Kuinkakohan moni osa-aikatyössä käyvä tajuaa hakea siihen päälle vielä soviteltua työmarkkinatukea?
Itsekään en ymmärtäny, kun olin työtön työmarkkinatuella ja kun sitten sain osa-aikatyön, että olen pienen kuukausipalkkani vuoksi oikeutettu myös soviteltuun työmarkkinatukeen.
Nimittäin ilmoitin työkkäriin, että työttömyyteni loppuu, sillä aloitan osa-aikatyön. Minulle tuli kirje kotiin, jossa luki, etten ole oikeutettu työmarkkinatukeen enää lainkaan (ja perusteena sillä aloitan kokoaikatyön). En kiinnittänyt väärään perusteeseen mitään huomiota, sillä en tiennyt, että osa-aikatyötä tekevä voi saada työmarkkinatukeakin. Kirjeen sisältö oli siis odotettu, luulin, etten saa mitään tukia, kun pienipalkkainen osa-aikatyöni alkaa.
Sitten jostain keskustelupalstalta luin tämän jälkeen erään osa-aikatyöntekijän kirjoitusta, jossa hän puhui sovitellusta työmarkkinatuesta. Olin ihan että mitä ihmettä, mikä on soviteltu työmarkkinatuki? Ikinä kuullutkaan.
Sitten soitin samantien työkkäriin ja kelaan ja kyselin tästä sovitellusta työmarkkinatuesta ja olenko siihen oikeutettu. Sanoivat heti, että tietenkin olet, nyt on tehty inhimillinen virhe päätöksessä. Toimitin heille työsopimuksen. Vasta tämän jälkeen tuli lausunto, että olenkin oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen, sillä edellinen päätös oli virheellinen.
Olen siis oikeutettu palkkani lisäksi soviteltuun työmarkkinatukeen.
Kirjoitin tämän siksi, että jos joku muukin on samassa tilanteessa tietämättömänä ja saanut väärän päätöksen työkkäristä eikä älyä kyseenalaistaa ammattilaisten päätöstä.
http://www.kela.fi/maara_tyomarkkinatuki-omat-tulot-vaikuttavat
Kommentit (51)
On tullut huomattua ja TE-toimisto ja Kela ei tätä kyllä mitenkään mainosta näille, jotka osa-aikatyötä tekee.
Mutta pitää kuitenkin olla työnhaku voimassa!
Vierailija kirjoitti:
Mutta pitää kuitenkin olla työnhaku voimassa!
Jep. kyllä on. t. ap
Vierailija kirjoitti:
On tullut huomattua ja TE-toimisto ja Kela ei tätä kyllä mitenkään mainosta näille, jotka osa-aikatyötä tekee.
Joo, eivät todellakaan mainosta. Kyllä saa siis itse olla tarkkana, kyseessä on kuitenkin huomattava lisä siihen pienen palkan päälle. Ja huom. saa tienata 300 euroa ja siitä yli menevästä osasta vasta työmarkkinatuki alenee 50 sentillä jokaista tienattua euroa kohti.
Eli suurin osa osa-aikatyöläisistä on oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen, sillä vasta noin 1700 euron kuukausi bruttopalkalla soviteltu työmarkkinatuki on syöty nollille.
Moni osa-aikatyöntekijä tienaa noin tonnin tai alle kuussa bruttona.
Minulla tämä meni näin. Työtunteja vähennettiin koko ajan. Lopulta sain vain noin 500 euroa kuussa. En tiennyt, että poisjääneiden tuntien osalta olisin saanut työmarkkinatukea.
Lopetin työn, ja ilmoitin haluavani kokopäivätyötä. Lopputulos oli kolme kk karenssia. Olisikohan näin käynyt, jos olisin koko ajan nostanut tukea?
Vierailija kirjoitti:
Minulla tämä meni näin. Työtunteja vähennettiin koko ajan. Lopulta sain vain noin 500 euroa kuussa. En tiennyt, että poisjääneiden tuntien osalta olisin saanut työmarkkinatukea.
Lopetin työn, ja ilmoitin haluavani kokopäivätyötä. Lopputulos oli kolme kk karenssia. Olisikohan näin käynyt, jos olisin koko ajan nostanut tukea?
Ei hitto sentään! Sun työmarkkinatuki olis noussu kokoajan sitä mukaan, mitä palkka väheni.
Eikö kukaan sulle kertonu, että olet oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen palkan lisäksi?!
Eikö tätä asiaa todellakaan kerrota siinä pakollisessa työkkärin infossa, johon jokaisen työttömäksi ilmoittautuneen pitää osallistua?
Suurempi yllätys oli se, että jopa kokoaikatyötä osan kuukaudesta eli yli 2 viikkoa tehneellä olisi ollut kelan virkailijan mielestä oikeus soviteltuun päivärahaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ilmoittautunut työnhakijaksi ENNEN irtisanoutumista? Sillä olisit voinut selvitä karenssista ainakin siinä tapauksessa, että olisit vaan ilmoittanut työnantajalle ilman varsinaista irtisanoutumista, että ei enää laita sinulle edes niitä vähiä tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tätä asiaa todellakaan kerrota siinä pakollisessa työkkärin infossa, johon jokaisen työttömäksi ilmoittautuneen pitää osallistua?
Suurempi yllätys oli se, että jopa kokoaikatyötä osan kuukaudesta eli yli 2 viikkoa tehneellä olisi ollut kelan virkailijan mielestä oikeus soviteltuun päivärahaan.
Ei todellakaan kerrota. Infossa on istuttu.
Omat tulot vaikuttavat työmarkkinatukeen
Työmarkkinatuessa otetaan huomioon kaikki omat ansiotulosi suojaosan ylittävältä osalta. Näitä tuloja ovat ansiotulot, pääomatulot ja eräät sosiaalietuudet. Voit arvioida omien tulojesi vaikutuksen työmarkkinatukeen laskurilla.
https://easiointi.kela.fi/tmlaskenta_app/LaskentaApplication?&lang=fi
Jos sinulla on työttömyysaikana satunnaisia tai osa-aikatyöstä saatuja tuloja, muista ilmoittaa niistä Kelaan. Työtulosi sovitellaan työmarkkinatuen kanssa.
Perussääntö on, että jokainen palkkana maksettu euro vähentää työmarkkinatukea 50 senttiä.
Sovitellun työttömyysetuuden suojaosa on 300 euroa. Tämän verran voit siis tienata bruttona kuukaudessa ilman, että ansiot vähentävät työttömyysturvan määrää.
Soviteltua työmarkkinatukea maksetaan, jos
- teet tilapäisesti enintään 2 viikkoa kestävää kokoaikatyötä tai
- teet osa-aikatyötä, jonka työaika sovittelujakson aikana on enintään 80 % alalla sovellettavasta kokoaikatyön ajasta, tai
- jatkat työssä, jossa työaikaa on lyhennetty lomautuksen takia, tai
- saat tuloa sivutoimisesta yritystoiminnasta.
Jos olet osa-aikaisessa palkkatuetussa työssä, sinulla voi olla oikeus soviteltuun työmarkkinatukeen.
http://www.kela.fi/maara_tyomarkkinatuki-omat-tulot-vaikuttavat
Minä olin aiemmin töissä paikassa missä suurimmalla osalla työntekijöistä oli työtunteja vain 10-25h/vko, mutta minä olin ainoa joka haki ja sai soviteltua työttömyysetuutta. Sitten kun aloin siitä kertoa muille, niin muutkin alkoivat kysellä työkkäristä ja kelasta siitä, ennen sitä heillä ei ollut mitään tietoa tällaisesta mahdollisuudesta. Tämän jälkeenkin yhdelle oli kelassa sanottu ettei sellaista tukea ole, joten ei siitä ole taidettu kertoa kaikille kelan työntekijöillekään. :D
Työkkärin pitäisi tästä kertoa avoimemmin, mutta ihmettelen sitäkin että niin moni jättää itse ottamatta selvää kaikista vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin aiemmin töissä paikassa missä suurimmalla osalla työntekijöistä oli työtunteja vain 10-25h/vko, mutta minä olin ainoa joka haki ja sai soviteltua työttömyysetuutta. Sitten kun aloin siitä kertoa muille, niin muutkin alkoivat kysellä työkkäristä ja kelasta siitä, ennen sitä heillä ei ollut mitään tietoa tällaisesta mahdollisuudesta. Tämän jälkeenkin yhdelle oli kelassa sanottu ettei sellaista tukea ole, joten ei siitä ole taidettu kertoa kaikille kelan työntekijöillekään. :D
Työkkärin pitäisi tästä kertoa avoimemmin, mutta ihmettelen sitäkin että niin moni jättää itse ottamatta selvää kaikista vaihtoehdoista.
No huh huh.
Olen kyllä sitä mieltä, että kyllä työkkärin pitää tehdä oikea lausunto silloin, kun työtön ihminen ilmoittaa aloittaneensa osa-aikatyön!!! Työkkäristä pitäisi lähteä kelaan ja työttömälle lausunto, jossa kerrotaan selkeästi, että olet yhtä oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen, kunhan lähetät työsopimuksesi ja palkkakuittisi kelaan. Kela maksaa soviteltua sitten sen mukaan, mitä olet tienannut.
Eikä niin, että tulee kirje työkkäristä, jossa pokkana väitetään, ettei oikeutta työttömyysetuuteen ole enää lainkaan!!!! Kuka tavallinen ihminen alkaa tuollaista päätöstä kyseenalaistamaan. Suurin osa kun luulee, että osa-aikatyön kun aloittaa, ei yksinkertaisesti voi saada siihen päälle työmarkkinatukea.
Osa-aikaisesti lomautetulla eli pätkäpäivää tai -viikkoa tekevällä on myös oikeus soviteltuun päivärahaa kunhan työaika on riittävästi alle rajan
Onko mulla sitten tällaiseen oikeutta jos firmani joudun sulkee eli y tunnuksen lopetan. Ja saisin töitä esim 30h vko?
Olen työttömyyskassan jäsen toki yksityisen yrittäjyyden vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Onko mulla sitten tällaiseen oikeutta jos firmani joudun sulkee eli y tunnuksen lopetan. Ja saisin töitä esim 30h vko?
Olen työttömyyskassan jäsen toki yksityisen yrittäjyyden vuoksi
Miksi et saisi?
Jos saat osa-aikatyön ja pidät työnhakusi voimassa, olet oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen.
Onko jotain karenssiaikaa muuten siitä, jos lopettaa yrityksen?
Soita kelaan ja kysy. Ja kerro tänne, mitä vastasivat.
Jos työkkärin verkkopalvelun kautta ilmoittaa aloittavansa osa-aikatyön, järjestelmä antaa automaattisesti tiedottavan lausunnon Kelaan tai kassaan. Eli maksaminen ei lopu. Jos taas ilmoittaa aloittavansa kokoaikatyön, järjestelmä antaa maksatuksen katkaisevan lausunnon.
Pointti on se, että jos itse ilmoittaa verkossa oikein, lausunnot menevät oikein. Työnhakua ei saa mennä päättämään, mutta moni osa-aikatyön aloittava tekee sen. Työnhaun pitää olla voimassa saadakseen soviteltua, koska työttömyysetuuden maksamisen edellytys on että hakee kokoaikatyötä.
Moni myös sotkee osa-aikaisen, kokoaikaisen ja määräaikaisen työn keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Jos työkkärin verkkopalvelun kautta ilmoittaa aloittavansa osa-aikatyön, järjestelmä antaa automaattisesti tiedottavan lausunnon Kelaan tai kassaan. Eli maksaminen ei lopu. Jos taas ilmoittaa aloittavansa kokoaikatyön, järjestelmä antaa maksatuksen katkaisevan lausunnon.
Pointti on se, että jos itse ilmoittaa verkossa oikein, lausunnot menevät oikein. Työnhakua ei saa mennä päättämään, mutta moni osa-aikatyön aloittava tekee sen. Työnhaun pitää olla voimassa saadakseen soviteltua, koska työttömyysetuuden maksamisen edellytys on että hakee kokoaikatyötä.
Moni myös sotkee osa-aikaisen, kokoaikaisen ja määräaikaisen työn keskenään.
Minä sain palkkatuetun osa-aikatyön. Työkkäri myönsi siis palkkatuen. Työkkärillä oli myös työsopimus, josta selviää, että kyseessä osa-aikatyö. En katkaissut verkossa enkä puhelimitse työnhakuani! Tästä huolimatta tuli työkkäristä päätös (heti kun oli päätetty, että saan palkkatukea työhön) tiedoksi mulle ja kelalle, että ei oikeutta työmarkkinatukeen, koska aloitan palkkatuetun kokoaikatyön (vaikka aloitin palkkatuetun osa-aikatyön).
Vasta kun valitin (sekä kelaan että työkkäriin), että työkkäri väittää, että aloitin muka kokoaikatyön, vaikka aloitin osa-aikatyön (katsokaa työsopimus todisteena), korjasivat virheensä, että olenkin oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen, koska aloitin osa-aikatyön.
Eli ei se todellakaan aina mene noin, että jos vain itse ilmoittaa oikein, niin asiat menevät oikein! Mä ilmoitin kaiken oikein ja silti työkkäri teki väärän päätöksen.
Enkä varmasti ole ainoa.
Osa-aikatyöläinen voi hakea soviteltua ansiosidonnaistakin jos työssäoloehto täyttyy ja kuuluu kassaan.