Haisevat nivuset.. Todellinen, häpeällinen ongelma :(
Mulla on n. puolen vuoden ajan ollut ongelmana haiseva nivushiki. Ongelma alkoi yhtäkkiä stressaavan elämäntilanteen aikana. Nyt ei ole pitkään aikaan ollut stressiä, mutta ongelma jatkuu.
Olen kokeillut vaikka mitä. Urheilen paljon ja olen hoikka. Ruokavalio kunnossa, en käytä juuri lainkaan maitotuotteita ja juon paljon vettä. Nivuset haisevat jo suihkun jälkeen, vaikka pesisin huolellisesti saippualla. Haju ei siis ikinä häviä kokonaan. Jos hieron sormella nivusiani heti suihkun jälkeen, ne haisevat. Tämä on todella kiusallinen ja ikävä vaiva, sillä haju tulee pistävästi housujenkin läpi. Onko kellään antaa mitään neuvoja tilanteeseeni? Olen 21-vuotias, joten vaihdevuosista ei ole kysymys..
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mulle gynet ovat aina varoitelleet saippualla ja intiimipesuainella pesua, ne ärsyttävät ja kuivattavat ihoa. Olen ostanut apteekista atooppiselle iholle tarkoitettua voidetta ja vuosia jo kaikki hyvin. Deo on myös aika tiukkaa tavaraa, en laittaisi mutta jos muut ovat hyväksi todenneet mikäs siinä sitten.
No ei ne nivuset mitään intiimialuetta ole, eikä esim. limakalvoa vaan ihan normaalia ihoa. Vaikka tosiaan itse alapäätä ei kannata pestä kovilla aineilla ja laittaa dödöä, niin kyllä ne nivuset eli jalkojen ja vartalon "liittymäkohdat" voi.
Yleensä näihin hajuihin ei myös ole mitään erityistä sairautta tai ongelmaa syynä, vaan kyse on ihan siitä että sillä alueella on samoin kuin kainaloissa sen tyyppisiä hikirauhasia, jotka tuottavat eritettä joka on taipuvaista haisemaan ihan normaalien iholla olevien bakteerien toiminnan seurauksena. Antiperspirantti auttaa.
Normal myy intiimideoderanttia, olen sillä saanut nivusten hienhajun pois.
Jos tiedän, että hikoilen paljon, niin käytän ihan LV:n deodoranttia nivusiin.
Itse pesen kainalot ja nivuset hajusteettomalla käsitiskiaineella.
Toimii paremmin kuin mikään muu. Myös syväpuhdistavana sampoona hyvä silloin tällöin.
Jokaisella on hiessä oma ominaishaju. Omat kainaloni alkavat haista raaale jauhenlihalle, jos en pese niitä viikkoon. Ei se ole mikään paha haju, mutta ärsyttää kuitenkin.
Oletko kokeillut tätä ja saa puuterinakin.
https://www.apteekkituotteet.fi/Daktarin-emulsiovoide
Daktarin 2 % emulsiovoidetta käytetään erilaisten hiiva- ja muiden sienien aiheuttamiin tulehduksiin päänahan, kasvojen, vartalon sekä käsien ja jalkojen (jalkasilsa) iholla sekä sieni-ihottumien alueelle tuleviin toissijaisiin bakteeri-ihottumiin.
Punottaako, kutiseeko iho, saattaa olla hiiva tulehdusta.
Itselläni auttoi nivusten pahaan hajuun Daktarin- voide. Meillä on sitä kaapissa aina varalla sillä se vaiva uusiutuu helposti.
Älkää nyt dödöjä sinne laittako....ensin tulehdus kuntoon...ja yksi konsti on pumpuliin ihan oikeaa vetysuperoksidia, saa apteekista 3% ja tappaa siis bakteerit ja vaikka Hydrocortisonia ohuesti perään...kyllä nivuset rauhottuu... näin kesäaikana varsinkin....ja itse olen käyttänyt jo 75 vuotta saippuaa koko alapään pesuun, kuten kaikkeen muuhunkin...ei muuten hajut irtoa...jollain suihkuttelulla, ei... ja aikuiselta ihmiseltä.... ja varsinkin hyvän session jälkeen mieheni kanssa.. ja ennen sitäkin tietysti...
Vierailija kirjoitti:
Hyi saaatana miten oksettava ongelma. 🤢
Hyvä kun löytyy joku jolle ei tule koko elämänsä aikana mitään ongelmia. 🥇🏆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt gynellä? Kuulostaa joltain tulehdukselta. Yleensä nämä hoidettavissa helposti antibiooteilla.
Haju tulee siis nivusista ja se on pistävän hien haju..
Ap
Sieni infektio nivusissa. Vanhuksille yleinen. Syynä huono hygienia ja yleensä ylipaino, nivuset hikoavat ja haituvat, ja pian jo sienikin kukkii
Mulla myös tämä taipumus, ollut murrosiästä asti. Alapää ei haise, vaan tosiaan ne jalkojen ja keskivartalon väliset "taittumiskohdat". Kysyin gyneltä tuosta joskus, ja hän sanoi että on ihan normaali ilmiö, että nivustaipeissa on samantyyppisiä hikirauhasia kuin kainaloissa, joiden erite useimmilla ihmisillä alkaa haista hetken iholla oltuaan. Sanoi myös, että alueelle voi hyvin käyttää ihan deodoranttia tai antiperspiranttia, kyseessähän on iho eikä esim. limakalvo.
Ohje:
Pyyhi 3% vetyperoksidilla taipeet pesun jälkeen. Suihkuttele pelkällä vedellä. Muista pestä kylpypyyhe 60 asteessa.
Normalissa myydään intiimideodoranttia, itse olen käyttänyt sitä nivusiin ja on auttanut.
Mulla rupes kutittaan nivusia ja raavin niitä voimakkaasti. Ei ollut hajua. Olikin diabeteksen ensioire, sillä kutina loppui heti kun sain lääkkeet diabetekseen. Kukaan ei maininnut tästä. Myöhemmin luin netistä jutun.
https://www.yliopistonapteekki.fi/linola-suojaava-balsami-tuubi-50-ml-5…
Otappa tää käyttöön
Vierailija wrote:
Heppuli kirjoitti:
Osta apteekista sieneen tarkoitettua voidetta esim. Daktarin tai Lamisil. Kannattaa koettaa.
Daktarin-puuteria kannattais ehkä kokeilla. Hienhaju lähtee kyllä pesemällä, mutta hiivan ei.
Miltä se hiiva haisee?
Mulla tulee aina välillä ilmeisesti silsa nivusiin. Pahimmillaan iho rikki, ja niin kipeä että liikkuminenkin sattuu. Haju on tyrmäävä, eikä todellakaan lähde millään intiimipesuaineella. Iho punainen, ehkä keltainen, erittää jotain visvaa. Lääkevoide auttaa hetken.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt gynellä? Kuulostaa joltain tulehdukselta. Yleensä nämä hoidettavissa helposti antibiooteilla.
Haju tulee siis nivusista ja se on pistävän hien haju..
Ap
Sieni infektio nivusissa. Vanhuksille yleinen. Syynä huono hygienia ja yleensä ylipaino, nivuset hikoavat ja haituvat, ja pian jo sienikin kukkii
Jos on isot rinnat, ylipainoa niin sieni infektio on aika tavallinen vaiva. Rintojen aluset ja nivuset hautuvat ja hiiva pääsee muhimaan. Tärkeää on pitää ne kuivina ja laittaa vaikka perunajauhoa kuivattamaan. Tietysti löytyy apteekeista voiteita juurikin hiivatulehduksiin. Intiimipesuaineet on hyviä ja puhtaus A ja O.
Kannattaa kokeilla Sebamed pesunestettä, lähtee hienhaju hyvin.
Tosin saa vain apteekeista.