Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidon todellinen tila

Vierailija
22.12.2016 |

http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005016106.html?utm_campaign=tf-HS&ut…

Kun päivähoidon kentältä uskaltaudutaan kuvaamaan päiväkodin arkea (HS Mielipide 18.12.), sekä varhaiskasvatusviraston johto että poliitikot nousevat puolustuskannalle (HS 19.12.).

Olemme kolme päivähoidon ammattilaista: lastentarhanopettaja, erityislastentarhanopettaja ja entinen päiväkodin johtaja. Olemme sitä mieltä, että puolustuskirjoitusten laatijat eivät täysin tunne tai tunnusta päiväkotien ahdingon olemassaoloa ja sen laajuutta.

Todellisuudessa yhdellä kasvattajalla on vastuullaan enemmän kuin kahdeksan lasta jo pelkästään työvuorojen, kokousten, koulutusten sekä sijaisten puutteen vuoksi. Henkilökunnan työaika on lyhyempi kuin lasten hoitopäivä.

Se, että Helsinki ei toteuta lain sallimaa suhdelukua – yksi aikuinen kahdeksaa lasta kohti –, ei ole ratkaisu, vaikka päätös sellaisenaan on arvostettava.

Varhaiskasvatusviraston johto ja päiväkotien johtajat haluavat antaa vanhemmille kuvan, jonka mukaan ”päiväkodeissa tehdään hyvää varhaiskasvatusta ja työntekijöiden jaksamiseen panostetaan”.

Kun puhutaan hyvästä varhaiskasvatuksesta, kyse ei ole vain numeroilla mitattavista asioista. Keskeisintä lapsen hyvinvoinnin kannalta on tuttujen aikuisten läsnäolo, turvallinen kohtaaminen ja pysyvyys. Vasta kun nämä on taattu, voimme onnistua taitojen ja valmiuksien kehittämisessä.

Päiväkodeissa on aikaa käytännössä vain perusasioihin. Siellä ei ole mahdollista saavuttaa niitä tavoitteita, joita laadukkaalle päivähoidolle on asetettu.

Lastentarhanopettajissa on potentiaalia toteuttaa päättäjien illuusioissa elävää ”maailman parasta varhaiskasvatusta”, mutta olosuhteiden pakosta joudumme olemaan pikemminkin yliopistokoulutuksen saaneita lastenvahteja. Kun henkilökuntaa siirrellään tunniksi tai päiväksi toiseen lapsiryhmään tai päiväkotiin, meitä kutsutaan ”käsiksi, joita tarvitaan” siellä tai täällä.

Päiväkotien työntekijöiden keskusteluissa nousee usein esille kokemus, että työnteko on selviytymistä päivästä toiseen. Moni vaihtaa alaa.

Olemme työskennelleet useissa eri päiväkodeissa eri tehtävissä ja nähneet, miten taloudellista tehokkuutta lisäävät toimet ovat tehneet työstämme hektistä poukkoilua, jossa mahdollisuus lapsen yksilöllisen kohtaamiseen on heikentynyt.

Päiväkotilasten levottomuuden lisääntyminen ei ole päiväkodissa työtä tekevien vika. Liian suuri ja vaihtuva määrä niin aikuis- kuin lapsikontaktejakin saavat lapset oireilemaan levottomuudella ja voimaan huonosti.

Vanhustenhoidon alennustilasta on puhuttu pitkään. Nyt on tarpeellista käydä keskustelua myös päiväkotihoidon tilasta.

Näin kirjoittaa kolme lastentarhanopettajaa tänään Hesarin mielipideosastolla. Mutta kotiäidithän ne on huono asia.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilän pitää saada Suomi kuntoon jotta pääsee tahkoamaan taas yrittäjänä miljoonia.

Kkyykytetään perushoitajia, vanhuksia ja lapsia...näin tää maailma toimii joidenkin mielestä...

Vierailija
2/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei jotenkin ihan hirveesti kiinnosta, tiedätkö miksi?

Koska me ollaan niitä paskoja vanhempia, jotka hoitavat lapsensa kotona muutamalla satasella kuussa.

Lisäksi kuunnellaan valitusta jatkuvasti siitä, kuinka meidän lapsista tulee ääliöitä ja huonoja ihmisiä

koska ne ei ole " laadukkaan varhaiskasvatuksen" piirissä.

Et täällä ihmiset ja äidit kusee ihan itse aamumuronsa.

Mut pitäkää laadukas varhaiskasvatuksenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ongelmahan tässä on se, että kaiken pitäisi olla ilmaista. Miten saada laatua, jos siitä ei ole varaa maksaa? Hirveä älähdys, kun päivähoitomaksut nousee muutamalla kympillä. Ja ei, ne kaikki älähtäjät eivät ole kolmen lapsen yksinhuoltajia, jotka tekevät huonosti palkattua osapäivätyötä ja pitkää työmatkaa (tällä palstalla tietysti kaikki). Kyllä ne on ihan tavallisia palkansaajia tai jopa työttömiä.

Vierailija
4/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti on niin tuttua. Laadukasta varhaiskasvatusta Suomessa-No, ei ole, kun kenenkään resurssit eivät siihen riitä.

T.Lto

Vierailija
5/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian käy niin,että me tunnolliset varhaiskasvattajat emme enää jaksa. Haluamme opettaa,hoitaa ja kasvattaa lapsia hyvin,mutta siihen ei anneta mahdollisuuksia.t.lto

Vierailija
6/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, mut kun nousee kaikki kulut ja veroja kiristetään, lapsilta leikataan jatkuvasti, ja kansaa syytetään populismista, niin kyllä tekee mieli itkeä parinkympin korotuksia...

Täällä pyörii joku superääliö yksinhuoltaja..

Kaikilta perheiltä on rahat tiukassa, eikä saada yh korotuksia..

Vierailija
7/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ongelma siinä, että kaikkeen vaan suostutaan. Joskus vielä lakkoiltiin ja älähdettiin, nyt käy kaikki..

Vierailija
8/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä näkyy lapseni päiväkodissa niin, että en enää vienyt häntä tällä viikolla hoitoon vaikka tarvetta oikeastaan olisi ollut. Tässä jää omat opiskelut jälkeen, mutta tilanne onpäiväkodissa ollut jo yli vuoden aivan älytön: hoitajat vaihtuu KOKO AJAN. 

Lisäksi kun tuli muutos tähän subjektiiviseen hoitoon (mikä on minusta ihan fine), meidän arki vaikeutui huomattavasti. Päiväkodista loppui kaikki jousto. Itse opiskelen iltaisin ja etänä, ja olen kuopuksen kanssa kotona. Kuopus täytti juuri vuoden. Voisin hakea pidennettyä hoitoaikaa keskimmäiselle, mutta mitä järkeä siinä on kun päiviä en saa kuitenkaan itse päättää (ja minä en tenttipäiviäni voi valita). Kuopus on ollut kaksi kertaa varahoitopaikassa, joka on loistava mutta tosiaan vain varahoitoon tarkoitettu. 

Päiväkodissa lapsellani on paikka patjalla, kun muut nukkuvat sängyissä. Hänellä on jaettu naulakko ja laatikko toisen puolikkaan lapsen kanssa. Ja nyt on kyse lapsesta, joka on ollut samassa ryhmässä siitä lähtien kun itse palasin töihin, eli kaksi- ja puolivuotiaasta asti. Tänä aikana jokainen hoitaja on vaihtunut. Päiväkodissa on selkeästi todella huono ilmapiiri, johtaja on saamaton eikä anna hoitajille vapaita käsiä yrittää selvitä päivistä ja vaihtuvista tilanteista. 

Päiväkoti on uusi ja hieno, mutta siihen se sitten jääkin. Se on ääriään myöten täynnä, ja varsinkin ulkoilujen aikana siellä ehtii sattua ja tapahtua. Ja sen sijaan, että hoitajat jalkautuisivat lasten pariin vahtimaan, johtaja päätti rajata pientä pihaa entisestään. 

Kamalinta on, että päiväkoteja on vähennetty ja tällä meidän alueella on vain tämä. Seuraava on huonojen yhteyksien päässä, ja ei-kristillinen yksityinen niin hankalan matkan päässä että sinne menisi julkisilla puoli päivää. Perhepäivähoitajat tällä alueella ovat vähentyneet kuulemma radikaalisti hekin. En tiedä mihin laitan tuon pienimmän sitten ensi syksynä kun työni jatkuvat :(

Vierailija
9/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juuri tuttu kirosi, kun päivähoito on nykyään heilläkin niin kallista. Täysipäiväinen hoito n. 80e/kk/lapsi. Miten tuo voi olla kallista? Eihän sillä saa edes kuukauden ruokia sille lapselle!

Vierailija
10/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me siirsimme lapset yksityiselle tästä syystä. Kyllä, hoitomaksut tuplaantuivat, mutta ryhmäkoko pieneni myös lähes puolella. Lähes kaikki kunnallisen puolen ongelmat (sijaisten vaihtuvuus, epidemiat, yleinen levottomuus) katosivat. Kyllä, laadukasta varhaiskasvatusta on mahdollista antaa, mutta se vaatii riittävät resurssit. Nyt säästetään väärästä paikasta, mikä johtaa ennen pitkää siihen, että maksukykyiset alkavat vaatimaan enemmän ja ovat valmiita siitä maksamaankin. Siihen varmaan tosin ehkä pyritäänkin.

Vierailija
11/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri tuttu kirosi, kun päivähoito on nykyään heilläkin niin kallista. Täysipäiväinen hoito n. 80e/kk/lapsi. Miten tuo voi olla kallista? Eihän sillä saa edes kuukauden ruokia sille lapselle!

Ootko huomannut että meillä on täällä sellainen asia kuin verot?

Yh.t ja työttömät saa tolla hintaa.

Meillä 250€ osa-aikainen hoito.

Vierailija
12/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksamme yksityisellä n. 500e, se on suhteutettuna tuloihimme todella paljon, mutta lapset maksavat. Julkisen puolen korkein maksuluokka on hieman alle 300e.

Vierailija
13/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska me ollaan niitä paskoja vanhempia, jotka hoitavat lapsensa kotona muutamalla satasella kuussa.

Lisäksi kuunnellaan valitusta jatkuvasti siitä, kuinka meidän lapsista tulee ääliöitä ja huonoja ihmisiä

Minä ymmärrän sinun suuttumuksen todella hyvin. Kun itse olin kotiäitinä, olin sitä sydämestäni. Vein isompaa kerhoon kun kuopus syntyi, askartelin, ulkoilin lähes säässä kuin säässä. Askartelin, leivoin, hoivasin. Tein itse ruoat ja pidin kodin siistinä. 

Samaan aikaan oli käynnissä kaikkialla kotiäiti-keskustelut. Miten oltiin huonoja ihmisiä, yhteiskunnan loisia ja ties mitä. Se tuntui todella pahalta. Meillä oli ja on edelleen tukiverkot vähissä, ja monesti mietin miten helpolla toiset pääsee kun käyttävät sitä "laadukasta varhaiskasvatusta" vaikka itse ovat kotona. Palasin töihin kun kuopus oli kaksi. Se oli liian aikaisin mutta siinä oli oma työpaikka pelissä. 

Nyt olen kaiken lisäksi vielä opiskelija, ja kolmas lapsi on pieni vielä. Olen siis viestin nmr. 8 kirjoittaja. Laadukas varhaiskasvatus on kunnallisissa päiväkodeissa monesti iso vitsi. Tätä ei ihmiset halua kuulla. Ja monella hoitajalla koulutustaustasta riippumatta olisi halua toimia toisin ja lapsilähtöisimmin, mutta se ei ole mahdollista. 

Kuka tämän tilanteen korjaa, jos korjaa? 

Vierailija
14/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko huomannut että meillä on täällä sellainen asia kuin verot?

Yh.t ja työttömät saa tolla hintaa.

Meillä 250€ osa-aikainen hoito.

Tottakai tiedän. Kyseessä ihan keskituloinen vanhempi, jonka lapsi on puolet ajastaan isällään. Saa vaan noin halvalla, koska on "yh". Ja sitähän tässä juuri päivittelen, miten tuollaista hintaa voi pitää kalliina kukaan. Edes se työtön, koska kyllä työttömän pitää maksaa sille lapselle kotihoidossa ruokakin.

Vierailija
15/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun näihin ketjuihin tuppaa aina noita " asian puolesta puhujia".. Ei kiinnosta keskustella vähääkään.

Vittu kun tuo kunnallinen hoito on paskaa/ tarhat täynnä/ kallista/ hoito laadutonta.

Ja siihen ei auta näiden vähä- älyisten yh äitien ölinä, joita muutenkin tuetaan yhteiskunnan osalta ihan liikaa.

Vierailija
16/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän sinun suuttumuksen todella hyvin. Kun itse olin kotiäitinä, olin sitä sydämestäni. Vein isompaa kerhoon kun kuopus syntyi, askartelin, ulkoilin lähes säässä kuin säässä. Askartelin, leivoin, hoivasin. Tein itse ruoat ja pidin kodin siistinä. 

Samaan aikaan oli käynnissä kaikkialla kotiäiti-keskustelut. Miten oltiin huonoja ihmisiä, yhteiskunnan loisia ja ties mitä. Se tuntui todella pahalta. Meillä oli ja on edelleen tukiverkot vähissä, ja monesti mietin miten helpolla toiset pääsee kun käyttävät sitä "laadukasta varhaiskasvatusta" vaikka itse ovat kotona. Palasin töihin kun kuopus oli kaksi. Se oli liian aikaisin mutta siinä oli oma työpaikka pelissä. 

Nyt olen kaiken lisäksi vielä opiskelija, ja kolmas lapsi on pieni vielä. Olen siis viestin nmr. 8 kirjoittaja. Laadukas varhaiskasvatus on kunnallisissa päiväkodeissa monesti iso vitsi. Tätä ei ihmiset halua kuulla. Ja monella hoitajalla koulutustaustasta riippumatta olisi halua toimia toisin ja lapsilähtöisimmin, mutta se ei ole mahdollista. 

Onnea teille, jotka pystytte olemaan " kotiäiteinä"

Itse olen mennyt töihin kun lapsi 9 kk.

Läpystä vaihto miehen kanssa ovella.

Vierailija
17/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monesti työpäivän jälkeen aivan uupunut ja uupumus on johtunut siitä,että joku ryhmämme työntekijä on poissa,eikä ole sijaista ja taas kerran olemme yrittäneet selvitä päivästä.Myös useat tarpeelliset palaverit tms vievät leijonan osan päivästä.Haluaisin vain tehdä työni hyvin.Ei onnistu.

Vierailija
18/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsi Helsingissä päivähoidossa sellaisella alueella, jossa on lapsipula. Aikaisemmin alueella oli 4 suomenkielistä kunnallista päiväkotia ja yksi ruotsinkielinen, nyt on enää yksi suomenkielinen kunnallinen ja yksi ruotsinkielinen, sekä yksi yksityinen päiväkoti. Edelleen lapsista on vähän pulaa. Tähän vaikuttaa myös se, että alueella vanhemmat hoitavat pajon lapsia kotonaan. Esim. kuopuksemme aloitti eskarin tänä syksynä, niin kotihoidosta tuli ryhmään 7 lasta. Aluksi pelättiin, ettei eskariryhmää tule ollenkaan, mutta nämä koti hoidossa olleet pelastivat tilanteen ja nyt eskarissa on 20 lasta.

Minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa tästä kunnallisesta päiväkodista. Hoitajat on olleet samoja, jotkut toki vaihtuneet, hoitajat on tosi motivoituneita ja aivan ihania. Ryhmäkoot mielestäni ihan kohtuullisia. Jos ongelmia on, niin ne ei ainakan heijastu lapsiin tai näy meille vanhemmille. Olemme onnekkaita - tiedostan sen.

Vierailija
19/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea teille, jotka pystytte olemaan " kotiäiteinä"

Itse olen mennyt töihin kun lapsi 9 kk.

Läpystä vaihto miehen kanssa ovella.

Valintoja.

Vierailija
20/66 |
22.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvittais se joku.

Joku tulis ja laittais asiat kuntoon.

Kun se joku nyt vaan sanois jotain.

Mua ei ainakaan kiinnosta, heti kun jostain valittaa, on populisti ja turhan räksyttäjä.

Naiset ihan itse sössii asiansa.

Mulle riittää kun pidän itsestäni ja perheestäni huolta.

Koittakaa pärjätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi