Pelkään mieheni ihastuvan siskooni
Olen n. 30-vuotias nainen. En ole muuten epävarma tai mustasukkainen ihminen, mutta muutaman vuoden nuorempi siskoni saa minussa esiin näitä tunteita. Näin on ollut aina, sillä olen aina tuntenut alemmuudentunnetta häneen verrattuna. Hän on aina kaikessa hieman minua parempi. Kauniimpi, hoikempi, sosiaalisempi… Minä olen pärjännyt elämässä ihan hyvin ja mm. hankkinut hyvän koulutuksen, mutta sisko on erittäin arvostetulla alalla, ja hänen urakehityksensä on ollut loistava. En tietenkään ottaisi mitään tästä häneltä pois, mutta oma itsetuntoni on kärsinyt siitä.
Olen aina parisuhteessa ollessani pelännyt, että mies ihastuukin siskooni. Nykyään olen vakiintuneessa parisuhteessa, ja etäisyyksien vuoksi näen siskoa (ja muuta perhettä) melko harvoin. Kun näemme, kohoaa epävarmuuteni valtaviin mittoihin. Minä olen se pyylevä, arkisen näköinen ja muutenkin arkinen nainen, ja siskoni on se upean näköinen, kaikkien rakastama, aina iloinen ja puhelias kaunotar. Mikä vielä hienompaa, hän ja mieheni ovat samalla alalla. Joten he tulevat juttuun aivan loistavasti. Heillä riittää aina keskusteltavaa alan uusista kehityssuunnista, yhteisistä tutuista, opiskelumuistoista jne. Olen itse aivan eri alalla, joten oma kontribuutioni noihin keskusteluihin on mitätön.
En ole koskaan puhunut miehelle enkä sen puolin siskollekaan näistä tunteista, sillä en halua tieten tahtoen luoda itsestäni epävarmaa / vainoharhaista mielikuvaa. Enkä halua aiheuttaa pahaa mieltä. Sekä siskoni että mieheni ovat hyviä ihmisiä, mutta jokin pelko minussa on, että mies ihastuu häneen ihan tahtomattaan. Mielestäni kaikkien maailman miesten tulisikin ihastua siskooni, niin upea ihminen hän on. Hän on kylläkin sinkku, mutta ei siksi että ottajia ei olisi. Uskon hänen nauttivan sinkkuudestaan, kunnes joku mies kolahtaa kunnolla.
Ei olisi mitään järkeä yrittää estääkään heidän ystävystymistään. Jos mieheni päättäisikin ihastua siskoon, en minä sille mitään voisi tehdä. Todella nöyryyttävää se olisi. En tiedä, miten kohentaisin itsetuntoani tässä asiassa, sillä normaalisti itsetuntoni ei edes ole huono. Olen mielestäni ihan hyvä tällaisena – en vaan ole siskoon verrattuna mitään.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ei taas!! Kuinka pirun monta kertaa sinun pitää asiasta täällä ruikuttaa?
Mitä...?? Ihan on ensimmäinen aloitukseni aiheesta. Luen palstaa säännöllisesti mutta en ole edes nähnyt toista keskustelua samasta aiheesta.
Ap
Hei, entäpä jos tekisit omalle tilanteellesi jotain? Entä jos et jäisikään siksi pyyleväksi ja arkiseksi isosiskoksi, vaan laihduttaisit ja muuttaisit olemustasi parempaan suuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Hei, entäpä jos tekisit omalle tilanteellesi jotain? Entä jos et jäisikään siksi pyyleväksi ja arkiseksi isosiskoksi, vaan laihduttaisit ja muuttaisit olemustasi parempaan suuntaan?
Toki voisin muokata ulkonäköäni. Olen kuitenkin skeptinen sen suhteen, että elämäntapamuutoksesta saisi tehtyä pysyvän, jos motivaationa on tällainen epävarmuus. Lisäksi kokonaan siskon kaltaiseksi en voi muuttua koskaan, koska en ole samalla alalla, en ole yhtä sosiaalinen jne.
Ap
Parisuhde toimii, kun kumppanin kanssa voi puhua kaikki asiat läpi. Tällä hetkellä sinä annat mielikuvituksesi juosta valtoimenaan, laitat ajatuksia miehesi päähän ennenkuin kukaan muu on niitä edes tajunnut. Se, että kertoisit miehellesi ajatuksista ja mustasukkaisuudesta, auttaisi miestä vastavuoroisesti varmistamaan, että sinä olet hänelle se kumppani, eikä siihen muita väliin tule. Ei se sinusta huonompaa tee myöntää, että sinulla on negatiivisia tunteita ajoittain, se on normaalia.
Uskon kyllä, että miehesi kuuntelee ja ymmärtää, jos rauhassa käytte asioita läpi.
Kaikki ei arvosta sosiaalisuutta ja miehiäkin siskollas taitaa olla ollut liikaa.
Tässä on oikeasti nyt jotain mikä pitää selvittää, koska asia vaivaa ap:tä. Ap: saatko tarpeeksi ihanaa ja hyvää huomiota mieheltäsi vai koetko että hän antaa sitä enemmän tuolle siskollesi? Vai mikä voisi olla kyseessä? Katse?
Vierailija kirjoitti:
Terapeutti.
Oo onks se terapeutti? Terapeutit on ihania. <3
Onko miehesi niin komea ja ihana että siskosi kaltainen täydellinen nainen hänestä kiinnostuisi?
Kuka sut on saanu uskomaan olevas huono, onko sua hakattu ja mitätöity lapsena? Terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhde toimii, kun kumppanin kanssa voi puhua kaikki asiat läpi. Tällä hetkellä sinä annat mielikuvituksesi juosta valtoimenaan, laitat ajatuksia miehesi päähän ennenkuin kukaan muu on niitä edes tajunnut. Se, että kertoisit miehellesi ajatuksista ja mustasukkaisuudesta, auttaisi miestä vastavuoroisesti varmistamaan, että sinä olet hänelle se kumppani, eikä siihen muita väliin tule. Ei se sinusta huonompaa tee myöntää, että sinulla on negatiivisia tunteita ajoittain, se on normaalia.
Uskon kyllä, että miehesi kuuntelee ja ymmärtää, jos rauhassa käytte asioita läpi.
Siksikään en halua tunteistani puhua, kun on sentään melko todennäköistä että nämä pelot ovat vain kuviteltuja. Kuten kerroin, en ole normaalisti epävarma itsestäni, ja tunnen itseni todella rakastetuksi tässä parisuhteessa. En tietenkään halua aiheuttaa mitään kiusallisia tilanteita, ihanteellistahan se oikeasti on että puoliso tulee sisarusten kanssa toimeen.
Ap
Jos et luota mieheesi niin luota edes siskoosi... Vai millainen sisko sinulla on? Voisiko hän ihastua mieheen joka on oman siskon mies????? Luuletko tosiaan, että jos siskollasi on vara mistä valita niin hän alentuisi viemään sinulta miestäsi. Hyvä ihminen ryhdistäydy! Hankkiudu eroon siitä miehestä joka ei kirjoituksesi perusteella ole täysillä ihastunut sinuun. Jos olisi, et miettisi tämmöisiä. Nimittäin rakastunut mies ei katsele muita naisia, vähiten naisensa siskoa. Tai tyydy olemaan hänen silmissään aina se kakkonen... Mutta älä pilaa vaan suhteitasi omaan siskoosi. Hän on syytön siihen, jos miehesi häntä katselee.
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi niin komea ja ihana että siskosi kaltainen täydellinen nainen hänestä kiinnostuisi?
Täydellinen se on vaan a.p:n mielikuvituksessa.. Totuus toinen..
Vierailija kirjoitti:
Jos et luota mieheesi niin luota edes siskoosi... Vai millainen sisko sinulla on? Voisiko hän ihastua mieheen joka on oman siskon mies????? Luuletko tosiaan, että jos siskollasi on vara mistä valita niin hän alentuisi viemään sinulta miestäsi. Hyvä ihminen ryhdistäydy! Hankkiudu eroon siitä miehestä joka ei kirjoituksesi perusteella ole täysillä ihastunut sinuun. Jos olisi, et miettisi tämmöisiä. Nimittäin rakastunut mies ei katsele muita naisia, vähiten naisensa siskoa. Tai tyydy olemaan hänen silmissään aina se kakkonen... Mutta älä pilaa vaan suhteitasi omaan siskoosi. Hän on syytön siihen, jos miehesi häntä katselee.
Ei tässä miehen käytöksestä ole kyse, vaan siitä mitä on oman pääni sisällä. Mieheni ei erityisemmin katsele siskoani, eikä siinä ole mitään epäasiallista että he keskustelevat mm. työasioistaan, kun kerran ovat saman alan asiantuntijoita. Minä olen ollut kaikissa parisuhteissani epävarma samasta asiasta, eikä kuitenkaan entisistäkään miehistäni kukaan ole sanallakaan vihjannut, että voisivat olla kiinnostuneita siskosta. Ongelma on siis yksin minun. Vaikka en sitä mahdottomana pidäkään, että mies siskoon ihastuisi.
Ap
Minäkin muistan lukeneeni täsmälleen saman aloituksen jo aiemmin, viimeistään tossa "siskoni ja mieheni ovat vieläpä samalla alalla yhyhyy" -kohdassa tuli deja vu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä miehen käytöksestä ole kyse, vaan siitä mitä on oman pääni sisällä. Mieheni ei erityisemmin katsele siskoani, eikä siinä ole mitään epäasiallista että he keskustelevat mm. työasioistaan, kun kerran ovat saman alan asiantuntijoita. Minä olen ollut kaikissa parisuhteissani epävarma samasta asiasta, eikä kuitenkaan entisistäkään miehistäni kukaan ole sanallakaan vihjannut, että voisivat olla kiinnostuneita siskosta. Ongelma on siis yksin minun. Vaikka en sitä mahdottomana pidäkään, että mies siskoon ihastuisi.
Ap
Vaikka et pidä mahdottomana että mies ihastuisi siskoosi-mietipä tätä lausetta. Kyllä jokin kertoo miehesi kiinnostuksesta siskoasi kohtaan, kun tämmöisiä mietit. Itse en voisi elää suhteessa ihmiseen jonka voisin kuvitella ihastuvani omaan perheenjäseneeni. Edes omassa päässäni kuvitella... Vaikka se ei olisi tottakaan oikeasti. Lähinnä ihmetyttää että mietit tämmöistä kun kyse siskostasi eikä esim. Kaverista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksikään en halua tunteistani puhua, kun on sentään melko todennäköistä että nämä pelot ovat vain kuviteltuja. Kuten kerroin, en ole normaalisti epävarma itsestäni, ja tunnen itseni todella rakastetuksi tässä parisuhteessa. En tietenkään halua aiheuttaa mitään kiusallisia tilanteita, ihanteellistahan se oikeasti on että puoliso tulee sisarusten kanssa toimeen.
Ap
Sen takia niistä juuri pitäisi puhua - se mitätöi epätodellisen todella. Vaikuttaisi, että ongelma teillä on kommunikaatiossa, siinä kuinka luottaa toiseen. Luottamuspulaan auttaa usein runsas ajanvietto yhdessä tehden mukavia asioita, sekä se, että antaa toiselle tilaisuuden näyttää olevansa luottamuksen arvoinen. Sinä osaltasi voisit harjoitella muurien laskemista miehesi kanssa, uskoa siihen, että hän ei tuomitse sinua omista ajatuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä...?? Ihan on ensimmäinen aloitukseni aiheesta. Luen palstaa säännöllisesti mutta en ole edes nähnyt toista keskustelua samasta aiheesta.
Ap
Jaahas, etkö ollutkaan se sama natisija, joka muutama viikko sitten kirjoitti lähes identtisen aloituksen? Yritän katsoa jos saan sen nostettua.
Mutta samapa tuo, ehkä olisi parempikin, että mies vaihtaisi siskoosi. He olisivat varmasti upea pari ja mies pysyisi kätevästi suvussa. Kun siskosi olisi sitten naitettu miehellesi, niin sinä voisit etsiä jonkun uuden miehen.
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön. Kumpikaan ei ole ulkoisesta kiinni, ei miehen rakkaus eikä ap:n huono itsetunto.