Teini pilaa joulun käytöksellään! APUA teinien vanhemmat!
Eli otsikossa oleellinen. Viime jouluna oli vielä aivan ihana ja ihmisiksi, mutta nyt neiti 16vee on jotain aivan muuta. Koppavaa ja itsekästä käytöstä on ollut pitkin syksyä, ja nyt tilanne on äitynyt koettelemaan sietokykyäni tosissaan. Tuntuu, että omat voimat tässä hupenee katsellessa koko ajan yrmyä naamaa sen hetken, kun teini suvaitsee huoneestaan poistua kavereille tai hakemaan sapuskaa. Tyttö vaatii koko ajan jotain, ja yleensä se jotain on kallista. Nyt on saanut jo oikeastaan joululahjansa etukäteen (useita satoja maksoi lahja), mutta mikään ei vaan riitä. Elikkä nyt kun ei saa kalliita luxustuotteita, matkoja ym. lisäksi, niin ei ilmeisesti halua mitään. Varaa meillä ei ole satojen eurojen kelloihin ym, mutta mikään vaatimattomampi ei luonnollisesti kelpaa.
Tuolla murjottaa nytkin huoneessaan. Älkää sanoko, että sillä on paha olla. Minulla tässä on paha olla. Teini kuitenkin hengaa ja harrastaa kavereidensa kanssa ja on niille tietysti normaali. Ja sukulaisille normaali, mutta isälleen ja varsinkin minua kohtaan käytös on suorastaan halveksivaa. Ja älkää ehdottako puhumista, sillä yksinään on hankala puhua tai sitten saa kuunnella pelkkää tiuskimista ja v*ttuilua.
Joo, kasvatuksessa meni kai jotain pieleen, en sitä kiellä. Yhtäkaikki, pitäisikö teinin vaan antaa hapantua omissa liemissään? Pitäisikö yrittää ostaa jotain joululahjaa kuitenkin vai antaa vaan yksinkertaisesti olla?
Kommentit (83)
Olin teininä prikulleen tuollainen, muistan sen oikein hyvin. Vaikka oli hyvä ja kiva perhe. Eli uskon, niin ärysttävältä kuin tämä kuulostakin - eikä helpota, että tämä on vaihe.
Se mitä itse eniten teininä kaipasin, oli omaa rauhaa. Halusin olla esim. yksin omassa huoneessa. Ehdotan, että annatte tätä rauhaa ja tilaa teinille. Yhteiseen ruokailuun on mun mielestä syytä kyllä vaatia, ystävällisen painokkaasti. Siinä sitten närppikööt aikansa (luonnollisesti varmaan mikään ruoka ei kelpaa... tiedän tämän), ja antakaa hälle lupa poistua siitä sitten omiin oloihinsa jälleen.
Eli ehkä tärkeintä on, että teiniltä välillä ystävällisesti kysytään, että hei haluatko tulla pelamaan meidän kanssa trivialia tms mitä ikinä teettekään. Eli että hän on tervetullut perhejouluun, jos haluaa! Muiden vertaisena. Mutta jos ei halua, niin ei väkisin kannatta.
Tsemppiä ja hyvää joulua. Kakskymppinen kun on, niin kaikki tällainen ehkä ohi jo! :)
Sanot että aattona ei asiaa silmien alle, vaan saa olla omassa erinoimaisessa seurassaan ihan itse. Pitää opettaa että ei voi miten tahansa käyttäytyä omille vanhemmilleen.
Missä on vanha tapa, kunnioita vanhempiasi!!!!
Meillä ei teini edes kehtaisi käyttäytyä noin, kun tietää että jos nenille hypitään, etuudet karsiutuu heti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinitneidit 16v ja 14v, joten sellaisilla lihaksilla kommentoin. Teini murjottaa nyt, se kuuluu hänen tämän iän kehitystehtäväänsä. Hänen täytyy irrottautua vanhemmistaan ja siksi elämä on nyt hankalaa. Vanhempien pitää osoittaa, että kestätte tämänkin ajan. Ette mene kiukutteluun mukaan vaan jatkatte elämää kuten tähänkin asti. Kun teinille tulee tauko kiukkuun, ootte ilahtuneita ja nautitte siitä, että hän on hetken hyvällä tuulella.
Vähän nyt omaa tyhmyyttänne annoitte kalliin lahjan etukäteen. Uutta kallista en enää ostaisi, mut jotain pientä (kosmetiikkaa tms) voisin pakettiin laittaa. Riski on suuri siihen, että mieli pahoittuu, joten suuria odotuksia en keräisi. Jos tosi pahaksi teini aattona äityy, komentaisin omaan huoneeseen muiden joulua pilaamasta.
Kiitos vertaistuesta! Hyviä neuvoja, näin taidan toimia! Liikaa olen ollut curling-vanhempi, se on selvä, mutta olen niin pehmeäluonteinen vässykkä itse :(
Ap
Se uhmaaminen kuuluu teini-ikään ja toiset uhmaavat enemmän kuin toiset. Kasvatuksella sitä angstia ei välttämättä saa pois.
Meillä kanssa hirviöteini. Ryyppää ja tekee mitä huvittaa lisäksi. Olenkin laittamassa häntä ulkoruokintaan.
Joskus pitää vain antaa olla, eikä juosta perässä. Koettu näin, muodostuu helposti kierre, jota hän aina toteuttaa pitkästyessään.
Jaa, miksi mun viesti poistettiin???? Ihan asiaa, että missä on vanha: kunnioita vanhempiasi!!
Meillä ei teini edes uskaltaisi noin käyttäytyä, kun tietää että etuudet karsiutuu heti!
Eikö tosiaan asiaa jouupöytään pilamaa muiden joulua. Käytöstavat!! Ei aikuisenakaan sovi miten vain käyttäytyä.
Meillä yhteentörmäys juuri siksi että teini velttoilee ja mulla vaihdevuodet eli en kestä yhtään laiskuutta.
Äsken karjasin että pizzaa, josko raahautuisi keittiöön.
Pakko varmaan hakea hormoonilääkitys että jaksan olla tiukka mutta rauhallinen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Olin teininä prikulleen tuollainen, muistan sen oikein hyvin. Vaikka oli hyvä ja kiva perhe. Eli uskon, niin ärysttävältä kuin tämä kuulostakin - eikä helpota, että tämä on vaihe.
Se mitä itse eniten teininä kaipasin, oli omaa rauhaa. Halusin olla esim. yksin omassa huoneessa. Ehdotan, että annatte tätä rauhaa ja tilaa teinille. Yhteiseen ruokailuun on mun mielestä syytä kyllä vaatia, ystävällisen painokkaasti. Siinä sitten närppikööt aikansa (luonnollisesti varmaan mikään ruoka ei kelpaa... tiedän tämän), ja antakaa hälle lupa poistua siitä sitten omiin oloihinsa jälleen.
Eli ehkä tärkeintä on, että teiniltä välillä ystävällisesti kysytään, että hei haluatko tulla pelamaan meidän kanssa trivialia tms mitä ikinä teettekään. Eli että hän on tervetullut perhejouluun, jos haluaa! Muiden vertaisena. Mutta jos ei halua, niin ei väkisin kannatta.
Tsemppiä ja hyvää joulua. Kakskymppinen kun on, niin kaikki tällainen ehkä ohi jo! :)
Kiitos näistäkin kullanarvoisista neuvoista! Toivon tosissaan, ettei hän ole enää parikymppisenä tässä vaiheessa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi sua, tiedän tasan miltä susta tuntuu! Meilläkin on niin pahantuulinen, tiuskiva, mököttävä ja yli-itsekäs teini, koko syksy on ollut ihan kamala. Mitään ei voi hänelle sanoa ilman että ärisee, äyskii tai v****ilee takaisin.
En osaa neuvoa, tsemppejä vaan lähetän.
Kiitos tsempeista, niitä tarvitaan, ja tsemppiä teillekin!
Ap
Aika vaikea se on enää alkaa kasvattaa.
Imetyttää tämä asenne että teini saisi miten vain loukata muita käytöksellään ja voi olla millainen vain!!
Ei todellakaan, teini on maailmaan kasvava ihminen, ja hänen pitää ymmärtää että rajat se on silläkin miten toisia kohdellaan. Ja omia vanhempia vielä, en käsitä tuollaista kasvatustapaa että ollaan vaan hipihiljaa .
En osaa muuta sanoa kuin että voimia. Oma teinini lintsaa koulusta päivittäin. Useimpina päivinä menee kuitenkin pariksi tunniksi erityisopettajan kanssa tekemään tehtäviä. Arvosanat on nelosia, vitosia. Tyhmä ei ole, mutta patalaiska eikä ymmärrä omaa parastaan. Saisi varmasti osasta aineista kiitettäviä, jos viitsisi tehdä jotain.
Kotona tietysti riidellään jatkuvasti. Koulunkäynnistä tai paremminkin käymättömyydestä, kotitöistä, säähän sopimattomasta pukeutumisesta,muiden tavaroiden viemisestä, tavaroiden paiskomisesta ja rikkomisesta. Elämä on yhtä riitelyä, huutamista ja tiuskimista. Tänään otin puhelimen pois huonon käytöksen (mm. töni minua, viskoi tavaroita) ja lintsaamisen takia. Siitä suivaantuneena ryntäsi ulos ulko-ovesta ilman kenkiä. Annoin rauhoittua hetken aikaa ja kävin sitten hakemassa takaisin. En tajua miten tähän on tultu. Ollaan ihan tavallinen perhe, on rajoja ja rakkautta. Tilanne on äärimmäisen väsyttävä.
Kaikesta huolimatta kyseessä on oma rakas lapseni. Yritän aina sopia riidat. Kun teini on rauhoittunut, keskustelukin saattaa onnistua. Tänään käytiin sitten myöhemmin yhdessä jouluruokia ostamassa. En pysty itse nostelemaan kasseja ja tarvitsin teinin avuksi. Hirveän väännön takanahan se oli, että suostui mukaan lähtemään, mutta tuli sitten lopulta. On tuolla jotain lahjojakin odottamassa, en tiedä osaako arvostaa, tuskin puolta tuntia kauempaa ainakaan.
Ilkeä?????, ei se ole ilkeyttä jos osoittaa teinille selkeät rajat ja puhuu asioista niiden oikeilla nimillä.
Tuollainen riehuminen saattaa kertoa puhkeamassa olevasta psykiatrisesta sairaudesta. Kannattaa viedä lapsi lääkäriin. Kohta jo kulkee huumeporukoissa, jos annatte sen jatkua. Ei tuollainen käytös ole mikään normaali kehitykseen kuuluva vaihe, joka menee ohi.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
En osaa muuta sanoa kuin että voimia. Oma teinini lintsaa koulusta päivittäin. Useimpina päivinä menee kuitenkin pariksi tunniksi erityisopettajan kanssa tekemään tehtäviä. Arvosanat on nelosia, vitosia. Tyhmä ei ole, mutta patalaiska eikä ymmärrä omaa parastaan. Saisi varmasti osasta aineista kiitettäviä, jos viitsisi tehdä jotain.
Kotona tietysti riidellään jatkuvasti. Koulunkäynnistä tai paremminkin käymättömyydestä, kotitöistä, säähän sopimattomasta pukeutumisesta,muiden tavaroiden viemisestä, tavaroiden paiskomisesta ja rikkomisesta. Elämä on yhtä riitelyä, huutamista ja tiuskimista. Tänään otin puhelimen pois huonon käytöksen (mm. töni minua, viskoi tavaroita) ja lintsaamisen takia. Siitä suivaantuneena ryntäsi ulos ulko-ovesta ilman kenkiä. Annoin rauhoittua hetken aikaa ja kävin sitten hakemassa takaisin. En tajua miten tähän on tultu. Ollaan ihan tavallinen perhe, on rajoja ja rakkautta. Tilanne on äärimmäisen väsyttävä.
Kaikesta huolimatta kyseessä on oma rakas lapseni. Yritän aina sopia riidat. Kun teini on rauhoittunut, keskustelukin saattaa onnistua. Tänään käytiin sitten myöhemmin yhdessä jouluruokia ostamassa. En pysty itse nostelemaan kasseja ja tarvitsin teinin avuksi. Hirveän väännön takanahan se oli, että suostui mukaan lähtemään, mutta tuli sitten lopulta. On tuolla jotain lahjojakin odottamassa, en tiedä osaako arvostaa, tuskin puolta tuntia kauempaa ainakaan.
Juu, voimia sinnekin! Meillä ainakin vielä lukio sujuu, mutta siis tämä kaikki muu ei. Tosin käsiksi ei ole käynyt kehenkään, mutten kyllä puhelinta edes rohkenisi takavarikoida, kun olen henkisesti niin heikko.
Äärimmäisen väsyttävää kyllä :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanot että aattona ei asiaa silmien alle, vaan saa olla omassa erinoimaisessa seurassaan ihan itse. Pitää opettaa että ei voi miten tahansa käyttäytyä omille vanhemmilleen.
Missä on vanha tapa, kunnioita vanhempiasi!!!!
Meillä ei teini edes kehtaisi käyttäytyä noin, kun tietää että jos nenille hypitään, etuudet karsiutuu heti.
Sulla on helppo teini, ole onnellinen siitä! Kun uhmaa on riittävästi, ei etuuksien karsinta ym. rangaistukset tunnu enää missään. Jos esim. laitat kotiarestiin, karkaa ikkunasta. Jos et anna viikkorahaa, varastaa sen mitä haluaa.
Kuuluu ikään. Koittakaa suhtautua niin vaikka ilmaisettekin mikä käytös on ok ja mikä ei,väittelyllä ei kuitenkaan teinin kanssa pärjää. Yriyätte olla kuin ei oliskaan.. tsemppiä. Lohdutan retä itselläni on teini jolla masennusta joten olkaa onnellisia terveestä hankalasta teinistä. Hellittää parin vioden sisään:)
Kaffepulla kirjoitti:
Tuollainen riehuminen saattaa kertoa puhkeamassa olevasta psykiatrisesta sairaudesta. Kannattaa viedä lapsi lääkäriin. Kohta jo kulkee huumeporukoissa, jos annatte sen jatkua. Ei tuollainen käytös ole mikään normaali kehitykseen kuuluva vaihe, joka menee ohi.
Olikohan tämä kommentti tarkoitettu minulle? Olen 33. En ala avautumaan enempää, mutta tämä asia on otettu huomioon. Huoli on suuri, mutta keinot vaan niin kovin vähissä. Jos siis pystyt kertomaan, miten estämme tilanteen jatkumisen, niin olisin kiitollinen. Kontaktoitu on jo psykiatrit, psykologit, kuraattorit, sosiaalityöntekijät ym. Eivät ne osanneet auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu ikään. Koittakaa suhtautua niin vaikka ilmaisettekin mikä käytös on ok ja mikä ei,väittelyllä ei kuitenkaan teinin kanssa pärjää. Yriyätte olla kuin ei oliskaan.. tsemppiä. Lohdutan retä itselläni on teini jolla masennusta joten olkaa onnellisia terveestä hankalasta teinistä. Hellittää parin vioden sisään:)
Juu, onhan se totta, että onnellinen saa olla jo siitä, että teini ei ole masentunut. Toivotaan, että teillä teinin masennus helpottaa tai että sen masennuksen kanssa ainakin pärjää!
Ja toki kiitollinen olen siitäkin, ettei tyttö meillä ainakaan tietääkseni varasta, ei käytä huumeitä tms. kamalaa ja tuhoisaa.
Kiitos kaikille auttaneille, kokemuksia jakaneille, ja lisää saa tietysti kommentoida! Nyt on jo vähän helpompi hengittää :)
Ap
Ja tätäkin on sanottu jo ties kuinka usein. Kumpa se menisi vielä jakeluun.
Ap