Mummot velkaantuvat kun on pakko ostaa lahjoja
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612222200042367_uu.shtml
Meidän perheessä sama juttu ennen. Olisi revittävä vaikka mistä rahat lahjatoiveisiin. Lastenlapset selailivat leluluetteloa ja mantra kuului; mä haluun ton ja ton ja ton....
Äiskä ja iskä siinä hymyilivät, että varmaan mummi panee mieleen... No just tasan, kun ruokaan ja peruselämiseen riitti just just kun oikein tarkasti eleli.
Lahjoista on muodostunut indikaattori.
Mitään ei merkitse, että olen pitkin vuotta aina mennyt hoitamaan kun on tarvittu ja yökylään olen ottanut kun on haluttu. Se on vain ja ainoastaan kuinka suuren, arvokkaan ja kalliin lahjan on ostanut jouluna.
Viime jouluna sitten ilmoitin ettei mummilla ole antaa kuin 20€ molemmille lapsille. Naama oli vähän nyrpällään ja lahjakuori heitettiin hyllyyn saatesanoin: aijaa tän verran. Itse en lahjoista piittaa eikä tarvitse niitä minulle hankkia, mutta aina on se suklaarasia tullut ja kahvipaketti.
Jouluaterialla olikin sitten vaisu tunnelma, aivan kuin olisin ollut kerjuulla siinä pöydässä.
Tänä jouluna ilmoittivat, että viettävät joulun Thaimaassa ja mitään lahjoja eivät aio antaa kellekään. OK.
Manantaina oli lähtöpäivä, sunnuntaina soitettiin, että voisivat nyt tulla noutamaan lahjat lapsille ja kahvittelemaan??? Oli vain pakko sanoa, että kahvia on tarjolla, mutta lahjoja ei - mitens se lahjattomuussopimus, taisi olla yksipuolinen soppari?
Kahville tuli vain vanhemmat, lapset 10v ja 12v eivät jaksaneet kun oli kaverilla käytävä...no ei se mitään.
Olisi nyt tuoneet edes joulukukan. Tämä oli ahneen mummon pieni toive.
Iloinen olen heidän matkastaan ja siitä ettei tänä vuonna tarvitse nieleskellä pahaa oloa jouluna.
Kommentit (44)
Niin. Kuka se on kasvattanut ja kenet? Eli nyt sitten keräät satoa.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005016626.html
HS YRITTÄÄ EDESAUTTAA LUOTTOKYSYNTÄÄ!
ON AIKA JOUKOLLA IRTISANOUTUA KULUTUSLUOTOISTA JA VELASTA
Tuo on kyllä todella ikävää :( Älkää mummot tai muutkaan tunteko syyllisyyttä jos ette kykene ostamaan kalliita lahjoja, tai lahjoja ollenkaan! Lahjoja ei ole mikään pakko ostaa.
Mun mielestä ihan kamalaa tässä joulussa on just tuo, että oletetaan jonkun ostavan lahjoja ja tietenkin toiselle tulee kauhea paine niitä ostaa. Ja just tuo että lahjat kyllä kelpaa mutta seura ei. Älkää opettako lapsillenne että lahjojen arvo tai määrä osoittaa sen, kuka välittää teistä eniten.
Meillä lapset saavat mummilta syntymäpäiväkortit. Mummilla niin paljon lastenlapsia ettei hänellä ole varaa lahjoihin. Korttikin riittää.
Toisilta isovanhemmilta ei tule lapsille korttia eikä lahjoja. Konvehtirasia annetaan jouluna jos siellä päästään käymään. Lapset eivät odota isovanhemmilta lahjoja. Huomiota heiltä saavat silloin kun tavataan.
En edes kehtaisi velvoittaa isovanhempia lahjoja hankkimaan.
Onneksi meillä on myös pappa elossa, joka todennäköisesti sanoo mummolle, ettei ne mitään tarvitse.
Meillä ei todellakaan odoteta kalliita lahjoja yhtään keneltäkään, varsinkaan vanhenevilta isovanhemmilta. Lapsesi ovat juntteja, sori nyt vaan.
Hoitoavustakin osataan olla kiitollisia, eikä todellakaan ole isovanhemmilla mitään velvoitetta hoitaa.
Tyhmyyttä velkaantua lahjojen takia. Ostakoon jokainen lahjat sen mukaan, mihin on varaa ja halua. Ei ole lahjanantajan pakko kustantantaa kalliita lahjoja. Toivoa toki saa, mutta pitäisi myös ymmärtää että ihan kaikkeen ei rahat riitä.
Me ollaan mummolle sanottu, että joku ihan pieni paketti riittää (itse siis haluaa ostaa). Mutta aina on n. 7kpl molemmille. En ymmärrä, kun muulloin valittaa ettei ole rahaa mihinkään.
Hs on tässä juussa jo neljä kertaa kertonut Nordean ekonomistin suulla että suomalaiset ostavat velaksi joululahjoja.
NirdeaNordea siis mainostaa jutuissa kulutusluottoa ja yrittää oksentaa sitä tietoa että olisit muka huonompi ihminen jos et rällää rahalla jouluna.
Meidän suvussa on eka joulu että kukaan ei osta lahjan lahjaa. Miten stressitöntä!
Mitä järkeä siinä on lut et on sovittu joka joulu et max 20 e lahja. Eli se on ollu +- nolla. Paitsi et joulun jälkeen on viety kirppiksellekiinakrä sÄ sälahjat
Ei viedä enää!
Kasvatit sitten mulkun tyttären tai pojan, joka taidoillaan kasvatti mulkerot lapset.
Meillä mummo antaa joillekin lapsenlapsille satoja euroja ja joillekin ei ollenkaan.
Kaikkien pitäisi irtaantua kapitalustien ylläpitämästä jouluhysteriasta.
Kun vähennämme ostamista,kapitalisteille jää luu käteen, teollisuuden osakkeet rommaa:)
Meillä on aina opetettu lapsille rahan arvo. Tästäpä on sitten riemu revennyt, kun mummon mielestä me olemme pihejä ja vastenmielisiä. Kantaa väkisin sitä muovikrääsää, jota kukaan ei edes toivo. Omat raha-asiansa sössinyt aina.
Kyllä se niin ikävä kyllä on, että mikään ilmaistekeminen ei ole juuri yhtään mitään. Aikuiset voivat vielä teeskennellä, että on, mutta lapset ovat rehellisiä ja näyttävät, että raha ja kaikki mitä sillä saa on tärkeintä.
Jos köyhä mummo vaan hoitaa, lukee satuja ja käy metsäretkellä lapsen kanssa, niin se on yhtä tyhjän kanssa, jos toisen mummo vie joululahjana vaikka Kanarialle tai ostaa pelikonsolin. Se on se arvostettu mummo. Köyhän mummon luona ei viitsitä edes käydä.
Järkyttävää kyllä, huomaan tämän omista lapsistani. Rahaa ja materiaa antavat vanhat sukulaiset saavat liikkeelle. Lasten puolesta rukoilevat ja heidän kuulumisiaan innolla kyselevät eivät houkuttele kylään ollenkaan. Yritän kyllä kasvattaa arvostamaan rakkautta ja ihmisyyttä, mutta maailma kasvattaa seuraamaan sitä, jolta saa rahaa.
Ei ole pakko ostaa lahjoja jos ei taho tai ei ole rahaa. Ei mummin eikä kummin eikä kenenkään.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hsy.fi/fi/tietoa-hsy/uutishuone/2016/Sivut/HSY-tarjoilee-jo…
Tuollaideoita halpaan eli ilmaiseenlahjaan
Mulle kelpais ihan seura tai silloin tällöin lastenhoitoapu, mutta sen sijaan isovanhemmat raahaavat lahjoiksi jotain muovikrääsää ja jo valmiiksi liian pieni vaatteita :( Olisivat sen sijaan läsnä!
"
Lähetin lapseni elämään,
kuin laivan merelle.
Ompelin purjeet ja neuvoin väylät parhaan taitoni mukaan
- mutta tuulille en voinut mitään...
(V.Välimäki)
Niille, jotka päivittelivät kasvatusta ja sen tulosta. ap
Lahjoja ei ole pakko ostaa. Toki se vähän kaihertaa kun toiset isovanhemmat ostaa kalliita lahjoja lapsille. Multa saa kympit ja lämpimän sylin.