Mikä joulussa ärsyttää?
Ihan vain mielenkiinnosta, miksi joulu ärsyttää niin paljon monia ihmisiä? Ehkä "joulustressi", lapsuuden traumat tai se että niin moni tykkää kuitenkin joulusta? Keksin paljon syitä, miksi joulu voisi ärsyttää tai ahdistaa, mutta kiinnostaisi tietää, jos juuri sinä vihaat joulua, niin miksi? Itse siis rakastan joulua :)
Kommentit (28)
Joulu ahdistaa koska olen vähävarainen. Olisikin ihanaa kun ei tarvitsisi laskea joka euroa ja ostaa jouluruokaa reilusti. Ja olisi ihana antaa joululahjoja omille nuorille ja muistaa läheisiä.
Joulustakin on tullut juopottelujuhla, miksi kaiken pitää pilata viinalla?
Olen kyllä ihan samaa mieltä siitä, että ylikaupallinen joulu, jota aletaan tuputtaa lokakuussa ja jonka antaman kuvan mukaan kalliit lahjat ovat onnistuneen joulun edellytys, on tosi ikävä juttu.
Onko viinalla pilattu joulu ongelma, joka pilaa koko juhlan vai vain oman suvun tms.? Eli voisiko sen viettää poissa viinaan menevien seurasta? Minulle ei ole alkoholin pilaamia jouluja osunut eteen, mutta tiedän tietysti, että monen joulun se pilaa :(
T: ap
Lyhyesti sanottuna, sen turhuus.
Toki tämä tulee 27v lapsettoman miehen suusta.
(Saattaisi olla eri ääni kellossa, jos jaloissa pyörisi muutama vaahtosammutin)
Ja sitä kautta olisi todellinen syy "juhlistaa", tuota muuten kohtuu turhaa juhlapäivää.
Joulu on siirtynyt joulukuun lopulta lokakuun alkuun. Sitten kun se the Joulu on, niin siihen on jo ehtinyt täysin kyllästyä. Ei maistu enää piparit, ei tortut, ei laatikot, kun niitä on syönyt on ennen joulua joka kaupassa tai sidosryhmien jouluaterioilla. Olen tässä kahden viikon sisään syönyt jo kolme perinteistä jouluateriaa; työpaikan jouluruokailu, toisen työpaikan jouluruokailu ja yhteistyökumppanikin tarjosi pikkujouluissa jouluruokaa. Joululaulut on soinu kaupoissa ja radioissa ainakin toista kuukautta. Joulusuklaita on ollut tarjolla milloin missäkin. Joulukoristeita on sitä mukaa ilmaantunut, kun lapset niitä on koulusta kiikutellut. Niin ja kerronko vielä sen, miten vitun ärsyttävää on pikkukoululaisen vanhempana se, kun koulu muuttaa viimeisen kahden viikon aikana jatkuvasti koulunalkamisaikaa. Sitten pitäisi joustaa työnantajan puolelta, että voit viedä lapsen yhtenä päivänä kirkon pihaan, toisena joulujuhlapaikkaan ja kolmantena ties minne, tai sitten järkkäät varakuskia. Niin ja sitten pitäisi vielä ehtiä illalla sinne koulun joulujuhlaan, mutta kun on jo työantajan kanssa joustettu, että saa sen aamun mennä myöhemmin, niin sitten pitäis illasta taas nipistää. Vittu mä vihaan joulua!
Joulussa ärsyttää kaikki se sosiaalisen pakon sanelema hössötys, kiire ja rahanmeno. En ole pienituloinen, mutta käyttäisin silti ne rahat mieluummin johonkin muuhun.
Vittumaista mennä ruokaostoksille joulun tienoilla kun ihmisiä joka puolella :(
Ruoka.
Yhden aterian tykkään syödä, sitten ei kiitos. On niin raskasta ruokaa.
Jouluähky on yäk!
Jouluruuhkat kaupungilla ottaa päähän, kun koittaa vaan käydä ruokakaupassa, töissä tai palata kotiin nopeasti. Myöskin joulun muuttuminen pelkkään materian hamstraamiseen ja ylenpalttiseen turhan osteluun.
Joulukrääsän tuputus on itsellänikin yksi suurimmista syistä, miksi en ole jouluihminen. Ärsyttää, kun kaupat ovat pullollaan joulujuttuja jo syksyllä.
Toinen syy on se, etten ole erityisen lämpimissä väleissä vanhempieni kanssa. Joulu tarkoittaa siis jokavuotista sisäistä taistelua: menenkö vanhempieni luokse heidän mielikseen vääntämään tekohymyä, vai jäänkö kotiin. Tein miten päin tahansa, aina on syyllisyys ja paha mieli.
Se stressi alkoi tänään, vaikka minun ei tarvitse tehdä mitään jouluun liittyvää sen kummemmin. Se on vain yleinen ilmapiiri: Kiireinen, painostava, teennäinen, tekopyhä, materialistinen, rauhaton.
Se ei ole hyvä henki.
Olen jo hiukan ajatellut että voisin ihan hyvin välttää jouluruuhkan ruokakaupassa: ja tilata nettikaupasta! Toimituskulut ovat sen arvoiset että voisi välttää painostavan ruuhkan.
Toinen vaihtoehto on mennä todella aikaisin kauppaan.
En ole ap, mutta kysyisin näiltä, jotka nyt ovat jo vastanneet (tai peukuttaneet), että "kyllästyttää". Kuinka usein te vaihdatte esim. asuntonne sisustusta tai omia vaatteitanne tai mitä tahansa muuta materiaalista elämässänne? Kyllästyttekö sohviinne ja sänkyihinne, kenkiinne ja paitoihinnekin jo muutamassa viikossa? Jos ette, niin miksi sitten kyllästytte jouluun niin nopeasti?
Suurin osa ihmisistä kuitenkin syö aika samanlaista ruokaa vuodesta toiseen ja käyttää samoja vaatteita kuukausia. Jostain syystä joulu sitten herättää heissä tunteen, että niitä ruokia ei voikaan syödä kuin aattona ja joulupäivänä. Osaatteko sanoa, miksi näin on?
Tuo sosiaalinen pakko on kyllä niin paskaa. Oon onneksi välttynyt toistaiseksi siltä nyt aikuisiällä, mutta muistan lapsuudesta (vanhempien eron jälkeen) ne ikävät joulut kun oli pakko mennä isovanhemmille, joiden tapa viettää joulua oli todella ahdistava. Sellainen kauhea hösääminen ja lapsilta kaikki taianomaisuus äkkiä pois, tekopukki ja "no nyt se on ohi" -huokaus heti kun lahjat oli avattu. Jäi inhottavan tyhjä olo. Isoäiti syyllisti ja soitti itkuisia puheluita jo silloin ku vanhemmat oli vielä yhdessä ja halusivat viettää joulua vain meidän lasten kanssa, eikä ajaa 500 km mummolaan. Onneksi pitivät päänsä, koska perhejoulut oli aivan ihania ja täynnä taikaa!
- ap
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna, sen turhuus.
Toki tämä tulee 27v lapsettoman miehen suusta.
(Saattaisi olla eri ääni kellossa, jos jaloissa pyörisi muutama vaahtosammutin)
Ja sitä kautta olisi todellinen syy "juhlistaa", tuota muuten kohtuu turhaa juhlapäivää.
Ajattelen jokseenkin samoin, olen 29-vuotias lapseton nainen ja ateisti. En varsinaiseti vihaa joulua, mutta se tuntuu vain niin tyhjältä ja turhalta. En löydä joululle merkitystä, kun en usko jeesukseen enkä joulupukkiin. Toki voi nähdä juhlan aihetta talvipäivän seisauksessa ja siinä että päivä alkaa pidentyä, mutta eihän juhannustakaan kuukausikaupalla juhlita. Siksi olenkin ihan ymmälläni kun esim. työkaverit innoissaan hössöttävät joulusta, enkä itse saa yhtään fiiliksestä kiinni.
Joulussa ärsyttää sukulaiset joiden lyo on pakko mennä ja sit tehdä samat tylsät jutut joka kerta . Onneks sain otettua työ vuoron tänä vuonna. Ei taette selitellä miks en tuu kattomaan kitiseviä lapdia ja syömään paskaa ruokaa. Voi tulla ihan jees joulu ku saan kerramki tehdä mitä ite haluun ja syödä just sitä ku huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on siirtynyt joulukuun lopulta lokakuun alkuun. Sitten kun se the Joulu on, niin siihen on jo ehtinyt täysin kyllästyä. Ei maistu enää piparit, ei tortut, ei laatikot, kun niitä on syönyt on ennen joulua joka kaupassa tai sidosryhmien jouluaterioilla. Olen tässä kahden viikon sisään syönyt jo kolme perinteistä jouluateriaa; työpaikan jouluruokailu, toisen työpaikan jouluruokailu ja yhteistyökumppanikin tarjosi pikkujouluissa jouluruokaa. Joululaulut on soinu kaupoissa ja radioissa ainakin toista kuukautta. Joulusuklaita on ollut tarjolla milloin missäkin. Joulukoristeita on sitä mukaa ilmaantunut, kun lapset niitä on koulusta kiikutellut. Niin ja kerronko vielä sen, miten vitun ärsyttävää on pikkukoululaisen vanhempana se, kun koulu muuttaa viimeisen kahden viikon aikana jatkuvasti koulunalkamisaikaa. Sitten pitäisi joustaa työnantajan puolelta, että voit viedä lapsen yhtenä päivänä kirkon pihaan, toisena joulujuhlapaikkaan ja kolmantena ties minne, tai sitten järkkäät varakuskia. Niin ja sitten pitäisi vielä ehtiä illalla sinne koulun joulujuhlaan, mutta kun on jo työantajan kanssa joustettu, että saa sen aamun mennä myöhemmin, niin sitten pitäis illasta taas nipistää. Vittu mä vihaan joulua!
Luulisi työnantajan ymmärtävän antaa muutamana päivänä vähän siimaa, kun olet muun ajan säntillinen ja luotettava työntekijä. Hyvää joulua joka tapauksessa:)
Varmaan yksi syy on se että tyyliin lokakuussa kaupoissa jo joulukrääsät ja joululaulut.Ehtii jo kyllästyä aattoon mennessä.