Tunnustan että harmittaa: vanhemmat ja siskoni perhe jouluna :-\
Vietämme joulua omassa kotona oman perheen kanssa, minun vanhemmat taasen jo 8 joulua peräkkäin siskoni perheen kera.
Nyt siskoni oli taas kerran jakanut kuvat siitä kuinka vanhempamme katsovat silmät kostuen siskoni lasten lahjojen availua. Tunnustan, että harmittaa kun eivät tule meille samaa showta katsomaan.
Tiedän kyllä, että järjellä ajateltuna on helpompi viettää joulua siskon perheen kera, he kun asuu lähellä. Ja jos me menisimme sinne niin emme mahtuisi edes nukkumaan missään, meillä 3 lasta. Siskolla 2 lasta mutta kotiin alle 20km kun taas meillä on välissä melkein 200 km.
Enkä oikein halua vaatia että vanhempani ajaisivat meille tuon saman matkan ees taas, kun ei meillekkään mahdu yöpymään.
Miehen vanhemmat eivät pahemmin juhli joulua, haluavat olla omissa oloissaan ja sen suonkin heille.
Kommentit (124)
Pakko esittää tällänen välikysymys.. Minkä ihmeen takia hirveen moni asuu läheisistään aina vähintään 100 km päässä? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tunnustan että harmittaa kun ihmiset tekee itselleen ongelman helposti ratkaistavissa olevasta asiasta. Ap:n ongelmaan on vähintään kymmenen helppoa ja yksinkertaista ratkaisua. Mutta ei, kun asiaa ei halutakaan ratkaista vaan nautitaan siitä marttyyrin roolista.
Suurin ongelma ap:lle tuntuu olevan se että sisko ja vanhemmat viettävät joulun yhdessä ei se ettei hänen perheensä yhteiseen jouluun osallistu. Se on sitä sisaruskateutta.
Eihän aplla edes ole ongelmaa!
Häntä vain surettaa ja harmittaa tämä TÄMÄN joulun tilanne.
Ap EI missään vaiheessa a. Kysynyt ratkaisua ja b. Edes kertonut että on ongelma.Se ongelma on kyllä nyt ihan sun omassa lukutaidossa, kuten monella muullakin vastaajalla.
Jos harmittaminen ei ole ongelma niin mitä sitten vinkuu olis sitten kirjoittanut että nauttii kun harmittaa.
Voe jestas, mikä sun ongelma on? Saitko vääriä lahjoja? Äijä veti kännin päälle?
Apta SAA harmittaa mutta se EI tarkoita että olisi ongelma!
Mikä sinä olet sanomaan mitä toiset saa tuntea?
Miksi ette te aja siskon luo myös ja illalla kotiin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne isovanhemmat ei nuku patjalla tai hotellissa?Ei tahdo?Onpa vaikeaa sitten.
Mun vanhemmat ainakin nukkuu todella huonosti vieraissa paikoissa esim. hotelli eikä he todellakaan reilu 70v nuku missää lattialla..
Omat vanhempani ovat 80v ja mielellään nukkuvat muutaman yön lattialla, koska haluavat nähdä meitä täällä meidän kotona pari kertaa vuodessa.
Minun äiti ei pääsisi lattialta enää ylös. Kummatkin lonkat leikattu. Mutta ei tulisi kyllä mieleenkään vaatia häntä nukkumaan jollekin ilmapatjalle. Sen verran häntä kunnioitan ja annan hänen viettää joulun kotonaan.
Mitä tuota vanhoja ihmisiä raahamaan pitkin Suomea, ettei teillä olisi paha mieli.
Kuten sanottu järjestely kysymys. Jos molemmat haluavat viettää Joulua yhdessä. Vanhukset toki sänkyyn ja itse lattialle. Tai itse matkustaa ne pitkät matkat halki suomen ja majoittuu hotelliin. Kyllä edullisia hotelleja löytyy ja arvatkaapa mitä - Just jouluna ne on halvimmillaan. Me olisimme esim. saaneet scandit hotellin mannerheimintieltä, 2 hengelle 66€ per yö ja aamiaisella, punttisalilla, saunalla etc..
Vierailija kirjoitti:
Myös meillä 200km matkaa suvun luo. Lähdimme aamulla klo 8.00 ajelemaan, vietimme joulun yhdessä ja ajoimme kotiin, kotona olimme 00.30 lapset nukkumaan ja itse joulusaunaan. Ei onnistu ihan vauvan kanssa, mutta 4v -> ylöspäin olemme tehneet näin. Olisko ideaa myös teille ap?
Minkä ihmeen takia ei onnistu vauvan kanssa? Asiat on juuri niin hankalia, kun niistä tekee..
Vierailija kirjoitti:
Asumme Helsingissä , meitä on 4 ja asumme 4 h ja k asunnossa.
Meillä käy yövieraita n 4-5 k vuodessa ja hommasimme heti alussa keittiöön levitetävän sängyn. Siihen kuuluu 2 patjaa, joita säilytetään suojapusseissa ja sänky toimii normaalisti sohvana.
Kun ap.lla on kerran vanhemmat, appivanhemmat, siskokin, eikö teillä kukaan käy kylässä ? Ainoa vaihtoehto on majoittua lattialle ?
Ja ihmettelet ettei teille kukaan tule kylään.
Eihän ap MISSÄÄN vaiheessa sanonut että ei tule KUKAAN kylään.
Mitä kouluja te vastaajat oikein oletre käyneet kun lukutaito on tuota luokkaa...
Ja sekin joka vastas tuohon 120cm sängystä ja kerrossängystä, se sänky kirjoittaja ei vissiinkään edes ollut ap...
Mä mietin että kuinka hankalia nämä vadtaajat ovatkaan ihan normaalielämässä: eivät kuintele MITÄ vastataan ja samalla OLETETAAN ja KUVITELLAAN jotain mistä ei edes ole ollut puhetta.
Aplla on täysi oikeus tuntea sitä mitä tuntee ja SE ei tarkoita että sii ä olisi joku ongelma.
Kyllä minuakin surettaa ja harmittaa monikin asia, jopa sellaiset MILLE EN ITSE VOI MITÄÄN kuten mummoni kuolema (haluaisin viettää joulua vieläkin hänen kanssan) tai vaikkapa Aleppon tilanne, eikö niitä saa surra kun niihin ei ole MINULLA tai kellään läheisilläni ratkaisua????
Vierailija kirjoitti:
Pakko esittää tällänen välikysymys.. Minkä ihmeen takia hirveen moni asuu läheisistään aina vähintään 100 km päässä? :O
Elämä vie, aina ei voi valita ja myös ne vanhemmat osaavat muuttaa.
Minulla esimerkiksi omat vanhemmat asuvat pääkaupunki seudulla ja miehen vanhemmat 300km päässä. Että revippä siitä aina joku asuu jostain kaukana vai meinaakko että rupean vonkumaan että miehen vanhempien pitäisi muuttaa lähemmäs pks kun mun vanhemmat ja itse asumme siellä?
Hoksottimia saa käyttä. Ja tänäpäivänä tilanteet muuttuu hyvinkin nopeasti joku voi joutua muttamaan vaikka ulkomaille työn perässä. Kun taas yks 100-200km etäisyyttä ei musta ole matka eikä mikään, susta kuulosti että soli ihan ääri kaukana.
Kuulostat todella miellyttävältä ihmiseltä.
Kyllä ne lapset sinut rauhaan jättää aikanaan. Sitten voitkin itkeä yksinäisyyttäsi, kun kukaan ei käy eikä soita. Niin makaa, kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lapset sinut rauhaan jättää aikanaan. Sitten voitkin itkeä yksinäisyyttäsi, kun kukaan ei käy eikä soita. Niin makaa, kuin petaa.
Tämä oli kirjoistaan nauttivalle isoäidille.
Vierailija kirjoitti:
Kelle tää vastaus olikaan tarkoitettu? Toivottavasti sille mummolle joka EI suostu kotoaan lähtemästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy yövieraita n 4-5 k vuodessa ja hommasimme heti alussa keittiöön levitetävän sängyn. Siihen kuuluu 2 patjaa, joita säilytetään suojapusseissa ja sänky toimii normaalisti sohvana.
Kun ap.lla on kerran vanhemmat, appivanhemmat, siskokin, eikö teillä kukaan käy kylässä ? Ainoa vaihtoehto on majoittua lattialle ?
Mitä kouluja te vastaajat oikein oletre käyneet kun lukutaito on tuota luokkaa...Ja sekin joka vastas tuohon 120cm sängystä ja kerrossängystä, se sänky kirjoittaja ei vissiinkään edes ollut ap...
Mä mietin että kuinka hankalia nämä vadtaajat ovatkaan ihan normaalielämässä: eivät kuintele MITÄ vastataan ja samalla OLETETAAN ja KUVITELLAAN jotain mistä ei edes ole ollut puhetta.
Aplla on täysi oikeus tuntea sitä mitä tuntee ja SE ei tarkoita että sii ä olisi joku ongelma.
Kyllä minuakin surettaa ja harmittaa monikin asia, jopa sellaiset MILLE EN ITSE VOI MITÄÄN kuten mummoni kuolema (haluaisin viettää joulua vieläkin hänen kanssan) tai vaikkapa Aleppon tilanne, eikö niitä saa surra kun niihin ei ole MINULLA tai kellään läheisilläni ratkaisua????
Miten Joulu muuttaa tilanteen tapaamisesta verrattuna johonkin arkipäivään? Ymmärrän kysymyksen täysin "että eikö lapset ja isovanhemmat ole koskaan toisiaan nähnyt kun matkustaminen on noin hankalaa" Matka ja nukkuminen kun ei muutu mihinkään oli Joulu tai arki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lapset sinut rauhaan jättää aikanaan. Sitten voitkin itkeä yksinäisyyttäsi, kun kukaan ei käy eikä soita. Niin makaa, kuin petaa.Kelle tää vastaus olikaan tarkoitettu? Toivottavasti sille mummolle joka EI suostu kotoaan lähtemästä...
Kyllä hänelle juuri.
Voi nyyh, meillä on etäisyyttä useamman tuhat kilsaa molempiin mummoloihin. Nelihenkisen perheen kanssa kuitenkin reissataan vähintään joka toinen joulu Suomeen ja joululoman aikana vielä ilman autoa pohjoisesta etelään. Missään ei ole hotellitasoista tai edes kodin veroista majoitusta. Eilen meitä oli pienessä kolmiossa 8 aikuista ja 4 lasta. Näistä 2 aikuista lähti yöksi kotiin. 2 aikuista nukkui levitettävällä sohvalla, 2 pienintä lasta mummon ja vaarin välissä, loput 2 aikuista ja 2 teiniä siskonpedissä lattialla vanhoilla ilmapatjoilla.
Olen itse todella huono nukkumaan, mutta kyllä yhden tai kaksi yötä jaksaa aikuinen vähilläkin unilla. Parina jouluna jompikumpi meistä vanhemmista on reissannut lasten kanssa yksin, kun toisella ei ole ollut pitkiä lomia. Kuitenkin lapsille on tärkeää saa muistoja mummoloista. Eli jos ongelma on se selkävaivainen mies, niin yksi vaihtoehto on viettää aatto mummolassa ilman miestä ja juhlia perheen kesken joulupäivänä. Tai sitten käydä päiväseltään.
Joo ja saa tuntua pahalta, mutta mitä hyötyä valituksesta on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kouluja te vastaajat oikein oletre käyneet kun lukutaito on tuota luokkaa...Ja sekin joka vastas tuohon 120cm sängystä ja kerrossängystä, se sänky kirjoittaja ei vissiinkään edes ollut ap...
Miten Joulu muuttaa tilanteen tapaamisesta verrattuna johonkin arkipäivään? Ymmärrän kysymyksen täysin "että eikö lapset ja isovanhemmat ole koskaan toisiaan nähnyt kun matkustaminen on noin hankalaa" Matka ja nukkuminen kun ei muutu mihinkään oli Joulu tai arki.
Niin, kumpanakohan vuoden aikana on mukavampi ajella: talvella vai kesällä?
Ja jos perhe viettää kesämökillä aikaa niin eiköhän isovanhemmat ole lapsia tavanneet? Kuulutan sitä LUKUtaitoa.....
En osaa neuvoa ap:tä. Itsellä appivanhemmat, jotka eivät ehdi aattona piipahtamaan viiden kilometrin päästä: ajokuntoinen kuski, auto on jne, mutta kun ei ole halua! Pyydetty on.
Vierailija kirjoitti:
Voi nyyh, meillä on etäisyyttä useamman tuhat kilsaa molempiin mummoloihin. Nelihenkisen perheen kanssa kuitenkin reissataan vähintään joka toinen joulu Suomeen ja joululoman aikana vielä ilman autoa pohjoisesta etelään. Missään ei ole hotellitasoista tai edes kodin veroista majoitusta. Eilen meitä oli pienessä kolmiossa 8 aikuista ja 4 lasta. Näistä 2 aikuista lähti yöksi kotiin. 2 aikuista nukkui levitettävällä sohvalla, 2 pienintä lasta mummon ja vaarin välissä, loput 2 aikuista ja 2 teiniä siskonpedissä lattialla vanhoilla ilmapatjoilla.
Olen itse todella huono nukkumaan, mutta kyllä yhden tai kaksi yötä jaksaa aikuinen vähilläkin unilla. Parina jouluna jompikumpi meistä vanhemmista on reissannut lasten kanssa yksin, kun toisella ei ole ollut pitkiä lomia. Kuitenkin lapsille on tärkeää saa muistoja mummoloista. Eli jos ongelma on se selkävaivainen mies, niin yksi vaihtoehto on viettää aatto mummolassa ilman miestä ja juhlia perheen kesken joulupäivänä. Tai sitten käydä päiväseltään.
Eli ikinä EI saa valittaa jos tuntuu pahalta ja surettaa? Ei edes nimettömänä avpalstalle?
Aphan ei edes kysellyt että mitä tehdä asialle eli ei edes pyytänyt neuvoja, mutta mitä tekee av mammat: neuvoo suu vaahdossa eivätkä edes osaa lukea mitä ap on kirjoittanut vaan olettavat kaikkea pas*aa lukien "rivien välistä"
Ap on mielestäni osannut hyvinkin järkevästi ajatella että nämä joulut nyt menee näin VAIKKA tuntuukin pahalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ikinä EI saa valittaa jos tuntuu pahalta ja surettaa? Ei edes nimettömänä avpalstalle?
Aphan ei edes kysellyt että mitä tehdä asialle eli ei edes pyytänyt neuvoja, mutta mitä tekee av mammat: neuvoo suu vaahdossa eivätkä edes osaa lukea mitä ap on kirjoittanut vaan olettavat kaikkea pas*aa lukien "rivien välistä"Ap on mielestäni osannut hyvinkin järkevästi ajatella että nämä joulut nyt menee näin VAIKKA tuntuukin pahalta...
Juuri näin. Täältä tulee paskaa niskaan jatkuvasti, vaikka ihminen pyytäisi vain ymmärrystä ajtuksilleen, ei tuomitsemista eikä vittuilu. Onko se niin vaikea sanoa: ymmärrän sinua että harmittaa, vaikka en osaa sanoakaan ratkaisua pulmaasi. ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lapset sinut rauhaan jättää aikanaan. Sitten voitkin itkeä yksinäisyyttäsi, kun kukaan ei käy eikä soita. Niin makaa, kuin petaa.Kelle tää vastaus olikaan tarkoitettu? Toivottavasti sille mummolle joka EI suostu kotoaan lähtemästä...
Ihmeen paljon aikuiset lapset yrittävät määräillä vanhempiaan. Naapurissa asuu leskirouva. Ensin hän hoisi lapsenlapsiaan kaikki viikonloput ja lomat. Kun lapsenlapset kasvoivat, ei heitä ole mummolassa näkynyt, eikä aikuisia lapsiaan.
Joulutkin sai leskirouva viettää yksin.
Mutta annas kun kaikki muuttui. Leskirouva löysi miespuolisen ystävän. Asuvat erillään, mutta tapaavat toisiaan ja hui, ovat jopa toistensa luona yötä joskus.
Silloin alkoi taas aikuisia lapsia kiinnostaa. Mikä paheksuminen ja nyt jouluna kutsuttiin mummo heti kummankin perheeseen, ettei vain vietä joulua tämän miehen kanssa. Jopa varsinaisia kieltoja mennä miehen luo on kuulunut. Kun ei lapsenlapset enää suostu mummon luo viikonlopuiksi, viedään nyt koirat ja kissat mummon luo viikonloppuhoitoon, ettei mummo vain vietä aikaa miehen kanssa. Mummon tehtävähän on passata aikuisia lapsia ja heidän perheitään loppuelämä.
Ja voin kuvitella, että jos leskirouvan ja miehen ystävyys loppuu, loppuu aikuisten lasten kiinnostus äitinsä elämään samalla hetkellä ja hän saa unohtua taas rauhassa yksin omaan kotiinsa,
No jos yhtä huonosti joustaa muu suku kuin itse joustat niin oikeassa olet, ei tule onnistumaan. Jos kaikki tarvitsevat yöpymiseen oman sängyn tai lukaalin niin voi voi, kyll on elämä hankalaa.
Ihan uteliaisuudesta onko vanhempasi koskaan nähneet lapsiasi? Sama matkahan teidän välillä on muulloinkin vuodessa ja jos kukaan ei suostu matkustamaan.