Kumpi on kohtuuton, minä vai äitini? (uudestavuodesta)
Asun yhdessä äitini ja siskoni kanssa (17v) kerrostalossa. Meillä on 2 koiraa, joita ei voi jättää yksin kotiin uudeksivuodeksi. Äitini on ilmoittanut lähtevänsä uudeksi vuodeksi uskonnolliseen tapahtumaan, joka kestää kolme päivää. Sitten hän sanoi, että joko minun (olen 20v) tai siskoni on jäätävä vahtimaan koiria yksin asuntoon uutena vuotena. Luonnollisesti hoidamme koiria muulloin.
Ymmärrän, että tilaisuus on äidilleni todella tärkeä, mutta mielestäni on kohtuutonta vaatia minun tai siskoni jäävän yksin uudeksi vuodeksi vahtimaan koiria. Meillä molemmilla on kavereiden kanssa suunnitelmia ja niitä on odotettu pitkään. Nyt äitini on pahoittanut tästä mielensä ja väittää meidän olevan itsekkäitä. Mielestämme äiti itse on kohtuuton. Kummin on?
Kommentit (72)
Viekää koirat koirahoitolaan, saatte jokainen viettää uuden vuoden rauhassa.
Tai sitten ap, sinä jäät kotiin, koska olet ilmeisesti 2-kymppisenä viettänyt jo omia juhlia. Siskolla vasta ensimmäisiä kunnon juhlia :). Ensi vuonna sitten taas sinun vuorosi.
Kun muutat pois kotoa, otatko koirat tai koiran mukaan? Jos et niin eivät ne ole sinun eivätkä sinun vastuullasi. Varmasti äiti muuten voi saada koirista vapaata aikaa, mut että uutena vuotena...luulis ymmärtävän, että nuorilla on silloin muuta menoa kuin vahtia hänen hankkimiaan koiria. Toki jos tilaisuus johon hän on menossa on joku once in a lifetime, niin sit vois varmaan yrittää joustaa, tai ainakin hankkia joku muu hoitamaan.
Noin muuten tyhmä vedota siihen että äiti on lapsiaan aina hoitanut ja joustanut - totta kai niin kuiluu tehdä jos lapsia päättää hankkia.
Muistaakseni oon ihan vapaassa apteekin hyllyllä nähny rauhoittavia koirille myynnissä. Sekin voisi auttaa että jättää taustahälyä, esim. radion päälle koirille. Eri juttu jos ihan kaameeseen paniikkiin menevät tai jos koiria ei muutenkaan räksyttämisen vuoksi voi yksin jättää. Mutta 17-vuotiaan ei tarvis mun mielestä ainakaan koko yötä hillua missään. Meteliä uutenavuotena varmasti on naapureita häiritsemässä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, paljonko te lapset autatte äitiänne ja miten paljon hän on elämässään teidän takianne päässyt minnekään? Äitinne on siis ollut edes jonkun aikaa yh. Äiti antaa myös jo täysi-ikäisen asua kotona.
Olisiko nyt se hetki, että te kaksi melko aikuista naista asettaisitte kerran elämässänne jonkun muun itsenne edelle? Uusia vuosia tulee joka vuosi.
Miettikää siskon kanssa yhdessä voisitteko antaa äidillenne sellaisen uudenvuodenlahjan, että lupaatte hoitaa koirat ja äiti pääsee kerrankin omiin menoihinsa. Hänhän on kumminkin synnyttänyt teidät ja hoivannut teidät 17- ja 20- vuoden ikään.
Äidin kuuluu hoitaa lapsensa, koska on ne maailmaan saattanutkin. Lapsi ei ole vanhemmilleen mitään velkaa. Ei mitään. Siksi tällainen syyllistäminen on kutakuinkin perseestä ja hyvin syvältä kaiken lisäksi. Mun mielestä se, että lähtee kolmen päivän mittaiseen tapahtumaan on kans aika merkki siitä, et kuka siellä arvottaa ja mitä. Onko suuri yllätys, että nuoriso haluaa lähteä uutena vuotena juhlimaan eikä koiranpiiaksi? Äiti on tämän taatusti tiennyt etukäteen, joten miksi tyttöjen pitäisi joustaa menoistaan että hän pääsee kolmen päivän retriitille?
Bautismo de Fuego kirjoitti:
No jeesus-hihhuli jättää tietenkin sen satukerhotapahtumansa väliin, jos kerran kaikki muut ovat menossa jonnekin ihan tosielämän tapahtumiin.
Satukerhotapahtuma on elävää elämää. Sinne kerääntyy samoin ajattelevia ihmisiä yhteisen harrastuksen ääreen.
Mikä sinä olet sanomaan kenen uudenvuoden tapahtuma on tärkeämpi kuin jonkun toisen?
Minun näkökulmastani nuorison uudenvuoden raketinpaukuttelu on sitä turhista turhimpaa.
Vaan olen nuori ollut itsekin ja ne muistot tuovat suvaitsevaisuutta.
Olet itsekäs ja kohtuuton, kun bilettäminen on tärkeämpää kuin koiran hyvinvointi. Voisit uhrautua ja olla edes tämän yhden illan / viikonlopun kotona. Äidilläsi on pätevä este.
Ehkä olisi viisainta käydä läpi koko yhteinen tuttavisto ja tarkistaa voisiko joku ottaa koirat hoitoonsa. Huippuahan olisi, jos joku tuttu olisi vaikka maalla tai kaupungin ulkopuolella, missä paukutellaan selvästi vähemmän. Luulisi yhteistuumin hoitopaikka löytyvän.
Myös maksullisia koirahoitoloita on, sinne voi viedä vuorokaudeksikin. Paikalla vastuulliset ja asiantuntevat ihmiset.
Eiköhän se kolmen ison ihmisen voimin tämäkin pulma ratkea. Ja jos ei ratkea niin joku jää teistä sitten kuitenkin kotiin, sitähän se lemmikin omistaminen on.
Arpokaa. Ei kyllä teidän perheessä koirat paljon merkkaa kun on "kohtuutonta" ettei pääse bilettämään kun pelokkaiden koirien kanssa on oltava kotona...
Vierailija kirjoitti:
Miksi kamuja ei voi kutsua teille kylään
koska tarkoitus ei ole kyläillä vaan ryypätä.
"Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asuu" -sanonta kuvaa hyvin tilannetta. Teette juuri niin kuin äitinne haluaa, jollette halua pahoittaa hänen mieltään. Todennäköisesti myös joulu on pilalla, jos ette viitsi perheen koiria vahtia, kun äitinne on sitä teiltä pyytänyt.
Voisitteko mahdollisesti sopia kaverienne kanssa viettävänne loppiaisena kunnon juhlat jossakin, kun silloin on enemmän aikaa toipuakin juhlinnasta :)
Otapa yhteys 4H:n lemmikinhoitopalveluun. Sieltä voit saada koulutetun hoitajan koirillesi uudenvuodenyöksi. Osalla lemmikinhoitajista on mahdollisuus ottaa lemmikki kotiinsa hoidettavaksi.
Katsokaa, paljonko se tulee maksamaan, ja jaatte summan kaikkien kolmen kesken. Jos joku teistä pitää omaa osuuttaan liian suurena, hän voi vapaasti jäädä myös itse hoitamaan koiria, ja muut maksavat hänelle sen 1/3 4H:n maksusta.
Minkä rotuisia? Mä tuun hoitamaan <3
Voisiko toinen olla iltaan asti koirien kanssa ja jättää vaikka tv:n päälle peittämään rakettien ääntä? ja toinen tulisi kotiin mahd. aikaisin.
17-vuotias jääköön kotiin, ei alaikäisenä tartte eikä voikaan juoda, ja notkua epämääräisesti kaupungilla, etenkin näinä aikoina kun raiskatuksi tuleminen on melko varmaa jos humalassa liikkuu. Koirat olisi kyllä hyvä olla mukana sitä estämään. Kai äitinne kuitenkin kotiintuloajat vielä ton ikäiselle määrää? Tai sitten jos on menossa jonnekin kaverilleen niin mikä estää ottamasta koiria sinne mukaan.
Pitääkö niiden koirien kanssa olla koko ilta? Jätätte ne varmaan koulu -ja työpäivienkin ajaksi keskenään kotiin?
Mitäs jos teette niin että toinen käy joskus 16-18 välisenä aikana katsomassa että koirat ovat ok (siihen menee varmaan joku vartti) ja toinen käväisee kotona vaikka klo 22-24 välillä?
Vähän OT, mutta oletteko kokeillut Orionion Sileo -tuotetta? Sitä saa reseptillä eläinlääkäriltä ja se on kehitetty nimenomaan tuollaisiin tilanteisiin auttamaan koiria, jotka pelkäävät kovia ääniä.
Eikö toinen teistä voi kutsua kaverit sinne teille ja juhlia siinä?
Jaa, kyllä ne vaan häiritsevät kerrostalossa. Ja on naapurina kurja kuunnellakin sitä haukkumista ja ulinaa, kun koirat selvästi pelkäävät paukkuja.