Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinenkin vauva koki kätkytkuoleman - "tämä nainen ei vain tajua, hänen on aika mennä vankilaan"

Vierailija
22.12.2016 |

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201612222200044565_ul.shtml

Minulla ei ole lapsia, mutta ilmeisesti lapsen nukkuminen perhepedissä lisää kätkykuoleman riskiä. Onko perhepeti Suomessa yleinenkin?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi synnärillä sitten tungetaan vauva äidin viereen, eikä saisi olla omassa sängyssään? Mulla oli ongelma että pelkäsin pudottavani vauvan siinä kapealla sängyllä. Kotona kyllä nukuin vauvan vieressä, vaistot on tosi herät varsinkin jos imettää. Tuohan on se luonnollisin tapa. Ei ennen 1900-lukua vauvaa missään muualla ole nukutettu kuin vieressä.

Mies kylläkin nukkui niin sikeästi että hänen viereensä ei uskaltanut vauvaa laittaa.

Vierailija
22/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta ei tuo suomalainen toimittelija kovin välkky ole. Korviketta juotiin sota-aikana, kun kahvia ei ollut saatavissa. Vauvalle annetaan vastiketta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
24/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nukutaan perhepedissä todella paljon, siis enemmän kuin muissa maissa. Ja meillä on maailman pienimmät ineväiskuolleisuustilastot.

Tuossa (erittäin epäselvässä ja huonossa käännösuutisessa) sanottiin että vauvaa oli tuettu tyynyin ja annettu nukahtaa tuttipullo suussa, ja vauva oksentanut. Sanoisin että ongelma ei ollut perhepedissä, vaan vauvan pään alle tungettu tyyny ja vauva nukkunut pullo suussa. Toinen kätkytkuolema kielii kyllä muusta kuin tapaturmasta myös. Suurin ongelma lienee kuitenkin nyt iltiksen toimittajan huono englanninkielen taito, eihän tuosta nyt ota yhtään selvää.

Vierailija
25/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhepiirissä on AINA vaarallinen, varsinkin jos molemmat vanhemmat nukkuu siinä.

Perhepedin puolustajat ovat juuri näitä naisia jotka eivät viitsi nousta syöttämään itkevää vauvaa vaan tunkevat puoliunessa tissiä lapsen suuhun. En ikinä voisi ottaa moista riskiä.

Sinulla on ilmeisesti jotain tilastoja tämän potaskasi tueksi?

Missään virallisissa suosituksissa ei puolleta perhepetiä, edes Kätilöliitto joka promoaa imetystä, ei suosittele sitä tietääkseni. Jenkeissä se on kielletty ja on todettu, ettei se vähennä kätkytkuoleman riskiäkään samoin kuin samassa huoneessa nukkuminen. Liittyy jotenkin siihen, että vauva voi liian lähellä "unohtaa" hengittää, jos hänellä on taipumus hengityskatkoksiin.

Vauvalla nimenomaan on vähemmän hengityskatkoksia vanhempien vieressä nukkuessa, mikäli vanhemmat eivät tupakoi.

Kyllä perhepetiin kannustetaan jo synnärillä.

Vierailija
26/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolme perhepetivauvaa. Olen nukkunut ihan nenä nenää vasten tai kylki kyljessä kiinni. Mulla oma peitto ja vauvalla oma. En ikinä ole kääntynyt vauva päälle tai ollut lähelläkään vahingoittaa millään tavalla. En olisi voinut nukkua vauva kaukana. Vauva kuului mun viereen. Niin ja isä tietysti nukkui samassa sängyssä (mutta mun, ei vauva vieressä).

Vierailija
27/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätkytkuolema on eri asia kuin esim tukehtuminen!! Ihan typerää puhua samassa jutussa eri asioista. Perhepeti on em syistä vaarallinen esim alkkareille ja tupakointi taas on merkittävä riski kätkytkuolemalle.

Jos on selvin päin, tupakoimaton ja terve ja fiksu äiti, joka sijoittaa myös lapsen nukkumaan turvallisesti perhepedissä se vähentää KÄTKYTkuoleman riskiä. Yksi kätkytkuoleman osallisista saattaa olla hengityskatkoksissa, perhepedissä äidin läheisyys stimuloi vauvan hengitystoimintoja.

28/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"4. It is recommended that infants sleep in the parents’ room, close to the parents’ bed, but on a separate surface designed for infants, ideally for the first year of life, but at least for the first 6 months.

There is evidence that sleeping in the parents’ room but on a separate surface decreases the risk of SIDS by as much as 50%. In addition, this arrangement is most likely to prevent suffocation, strangulation, and entrapment that may occur when the infant is sleeping in the adult bed."

Tuossa edellä on lainaus vuonna 2016 päivitetystä tutkimuksesta: http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2016/10/20/peds.201…

Itse luottaisin tutkimuksiin - ja luotinkin. Lapset nukkuivat omassa sängyssään oman sänkyni vieressä. En ymmärrä miksi pitää itse lähteä sooloilemaan, vaikka tutkimustulokset ovat aivan selkeät. Ymmärrän sen, että imettäessä voi olla väsynyt ja helpompaa pitää vauva siinä vieressä, ja joillekin yksinkertaisesti perhepeti on parempi vaihtoehto. Mutta jos tutkimustuloksiin vedotaan valittaessa, niin se on tilastollisesti vaarallisempi vaihtoehto. 

Tästä huolimatta, on käsittämätöntä että naista syytetään vauvansa tappamisesta perhepetivalinnan vuoksi, se on jokaisen perheen itse valittavissa. Tietenkin tilanteessa naisella voi olla joku lääkitys tms. mikä tekee perhepedistä erityisen vaarallisen. Kuitenkin on olemassa todisteita, että kätkytkuolema "runs in the family", joten en kahden vauvan kätkytkuoleman vuoksi todellakaan lähtisi kaksi lastaan menettänyttä äitiä syyttämään! USAssahan oli keissi, jossa äitiä syytettiin vauvojensa tappamisesta, koska pidettiin epätodennäköisenä, että niin moni saman perheen vauva kuolisi kätkytkuolemaan. Onneksi äiti vapautettiin syyttömänä. 

Tuolla aiemmin joku sanoi neuvolatätinsä kertoneen, että kaikki perhepedissä sattuneet kätkytkuolemat ovat johtuneet äidin humalatilasta tms. Täyttä paskapuhetta. Se ei silloin ole kätkytkuolema, vaan esim. tukehtuminen.

Vierailija
29/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tossa jutussa ei nyt täsmää. "Poika oli oksentanut ja eloton" eli tukehtunut oksennukseensa? Ei se ole kätkytkuolema.

Ja jos häntä on tosiaan useampaan kertaan lääkärien toimesta kehoitettu olemaan nukkumatta vauvan vieressä, on hänellä varmaan lääkitys tai muu tapa, jonka takia ei herää herkästi vauvan hätään.

Useammassa jenkkilehtien jutussa mainitaan,että ainakin ekan lapsen raskausaikana käyttänyt huumeita (methiä). Tällä saattaa olla jotain tekemistä jonkin kanssa tai sitten ei.

30/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi synnärillä sitten tungetaan vauva äidin viereen, eikä saisi olla omassa sängyssään? Mulla oli ongelma että pelkäsin pudottavani vauvan siinä kapealla sängyllä. Kotona kyllä nukuin vauvan vieressä, vaistot on tosi herät varsinkin jos imettää. Tuohan on se luonnollisin tapa. Ei ennen 1900-lukua vauvaa missään muualla ole nukutettu kuin vieressä.

Mies kylläkin nukkui niin sikeästi että hänen viereensä ei uskaltanut vauvaa laittaa.

Suomen synnytyslaitokset eivät ole ihan niin huippuja kun halutaan antaa ymmärtää... En väitä että jossain maassa olisi minun tietojeni mukaan paljon paremminkaan, mutta se määrä järkyttäviä virheitä ja äidin kuuntelemattomuutta joka Suomen sairaaloissa synnytysten yhteydessä on - on käsittämätöntä. 

Toisekseen, ennen 1900-lukua olivat lasten kuolleisuustilastot myös hiukan erilaiset... Luonnollista, jos sitä argumenttia haluaa käyttää, on myös kuolla syöpään ja olla raskaana muutaman vuoden välein, usean jälkeläisen kuollessa ravinnonpuutteeseen, erilaisiin sairauksiin, tauteihin ja tapaturmiin. Jotkut asiat ovat vain parantuneet. 

Vierailija
31/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eläimet pystyy nukkumaan vieri vieressä tai yhdessä kasassa, mutta ihmisille se on vaarallista?

Vierailija
32/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepeti sopii niille äideille, joilla lapsen hengellä ja terveydellä ei ole niin paljon väliä kuin omalla mukavuudella.

Vierailija
33/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapauksessahan ei ole kyse kätkytkuolemasta, vaan tukehtumisesta. Ja eihän he edes oikeastaan nukkuneet perhepedissä, vaan nyt tuo äiti sattui jostain syystä nukahtamaan syöttäessään vauvaansa. Kuulosti todella oudolta keissiltä. Makuuasennossako hän sitä pulloa antoi? Meilläkin perhepeti ja en anna itseni nukahtaa, kun vauva on tississä kiinni. Odotan, että vauva on syönyt ja nukahtanut ja sitten siirrän hänet sängyssä ylemmäs ja vähän kauemmas, jotta vauvan on turvallista nukkua.

Vierailija
34/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo lapsia, joten en tiedä lapsista mitään mutta en oo ikinä ymmärtäny sitä ett joku vois nukkua vauvan vieressä. Miten voi olla varma ettei yöllä kieri sen päälle, hiljalleen töni sitä sängyn reunalle josta tippuu alas, kieritä peittoa sen päälle, huitase sitä nukkuessa päähän (itse olen nukkuessa lyönyt vierustoveria päähän ja toista olen potkaissut mahaan enkä itse herännyt). Ja käsittääkseni vauva on ihmisessä melko kiinni silloin nukkuessa, mä en oo pystyny nukahtamaan jos kissa on ängenny kylkeen kiinni sängyssä, koska koko ajan mietin että enhän oo kissan hännän päällä, eihän sitä haittaa tämä tai tuo. Ja kissa sentään pystyy lähtee pois jos haluaa, vauva ei pysty, joten jos vauva nukkuis mun vieressä en nukkuis ikinä.

Vierailija
35/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä että nämä suositukset vaihtuu jatkuvasti. Perhepetiä suositeltiin vielä 2009 neuvolassakin.

Vierailija
36/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös jonkun (en nyt muista minkä)

vitamiinin puutos, joka voi aiheuttaa kätkytkuoleman.

Surullisia kaikki tapaukset 💚

Vierailija
37/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhepiirissä on AINA vaarallinen, varsinkin jos molemmat vanhemmat nukkuu siinä.

Perhepedin puolustajat ovat juuri näitä naisia jotka eivät viitsi nousta syöttämään itkevää vauvaa vaan tunkevat puoliunessa tissiä lapsen suuhun. En ikinä voisi ottaa moista riskiä.

No, montako lasta Suomessa vuosittain tukehtuu perhepedissä? Aika moni vauva sellaisessa nukkuu, joten luulis kuolleisuuden olevan korkeaa kun se kerran on vaarallista.

38/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, montako lasta Suomessa vuosittain tukehtuu perhepedissä? Aika moni vauva sellaisessa nukkuu, joten luulis kuolleisuuden olevan korkeaa kun se kerran on vaarallista.

Taitaa olla jollakin hukassa tilastojenlukutaito... 

Vierailija
39/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää äitiys kyllä vaikeeta. Nukutin kaksi lastani -07 ja -10 perhepedissä, ja silloin kehuttiin miten on hyvä ja turvallinen. Nyt kovasti odotettu pikkukolmonen, ensin mietin etten koko pinnasänkyä hommaisikaan kun edellisillä jäi niin vähälle käytölle, mutta pakko kai se on nyt sitten. Jos tulee neuvolan terkka kotikäynnille niin sehän on kai sitten lasun paikka. Miten ihmeessä sitä oppii jättämään vauvan yksinään kauas? Voi kun ehtis tulla taas joku uusi tutkimus.

40/46 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tää äitiys kyllä vaikeeta. Nukutin kaksi lastani -07 ja -10 perhepedissä, ja silloin kehuttiin miten on hyvä ja turvallinen. Nyt kovasti odotettu pikkukolmonen, ensin mietin etten koko pinnasänkyä hommaisikaan kun edellisillä jäi niin vähälle käytölle, mutta pakko kai se on nyt sitten. Jos tulee neuvolan terkka kotikäynnille niin sehän on kai sitten lasun paikka. Miten ihmeessä sitä oppii jättämään vauvan yksinään kauas? Voi kun ehtis tulla taas joku uusi tutkimus.

Tietenkin tulee lasu... 

Mutta ihmetyttää tämä perhepeteilijöiden näkemys, että vauva olisi jotenkin kaukana. Minulla ainakin oli vauvan sänky ihan omassani kiinni. Pystyin rauhoittamaan ja silittelemään siitä keskellä yötäkin, ja vauva kykeni minut haistamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä