Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinenkin vauva koki kätkytkuoleman - "tämä nainen ei vain tajua, hänen on aika mennä vankilaan"

Vierailija
22.12.2016 |

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201612222200044565_ul.shtml

Minulla ei ole lapsia, mutta ilmeisesti lapsen nukkuminen perhepedissä lisää kätkykuoleman riskiä. Onko perhepeti Suomessa yleinenkin?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukuin vauvan kanssa vierekkäin sängyssä lähes koko vauvavuoden. Puolivuotiaana hän meni omaan sänkyyn nukkumaan, mutta herätessään aamuyöstä rinnalle otin aina viereen loppuyöksi. Kymmenkuisena kun alkoi nukkua täysiä öitä, nukkui sitten yöt kokonaan omassa sängyssään.

Koskaan en pelännyt murskaavani vauvaa. Kerran itse asiassa olin äidilläni 40 asteen kuumeessa ja olimme vauvan kanssa nukahtaneet äidin sänkyyn. Äitini yritti ystävällisyyttään ottaa vauvan pois vierestäni, jotta saisin nukuttua rauhassa mutta havahduin läpi unenkin niin että kiedoin äkkiä käteni vauvan ympärille ja nousin puoliksi ylös niin, että vauva oli "allani" ns. turvassa.

Tuo vakuutti minut niistä vaistoista, joita äidillä on :D Vauva siis ei tosiaankaan ollut vaarassa, mutta jokin alitajuinen reaktio tuli siitä että joku ns. yrittää viedä vauvan.

Vierailija
42/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä ihan sitä, että synnäreillä lähes pakotetaan nukkumaan vastasyntyneiden kanssa samassa pienessä sängyssä, mutta sitten kotona isommassa sängyssä se muuttuu äärimmäisen vaaralliseksi. Tiedän kyllä, että onhan siinä vaaransa kaikilla mutta en tiedä onko se rauhallisella nukkujalla todellinen vaaran paikka. Se vauva voi tukehtua pukluun tai nukkua niin että hengitystiet peittyy nukkuessa yksin pinnasängyssä.

Meillä vauva nukkunut pinnasängyssä, mutta aamusta otettu viereen jatkamaan unia ja kipeänä vieläkin otan viereen (tarkkailen että saa henkeä). En ymmärrä perhepedin fanattista hehkutusta enkä sen haukkumistakaan. Jokainen varmasti on joskus edes torkkunut vauvan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä ihan sitä, että synnäreillä lähes pakotetaan nukkumaan vastasyntyneiden kanssa samassa pienessä sängyssä, mutta sitten kotona isommassa sängyssä se muuttuu äärimmäisen vaaralliseksi. Tiedän kyllä, että onhan siinä vaaransa kaikilla mutta en tiedä onko se rauhallisella nukkujalla todellinen vaaran paikka. Se vauva voi tukehtua pukluun tai nukkua niin että hengitystiet peittyy nukkuessa yksin pinnasängyssä.

Meillä vauva nukkunut pinnasängyssä, mutta aamusta otettu viereen jatkamaan unia ja kipeänä vieläkin otan viereen (tarkkailen että saa henkeä). En ymmärrä perhepedin fanattista hehkutusta enkä sen haukkumistakaan. Jokainen varmasti on joskus edes torkkunut vauvan kanssa.

Ei ole kyse tukehtumisesta tai allejäämisestä, vaan kätkytkuolemasta. Sitä en voi ymmärtää, miksi nykyään Suomen synnytyssairaaloissa siihen kannustetaan (ei vielä 3v sitten kannustettu). 

Vierailija
44/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse tukehtumisesta tai allejäämisestä, vaan kätkytkuolemasta. Sitä en voi ymmärtää, miksi nykyään Suomen synnytyssairaaloissa siihen kannustetaan (ei vielä 3v sitten kannustettu). 

Ai kätkytkuoleman riskin takia ihmiset ei halua, että kukaan nukkuu perhepedissä? Eikö perhepedissä ole suurempi vaara juurikin nuo muut asiat? Itse en yhdistä kätkytkuolemaa ja perhepetiä.

Voi kyllä olla, etten vain ymmärtänyt viestiäsi ja sitä mitä tarkoitat.

45/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kätkytkuoleman riskin takia ihmiset ei halua, että kukaan nukkuu perhepedissä? Eikö perhepedissä ole suurempi vaara juurikin nuo muut asiat? Itse en yhdistä kätkytkuolemaa ja perhepetiä.

Voi kyllä olla, etten vain ymmärtänyt viestiäsi ja sitä mitä tarkoitat.

Perhepeti on tutkimusten valossa vaarallisempi kuin vauvan oma sänky nimenomaan kätkytkuoleman vuoksi (ks. aiempi se viestini, jossa oli linkki tutkimukseen). Kumpikaan ei tosin ole kamalan iso riski! Äidin kääntymistä vauvan päälle/vauvan tukehtumista asiallisissa nukkumisolosuhteissa perhepedissä ei pidetä kovin isona todennäköisyytenä. 

Vierailija
46/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettävä äiti ei käänny lapsen päälle unissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi