Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä joulussa ärsyttää?

Vierailija
21.12.2016 |

Ihan vain mielenkiinnosta, miksi joulu ärsyttää niin paljon monia ihmisiä? Ehkä "joulustressi", lapsuuden traumat tai se että niin moni tykkää kuitenkin joulusta? Keksin paljon syitä, miksi joulu voisi ärsyttää tai ahdistaa, mutta kiinnostaisi tietää, jos juuri sinä vihaat joulua, niin miksi? Itse siis rakastan joulua :)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittumaista mennä ruokaostoksille joulun tienoilla kun ihmisiä joka puolella :(

Hyvä syy tilata safkat kotiinkuljetuksella.

Vierailija
22/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodenaika. Valon puute masentaa. Luonnossa ei näy värejä kuten kesällä. 

Ja se ristiriita, että pitäisi rauhoittua ja tunnelmoida, vaikka monella työpaikalla on kiireinen sesonki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun hössötys aloitetaan jo syksyllä.  Ei muuten mitään joulua vastaan, itse ehdin vallan hyvin kun nyt perjantaina aloitan valmistelut.  En asu sikolätissä että siivoustakaan tarviisi monta viikkoa tehdä.

Vierailija
24/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireinen, levoton ja sekava tunnelma. 

Pari päivää ollaan anoppilassa. Anoppi järjestää kaikenlaista ohjelmaa, kokoajan pitäisi sitä ja tätä tehdä. Ei mitään järjestelmällistä, ihan sekoilua paikoitellen. Anoppi ei tajua että pienimmän pitäisi ehtiä nukkua päiväunet ja ruokaakin lasten pitää saada tiuhempaan kuin aikuisten. Lopulta lapset käy ihan kierroksilla. Lahjoja on ostettu aivan järjettömästi. Joulupäivänä kiireesti seuraavaan paikkaan, ja tapanina vieraita meille. Luulen, että lapset olisi paljon vähempään ja rennompaankin tyytyväisiä. Jos asiasta huomauttaa, on kiittämätön. Onneksi ensi vuonna ei ole anopin jouluvuoro.

Mulle kelpaisi joulu vaikka kotona perheen kesken. Se vaan ei tunnu kelpaavan muulle perheelle/suvulle. Riisipuuroa aamulla ja lasten jouluohjelmia, ehkä pulkkamäki tai luistelua (jos on sellainen keli), joulusauna, ruoka, lahjat ja sitten vaan yhdessäoloa, uusilla leluilla leikkimistä, pelailua ym. Illalla lasi viiniä miehen kanssa. Joulupäivänä voisi käydä sukulaisilla syömässä/kahvilla.

Muuten olen kyllä todella jouluihminen, tykkään laittaa kodin jouluiseksi, leipoa ja askarrella lasten kanssa, ostaa lahjoja ym. Mutta kaipaisin rauhoittumista.

Vierailija
25/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan mikään. Jouluhan on juuri niin kaupallinen ja hössöttävä, kuin miksi sen itse tekee. Jos syyskuussa myyntiin tulevat tonttulakit ärsyttää, niin onko niitä pakko katsoa siellä kaupassa? En minäkään tee joulutorttuja ennen kuin joulukuussa, mutta mitä se haittaa, jos torttutaikinaa myydään jo syksyllä. En itse osta kuin pari halpaa lahjaa. En tee siitä kaupallisempaa, viettäkööt muut kulutusjuhla-joulua jos haluavat, ei se ole minulta mitään pois. Ja ne joululaulut, pakkoko niitä on kuunnella. Mieluummin kuuntelen tonttu-ukkoja, kuin Tommi Läntistä. Mutta joo, jouluruuhka ja jonot ruokakaupoissa kyllä voisi olla niitä ärsyttäviä asioita. Kun tuoreen leivän, suolakurkut ja tuoreet kalat pitää ostaa kuitenkin ihan viimeisinä päivinä ja silloin on pakko mennä ruuhkista huolimatta.

Vierailija
26/28 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun nykyisin pitää kaiken ärsyttää, kuohuttaa ja raivostuttaa. Aina pitää olla kuohuksissaan, pöyristynyt, kauhistunut ja mitä muotisanoja niitä nyt olikaan.

Juuri niinkuin aiemmin todettiin, sehän on hyvä vain, että kun pimeimmät kaamospäivät alkavat, edes kaupoissa on jotain, mihin keskittyä ja alkaa suunnitella, vaikka sitten joulun lämpö, koristeellisuus ja joululahjat. Aivan samoin kuin se, joka ei pidä kalaruoista, ei käy kala-osastolla, niin se, joka ei pidä joulusta, ei hänen ole pakko käydä ihastelemassa joululahja-ideoita. Jokainen elää elämäänsä lokakuusta jouluun juuri niinkuin itse haluaa.

Jouluruokia ei ole pakko syödä koko syksyä ja jokaisilla pikkujoulujuhlilla. Mutta on kiva, että ne, jotka haluavat, voivat nautiskella perinteistä, eihän se ole keneltäkään pois. nykyisin on vain tapana kiukutella ihan kaikesta.

Lokakuusta jouluun on kuin suomalaisen syksyn karnevaali-aika, iloa ja lämpöä kylmään ja pimeään. Niin sen voi nähdä.

Vierailija
27/28 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun pitää elää perheen, vanhempien eli omieni ja lasten isovanhempien mieliksi sitä perinteistä joulua tietyn protokollan mukaan. Miksi en voisi viedä kynttilöitä haudoille silloin kun siltä tuntuu tai syödä vaikka sushia jalat sohvapöydällä katsoen leffaa.  

Joulu menis 80% mutkikkaammin ja vähemmällä höösäämisellä jos saisin tehdä jouluna oman perheen mukaan (mies ja 1 vauva). Inhottaa kun äitini tunkee kokoajan ovista ja ikkunoista, hän yksineläjänä tuppaa itseään vähän väliä elämäämme ja jotenkin olettaa että olen kuin hänen kaverinsa. 

Koskahan kerään itseluottamusta sen verran että ilmoitan ettemme vietä jatkossa enää mitä perhejouluja. Koko joulu ei oikeesti kiinnosta yhtään.

Vierailija
28/28 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäistä ärsyttää se kun joka tuutissa toitotetaan miten se on perhejuhla ja on tärkeää hiljentyä yhdessäoloon läheisten ja rakkaiden kanssa. Joo, olisin rakkaani kanssa kyllä mutta hän viettää sitä oman perheensä parissa ja minä olen totaalisen yksin kun en viitsi minnekään bälimerellekään lähteä muutamaksi päiväksi....tai eihän mulla sielläkään ois ketään, olisin sielläkin yksin. 

Joulu herättää muistot ja haikeuden. Itken tosi harvoin mutta yleensä joka joulu jossain vaiheessa sitä miksi jäin yksin. Saata...a että tää on ahdistavaa aikaa. Pesen pyykkiä, astiat on koneessa, vaihdan petivaatteita, imuroin ja nyt pyyhin pölyjä. Lähden ulkoilemaan ja sit salille, siellä tuskin on iltapäivällä ketään, ihanaa saa treenata yksin.

Onneks joulu on vaan 1x vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme