Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imelletty perunalaatikko. HELP!

Joulu tulloo (ehkä)
21.12.2016 |

Muita laatikoita oon väsäilyt ennenkin, tänä vuonna lupauduin sitten perunalaatikon tekoa testaamaan.

Mietityttää vaan tuo useamman tunnin lämpimänä pitäminen. Oletteko tehneet tän osion uunissa vai jollain muulla kikalla? Monessa reseptissä tunnuttiin korostavan että SÄHKÖuunissa voi olla matalimmalla lämmöllä, mutta pohdin onko eroa vaikka pitäisi kaasu-uunissa? Vähän hölmö kysymys ehkä, mutta oon ennenkin käräytelly asioita tossa uunissa pohjaan. Mielellään en haluaisi sen tapahtuvan jouluna :D

Vinkit kehiin!

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on pirullinen tehdä. Vaikka noudattais 110% ohjeita, se ei välttämättä silti imelly. Onnea matkaan!

Vierailija
2/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunissa on ollut. Muuten on vaikea saada pidettyä riittävän lämpimänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sen ole väliä onko lämmönlähde sähkö kaasu vai puu?

Lämpötilahan siinä ratkaisee.

Vierailija
4/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirappi on sitten niitä varten, joiden imellyttäminen meni puhihin eli siirappi tuo makeuden. 

Vierailija
5/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on imeltyvää perunaa, se imeltyy normaalissa huoneenlämmössä 8-12 tunnissa. Uunissa sitten loput.

Vierailija
6/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut aina yöksi mikroon, joka ei tietenkään ole päällä. Yleensä imeltyminen on onnistunut loistavasti, mutta yhtenä vuonna jouduin lisäämään hieman siirappia. Hyvää on tullut aina.

Vierailija
7/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sen ole väliä onko lämmönlähde sähkö kaasu vai puu?

Lämpötilahan siinä ratkaisee.

Luulisin, että sähkö on helpoin tapa saada pidettyä lämpö tasaisesti riittävän alhaisena ja kuitenkin toisaalta riittävällä tasolla (50-75 astetta).

Vierailija
8/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain huoneenlämmössä 12 tuntia. Sitten lämmintä maitoa ja sen jälkeen siivilöit klimpit pois. Ne klimpit eivät todellakaan itsestään sula sinne vaan säilyvät kokkareina. Lisää hiukan siirappia, vaikka olisit kuinka kauan imellyttänyt.

Vierailija
9/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasu-uuni voi olla liian kuuma

Oleellista onnkeittää potut kuorineen ja imellyttää heti. Suolattomat potut ja suola lisätään imeytymisen jälkeen

Vierailija
10/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pidetty sähköuunissa, ja vieressä mittari vielä varmentamassa että lämpötila pysyy about 60°.

Kaasukäyttöisistä ei ole kokemusta niin en osaa niistä sanoa:)

Vierailija
11/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pidetty sähköuunissa, ja vieressä mittari vielä varmentamassa että lämpötila pysyy about 60°.

Kaasukäyttöisistä ei ole kokemusta niin en osaa niistä sanoa:)

Mulla sama eikä edellä esitettyjä ongelmia ole esiintynyt ja imeltyminen on onnistunut kyllä. (Ei klimppejä, siirappia tms.)

Vierailija
12/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen imellyttänyt perunalaatikon yön yli ihan lämmitetyn puu-uunin päällä. Ja sitten maito+voi ja massa pakastimeen, missä peruna vielä imeltyy. Ja aattona paisto.

Vierailija
13/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasulla menee liian kuumaksi ja tulee vain paistettua

Vierailija
14/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalajike on tärkeä, Lapin puikulasta tai Pito perunasta onnistuu aina

Perunat pitää ehdottomasti keittää kuorineen ja kuoria kuumana ja lisätä vehnäjauho

Missään vaiheessa lämpötila ei saa laskea alle 50

Mössö uuniin vähintään 6 tunniksi ja lämpötila min 55 Max 70 sekoita välillä. Käytän itse digitaalista paistopisteestä lämpötilan seuraamiseen

Koskaan ei ole tarvinnut siirappia käyttää

Vierailija
15/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kuinka vetelää se oikea perunalaatikko?

Vierailija
16/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunalajike on tärkeä, Lapin puikulasta tai Pito perunasta onnistuu aina

Pitoa ei juuri ole enää saatavilla :(

Vierailija
18/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 jatkaa

Sen imeltymisen huomaa maistamattakin siitä,että muussattu peruna +vehnäjauho on alkuunsa kuivaa ja paksua mutta alkaa nopeasti muuttua kiiltäväksi ja löysäksi. Paistovaiheessa mössöön lisätään maitoa ja voita niin, että laatikko on sellaista löysän puuron paksuista.

Vierailija
19/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi, muuten ei mitään ongelmaa mutta tää kaasu-uuni on vielä aika uus tuttavuus kun ollaan vasta muutettu tänne. Tosiaan kun se lämmittää vain alhaalta päin, niin ei varmaan aja ihan samaa kuin sähköuuni.

Mulla ei oo sähköistä paistomittariakaan, enkä ehkä mielellään viitsisi ostaa vain tätä varten. Olen kuullut että huoneenlämpö ei ihan riittäisi. Eikä tuo kaasu-uuni varaa yhtään lämpöä, toisin kuin puuhella.

Kaikkea sitä meneekin lupaamaan :D

Ap

Vierailija
20/45 |
21.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on tosi hyvä ohje imelletystä perunalaatikosta. Googlaa "imelletty perunalaatikko tuuvinki perinteinen joulu". Tunnistat oikean sivun siitä, että sivulla on lueteltu eri lajikkeiden tärkkelyspitoisuuksia.

Onnistuu aina! Sähköuunissa imellytys yön yli. Uuni noin 65 ja lusikka väliin. Aamulla seos on imeltynyt ja sitten löysän vellin ja perunakeiton väliin lantraus maidolla.

Ei muuta kuin tarpeeksi korkea lämpötila, niin toimii!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi