Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imelletty perunalaatikko. HELP!

Joulu tulloo (ehkä)
21.12.2016 |

Muita laatikoita oon väsäilyt ennenkin, tänä vuonna lupauduin sitten perunalaatikon tekoa testaamaan.

Mietityttää vaan tuo useamman tunnin lämpimänä pitäminen. Oletteko tehneet tän osion uunissa vai jollain muulla kikalla? Monessa reseptissä tunnuttiin korostavan että SÄHKÖuunissa voi olla matalimmalla lämmöllä, mutta pohdin onko eroa vaikka pitäisi kaasu-uunissa? Vähän hölmö kysymys ehkä, mutta oon ennenkin käräytelly asioita tossa uunissa pohjaan. Mielellään en haluaisi sen tapahtuvan jouluna :D

Vinkit kehiin!

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaasu-uunissaan pienin lämpö on 160 astetta

Voit imeltää keittiön pöydälläkin.

Pese ja kuori 2-3 kg perunoita. Keitä kuoritut perunat kattilassa kypsiksi mahdollisimman pienessä määrässä vettä ja soseuta perunat keittoveteen. Jäähdytä sose noin 70-75 asteiseksi. Lisää vehnäjauhot 70-75 asteiseksi jäähdytettyyn soseeseen, kuumemmassa on vaara että jauhot menettää imeltämistehon.

Eristä sosekattila hyvin keittiöliinoilla. Kun soseen määrä on riittävä ja soseen imeltämisen alkulämpötila noin 70-75 astetta, niin soseen oma lämpö riittää hyvin imeltämiseen.  Yleensä 3 tunnin imeltymisaika riittää.  Näin imeltäminen onnistuu vaikkapa keittiön pöydällä. Pienemmillä määrillä näin imeltämällä imeltyminen on epävarmempaa. 

Vierailija
42/45 |
20.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hitsi, muuten ei mitään ongelmaa mutta tää kaasu-uuni on vielä aika uus tuttavuus kun ollaan vasta muutettu tänne. Tosiaan kun se lämmittää vain alhaalta päin, niin ei varmaan aja ihan samaa kuin sähköuuni.

Mulla ei oo sähköistä paistomittariakaan, enkä ehkä mielellään viitsisi ostaa vain tätä varten. Olen kuullut että huoneenlämpö ei ihan riittäisi. Eikä tuo kaasu-uuni varaa yhtään lämpöä, toisin kuin puuhella.

Kaikkea sitä meneekin lupaamaan :D

Ap

Riitävän iso määrä perunoita, noin 3 kg on hyvä määrä. Kuori perunat raakoina.

Keität kypsiksi kattilassa niin pienessä määrässä vettä, että vesi voi jäädä soseeseen.

Jäähdytä sose noin 73 asteiseksi. 77 asteessa ja kuumemmassa jauhot palaa.

Lisää jauhot noin 73 asteiseksi jäähdytettyyn soseen. sekoita tasaiseksi.

Eristä kattila hyvin keittiöliinoilla ja laita lämppimään paikkaan imeltymään.

Anna imeltyä noin 3 tuntia. Voit varmistaa imeltymisen maistamalla. 

Kun kattila on eristetty erityisen hyvin ja soseen määrä riittävän iso, niin sose imeltyy huonelämmössäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se kuinka vetelää se oikea perunalaatikko?

Perinteisesti imelletyllä perunalaatikolla on ollut pääruoan asema ja se on ollut haarukkaruokaa. 

Nykyisin imelletty perunalaatikko on vähäarvoinen litkumainen lisuke ja sillä ei ruoka-arvoa ole.

Vierailija
44/45 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se imellytys tapahtuu todella tarkassa lämpötilassa. Ymmärtääkseni sama kuin mallasta mäskätessä eli 65C. Montaa astetta se ei siitä saa livetä tai menee pieleen.

Hommaa lämpömittari jonka tökkäät keskelle laatikkoa jos haluat olla tarkka.

Vierailija
45/45 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imeltyy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hitsi, muuten ei mitään ongelmaa mutta tää kaasu-uuni on vielä aika uus tuttavuus kun ollaan vasta muutettu tänne. Tosiaan kun se lämmittää vain alhaalta päin, niin ei varmaan aja ihan samaa kuin sähköuuni.

Mulla ei oo sähköistä paistomittariakaan, enkä ehkä mielellään viitsisi ostaa vain tätä varten. Olen kuullut että huoneenlämpö ei ihan riittäisi. Eikä tuo kaasu-uuni varaa yhtään lämpöä, toisin kuin puuhella.

Kaikkea sitä meneekin lupaamaan :D

Ap

Riitävän iso määrä perunoita, noin 3 kg on hyvä määrä. Kuori perunat raakoina.

Keität kypsiksi kattilassa niin pienessä määrässä vettä, että vesi voi jäädä soseeseen.

Jäähdytä sose noin 73 asteiseksi. 77 asteessa ja kuumemmassa jauhot palaa.

Lisää jauhot noin 73 asteiseksi jäähdytettyyn soseen. sekoita tasaiseksi.

Eristä kattila hyvin keittiöliinoilla ja laita lämppimään paikkaan imeltymään.

Anna imeltyä noin 3 tuntia. Voit varmistaa imeltymisen maistamalla. 

Kun kattila on eristetty erityisen hyvin ja soseen määrä riittävän iso, niin sose imeltyy huonelämmössäkin.

Minä imellytän yön yli, jauhot lisättynä. Jauhoiset perunat, yön imellytyksen jälkeen lisään kokomaitoa, ripaus jauhettua maustepippuria( äidin ohje), suolaa ja voilla voideltuihin vuokiin, pinnalle voinokareita. Paistetaan ensin 175c vähennetään 150c ja kaksi tuntia. Paistos kuohuu, joten ei piripintaan seosta vuokiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan