Irtisanoutumassa vaikean kollegan takia - kerronko esimiehelleni tämän rehellisesti?
Eli lähdössä koeajalla, niin karmeaa tuon yhden tyypin käytös on.
Täysin epäasiallista, ei liity mitenkään mihinkään tilanteisiin vaan solvaaminen, raivoaminen, haukkuminen ja mitätöinti on hänen jatkuvaa päivittäistä käytöstään.
Siksi en usko, että on mitään mahdollisuuksia muutokseen, tekisin mitä vain. Ja niin pieni firma etten voi välttää jatkuvaa työskentelyä kanssaan.
Tämä henkilö ei ole ainoa syy päätökselleni mutta iso vaikuttava tekijä.
Olen päättänyt irtisanoutua. Mietin vain, sanonko mitään tuosta henkilöstä esimiehelle vai kerronko vain muita syitä diplomaattisesti.
Vaikea henkilö ja esimies kun ovat tehneet yhdessä töitä jo vuosia, joten on varmasti tiivis side ja lojaliteetti. Näin ollen saatan itse saada raivot päälleni.
Eli ollako rehellinen vai ei?
Kommentit (46)
Toinen typerää ja naiivia että pitäisi pelastaa koko maailma ja tulevat työntekijät
Kyllä sanoisin sen siinä samassa yhteydessä, kun kertoisin muutkin syyt.
Mä en palkkaa yhtään työntekijää joka lokaa edellistä työnantajaa. Koskaan ei voi olla varma onko ko. Työntekijä ollut se ongelmatapaus vai se työpaikka. Fiksut onnhiljaa jos ei ole hyvää sanottavaa
Tuleeko sulle karenssia jos irtisanot ittes? Jos tulee, niin kannattaa puhua esimiehen kanssa tilanteesta ja ehdottaa että hän purkaisi sopimuksen. En usko että olet ensinmäinen lähtijä sieltä tuon henkilön takia.
Uusi työpaikka on ja ei tartte työlkärin kanssa sählätä ollenkaan
Sanoisin, että on sellaisia hankalia tyyppejä joiden kanssa yrittää selvittää asioita ja sitten ne muut. Tämä menee selvästi kategoriaan "ne muut ".
Itselläni oli vastaava tilanne, pyysin siirtoa toiselle osastolle. Ei onnistunut. Hae heti uusi työpaikka ja pelasta itsesi.Heti.
Muista jos kerrot voi se mennä seuraavan pomon korviin eikä sinua palkata vaikka et olis kun sanonut asiasta. Lähde ja sano sille kyseiselle tyypille itselleen et mikä syy lähtöön vois toimia jollekin toiselle kiitoksena mut yleensä asia kääntyy sanojaa vastaan.
Kaksi asiaa kannattaa pitää mielessä.
1.Siltoja ei kannata polttaa, Suomi on pieni maa.
2. Mikäli yritys on ajan hermoilla, lähtevän työntekijän kanssa käydään Exit-haastattelu. Tarkoituksena on saada tietoa lähdön syistä, jotta voidaan kehittää oman yrityksen toimintakulttuuria ja -tapoja. Osaavat työntekijät ovat yrityksen menestyksen tae.
Haastattelussa kannattaa toisia syyllistämättä rehellisesti kertoa, että kemiat eivät toimineet XX-henkilön kanssa.
En kertoisi, koska mitä sillä saavuttaa? Jos tuota riehujaa ei kerran voi irtisanoa, et edes voi pelastaa tulevia työntekijöitä.
Jos riehuja on niin paha, pomosi tietää kyllä lähtösi syyn. Jos ei ole, saat vain mainetta ihmisenä joka ei tule toimeen muiden kanssa ja lähtee pois mieluummin kuin selvittää asioita. Tuo maine voi seurata sinua yllättävillä tavoilla myöhemmin.
Ei missään nimessä pidä sanoa työsuhteen koeaikapurun syyksi toista työpaikkaa. Se nimittäin ei ole hyväksyttävä syy. Lähes mikä tahansa muu syy kelpaa, mutta toiseen työpaikkaan lähteminen syynä ei. Mutta jos purkaa työsuhteen syystä X ja toinen työpaikka on odottamassa, se on eri asia. Ei kannata edes mainita että on toinen työpaikka odottamassa. Itse sanoisin vain että työilmapiirin vuoksi olen päättänyt että lopetan työsuhteeni. En sanoisi muuta. Saavat itse selvittää sen ilmapiirin keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en palkkaa yhtään työntekijää joka lokaa edellistä työnantajaa. Koskaan ei voi olla varma onko ko. Työntekijä ollut se ongelmatapaus vai se työpaikka. Fiksut onnhiljaa jos ei ole hyvää sanottavaa
Mulla kävi niin että haastattelussa seuraava työnantaja antoi ymmärtää että edellinen työpaikkani on huonomaineinen. Niinhän se olikin.
Ota ilman muuta esille, mutta ota diplomaattisesti
"Emme Jarmon kanssa oikein löytäneet yhteistä kieltä työkäytäntöjen suhteen ja ammatillisessa osaamisessanikin oli hänen mukaansa puutteita. Tämä saattoi hieman vaikeuttaa sopeutumistani uuteen työyhteisöön, vaikka olenkin muutoin pitänyt mielenkiintoisesta työnkuvastani ja muu työyhteisö on tuntunut arvostavan osaamistanikin..."
Aina yhtä huvittavaa kommentteja naisilta. Vika on ihan aina kaikissa muissa kun itse on omasta mielestään vain kaikella tapaa täydellinen.
Mitenköhän saisi itsekin rakennettua noin epäterveen itserakkauden ja omahyväisyyden ja mistä löytäisi tuommoisen värilasit että ei edes näe omaa osuuttaan ongelmiin vaan ne on aina muiden aiheuttamia?
Taitaa ikäsi olla jotain 20-30 ja olet nainen Uudeltamaalta?
Älä sano suoraan, mutta anna ymmärtää.
Haloo eiköhän ap ole tässä vuosien aikana jo vaihtanut työpaikkaa kerran jos toisenkin. Vanha aloitus.
Raportoisin esimiehelle epäasiallisesta käytöksestä: mitä tapahtui, missä tilanteessa, mikä oli mielestäni asiatonta. Rauhallisesti, asiallisesti ja faktoihin perustuen, ketään mustamaalaamatta ja ilman draamaa.
Sinulle sillä ei ole väliä, jos olet jo lähdössä muutenkin. Mutta tälle firmalle olisi hyvä tietää, että porukassa on hankala henkilö. Jos kaikki uudet rekrytoidut henkilöt lähtevät firmasta ja kaikki sanovat samaa, ettei henkilökemiat nyt kohdanneet tässä firmassa niin firman johdolle alkaa hahmottua kuva missä on ongelman ydin.
Itse olen sanonut vastaavassa, että en koe istuvani tähän työyhteisöön ja olen huomannut, että viihdyn paremmin toisenlaisessa työnkuvassa.
Uusi työntekijä setviköön oman tiensä, ehkä sinne palkataan joku hännystelijä tms. Ei se ap:lle enää kuulu kun on jo tehnyt lähtöpäätöksen