Oletko vasikka? Missä menee raja?
Näet että joku varastaa kaupasta, ilmoitatko siitä?
Näet joidenkin tappelevan, soitatko poliisit?
Näet jonkun juovan kaljaa junassa, kerrotko asiasta henkilökunnalle?
Joku ajaa ylinopeutta, soitatko poliisille?
Missä menee se raja, jolloin katsot tarpeelliseksi puuttua toisten asioihin?
Kommentit (49)
Ylinopeudesta/vaarallisista ohituksissa ilmoittaisin, jos se ei olisi niin vaikeaa. Ensin pitää bongata rekkari tai edes muistaa auton ja merkin väri oikein, osata kertoa missä kohdin on menossa, mahdollisesti lähteä seuraamaankin sitä törttöilijää (ei sitä poliisi muuten saa kiinni), lisäksi jotenkin soittaa puhelu rikkomatta itse lakia (autolla ajaessa ei saa puhua puhelimessa) ja sitten, jos kaikki tämä onnistuu ja poliisi saa törttöijän kiinni, niin eihän ne mitään voi tehdä, jos on sana-sanaa vastaan, kun muut silminnäkijät on tietysti jo ajaneet matkoihinsa ajat sitten.
Ei maksa vaivaa vaikka välillä vituttaakin ihan huolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin joo kannabis... törmäsin metsässä muutaman kasvin viljelmään. Ilmoitin poliisille. Vastaus oli, että odota siellä, ehkä parin tunnin sisällä joutaa partio paikalle. Vastasin, että minulla on muutakin tekemistä kuin odotella poliisia metsässä tällaisen asian takia, käykää kitkemässä kasvit jos joudatte ja soittakaa jos on jotain asiassa kysyttävää. Ei ole perään soiteltu.
Miksi soitit parista kasvista poliiseille? Oliko näistä kasveista jotain vaaraa joillekkin?
Ihan mielenkiinnosta soitin, saadakseni tietää miten poliisi reagoi tuollaiseen tapaukseen.
Ei vaikuttanut olevan kovin kiinnostava tapaus poliisillekaan, joten en ole vastaavista tapauksista vaivautunut sen jälkeen soittelemaan.
Minä voisin kusta kannabiksesta ilmoittajien naamoille. Olisi mielenkiintoista nähdä miten siihen suhtautuvat.
Varmaan joo voisit, mutta kun et voi.
Tuskin ilmoittelen jatkossa satunnaisista kasvustoista, turha poliisia sellaisilla työllistää. Mutta poljen kyllä iloisena sellaiset ojan pohjalle, ajatellen, että tästäkin joku kaltaisesi hörhö pilaa päivänsä.
Kuituhampun levittely pitkin maisemia on juuri kaltaisiasi varten. Oikeat jää paremmin rauhaan kun juntit rimpuilee kuituhamppujen kanssa. En kyllä ymmärrä miksi kannabis on junteille niin peikko mitä pelkäävät?
Siinä tapauksessahan kasvuston polkeminen suohon on kaikkien kannalta paras ratkaisu:
Pikku hortonomi saa mielihyvää siitä, että on jekuttanut jonkun hävittämään viatonta kasvia.
Kasvuston hävittäjä saa mielihyvää kun kuvittelee pilaavansa huumehörhön päivän.
Poliisia ei turhaan työllistetä mitättömällä asialla.
Sen sijaan eri osapuolten keskinäistä ymmärrystä tuo ei lisää pätkääkään. Jos kasvustolle sattuu joku, joka kuvittelisi saavansa siitä pössyteltävää, korkeintaan hän vittuuntuu heinän poltteluun...
-ihmeen aggressiivinen tuo ketjussa julistava kannabislähettiläs on, kun eikös sen harrastuksen pitäisi pikemminkin edistää rentoa elämänasennetta?
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeudesta/vaarallisista ohituksissa ilmoittaisin, jos se ei olisi niin vaikeaa. Ensin pitää bongata rekkari tai edes muistaa auton ja merkin väri oikein, osata kertoa missä kohdin on menossa, mahdollisesti lähteä seuraamaankin sitä törttöilijää (ei sitä poliisi muuten saa kiinni), lisäksi jotenkin soittaa puhelu rikkomatta itse lakia (autolla ajaessa ei saa puhua puhelimessa) ja sitten, jos kaikki tämä onnistuu ja poliisi saa törttöijän kiinni, niin eihän ne mitään voi tehdä, jos on sana-sanaa vastaan, kun muut silminnäkijät on tietysti jo ajaneet matkoihinsa ajat sitten.
Ei maksa vaivaa vaikka välillä vituttaakin ihan huolella.
Nimenomaan ylinopeuksiin ja ohitteluun en missään tapauksessa puutu, koska minulla ei ole siihen keinoa puuttua vaarantamatta liikennettä vielä enempää. Sillä kiireisellä ohittelijalla voi oikeasti olla kiire, syystä tai syyttä, eikä minun tehtäväni ole alkaa tien päällä opettamaan ketään. Aiheuttaisin vain enemmän vaaraa.
Poliisi huolehtii liikennevalvonnasta paljon paremmin kuin kukaan amatöörikurinpitäjä.
Eikä liikenteessä kannata myöskään vittuuntua kenenkään törttöilystä. Ne mokat jotka joku on tehnyt ovat jo takana, tärkeintä on, ettei ole aiheuttamassa itse lisää vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vasikka. Jos näen että rikos selkeästi tapahtuu niin ilmoitan kyllä pääsääntöisesti asiasta eteenpäin poliisille tai muulle valvovalle taholle. No, julkijuopotteluun en esim puutu mutta jos huomaan että joku varastaa niin ilmoitan. Jos näen pahoinpitelyn niin ilmoitan. Ylinopeustapauksessa riippuu tilanteesta, jos aiheuttaa ajollaan selkeää vaaraa eikä ylinopeus ole vain hetkellinen kiihdytys niin todennäköisesti ilmoitan asiasta.
Et ole vasikka mutta lähes kaikesta olet ilmoittamassa? Okei..
Ainoastaan luuserit ja rikolliset kutsuu vasikaksi ihmistä joka tekee laillisen velvollisuutensa eli ilmoittaa rikoksesta. Kutsu minua vaikka karitsaksi, aivan sama mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vasikka. Jos näen että rikos selkeästi tapahtuu niin ilmoitan kyllä pääsääntöisesti asiasta eteenpäin poliisille tai muulle valvovalle taholle. No, julkijuopotteluun en esim puutu mutta jos huomaan että joku varastaa niin ilmoitan. Jos näen pahoinpitelyn niin ilmoitan. Ylinopeustapauksessa riippuu tilanteesta, jos aiheuttaa ajollaan selkeää vaaraa eikä ylinopeus ole vain hetkellinen kiihdytys niin todennäköisesti ilmoitan asiasta.
Et ole vasikka mutta lähes kaikesta olet ilmoittamassa? Okei..
En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta en kyllä osaa nähdä rikoksista ilmoittamista "vasikoimisena".
Miksi helvetissä minun pitäisi tuntea solidaarisuutta jotain tuntematonta rikollista kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Siis onko se nyt sitten vasikoimista, jos ilmoittaa rikoksesta?
Ok.
Hys, kovat pojat on paikalla katsos niin me tavalliset ihmiset olemme vasikoita. Emme ymmärrä rosvojen kunniakoodia ja muuta shittiä.
Näet että joku varastaa kaupasta, ilmoitatko siitä?
- En ilmoita, ei ole minun asiani.
Näet joidenkin tappelevan, soitatko poliisit?
- En ilmoita, mutta jos oikein pahalta näyttää, menen väliin.
Näet jonkun juovan kaljaa junassa, kerrotko asiasta henkilökunnalle?
- En helvetissä ilmoita, antaa ihmisen juoda oluensa.
Joku ajaa ylinopeutta, soitatko poliisille?
- En soita, kaikki ajavat.
Missä menee se raja, jolloin katsot tarpeelliseksi puuttua toisten asioihin?
- Kaukana, erittäin kaukana.
Tien päällä olen ilmoittanut mahdollisista rattijuopoista muutaman kerran.
Ja näin aion tehdä jatkossakin.
Mitä se minulle kuuluu jos jotkut tappelee tai varastaa kaupasta? Tappeluun on varmaan syy ja rahat ei varmaan riitä kaupasta ostamiseen.