Onko tämä reilua? Köyhä avautuu joulunvietosta
Olen köyhä yh, jonka taas kaiketi olisi järjestettävä joulutarjoilut ja lahjat jos haluan Joulun lapselleni järjestää. Meille ei olisi tulossa kuin lapsen mummu ja oma siskoni, mutta tämä kyllä toisi sen juhlan tunnelman, koska muutoin olisimme lapsen kanssa kaksin.
Eli joulutarjoilut ja lahjat (huom! Aikuisille) tulisi minun tarjota kaikki omasta pussistani. Kuin myös siskolleni myös matkakulut. Hän on köyhä, muttei köyhempi kuin minä. Edes puolia ei maksaisi itse (pk-seutuliput). Lapsen mummu asuu lähellä, joten onneksi ei enää tarvitse hänen matkakuluja.
Ehkä vaan harmittaa, ettei he, jotka olisivat ihan innokkaasti tulossa käymään, eivät ole valmiita maksamaan edes omia matkojaan tai edes tuomaan salaattia mukanaan saatika minkäänlaista tuliaista. Olemme kaikki siis aika köyhiä, emme aina ole olleet, mutta asioita on sattunut jne.. Joten yksikin lisälahja/matkakulu tms merkitsee sitä, että tulevana viikkona vaikuttaa minun ja lapseni arkeen ruoissa ja varsinkin tekemisissä.
Tuntuu vaan hassulta, että minä, joka olen aikuisista nuorin järjestän tarjoilut, lahjat ja matkat. Ja taas vaan katselen sivusta, kun muut availevat lahjojaan ja itse jään ilman. Ja olen sanonut, ettei minulle tai edes lapselleni ole todellakaan pakko ostaa lahjaa, pääasia, että tulisivat käymään. Niin se onkin. Mutta nämä aikuiset käyttäytyvät todella lapsellisesti, jos he itse eivät saa lahjaa. Siis se on pari vuotta sitten koettu. Toivoin, ettei vaihdettaisi lahjoja vaan ihan vaan vietettäisiin aikaa. No sen joulun jälkeen myöhemmin sitten sain kuulla valitusta "kun eipä kukaan minua muistanut joulunakaan...". Joten joo..
Sekava on teksti ja jotain myötätuntoa kai hain, mutta nyt jo tästä kirjoituksesta alan huomaamaan, että itsehän soppani keitän. Helpompaa taitaisi olla yrittää viettää jotenkin kaksin lapsen kanssa joulua. Siihenkin otetaan vinkkejä vastaan, että miten saada juhlan tuntua.
Kommentit (24)
Kyllä kaikkien pitäisi osallistua kuluihin, eikä vain sinun. Törkeää muilta olettaa, että maksat kaiken.
Älä ole noin lapanen. Kyseessä on sun mutsi (vai ex-anoppi?) ja sisko, kyllä voit heille sanoa, että jokainen maksaa omat matkakulunsa ja osallistuu ruokaan joko maksamalla osan tai tuomalla jotain mukanaan. Ja sovitte, ettei lahjoja osteta. Jos tämä ei sovi, niin olette sitten joulun kahdestaan.
Neuvottele paremmin. Asioista pitää puhua niin kauan että saatte sovittua kaikkia tyydyttävän joulun. Sinulla on tuossa todella paljon vaikutusvaltaa, käytä sitä, äläkä ota liian herkkähipiäisesti itseesi jos joudut toistamaan esim. jonkun ehdotuksen ennen kuin se menee läpi. Niin kuin sanoit, itsestäsi on kiinni.
Hyvää joulua!
No ei ole reilua. Miksi sinun pitäisi kustantaa lahjat toisille, jos et saa koskaan itse mitään? Its ekyllä olen sitä mieltä, että lahja on lahja vain jos sen antaa niin, ettei odota vastalahjaa, mutta tuo tilanne ei ole reilu.
Joudutko kustantamaan muidenkin juhlien ruokailut, matkakulut yms?
Ei kannata olla kynnysmatto. Teille tulee varmasti mukavampi, stressittömämpi ja edullisempi joulu ihan vaan kahdestaan.
Sopikaa kiertävä lahjavuoro. Sä ostat äidilles, äitis siskolles, siskos sulle. JA kaikki aikuiset osatavat yhden lahjan lapselle. JOs valmiiseen pöytään tulee, pitä ainakin oma matkansa maksaa. Ja kiittää ruuasta.
Olkaa kahdestaan ja tehkää jotain sellaista yhdessä mikä on teistä kivaa. Pelatkaa koko päivä lautapelejä tai pleikkaria, käykää ulkona etsimässä pokemoneja jos kukaan sitä enää pelaa, vuokratkaa kymmenen leffaa ja olkaa kaikki pyhät sohvalla. Syökää joka välissä runsaasti ruokaa. Koristeita koko kämppä täyteen, jouluvaloja ja kynttilöitä. Tai ihan mitä tahansa muuta mikä juuri teistä on tosi mukavaa. Ei juhlan tuntuun tarvita muita ihmisiä eikä aina tarvitse viettää joulua "perinteisin menoin".
Kovaa on juu. Minäkin mietin, että miten sais parhaiten juomat pysymään kylmänä, kun palvelusväki on joululomalla.
T: Maisterismies
Vierailija kirjoitti:
Kovaa on juu. Minäkin mietin, että miten sais parhaiten juomat pysymään kylmänä, kun palvelusväki on joululomalla.
T: Maisterismies
Kai sulla kellari on, jos ei niin laita katiskaan ja heitä järveen:)
Kiitoksia vastauksista! Muissa asioissa osaan hyvinkin pitää puoleni, mutta tämä joulunvietto on on lapstelua minulta itseltäni. Varmasti sen takia, että kovasti toivoisin noiden läheisten osallistuvan myös kuluihin, ihan vaikka vaan vaikka tuomalla pussin perunoita ja maksavan itse matkansa sekä olemaan vaatimatta lahjoja. Tähän vielä se, että he eivät siis tuo myöskään lapselleni lahjoja, eli ei mene edes sitä kautta yksiin.
Olemme siis tästä kyllä keskustelleet ajoittain jonkin verran, mutta jotenkin vaan kaikki lankeaa minun harteilleni. Heitä ei varmaan sitten niin Joulun vietto kiinnosta ja jos näin on, niin kunnioitan sitä parhaimmalla tavalla. Eli en kutsu heitä tänä Jouluna. Ovat kyllä aina olleet innolla tulossa, joten ehkä tämä jopa jollainlailla herättää heidät tässä asiassa.
Eli on parempi varmasti viettää ainakin tällä kertaa Joulua lapsen kanssa kaksin ja vaikka käydä mummolla kylässä joulupäivänä jos hän meidät huolii. Tai pyytää joulupäivänä kylään kahville/teelle niin ainakin lahjapakko olisi poissa.
Hyvää Joulua!
Viettäkää joulu kahdestaan! Tehkää mitä huvittaa ja omassa aikataulussa. Valitse jouluruuista ne mistä itse tykkäätte ja laita säästyvät rahat vaikka lapsen lahjaan tai teidän yhteiseen tekemiseen.
Itsekäs äiti ja sisko sinulla!
En sentään alkaisi kenenkään matkoja maksella :D
Saisit kyllä juhlan lapsen kanssa kaksinkin, mutta ymmärrän toki, että toisaalta olisi mukavaa viettää joulua muullakin kokoonpanolla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista! Muissa asioissa osaan hyvinkin pitää puoleni, mutta tämä joulunvietto on on lapstelua minulta itseltäni. Varmasti sen takia, että kovasti toivoisin noiden läheisten osallistuvan myös kuluihin, ihan vaikka vaan vaikka tuomalla pussin perunoita ja maksavan itse matkansa sekä olemaan vaatimatta lahjoja. Tähän vielä se, että he eivät siis tuo myöskään lapselleni lahjoja, eli ei mene edes sitä kautta yksiin.
Olemme siis tästä kyllä keskustelleet ajoittain jonkin verran, mutta jotenkin vaan kaikki lankeaa minun harteilleni. Heitä ei varmaan sitten niin Joulun vietto kiinnosta ja jos näin on, niin kunnioitan sitä parhaimmalla tavalla. Eli en kutsu heitä tänä Jouluna. Ovat kyllä aina olleet innolla tulossa, joten ehkä tämä jopa jollainlailla herättää heidät tässä asiassa.
Eli on parempi varmasti viettää ainakin tällä kertaa Joulua lapsen kanssa kaksin ja vaikka käydä mummolla kylässä joulupäivänä jos hän meidät huolii. Tai pyytää joulupäivänä kylään kahville/teelle niin ainakin lahjapakko olisi poissa.
Hyvää Joulua!
Hieno homma, hyvää joulua teille, nauttikaa! :)
Vierailija kirjoitti:
Olkaa kahdestaan ja tehkää jotain sellaista yhdessä mikä on teistä kivaa. Pelatkaa koko päivä lautapelejä tai pleikkaria, käykää ulkona etsimässä pokemoneja jos kukaan sitä enää pelaa, vuokratkaa kymmenen leffaa ja olkaa kaikki pyhät sohvalla. Syökää joka välissä runsaasti ruokaa. Koristeita koko kämppä täyteen, jouluvaloja ja kynttilöitä. Tai ihan mitä tahansa muuta mikä juuri teistä on tosi mukavaa. Ei juhlan tuntuun tarvita muita ihmisiä eikä aina tarvitse viettää joulua "perinteisin menoin".
Aivan ihana viesti, näin teemme :). AP
Aika myöhään alat perua. Ei ole oikein kivaa. Soita Mielummin ja kerro tilanteesi eli ei ole varaa ostaa lahjoja ja pyydä tuomaan jotain. Sano ettei ole varaa maksaa matkaa
Jos mummu asuu lähellä, ettekö voi sopia, että piipahdatte hänen luonaan aattona? Lapsi voi avata lahjat sitten kotona.
Himmee provo. Et aio siis kutsua heitä tänä vuonna, hyvä. Oletko aina ihan viime tipassa kutsunut? Koska nyt olit aikeissa kutsua?
Mutta hyvää joulua sulle ja lapsellesi, nauttikaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä yh, jonka taas kaiketi olisi järjestettävä joulutarjoilut ja lahjat jos haluan Joulun lapselleni järjestää. Meille ei olisi tulossa kuin lapsen mummu ja oma siskoni, mutta tämä kyllä toisi sen juhlan tunnelman, koska muutoin olisimme lapsen kanssa kaksin.
Eli joulutarjoilut ja lahjat (huom! Aikuisille) tulisi minun tarjota kaikki omasta pussistani. Kuin myös siskolleni myös matkakulut. Hän on köyhä, muttei köyhempi kuin minä. Edes puolia ei maksaisi itse (pk-seutuliput). Lapsen mummu asuu lähellä, joten onneksi ei enää tarvitse hänen matkakuluja.Ehkä vaan harmittaa, ettei he, jotka olisivat ihan innokkaasti tulossa käymään, eivät ole valmiita maksamaan edes omia matkojaan tai edes tuomaan salaattia mukanaan saatika minkäänlaista tuliaista. Olemme kaikki siis aika köyhiä, emme aina ole olleet, mutta asioita on sattunut jne.. Joten yksikin lisälahja/matkakulu tms merkitsee sitä, että tulevana viikkona vaikuttaa minun ja lapseni arkeen ruoissa ja varsinkin tekemisissä.
Tuntuu vaan hassulta, että minä, joka olen aikuisista nuorin järjestän tarjoilut, lahjat ja matkat. Ja taas vaan katselen sivusta, kun muut availevat lahjojaan ja itse jään ilman. Ja olen sanonut, ettei minulle tai edes lapselleni ole todellakaan pakko ostaa lahjaa, pääasia, että tulisivat käymään. Niin se onkin. Mutta nämä aikuiset käyttäytyvät todella lapsellisesti, jos he itse eivät saa lahjaa. Siis se on pari vuotta sitten koettu. Toivoin, ettei vaihdettaisi lahjoja vaan ihan vaan vietettäisiin aikaa. No sen joulun jälkeen myöhemmin sitten sain kuulla valitusta "kun eipä kukaan minua muistanut joulunakaan...". Joten joo..
Sekava on teksti ja jotain myötätuntoa kai hain, mutta nyt jo tästä kirjoituksesta alan huomaamaan, että itsehän soppani keitän. Helpompaa taitaisi olla yrittää viettää jotenkin kaksin lapsen kanssa joulua. Siihenkin otetaan vinkkejä vastaan, että miten saada juhlan tuntua.
Paska provo - ketä yrität fuulata?
Aito yh - hyvillä meriiteillä
Kuka sanoi, että elämän pitäisi olla reilua?
Ettekö voisi sopia, kuka tuo mitäkin ja siitä annetaanko lahjoja aikuisille. Voit myös sanoa, että sinulla ei ole varaa. Ainakin matkansa nyt ovat velvollisia maksamaan. Miten kehtaavat yksinhuoltajalla maksattaa.