Päivähoidon todellinen tila
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005016106.html?utm_campaign=tf-HS&ut…
Kun päivähoidon kentältä uskaltaudutaan kuvaamaan päiväkodin arkea (HS Mielipide 18.12.), sekä varhaiskasvatusviraston johto että poliitikot nousevat puolustuskannalle (HS 19.12.).
Olemme kolme päivähoidon ammattilaista: lastentarhanopettaja, erityislastentarhanopettaja ja entinen päiväkodin johtaja. Olemme sitä mieltä, että puolustuskirjoitusten laatijat eivät täysin tunne tai tunnusta päiväkotien ahdingon olemassaoloa ja sen laajuutta.
Todellisuudessa yhdellä kasvattajalla on vastuullaan enemmän kuin kahdeksan lasta jo pelkästään työvuorojen, kokousten, koulutusten sekä sijaisten puutteen vuoksi. Henkilökunnan työaika on lyhyempi kuin lasten hoitopäivä.
Se, että Helsinki ei toteuta lain sallimaa suhdelukua – yksi aikuinen kahdeksaa lasta kohti –, ei ole ratkaisu, vaikka päätös sellaisenaan on arvostettava.
Varhaiskasvatusviraston johto ja päiväkotien johtajat haluavat antaa vanhemmille kuvan, jonka mukaan ”päiväkodeissa tehdään hyvää varhaiskasvatusta ja työntekijöiden jaksamiseen panostetaan”.
Kun puhutaan hyvästä varhaiskasvatuksesta, kyse ei ole vain numeroilla mitattavista asioista. Keskeisintä lapsen hyvinvoinnin kannalta on tuttujen aikuisten läsnäolo, turvallinen kohtaaminen ja pysyvyys. Vasta kun nämä on taattu, voimme onnistua taitojen ja valmiuksien kehittämisessä.
Päiväkodeissa on aikaa käytännössä vain perusasioihin. Siellä ei ole mahdollista saavuttaa niitä tavoitteita, joita laadukkaalle päivähoidolle on asetettu.
Lastentarhanopettajissa on potentiaalia toteuttaa päättäjien illuusioissa elävää ”maailman parasta varhaiskasvatusta”, mutta olosuhteiden pakosta joudumme olemaan pikemminkin yliopistokoulutuksen saaneita lastenvahteja. Kun henkilökuntaa siirrellään tunniksi tai päiväksi toiseen lapsiryhmään tai päiväkotiin, meitä kutsutaan ”käsiksi, joita tarvitaan” siellä tai täällä.
Päiväkotien työntekijöiden keskusteluissa nousee usein esille kokemus, että työnteko on selviytymistä päivästä toiseen. Moni vaihtaa alaa.
Olemme työskennelleet useissa eri päiväkodeissa eri tehtävissä ja nähneet, miten taloudellista tehokkuutta lisäävät toimet ovat tehneet työstämme hektistä poukkoilua, jossa mahdollisuus lapsen yksilöllisen kohtaamiseen on heikentynyt.
Päiväkotilasten levottomuuden lisääntyminen ei ole päiväkodissa työtä tekevien vika. Liian suuri ja vaihtuva määrä niin aikuis- kuin lapsikontaktejakin saavat lapset oireilemaan levottomuudella ja voimaan huonosti.
Vanhustenhoidon alennustilasta on puhuttu pitkään. Nyt on tarpeellista käydä keskustelua myös päiväkotihoidon tilasta.
Näin kirjoittaa kolme lastentarhanopettajaa tänään Hesarin mielipideosastolla. Mutta kotiäidithän ne on huono asia.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei jotenkin ihan hirveesti kiinnosta, tiedätkö miksi?
Koska me ollaan niitä paskoja vanhempia, jotka hoitavat lapsensa kotona muutamalla satasella kuussa.
Lisäksi kuunnellaan valitusta jatkuvasti siitä, kuinka meidän lapsista tulee ääliöitä ja huonoja ihmisiä
koska ne ei ole " laadukkaan varhaiskasvatuksen" piirissä.Et täällä ihmiset ja äidit kusee ihan itse aamumuronsa.
Mut pitäkää laadukas varhaiskasvatuksenne.Minä ymmärrän sinun suuttumuksen todella hyvin. Kun itse olin kotiäitinä, olin sitä sydämestäni. Vein isompaa kerhoon kun kuopus syntyi, askartelin, ulkoilin lähes säässä kuin säässä. Askartelin, leivoin, hoivasin. Tein itse ruoat ja pidin kodin siistinä.
Samaan aikaan oli käynnissä kaikkialla kotiäiti-keskustelut. Miten oltiin huonoja ihmisiä, yhteiskunnan loisia ja ties mitä. Se tuntui todella pahalta. Meillä oli ja on edelleen tukiverkot vähissä, ja monesti mietin miten helpolla toiset pääsee kun käyttävät sitä "laadukasta varhaiskasvatusta" vaikka itse ovat kotona. Palasin töihin kun kuopus oli kaksi. Se oli liian aikaisin mutta siinä oli oma työpaikka pelissä.
Nyt olen kaiken lisäksi vielä opiskelija, ja kolmas lapsi on pieni vielä. Olen siis viestin nmr. 8 kirjoittaja. Laadukas varhaiskasvatus on kunnallisissa päiväkodeissa monesti iso vitsi. Tätä ei ihmiset halua kuulla. Ja monella hoitajalla koulutustaustasta riippumatta olisi halua toimia toisin ja lapsilähtöisimmin, mutta se ei ole mahdollista.
Kuka tämän tilanteen korjaa, jos korjaa?
Onnea teille, jotka pystytte olemaan " kotiäiteinä"
Itse olen mennyt töihin kun lapsi 9 kk.
Läpystä vaihto miehen kanssa ovella.Valintoja.
Mitä valintoja???
Jaa että kuka lapsista käyttää kenkiä tänään?
Vai otetaanko leipä vai puuropaketti?Se että laittaa lapsen hoitoon yhdeksänkuisena.
Ei mulla olisi ollut varaa laittaa hoitoon, eikä jäädä kotiäidiksi. Sehän se pointti oli.
Väärin ajoitettu lapsi on myös oma valinta.
Voi kuule, sitä oikeaa aikaa ei tulekaan.
Eli se oma valinta on mennyt mönkään jo koulutusta ja puolisoa valittaessa.
Voi jestas, että olet lapsellinen.
Tässä oikein alleviivattu esimerkki nainen, jota voi syyttää siitä, miksi suomessa on asiat menossa lopullisesti päin seiniä.
Ai että jos sinä mokaat koulussa, pääsyt lähihoitajaksi ja nait pitkäaikaistyöttömän luuserin, se on muiden syy?
Hullu.
Vierailija kirjoitti:
Koska me ollaan niitä paskoja vanhempia, jotka hoitavat lapsensa kotona muutamalla satasella kuussa.
Lisäksi kuunnellaan valitusta jatkuvasti siitä, kuinka meidän lapsista tulee ääliöitä ja huonoja ihmisiä
koska ne ei ole " laadukkaan varhaiskasvatuksen" piirissä.Et täällä ihmiset ja äidit kusee ihan itse aamumuronsa.
Mut pitäkää laadukas varhaiskasvatuksenne.
👍🏽
Itse menen töihin vasta kun lapseni aloittaa koulun.
Voi, voi. Kaikki on paskaa...töitä ei ole tai on liikaa, päivähoito huonoa ja kallista, ei jakseta, opiskellaan,erotaan jne jne jne...miksi IHMEESSÄ pentuja pitää tehdä?!?!?!?! Monella noista monta tilannetta päällä ja kolmas tai neljäs kersa tulossa..?!
Kaipa voisi ajatella omilla aivoillaankin maailmanmenoa, eikä vaan kuvitella että yhteiskunta hoitaa kaiken, kaiken...realismia niiden pentujen tehtailuun!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut pitäkää laadukas varhaiskasvatuksenne.Minä ymmärrän sinun suuttumuksen todella hyvin. Kun itse olin kotiäitinä, olin sitä sydämestäni. Vein isompaa kerhoon kun kuopus syntyi, askartelin, ulkoilin lähes säässä kuin säässä. Askartelin, leivoin, hoivasin. Tein itse ruoat ja pidin kodin siistinä.
Samaan aikaan oli käynnissä kaikkialla kotiäiti-keskustelut. Miten oltiin huonoja ihmisiä, yhteiskunnan loisia ja ties mitä. Se tuntui todella pahalta. Meillä oli ja on edelleen tukiverkot vähissä, ja monesti mietin miten helpolla toiset pääsee kun käyttävät sitä "laadukasta varhaiskasvatusta" vaikka itse ovat kotona. Palasin töihin kun kuopus oli kaksi. Se oli liian aikaisin mutta siinä oli oma työpaikka pelissä.
Nyt olen kaiken lisäksi vielä opiskelija, ja kolmas lapsi on pieni vielä. Olen siis viestin nmr. 8 kirjoittaja. Laadukas varhaiskasvatus on kunnallisissa päiväkodeissa monesti iso vitsi. Tätä ei ihmiset halua kuulla. Ja monella hoitajalla koulutustaustasta riippumatta olisi halua toimia toisin ja lapsilähtöisimmin, mutta se ei ole mahdollista.
Kuka tämän tilanteen korjaa, jos korjaa?
Onnea teille, jotka pystytte olemaan " kotiäiteinä"
Itse olen mennyt töihin kun lapsi 9 kk.
Läpystä vaihto miehen kanssa ovella.Valintoja.
Mitä valintoja???
Jaa että kuka lapsista käyttää kenkiä tänään?
Vai otetaanko leipä vai puuropaketti?Se että laittaa lapsen hoitoon yhdeksänkuisena.
Ei mulla olisi ollut varaa laittaa hoitoon, eikä jäädä kotiäidiksi. Sehän se pointti oli.
Väärin ajoitettu lapsi on myös oma valinta.
Voi kuule, sitä oikeaa aikaa ei tulekaan.
Eli se oma valinta on mennyt mönkään jo koulutusta ja puolisoa valittaessa.
Voi jestas, että olet lapsellinen.
Tässä oikein alleviivattu esimerkki nainen, jota voi syyttää siitä, miksi suomessa on asiat menossa lopullisesti päin seiniä.
Ai että jos sinä mokaat koulussa, pääsyt lähihoitajaksi ja nait pitkäaikaistyöttömän luuserin, se on muiden syy?
Hullu.
Hullu on se äiti, joka työntää vauvan tuollaisiin olosuhteisiin.
Oma lapsi on yksityisellä kokoaikaisena. Pieni ryhmä, kaikki kokoaikaisia ja hoitajat ei vaihdu.
Kunnallisella olisi paaaaljon halvempaa, kun saataisiin vielä alennusta lyhyistä päivistä, teen lyhennettyä työviikkoa jotta hoitopäivä olisi Max 7h. Yksityinen menee koko ajan maksimiinalla, ja maksetaan myös heinäkuusta, vaikka päiväkoti on silloin kiinni.
Arvatkaa mitä, maksetaan mielellään. Tiukkaa tekee, mutta hyvä päiväkoti on sen arvoinen. Vanhempainyhdistyksen pyörittämä ei voittoa tekevä päiväkoti. Sellaisen kun löytää niin siellä on sitä hyvää varhaiskasvatusta ja aikaa lapsille. Toki sinne ei oteta muita kuin kokoaikaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voi, voi. Kaikki on paskaa...töitä ei ole tai on liikaa, päivähoito huonoa ja kallista, ei jakseta, opiskellaan,erotaan jne jne jne...miksi IHMEESSÄ pentuja pitää tehdä?!?!?!?! Monella noista monta tilannetta päällä ja kolmas tai neljäs kersa tulossa..?!
Kaipa voisi ajatella omilla aivoillaankin maailmanmenoa, eikä vaan kuvitella että yhteiskunta hoitaa kaiken, kaiken...realismia niiden pentujen tehtailuun!!!!!
Suomen syntyvyysluvut ovat jo romahtaneet. Koko yhteiskunnan lapsivihamielisyys on huipussaan.
t. Kahden teinin äiti
Päivähoidon tila ei koskaan kohene, jos jokaikinen keskustelu (kuten tämäkin) kääntyy kotiÄITIYSjankkaukseksi. Äidit syyttelevät toisiaan sen sijaan, että alkuperäiseen ongelmaan vaadittaisiin ratkaisua. Sääli.
Vierailija kirjoitti:
Miksi liitto ei ärähdä? Miksei perushoitajat älähdä.
Kukaan ei tee tälle asialle yhtään mitään. Kiltisti vain yritetään jaksaa.
Itse en edes pärjäisi päiväkodissa yhtä päivää. Siellä työskentelevät ihmiset ovat huippuja, mutta valtio ei heitä arvosta.
Suomessa voi hyvin vain megaluokan yrittäjät, poliittinen eliitti.
Duunari maksaa kaiken ihan itse.
Se "megaluokan eliitti" kuitenkin isoimman siivun ihan kaikesta maksaa ja yleensä ovat tehneet pitkää päivää, tinkineet elämästään jne. päästäkseen siihen asemaan. Miettikää oikeasti sitä tuntimäärää, jota tekevät töitä ja jonka tuntipalkka viedään suoraan veroina pois. Näillä veroprosenteilla puhutaan oikeasti ihan järkyttävistä summista.
Se on totta, että me duunarit maksamme kaikesta kipeimmän kautta. Se, keltä pitäisi rokottaa on nämä jotka eivät ole asioidensa eteen tehneet sen paremmin töitä kuin opiskelujakaan. Näiden siipeilijöiden elämä pitää saada hyvin hyvin epähoukuttelevaksi. Siis sellaiseksi, että juuri kipurajalla pystyy kituuttelemaan, mutta ei juuri lisääntymään tai ettei kukaan halua siihen jamaan, vaan mikä tahansa työ kelpaa. On sietämätöntä, että muut joutuvat maksumieheksi kun toiset vain päättävät lorvia ja loisia, siirtävät paskan asenteensa jälkipolville jne. Kaiken päälle valittavat kun elintaso ei ole prikulleen sama kuin muilla. Ihmisen ahneudella ei ole rajaa. Minkä annat näille pummeille nyt, annat seuraavana vuonna vielä korkojenkin kera kun oppivat kerrasta pitämään kaikkea saamaansa itsestäänselvyytenä ja eivät paljon muuta tee kuin haukkuvat ruokkivaa kättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen syntyvyysluvut ovat jo romahtaneet. Koko yhteiskunnan lapsivihamielisyys on huipussaan.
t. Kahden teinin äiti
Silti niitä pusketaan, vaikka ei pystytä huolehtimaan. Kyllä maapallolla ihmisiä riittää, suomeenkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Kahden teinin äiti
Silti niitä pusketaan, vaikka ei pystytä huolehtimaan. Kyllä maapallolla ihmisiä riittää, suomeenkin asti.
No ei pusketa, kun juurihan kerroin että syntyvyysluvut ovat romahtaneet, alemmiksi ikinä. Ja kysehän tässä nimenomaan on siitä, että vanhemmat on TÖISSÄ eli nimenomaan huolehtivat lapsistaan - ja monesta muustakin. Päivähoidon tasostahan tässä puhuttiin.
Vierailija kirjoitti:
No ongelmahan tässä on se, että kaiken pitäisi olla ilmaista. Miten saada laatua, jos siitä ei ole varaa maksaa? Hirveä älähdys, kun päivähoitomaksut nousee muutamalla kympillä. Ja ei, ne kaikki älähtäjät eivät ole kolmen lapsen yksinhuoltajia, jotka tekevät huonosti palkattua osapäivätyötä ja pitkää työmatkaa (tällä palstalla tietysti kaikki). Kyllä ne on ihan tavallisia palkansaajia tai jopa työttömiä.
Johtuu siitä että Suomessa on jo progressiivinen verotus. Kaikki on progressiivista, moni ei tiedä, mutta myös kunnallisverokin on lievästi progressiivinen. Nämä tavalliset keskituloiset palkansaajat maksavat ensin kovat verot, korkeat hinnat elämisestä, energiasta jne. ja sen jälkeen vielä päivähoitomaksut ovat progressiivisia tulojen mukaan. Progressiivinen verotus palkkatuloissa perustuu siihen että tasataan tuloeroja rikkaiden ja köyhien välillä, joka on tietysti perusteltua. Mikä on perustelu päivähoitomaksujen progressiolle? Onko sellaista vai onko se vain keino kerätä tavallisilta keskituloisilta palkansaajilta lisää tuloka valtion kassaan?
Itse ainakin haluan elää Suomessa jossa kaikkia kannustetaan menemään töihin, ei että siitä rangaistaan ensin korkealla verotuksella, sitten korkeilla päivähoitomaksuilla ja puhumattakaan että se on poissa ainutlaatuisesta ja kertalaatuisesta ajasta lapsesi kanssa. En halua elää Suomessa jossa pitää laskea ja laskelmoida kannattaako töihin lähteä menetettyjen etuuksien sekä nousevien maksujen takia.
Poistakaa alkajaisiksi päivähoidosta kaikki ne, jotka ovat siellä vaikka ainakin jompikumpi vanhemmista on kotona eikä erityistä syytä (lääkärin/asiantuntijan lausuntoon perustuvaa) päivähoitoon ole, niin helpottaa hoidettavien määrissä jo 10-15 %.
Vierailija kirjoitti:
Poistakaa alkajaisiksi päivähoidosta kaikki ne, jotka ovat siellä vaikka ainakin jompikumpi vanhemmista on kotona eikä erityistä syytä (lääkärin/asiantuntijan lausuntoon perustuvaa) päivähoitoon ole, niin helpottaa hoidettavien määrissä jo 10-15 %.
Paitsi että juurihan meille kerrottiin, että kotona hoidettavien lapsien koko kehitys vaarantuu. Että kotiäidit ovat Saatanasta. Pilaavat lastensa akateemisen tulevaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi liitto ei ärähdä? Miksei perushoitajat älähdä.
Kukaan ei tee tälle asialle yhtään mitään. Kiltisti vain yritetään jaksaa.
Itse en edes pärjäisi päiväkodissa yhtä päivää. Siellä työskentelevät ihmiset ovat huippuja, mutta valtio ei heitä arvosta.
Suomessa voi hyvin vain megaluokan yrittäjät, poliittinen eliitti.
Duunari maksaa kaiken ihan itse.
Se "megaluokan eliitti" kuitenkin isoimman siivun ihan kaikesta maksaa ja yleensä ovat tehneet pitkää päivää, tinkineet elämästään jne. päästäkseen siihen asemaan. Miettikää oikeasti sitä tuntimäärää, jota tekevät töitä ja jonka tuntipalkka viedään suoraan veroina pois. Näillä veroprosenteilla puhutaan oikeasti ihan järkyttävistä summista.
Se on totta, että me duunarit maksamme kaikesta kipeimmän kautta. Se, keltä pitäisi rokottaa on nämä jotka eivät ole asioidensa eteen tehneet sen paremmin töitä kuin opiskelujakaan. Näiden siipeilijöiden elämä pitää saada hyvin hyvin epähoukuttelevaksi. Siis sellaiseksi, että juuri kipurajalla pystyy kituuttelemaan, mutta ei juuri lisääntymään tai ettei kukaan halua siihen jamaan, vaan mikä tahansa työ kelpaa. On sietämätöntä, että muut joutuvat maksumieheksi kun toiset vain päättävät lorvia ja loisia, siirtävät paskan asenteensa jälkipolville jne. Kaiken päälle valittavat kun elintaso ei ole prikulleen sama kuin muilla. Ihmisen ahneudella ei ole rajaa. Minkä annat näille pummeille nyt, annat seuraavana vuonna vielä korkojenkin kera kun oppivat kerrasta pitämään kaikkea saamaansa itsestäänselvyytenä ja eivät paljon muuta tee kuin haukkuvat ruokkivaa kättä.
Näinhän se on. Mutta ei asiaan tule muutosta ennen kuin kansa äänestää kovien arvojen puolesta. Kirpaisee rankasti nyt tätä jo elämänkoulun valinnutta sukupolvea, mutta pitkällä tähtäimellä (siis vuosikymmenen päästä) parantaa yhteiskunnan toimivuutta kun poistettaisiin valloilla oleva käsitys siitä, että elämänkoulu on kelpo uravalinta ja muut maksavat viulut. Veikkaan, että alkaisi taas omavastuu asioiden hoidosta kiinnostaa ihan nuorisoakin peruskoulusta lähtien kun uhkana olisi majapaikka kämäisessä asuntolassa tai sillan alla, ei kolmiossa ydinkeskustassa muiden kustantamana, kuten luusereiden lapset nyt ovat tottuneet mieltämään. Siinä sitä rahaa jäisi työssäkäyvien lasten päivähoidon parantamiseen kun säästetäisiin sieltä, missä sitä tyhjäkäyntiä on.
Pystyn samaistumaan. Liikaa lapsia, erityislapset tavallisissa ryhmissä ilman avustajia, kamala meteli, levottomuus, työntekijöitä puuttuu työvuorojen vuoksi aina aamusta ja iltapäivästä. Vain noin klo 10-13 on täysi miehitys ryhmässä. Aamuvuoro lähtee aikaisin ja iltavuoro tulee myöhempään. Ja tämä siis säännöllistä eikä mikään poikkeuspäivä.
Pari viikkoa sitten jouduin lastentarhanopettajana jäämään ylitöihin siivoamaan lattioita (!!!) vaikka siivoajat paikalla kun eivät hekään ehdi. Toki olisin voinut käyttää senkin lattianpesuun käyttämäni ylityöajan johonkin muuhunkin kun esim.lasten lomakkeita oli odottamassa täyttöä.
Säilytystä ja selviytymistä sekä liukuhihnameininkiä päivästä toiseen... Kun/jos saan oman lapsen, hän ei mene päiväkotiin ennen 3 tai 4 ikävuotta.
t.lto
Lopetin sijaisuuksien tekemisen päiväkodissa siihen, kun minut jätettiin 13 lapsen kanssa yksin kuudeksi tunniksi ja näistä lapsista osa oli vilkkaita erityislapsia.Tämähän ei ollut ainoa kerta jossa jäin vieraassa paikassa yksin moneksi tunniksi vaan tämä vain katkaisi kamelin selän.
Ei se yksityinen ole aina mikään laadun tae. Minä olen pelastanut kolme kertaa viisivuotiaan eksyneenä keskustasta Helsingistä, kun yksityisen päiväkodin hoitajat hukanneet/unohtaneet. Soitin sinne johtajalle ja uhkasin lopulta rikosilmoituksella ja kantelulla, jos eivät laita aikuinen/lapsi-suhdetta kuntoon.
Omani oli yksityiskoulun eskariryhmässä ja siellä oli toistuvia tilanteita, että epäpätevä apulainen oli yksin vastuussa 25 lapsesta vieraalla kielellä. Kerran unohtivat koko ryhmän luistelemaan 20 asteen pakkasella.
Itse haluaisin antaa painavaa palautetta kunnan varhaiskasvatuksesta vastaaville. Pitäisi ehkä kerätä joku isompi porukka, jotta palautteella olisi merkitystä. Ylipäänsä kaikkien pitäisi muistaa vaikka aina jouluna ja keväänä antaa palautetta, siis ylemmille tahoille, ei vain omaan päiväkotiin. Ja sekä positiivista että negatiivista.
Meidän kunnassa asiat on vielä aika hyvin, ja haluan tuoda päättäjien tietoon, että sillä on merkitystä. Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei ole rajattu, sijainen otetaan aina jopa keittiötyöntekijälle, sijainen on vakityyppi eli tuttu lapsille. Hoitajista 2/3 on pysynyt samana koko lapseni pk-uran, joten ehkä itsekin viihtyvät. Ainakin ulospäin näyttää, että aikaa varhaiskasvatukselle on, kotiin jaetaan viikkokalenterit, joihin on merkitty säännöllisesti toistuva toiminta ja "kerhot" (jotka käsittääkseni myös toteutuvat).
Mennäänkö kaikki heti tänään laittamaan palautetta kotikunnan nettisivujen kautta? Se olisi tärkeää!
Päivähoito on kyllä ajettu huonoon jamaan mikä näkyy osittain henkilökunnan asenteessakin. Olen kiertänyt useamman päiväkodin keittiöt oman työni puolesta ja nähnyt kaikenlaista.
Lapsi/lapset huutavat lähes suoraa huutoa (ruokalassa). Pariin kertaan komennetaan mutta sitten "nostetaan kädet pystyyn" ja esitetään kuuroa omaan annokseen keskittyen. Ihan ymmärrettävää sillä heillä ei vain ole aikaa viedä yhtä lasta "jäähylle" sillä paikalla on myös jopa yli 20 muuta (oman ryhmän) lasta jotka jäisivät sitten 1-2:n muun hoitajan vastuulle. Lopputuloksena siis lapset huutavat jonka jälkeen aikuiset huutavat (korottavat ääntään) lapsille mutta meteli vain jatkuu.
Pihoilla näkee ihan oikeasti paljon näitä "juorurinkejä" ja lapset leikkivät ihan keskenään jopa niillä "sokkeloisemmilla" pihoilla joissa ei yhdestä paikasta näe koko aluetta. Jos siis kaikki hoitajat seisovat samassa paikassa niin alueella voi olla useampi lapsi rakennuksen, aidan tai pensaan takana näkymättömissä. Tämänkin ymmärrän sillä onhan ulkoilu varmasti hoitajille sellainen pieni huokaisuhetki kun voi päästää koko lauman hetkeksi ulos (isommalle, aidatulle alueelle) ja vaihtaa muutaman sanan työkaverin kanssa ehkä jopa johonkin hoitolapseen liittyen eli keskustelu voi olla ihan työasiaakin mutta silti joskus törmää siihen että jopa 5-6 hoitajaa vain ovat siinä yhdessä läjässä ja lapset jopa eri puolella pihaa.
Uskon että harva lastenhoitaja/-opettaja tarkoituksella laiminlyö työtään mutta kun suurin osa päivästä on yhtä kaaosta niin on täysin ymmärrettävää että joskus tekee mieli vain sulkea silmät ja huokaista syvään.
Mut voimia ja taistelutahtoa hoitajille. Kumpa vanhemmat ja hoitajat tajuaisivat liittoutua.
Ei tää asia ainakaan parane, kun täällä on näitä trolleja, joilla on kaikki aina " tosi hienosti".