Monta tuntia joulusiivouksesi kestää ja mitä siihen sisältyy ja miten iso asunto siivottavana?
Ja vielä se, ketkä osallistuvat ja mitä kukin perheenjäsen tekee siivouksessa?
Kommentit (63)
Eilen pyyhin kirjahyllyistä pölyt ja järjestin lipastonlaatikon ja tärkeät paperit. Pesin kylpyhuoneen. Meni nelisen tuntia. Mies on järjestänyt kuiva-ainekaapin ja imuroinut. Me lähdetään jouluksi maalle joten ennen lähtöä varmaan kerätään lattioilta lelut, vaihdetaan ja pestään lakanat ja muutkin pyykit pois. Mitään sen isompaa siivousta tuskin enää tehdään.
66 m2, kaksi aikuista ja taapero.
Vierailija kirjoitti:
just tein "joulusiivouksen" eli laitoin kamoja paikallee, pyyhin pölyjä, imuroin, pyykkäsin parit torkkupeitot, moppasin ja pesin kylppärin. meil on 50neliöö ja mul meni ehkä pari tuntia ku tein kaiken. yksin siivosin kun mies ei osaa :D
miksi tämä mun kommentti sai alapeukun? mitä alapeukuttamista tossa oli? en ymmärrä. Selityksiä! :D
Siivoan marras-joulukuussa kausisiivoukset: pyyhin pölyt lasivitriinistä, pesen jääkaapin tasot, käyn läpi lasten pienet vaatteet, saunan lasioven puhdistus jne.
Joulun alla siivon tarkemmin, imuroin sohvan alta, pyyhin tuoleista ja pöydänjaloista roiskeet, keittiön kaapit, pyyhin lattiat jne. Semmoisia 1-2 kuun välein tehtäviä juttuja.
Lisäksi viikkosiivous: imurointi, pölyt ja vessan/kylppärin peseminen.
Viikkosiivoukseen 90 neliössä menee tunnin verran. Muiden ajat vaihtelevat. Lapsitaloudessa loma on kuitenkin jatkuvaa järjestyksen ylläpitoa, ei sitä aikaa sillä tavalla laske.
80 neliötä, minä ja lapset. Jääkaapin pesin pari viikkoa sitten. Yleisjärjestelyä ja tasojen pyyhintää olen tehnyt myös pikku hiljaa. Eilen imuroin. Lapset siivoaa omat huoneensa (vielä kesken),tänään teinipoika pesi uunin, tyttö pesi ja kampasi minun kanssani molemmat turkkikoiramme (kestää kahdeltakin melkein kolme tuntia kuivatuksineen), niin nyt on koiratkin joulupuhtaat :) Kuusi on jo koristeltu ja muutkin joulujutut esillä. Olen ostanut suurimman osan joulusyömisistä jo, aatonaattona enää muutamia tuorejuttuja hankittavana. Siivoukseen on mennyt ehkä 4 tuntia, vaikea sanoa kun teen niin pikku hiljaa, etten varsinaisesti edes huomaa siivoavani - tyyliin vessakäynnin yhteydessä pesen lavuaarin ja peilit ohimennessäni. En ota stressiä näistä, ennemminkin joulu on hyvä tekosyy hoitaa tiettyjä juttuja esim se jääkaappi .
n. 17h mennyt toistaiseksi.
Onneksi aloitin ajoissa, olen ihan kypsä tähän joulusiivoukseen, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
just tein "joulusiivouksen" eli laitoin kamoja paikallee, pyyhin pölyjä, imuroin, pyykkäsin parit torkkupeitot, moppasin ja pesin kylppärin. meil on 50neliöö ja mul meni ehkä pari tuntia ku tein kaiken. yksin siivosin kun mies ei osaa :D
miksi tämä mun kommentti sai alapeukun? mitä alapeukuttamista tossa oli? en ymmärrä. Selityksiä! :D
Käykö se mies jotenkin hitaalla vai miten niin ei osaa? Vai huomannut että pääsee helpommalla niin? Älä tee lapsia tuollaisen kanssa...
Ei aavistustakaan. Tänään öljysin työtasot ja leikkulaudat. Varmaan imuroin, pesen lattiat ja keittiön. Lisäksi pitäisi vähän rakennella juttuja. Voi olla, että ne menee siivouksien edelle ;)
Sinkkumies
Mä olen just se hullu, joka puunaa kaapitkin joulua varten. En osaa yhtään arvioida tuntimääriä, mutta makuuhuoneiden kaapit on siivottu, tekstiilejä (viltit, pyykit yms.) pesty, jääkaappi siivottu. Tänään illalla/alkuyöstä siivoan keittiön kaapit ja pyyhin pölyjä. Huomenna viimeisiä pyykkejä pesen (en halua että aattona on missään kuivumassa pyykkiä) ja imuroin+luutuan. Kaksi mattoa pestiin tällä viikolla myös. Meillä kaikki osallistuu siivoamiseen, mutta minä eniten koska höpsöin tämän suhteen olenkin.
Mulle tulee juhlamieli kun koti on ihan erityisen siisti, mutta ei mun joulu kyllä pilalle mene jos ei mene siivous nappiin. Nytkin ln tosi jouluinen olo kun kuusi on laitetti, lapset nukkuu ja minä (palstailun lisäksi) siivoan ja juon tavoistani poiketen iltakahvia :)
Hetkinen. Sainhan mä muutakin tänään aikaan. Purkitin saunassa kuivumassa olleet tomaatit ja paprikat. Tein pippuriseoksen yrteillä höystettynä, kun tarviin purkit chileille. Kesällä kasvatettua timjamia riivin sekaan & basilikaa +ylläreitä. Olen juonut lisäksi punaviiniä, tekemistä sekin! ;)
Sinkkumies
Kahtena päivänä on koitettu siivota, kumpikaan ei välitä siivoamisesta. Kaksikerroksinen omakotitalo, huoneita riittää ja kannettavaa. Komeroita ei nyt siivota, mutta jonkin verran roinaa on lähtenyt roskiin (ja uutta tullut tilalle). Matot ja petivaatteet ovat tuulettuneet ulkona vesisateessa, mä olen siivousvastaava, mies on suuren huudon jälkeen siivonnut työhuoneensa, siihen menikin taas hullumaisesti tunteja eli lähes yhtä monta kuin mulla koko muun talon siivoamiseen! Ajattelin olla radikaali enkä vaihda jouluverhoja. Lattialle laitetaan puhtaat matot, suoraan pesulasta.
Siivooja on haaveissa.
Eilen ja tänään ollaan illalla 10-15min järjestelty lasten kanssa. Huomenna tulee siivooja peruspesuille 4h 120m2. Illalla tuodaan kuusi sisään.
Mooonta tuntia. Aloitan jo marraskuussa. Meillä on hyvin maltillisesti tavaraa ja aina perussiistiä mutta tykkään käydä joulun aikaan asunnon ihan milli milliltä läpi :)
Meillä noin 200 neliötä, pari lasta ja minä viimeisilläni raskaana. Mies on pessyt eilen saunan ja kylppärin ja tänään hän imuroi ja mä pyyhkäisen lattian. Lapset saa kerätä omat lelunsa ja osallistua pölyjen pyyhintään. Lakanat on vaihdettu, mutta pyykkiä tarvis vielä pestä. Ei jaksa nyt mitään isompaa siivousta, meillä on aina ihan perussiistiä ja melko vähän tavaraa, joten veikkaan että parisen tuntia menee yhteensä nyt joulusiivoukseen.
Puoli päivä menee,280 neliötä,tytöt 9ja 11 pesee saunan ja kylppärin,tavarat paikoilleen,imurointi,petivaatteiden vaihto pyykinpesu,vessojen pesu,kaapit siivottu jo alkuviikosta
Minä ja mies, 80 neliöinen asunto. Minä jäin työttömäksi vähän aikaa sitten, joten minä siivoan päivän. Kyllä siinä pari tuntia varmasti menee. Täytyy imuroida, tampata matot, pestä lattiat, pyyhkiä pölyt ja järjestellä muuten siistiksi.
2-4 h menee. En tee mitään joulusiivousta vaan olen jakanut kodin 6 osaan ja joka kk käyn yhden osan kokonaan läpi. Joulukuussa käyn aina saunan, vessan, kylppärin ja eteisen.
Kaikki pois, käyn jokaisen esineen, hyllyn, tason läpi, turhat kiertoon ja tarpeelliset paikoilleen. Menihän siinä aikaa, nyt meni varmaan se 4 h.
Ja kyllä, saumat kävin kylppärissä läpi hammasharjalla, kävin läpi mm saunassa kivet ja lauteet jynssäsin.
Päivittäin laitan tavarat paikoilleen, robotti-imuri pyörii päivisin, eli perussiivous on aina päällä. Siksi meillä onkin aina siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Tekstin perusteella vaikutat nuorelta. Miksi mies ei osaa siivota? Jos olet miehesi kanssa loppuelämän yhdessä, niin halutatko tosiaan vastata aina siivouksesta yksin? Jos teillä on lapsihaaveita, niin miehen pitää aloittaa kotitöiden opettelu nyt. Eihän mies mitenkään pärjää, jos joudut olemaan pari viikkoa pois kotoa.
250m2. Tänään imuroinut puolet ja pessyt lattiat. Meniköhän 1-1,5h? 1 vessa pesemättä, siihen menee 10 min. Keittiö siivotaan huomenna.
Mies imuroi alakerran (pesty viimeksi viikko sitten) ja siivoaa saunaosaston. Teini pesee oman vessansa ja siivosi juuri huoneensa. Varmaan selviävät molemmat tunnissa.
En ymmärrä mitä kaikkea puunaatte jos menee tunteja tai päiviä? Meillä on aina perussiistiä joten extrapuunaamiseen ei ole tarvetta.
Ehkä tunti vähän yli. Imuroin ja pyyhin lattiat. 52. Jouluksi ei erityistä, kierrätysjutut ja muuta aina kun aihetta. Pyykit pesen aina ennen joulua.
Usein huilaan eri huoneiden välillä, touhuaminen on myös mielialan virkistystä ja omanarvontunteen säilyttämistä. Ehkä joskus apua saa, voisin siivota vaikka kontaten.
Kahdessa tasossa 75 neliötä. Siivoukseen meni tänään (pienine taukoineen av:lla) noin 5 tuntia, ehkä siivousta siitä 4 tuntia, ehkä enemmänkin. Ihan perusteellisen jynssäyksen tein, jossa uuni, jääkaappi, kylppäri seinineen päivineen, keittiön vetolaatikot, kaikki lattialistat, petivaatteiden vaihdot, tarkat imuroinnit ja moppaukset ja tietty järjestelyt sun muut, myös parveke. Nyt kelpaa :)