Ostin asunnon, pelottaa eka taloyhtiö kokous. Voisko joku kuvailla miten se menee?
Mitä tapahtuu? Pitääkö puhua jne. Onko yhden asunnon omistajalla yksi ääni vai onko isomman asunnon omistajlla enemmän?
Kommentit (14)
Yhtiökokouksessa ei ole pakko puhua, jos ei halua. Toisissa yhtiöissä uudet osakkaat esittäytyvät, mutta jos ujostuttaa, voit pyytää vaikka hallituksen puheenjohtajan esittelemään sinut ja muut asukkaat.
Ota ihan rauhallisesti vain; olet siellä valvomassa omia etujasi ts. saat tietoja siitä miten yhtiötä hoidetaan. Äänimääräsi näet osakekirjoista; isompien asuntojen omistajilla on enemmän ääniä ja maksavat suuremman osan yhteisistä menoista.
Onnittelut uudesta asunnosta!
Ei niihin ole pakko osallistua jos hirvittää. Niissä nyt yleensä keskustellaan talonyhtiön mahdollisista remonteista jne. ja niihin saa sitten jokainen itse vaikuttaa...äänestetään ja päätetään mitä kaikkea tehdään ja millä summalla. Itse en ole ikinä mennyt paikalle noihin, kun ei ole ollut mitään isoja hankintoja tms. Sama mulle mitä päätetään.
Asunto-osakeyhtiön kokous voi mennä niinkuin mikä hyvänsä kokous. Se on paikka, jossa päätetään kuinka taloyhtiötänne hoidetaan ja ylläpidetään... Kannattaa osallistua. - Äänet tavallisesti ratkeavat sen mukaan kuinka monta asuinneliötä omistat; eli ei välttämättä asuntokohtaisesti, jos siis yhtiössänne on erikokoisia asuntoja; isomman asunnon omistajalla on usein enemmän ääniä. Mutta sitten on asioita, joihin tarvitaan tietty määrä ääniä kaikilta osakkeen omistajilta - Yksi suuri omistaja ei voi yksin sanella aivan kaikkea. Suosittelen kokoukseen osallistumaan ja lukemaan sen esityslistan huolella, niin voit etukäteen miettiä kysymyksiä ja ennen kaikkea seurata ja osallistua kokouseen.
Yleensä äänet menevät osakemäärän mukaan. Isommilla asunnoilla on enemmän osakkeita kuin pienillä. Nimenhuudossa täytyy sanoa olevansa paikalla. Jos äänestetään, täytyy sanoa jotain. Jos joku esittää sinua johonkin luottamustehtävään ja sitä kannatetaan, on tapana kiittää luottamuksesta ja ilmoittaa, suostuuko vai ei. Jos taloyhtiö on riitaisa, niin kokoukset on ihan helvettiä tai järkyttävän hauskoja, mutta pidä pokka. Jos haluat jotain sanoa, niin on tapana pyytää puheenvuoroa puheenjohtajalta sanomalla puheenjohtaja.
Siellä valitaan seuraavan vuoden hallitus. Hallituksen jäsenet tekevät palkattomasti hommia taloyhtiölle, ottavat vastuuta ja saavat sitten haukut palkakseen.
Mieheni vetää yleensä pienen jurrin päälle ennen kokousta ja huutaa sitten kovalla äänellä omat ehdotuksensa. Haukkuu kaikki eri mieltä olevat ja yleensä onnistuu itkettämään muutamia ihmisiä. Valitettavasti sännöitsijä ja hallituksen puheenjohtaja ovat hiljaisia hissukoita.
"Ei niihin ole pakko osallistua jos hirvittää. Niissä nyt yleensä keskustellaan talonyhtiön mahdollisista remonteista jne. ja niihin saa sitten jokainen itse vaikuttaa...äänestetään ja päätetään mitä kaikkea tehdään ja millä summalla. Itse en ole ikinä mennyt paikalle noihin, kun ei ole ollut mitään isoja hankintoja tms. Sama mulle mitä päätetään."
- Ei kokouksiin tietenkään ole pakko osallistua, mutta ei sitten kannata ihmetellä, jos taloa hoidetaan vähän vasemmalla kädellä. On erikoista, että suurelle joukolle asunnon ostaminen -tai siihen oikeuttavien osakkeiden ostaminen on elämän yksi suurimmista kaupoista, mutta sitten ei olla lainkaan kiinnostuneita siiiitä, miten tuota omaisuutta ja sen ympäritöä hoidetaan; tässä hoidossa ja ylläpidossa on aika merkittävässä roolissa taloyhtiön - yhtiökokous. Onnea asunnon hankkineelle.
Kokemuksesta voin sanoa, että jos sanot jotain , sinut valitaan hallitukseen. Jos et halua, ole hiljaa.
Kannattaa osallistua jo senkin vuoksi, että talon vanhat jäärät näkevät, että olet osakkeenomistaja etkä mikään surkea vuokralainen;)
Istut paikallasi ja kuuntelet, mitä muut sanovat. Muuten joudut hallitukseen ja sitten vasta jännittääkin.
Nimimerkillä alkusäikähyksestä selvinnyt hallituksen jäsen ja nykyinen isännöitsijä. 😊
Normaali yhtiökokous on joskus huhti-toukokuussa. Miten sitä nyt rupesit jännittämään? Tulee pitkä kevät.
Sen sijaan, jos olet juuri nyt ostanut asunnon ja tiedossa on ylimääräinen yhtiökokous, niin on syytäkin jännittää. Joko yhtiössä on asiat todella pielessä tai sitten tulossa on iso remontti, jota pääseekin heti sitten maksaamaan.
Itse olen käynyt vain putkiremonttia koskevissa kokouksissa, mutta vinkkinä: älä tule paikalle viimeisenä tai joudut tarkistamaan pöytäkirjan. Meillä näin. :)
No meidän taloyhtiönkokouksessa oli viimeksi paikalla hallitus ja lisäksi noin neljä osakkeenomistajaa, yhteensä noin 10 ihmistä.. käytiin läpi talousarviota ym. Jos ei olisi ollut isännöitsijälle asiaa, niin olisin jättänyt menemättä.
http://www.taloyhtio.net/yhtiokokousopas/aanioikeus/