Käsi ylös, kenellä muulla yksi sisarus perheineen varaa taas isovanhemmat koko joulun ajaksi?
Onko muilla samaa - taas on se sama (aikuinen) sisar perheineen menossa lapsuudenkotiinsa jouluksi? Ja kun sitä tilaa ei ainakaan meidän suvussa ole niin paljoa, että useampi lapsiperhe mahtuisi edes jotenkin mukavasti samaan paikkaan useammaksi päiväksi, niin kaikki muut jäävät kotiin/tekevät muita suunnitelmia. Ja se, joka menee isovanhemmille on juurikin se, joka on siellä aina muutenkin ja ylipäänsä asuu lähimpänä - eli se, jolla onnistuisi yöpyminen kotonakin.
Hep, meillä näin. Väistetään taas suosiolla. Ja isovanhemmat ihmettelee, kun 'ei koskaan käydä'. Hieman hankalaa on käydä, kun tilaa ei oikeasti ole (välimatkaa satoja km, joten vaatisi yöpymisen ja hotelliin ei tietenkään saa mennä, kun sitten loukkaannuttaisiin). Ja tämä lähimpänä asuva sisar on siis siellä _ihan_aina_ perheensä kanssa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sisko myös se, joka pitää vanhemmistanne huolta? Auttaa ja pitää yhteyttä?
Ei vielä tarvetta mutta tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen naiset taas rieuhumassa eikä kukaan keskustele asiasta fiksusti toisen kanssa vaan kyräillään ja jouruillaan vanhempien (äidin?)kanssa selän takana. Kuule kyllä ne äidit teitäkin haukkuu samalla tavalla sille siskolle.
Veljeni vaimoineen yritti keskustella asiasta mielestäni erittäin asiallisesti (siis siitä että pikkusiskomme on aina perheineen mummolassa). Eivät tuon jälkeen ole puheväleissä eivätkä voi olla samassa rakennuksessa. Eli tuosta oppineena tiedän, että keskustelu ei auta.
T.12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen naiset taas rieuhumassa eikä kukaan keskustele asiasta fiksusti toisen kanssa vaan kyräillään ja jouruillaan vanhempien (äidin?)kanssa selän takana. Kuule kyllä ne äidit teitäkin haukkuu samalla tavalla sille siskolle.
Tiedäthän tuhlaajapojan tarinan, kautta aikojen ovat vanhemmat kasvattaneet tai lapsen luonteesta tai ikäasemasta johtuen onnistuneet saamaan samaan perheeseen itsekkäitä ja ei-niin-omaan napaan tuijottavia yksilöitä. Yhtä rakkaita usein ovat vaikka toisen kanssa voi sopia joustavasti (juoruillen?) asioista kun toisen kanssa neuvottelut on kun tyhjyyteen huutaisi. Taisi kalahtaa omaan nilkkaan?
Ja höpöhöpö. Usein taitaa olla kyse siitä, ettei edes aloiteta sitä kiusallista, mutta tarpeellista keskustelua. Ja sitten marttyroidaan. Kyllä ne rajat pitää asettaa sille aikuisellekin sukulaiselle, joka käyttäytyy itsekkäästi. Vanhemmt pelkää sekaantua, vaikka se, että puhutaan eri asioita eri sisaruksille vaan pahentaa asioita ja lisää eripuraa.
Jännä myös et näin käy äärimmäisen harvoin miehille vaikka samalla tavalla niissäkin on epäitsekkäämmät ja itsekkäämmät.
Isovanhempien mielestä ilmeisesti kaikki mahtuisivat? Vanhemmat ihmiset on tottuneet isoon joukkoon väkeä pienessä tilassa, siskonpedit vain lattialle. Ehkä ap:n perhe odottaa ainoana tilaa omalle perheelleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni vaimoineen yritti keskustella asiasta mielestäni erittäin asiallisesti (siis siitä että pikkusiskomme on aina perheineen mummolassa). Eivät tuon jälkeen ole puheväleissä eivätkä voi olla samassa rakennuksessa. Eli tuosta oppineena tiedän, että keskustelu ei auta.
T.12
Kyllä se auttoi! Se auttoi siinä mikä olis muutenkin ollut edessä tuollaisen ihmisen kanssa. Ei se myötäiy kanna yhtään parempaan lopputulokseen. Veljelläsi perheineen on huomattavasti rehellisemmät välit siskoosi nyt -hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.12
Jotain sairasta tuossa on, että välit menevät tuollaisen asian vuoksi. Ehkä parempi näin!
Mä keksisin vaikka tälläsen provon siis ..
jos olisin kova vertailemaan kaikkia asioita esim,kyläilyjä jne.
Mutta ei. Meillä on oma elämä ja ihan Aikuisia ollaan. Ei käy kateeksi, sitähän sä tällä alotuksella hait.
VERTAILU EI KANNATA KUIN HINNOISSA.
28! Mistä sie tiiät jos Ap on jäänyt teinin tasolle.
Ajattelisin, että vanhemmille olisi tosi kiusallista alkaa ohjailla teidän vierailujanne, sanoa kuka saa milloinkin tulla käymään jne. Meillä ainakin ottavat aina vieraat avosylin vastaan vaikka olisivat kuinka väsyneitä. Omia suunnitelmia eivät tee juhlapyhiksi, koska aina joku on tulossa kylään moniksi päiviksi. En tiedä haluaisivatko joskus tehdä jotain muutakin kuin järjestää täyshoitoa lastensa perheille. Eivät ainakaan ikimaailmassa myönnä sellaista.
Me asutaan mun vanhemmista lähimpänä (miehen vanhemmat jo kuolleet) eli 70 km päässä. Käsketään yleensä aina meille, heillä pieni asunto. Sisko ja veli asuvat yli 400 km päässä vanhemmistani. Viime joulu päätettiin viettää oman perheen kanssa, että toisetkin sisarukset "saisivat tilaisuuden" ja eihän vanhempiani sitten kukaan muu ollut luokseen kutsumassa. Siellä ne vietti keskenään pienessä kaksiossaan joulun eineslaatikoita lämmitellen. Tänä jouluna tulevat taas meille.
Meillä anoppi ilmoitti, ettei ota uusperhettämme jouluna vastaan. Heillä ei kuulemma reissata aattona paikasta paikkaan eikä mennä mummolaan täysihoitoon, tapanina saadaan mennä kahville. Mies sanoi, että heillä on aina oltu joulut oman perheen kesken eikä ymmärrä, mitä lapset menettävät, kun ei ole koko suku jouluna yhdessä.
Omien vanhempien luokse ei tänä jouluna mennä, koska he ovat joka toinen joulu kotona (sukujoulu) ja joka toinen joulu veljelläni Ranskassa.
Keski-ikäinen nainen täällä hei. Omat isovanhempani ovat kaikki jo 6 feet under, viimeisinkin mennyt jo viime vuosituhannella. Joten heistä ei sen enempää.
Omat vanhempani lähentelevät yhdeksääkymppiä, ja isäni on muistisairas. Olen tosi onnellinen, kun veljeni perhe ottaa heidät aatoksi. Meille he tulevat loppiaisena. Me käydään heillä aatonaattona ja luultavasti myös välipäivinä.
Mieheni on myös isovanhempi, minä hänen puolisonaan olen joku puolikas, mikä lien. Kukaan ei ole meitä varannut. No ehkä miehen tytär vähän, kun on sekä aaton että joulupäivän. Minun lapset ovat aattona (tarkoitus oli että silloin ei ole muita, mutta koska tytär perheineen kutsui itsensä ei voitu kieltää), ja sitten miehen molemmat lapset ovat joulupäivänä. Yökyläilijöitä meillä ei näillä näkymin ole (jos ei sitten kuopukseni kumppaneineen päätä olla liian väsynyt ja jäädä meille aattona yöksikin.).
Olen jo 55v ja vietän jouluni tasan tarkkaan niin kuin itse tahdon! Jos suosin sitä lähellä asuvaa lasta, niin sittenpä suosin. Se tytär on juuri se, joka tulee apuun, kun pitää ripustaa verhot tai pestä hiukset, kun murtunut käsi on paketissa. Kauempana asuvat muistavat kyllä laittaa lahjavaatimuksensa ajoissa tai soitella, jos tarvitsevat sieniä tai marjoja. Muuten on aika lailla hiljaista siinä suunnassa.
Meillä, mutta se on kivaa, koska voimme olla matkoilla koko joulun ilman "kun kukaan ei koskaan tule katsomaan" -puheita. Toki jos on lapsia, niin voihan se olla vähän kurjaa, jos lapset eivät koskaan näe isovanhempiaan jouluisin. Ettekö voisi rakentaa omia jouluperinteitä ja juhlia perheenä? Tai kutsua ensi vuonna isovahempia teille?
Tämä reissaus aattoiltana on kyllä kaikkein rasittavin tapa, meillä yksi sisarus tekee tätä eli käy perheineen aattona molemmilla isovanhemmilla. Aiheuttaa täyden härdellin molemmissa paikoissa kun kukaan ei tiedä milloin lähtevät ja tulevat ja mitä syövät ja missä lahjat. Lisäksi muut joutuvat sitten saunomaan ja syömään tunteja ennen tai jälkeen tavanomaista kun heidän vuoksi hoppuillaan tai pidätellään ruokaa ja/tai pukkia. Ajavat lähes 200km aattoiltana mummiloiden väliä milloin kummallakaan juhlapaikalla odottava/party is over-tunnelma. Muutaman joulun olen ollut tässä sohlauksessa ja ilomielin olen nykyään omassa kotonani tai anopin ja hänen miehensä kestittävänä.
Meillä vähän niin ja näin. Alunperin oli ajatus mennä omille vanhemmilleni aattona, niin toivaisiin käydä välipäivinä appilassa kun ei käly pääse sinne aattona töiden takia niin nähtäisiin häntäkin.
Tässä vaiheessa anoppi oli jo melkein että älkää tulko kun eivät he jaksa paasata kun hekin ovat töissä! Noh, ei olla toivottu paasaamista kun ollaan sentään aikuisia ihmisiä, vaikka mies onkin kuopus. Koitetaan olla avuksi mutta hän yleensä itse alkoo paapomaan että ei kyllä hän hoitaa!
Päätettiin sitten että no mennään sitten heidän luo aatoksi kun omat vanhempani ovat kuitenkin vapaalla välipäivät joten heille on aivan sama miten tullaan. Ilmoiteltiin asiasta, niin yllätyksenä anoppi oli jo suunnitellut että he menevätkin aattona kälyn luokse! Vaikka aijemmin ilmoitettiin että oltaisiin menossa minun vanhempien luokse, niin ei me tarkoitettu että se olisi lukkoon lyöty vaan ennemmin sellainen ehdotus jos tämä käy heille kun ei ollut vielä puhetta miten joulu järkätään ja oma äitini oli jo kysellyt asiasta.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Muuttivat kuitenkin sitten suunnitelmia että me voimme tulla aattona, ja kälykin tulee sitten joulupäivänä loppupyhiksi.
Käly on vähän suosiossa kun on vanhempi lapsi, ja odottaa appivanhempien ensimmäisen lapsenlasta. Häätkin olleet vastikään joten aikalailla hänen ympärillään oltu viime aikoina. Mies taas noin kuopuksena yhä ajatellaan lapsena sun muuta niin kohtelu välillä kylmääkin :( Tosi mukavia ihmisiä kaikki, mutta välillä vaan ihmettelen vähän.
Pari asiaa jäi näköjään epäselväksi - isovanhemmat on kutsuttu joka joulu meille, mutta eivät tule. Koska pitää olla valmiudessa, jos tämä kyseinen sisar perheineen sattuisi tulemaan. Ja kyseessä siis meidän lasten syntymäpäiviä lukuunottamatta _kaikki_ muut vuoden viikonloput. Toinen asia - sisar perheineen ei ole ainoastaan joulua lapsuudenkodissaan, vaan kaikki välipäivät (öineen) uudenvuoden yli.
Ap
Hanki elämä, mä vihaan ihmisiä, jotka ei osaa sanoa asiasta ja hoitaa omaa tonttiaan.
Vierailija kirjoitti:
Pari asiaa jäi näköjään epäselväksi - isovanhemmat on kutsuttu joka joulu meille, mutta eivät tule. Koska pitää olla valmiudessa, jos tämä kyseinen sisar perheineen sattuisi tulemaan. Ja kyseessä siis meidän lasten syntymäpäiviä lukuunottamatta _kaikki_ muut vuoden viikonloput. Toinen asia - sisar perheineen ei ole ainoastaan joulua lapsuudenkodissaan, vaan kaikki välipäivät (öineen) uudenvuoden yli.
Ap
Haluaisivatko isovanhemmat tulla teille? Mun pääkaupunkiseudulla asuva veljeni perheineen kutsuu aina vanhempiamme sinne jouluksi, mutta eivät he halua mennä. 500km on heille pitkä matka eivätkä nuku kunnolla vieraassa pedissä. Näin ovat minulle kertoneet itse ja kokevat sen hankalaksi, kun heitä aina sinne kinutaan.
Onkohan sisko myös se, joka pitää vanhemmistanne huolta? Auttaa ja pitää yhteyttä?