä sairaanhoitajat voi hyvin rinnastaa insinööreihin (AMK), palkka vain on aivan eri luokkaa.
Itsellä ei ole huonoja kokemuksia hoitajista, päinvastoin.
Hoitajilta unohtuu myös se että vuorotyötä tehdään muuallakin. Yövuoroissa tehdään tasan samaa työtä kun päivällä. Ei esim. katsota leffoja, surffailla netissä, lueta kirjoja niinkun sairaaloiden osastoilla.
T: 3-vuoroa tekevä koneistaja
Siitä, että hoitajat VALITTAVAT TURHASTA JATKUVASTI. Helvetin itsekeskeisiä.vinkujia tämän palstan perusteella.
Samasta mistä rasismi eli huonoista kokemuksista.