Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä reilua? Köyhä avautuu joulunvietosta

Vierailija
22.12.2016 |

Olen köyhä yh, jonka taas kaiketi olisi järjestettävä joulutarjoilut ja lahjat jos haluan Joulun lapselleni järjestää. Meille ei olisi tulossa kuin lapsen mummu ja oma siskoni, mutta tämä kyllä toisi sen juhlan tunnelman, koska muutoin olisimme lapsen kanssa kaksin.
Eli joulutarjoilut ja lahjat (huom! Aikuisille) tulisi minun tarjota kaikki omasta pussistani. Kuin myös siskolleni myös matkakulut. Hän on köyhä, muttei köyhempi kuin minä. Edes puolia ei maksaisi itse (pk-seutuliput). Lapsen mummu asuu lähellä, joten onneksi ei enää tarvitse hänen matkakuluja.

Ehkä vaan harmittaa, ettei he, jotka olisivat ihan innokkaasti tulossa käymään, eivät ole valmiita maksamaan edes omia matkojaan tai edes tuomaan salaattia mukanaan saatika minkäänlaista tuliaista. Olemme kaikki siis aika köyhiä, emme aina ole olleet, mutta asioita on sattunut jne.. Joten yksikin lisälahja/matkakulu tms merkitsee sitä, että tulevana viikkona vaikuttaa minun ja lapseni arkeen ruoissa ja varsinkin tekemisissä.

Tuntuu vaan hassulta, että minä, joka olen aikuisista nuorin järjestän tarjoilut, lahjat ja matkat. Ja taas vaan katselen sivusta, kun muut availevat lahjojaan ja itse jään ilman. Ja olen sanonut, ettei minulle tai edes lapselleni ole todellakaan pakko ostaa lahjaa, pääasia, että tulisivat käymään. Niin se onkin. Mutta nämä aikuiset käyttäytyvät todella lapsellisesti, jos he itse eivät saa lahjaa. Siis se on pari vuotta sitten koettu. Toivoin, ettei vaihdettaisi lahjoja vaan ihan vaan vietettäisiin aikaa. No sen joulun jälkeen myöhemmin sitten sain kuulla valitusta "kun eipä kukaan minua muistanut joulunakaan...". Joten joo..

Sekava on teksti ja jotain myötätuntoa kai hain, mutta nyt jo tästä kirjoituksesta alan huomaamaan, että itsehän soppani keitän. Helpompaa taitaisi olla yrittää viettää jotenkin kaksin lapsen kanssa joulua. Siihenkin otetaan vinkkejä vastaan, että miten saada juhlan tuntua.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi, että elämän pitäisi olla reilua?

Sosiaalidemokraatit.

Vierailija
22/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi, että elämän pitäisi olla reilua?

Sosiaalidemokraatit.

Juu, kaikille pitää TARJOTA samat mahdollisuudet, eikä ketään saa syrjiä. Mut se ei poista sitä, etteikö ihmiset ois erilaisia. Ja jokaisen pitää tehdä töitä oman onnensa eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi myös ostaa vain yhdelle aikuiselle lahjan, me sovitaan tyyliin minä siskolle, sisko äidille, äiti isälle ja isä mulle. Enemmän roinaa ei ole parempi. Jos on tiukkaa niin jokainen tuo jotain joulupöytään, vien itse aina juustoja. En rahan vuoksi vaan siksi että haluan päästä valitsemaan ne juustot. Äitini haluaa päättää kalat ja isä lihat, sisko karkit....yhdessä tekemällä saa enemmän ja on hauskempaa

Vierailija
24/24 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lapsena se juhlan tuntu tuli nimenomaan siisteydestä, koristeista ja siitä että tehtiin jotain äidin kanssa yhdessä, kuten vaikka katsottiin elokuva tai pelattiin pelejä. Muistelen lämmöllä lapsuuden jouluja, vaikka meille ei tullut sukulaisia enkä saanut juuri lahjoja. Oman erityisyytensä jouluun toi myös se, että sain luvan valvoa myöhempään. Minun tyytyväisyyteni vuoksi jouluun ei olisi tarvinnut laittaa paljoakaan rahaa.

Jos sukulaisesi ovat myös köyhiä, luulisi heidän ymmärtävän ettet sinä köyhänä voi maksaa kaikkea. Voit aivan huoletta sanoa tämän tiukasti ja esittää vaikkapa arvion, paljonko sinulla menee jouluun ellei kukaan muu osallistu kuluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi