Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanoutumassa vaikean kollegan takia - kerronko esimiehelleni tämän rehellisesti?

Vierailija
18.12.2016 |

Eli lähdössä koeajalla, niin karmeaa tuon yhden tyypin käytös on.

Täysin epäasiallista, ei liity mitenkään mihinkään tilanteisiin vaan solvaaminen, raivoaminen, haukkuminen ja mitätöinti on hänen jatkuvaa päivittäistä käytöstään.

Siksi en usko, että on mitään mahdollisuuksia muutokseen, tekisin mitä vain. Ja niin pieni firma etten voi välttää jatkuvaa työskentelyä kanssaan.

Tämä henkilö ei ole ainoa syy päätökselleni mutta iso vaikuttava tekijä.

Olen päättänyt irtisanoutua. Mietin vain, sanonko mitään tuosta henkilöstä esimiehelle vai kerronko vain muita syitä diplomaattisesti.

Vaikea henkilö ja esimies kun ovat tehneet yhdessä töitä jo vuosia, joten on varmasti tiivis side ja lojaliteetti. Näin ollen saatan itse saada raivot päälleni.

Eli ollako rehellinen vai ei?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koeajalla olet irtisanoutumassa? Miksi et pura sopimusta?

Enkä ryhtyisi syyllistämään työkaveria. Sinähän se olet lähdössä ja jos et ole asiaa aikaisemmin ottanut puheeksi, niin nyt se olisi pelkkä tekosyy.

Vierailija
2/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voithan sanoa jotenkin ei syyttelevästi tai kyseenalaistaen asian....että miten täällä on työnjako tai kuka ketä määrää...jos ne epäselvyydet on sellaisia. Tai sitten puhu kommunikoinnista....jos se on se mikä riepoo. Tai jos se on sitä, että työtoveri tulee sinun tonteillesi, niin voit sanoa hänelle suoraan tai pomolle.

On monta tapaa ilmaista asia.

Kyllä mä kai ilmaisisin, jos se mua häiritsisi. Ei kannata jäädä nököttämään nurkkaan. Vaikka lähtisikin, niin voit lähteä ihan suoralla ryhdillä. Kerro asia tahdikkaasti- älä syyllistä äläkä turhia heittäydy marttyyriksi.. Se ei auta ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin kyllä puheeksi ennen kuin ilmoitan irtisanoutumisesta/työsuhteen purkamisesta koeajalla. Sanoisin että vakavasti harkitsen työsuhteen päättämistä henkilön X epäasiallisen käyttäytymisen vuoksi.

Vierailija
4/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhteen purku koeajalla ei ole irtisanoutuminen. Mutta itse asiaan, kertoisin lähtökeskustelussa avoimesti syyn, en haukkumalla toista vaan faktoina mitkä asiat työkaverin käytöksessä aiheuttivat ylitsepääsemättömiä ristiriitoja.

Mutta samaa ihmettelen kuin aikaisempi kommentoija että miksi et ole heti puuttunut käytökseen. Sanonut asianosaiselle suoraan tilanteessa että hänen riehumisensa on asiatonta ja jos ei muutosta tule niin vienyt seuraavaa kohtausta esimiehen ratkaistavaksi.

Vierailija
5/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin, jos olisin jo päättänyt irtisanoutua. Pomo saa siinä tapauksessa joko uskoa tai olla uskomatta.

Vierailija
6/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, mutta diplomaattiseen sävyyn. Varsinkin jos kyseisellä työpaikalla on tarve saada uusi työntekijä joka jaksaa pysyä paikassa. Minäkin aion kertoa rehellisen syyn siihen, miksi päädyin valitsemaan toisen työpaikan. Kyllä aikuisen ihmisen pitää osata käyttäytyä ihmisiksi.

Vierailija
7/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea kysymys. Työnantajalla luulisi olevan arvokasta tietää, sillä tuollainen käytös aiheuttaa riskin. On siis ihan uusi firma, perustettu viime keväänä ja olen ensimmäinen työntekijä.

Voihan hyvin olla, että kyse on minusta, mutta voi myös olla, että hyviä tekijöitä on jatkossakin vaikea saada ja pitää tämän yhden takia. Itsekin olin hyvin lähellä olla ottamatta työtarjousta kun tämä tyyppi oli työhaastattelussa.

Toisaalta, ei ole minun velvollisuuteni kertoa. Haluan vain heti projektista pois jota teen hänen kanssaan ja voi olla, että sitä pitää jotenkin selittää miksi en halua jatkaa päivääkään tuossa projektissa.

Vierailija
8/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä tapa toimia.

Ota ensin esimiehen kanssa esiin työkaverin käytös ja pyydä esimiestä puuttumaan siihen. Tässä tapauksesa siis tarkoitus on että jatkat työssäsi.

Omalla irtsisanoutumisella uhkaaminen on lapsellista. Työnantajan velvollisuus on hoitaa työimapiiri asialliseksi joten anna hänelle edes tilaisuus toimia oikein. Vasta jos työantaja kieltäytyy tekemästä asialle mitään, eikä sun yhteydenottosi luottamusmieheen/liittoon auta, sitten vasta kannattaa miettiä irtisanoutumista. Silloin kannattaa myös olla kirjalliset todisteet tapauksen käsittelystä, että et ole irtisanoutnut ns. omasta tahdosta vaan koska työnantaja ei toiminut oikein.

Jos haluat irtisanoutua muista syistä, sitten vaan irtisanoudut etkä keksi mitään tekosyitä ja syyttele työkaveria.

Vierailija
9/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsuhteen purku koeajalla ei ole irtisanoutuminen. Mutta itse asiaan, kertoisin lähtökeskustelussa avoimesti syyn, en haukkumalla toista vaan faktoina mitkä asiat työkaverin käytöksessä aiheuttivat ylitsepääsemättömiä ristiriitoja.

Mutta samaa ihmettelen kuin aikaisempi kommentoija että miksi et ole heti puuttunut käytökseen. Sanonut asianosaiselle suoraan tilanteessa että hänen riehumisensa on asiatonta ja jos ei muutosta tule niin vienyt seuraavaa kohtausta esimiehen ratkaistavaksi.

Joo, purkuhan se on.

Siihen miksen sanonut mitään ennen - aloitin vasta pari kuukautta sitten. Enkä aluksi tehnyt mitään töitä kanssaan, vasta viimeisen kuukauden. Jonka aikana olen yrittänyt saada yhteistyötä toimimaan.

Kun tajusin, että yhteistyö on mahdotonta niin tajusin myös, että keskustelu siitä toimitusjohtajan, eli esimieheni, kanssa johtaa joka tapauksessa todennäköisesti omaan lähtöön. Eihän 6 ihmisen firmassa voi olla niin, että 2 eivät tule toimeen, ja kun toinen on omistajaosakas ja toinen työntekijä, niin on ilmiselvää kuka lähtee.

Ja kyllä, olen yrittänyt selvittää asiaa mutta ei vain mitään intressiä tuhlata siihen enää sekuntiakaan kun on hyvä vaihtoehto tarjolla.

Ja se ei ole millään tavalla mahdollisuus, että suostuisin tekemään yhtään enää töitä tämän tyypin kanssa, niin törkeää käytös on ja niin mahdotonta yrittää edes keskustella.

Vierailija
10/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärä tapa toimia.

Ota ensin esimiehen kanssa esiin työkaverin käytös ja pyydä esimiestä puuttumaan siihen. Tässä tapauksesa siis tarkoitus on että jatkat työssäsi.

Omalla irtsisanoutumisella uhkaaminen on lapsellista. Työnantajan velvollisuus on hoitaa työimapiiri asialliseksi joten anna hänelle edes tilaisuus toimia oikein. Vasta jos työantaja kieltäytyy tekemästä asialle mitään, eikä sun yhteydenottosi luottamusmieheen/liittoon auta, sitten vasta kannattaa miettiä irtisanoutumista. Silloin kannattaa myös olla kirjalliset todisteet tapauksen käsittelystä, että et ole irtisanoutnut ns. omasta tahdosta vaan koska työnantaja ei toiminut oikein.

Jos haluat irtisanoutua muista syistä, sitten vaan irtisanoudut etkä keksi mitään tekosyitä ja syyttele työkaveria.

Tämä on yksi syistä. Ja parempi työtilanne odottamassa.

Miksi ihmeessä tuhlaisin kallista aikaa ja henkistä energiaa tilanteeseen, jolle ei ole ratkaisua. Omistajaosakas firmassa on ja pysyy. Toimii kuten haluaa, ei voi saada potkuja.

Ja tilannetta on selvitetty jo kuukausi. Nyt olen vain päättänyt lähteä.

Vierailija
11/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa. Ei ne sua kuuntele kuitenkaan. Pelastat vaan ittes.

Vierailija
12/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärä tapa toimia.

Tämä on yksi syistä. Ja parempi työtilanne odottamassa.

Miksi ihmeessä tuhlaisin kallista aikaa ja henkistä energiaa tilanteeseen, jolle ei ole ratkaisua. Omistajaosakas firmassa on ja pysyy. Toimii kuten haluaa, ei voi saada potkuja.

Ja tilannetta on selvitetty jo kuukausi. Nyt olen vain päättänyt lähteä.

Toi "jo kuukausi" pisti silmään? Taidat olla melko nuori?

Vierailija
13/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärä tapa toimia.

A. En uhkaile. Olen lähdössä. Kysymys on vain siitä, kuinka rehellinen olen syistä.

B. Pienessä järjestäytymättömässä firmassa ei ole mitään luottamusmiehiä.

C. En ole jäämässä työttömäksi vaan suoraan parempaan työtilaisuuteen, joten en tiedä miksi olisi tärkeää saada kirjalliset todisteet siitä että en ole irtisanoutunut itse?

Vierailija
14/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin. Ihan asiallisesti ja tunteilematta.

Vierailija
15/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata kertoa. Ei ne sua kuuntele kuitenkaan. Pelastat vaan ittes.

Tämä.

Vierailija
16/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärä tapa toimia.

A. En uhkaile. Olen lähdössä. Kysymys on vain siitä, kuinka rehellinen olen syistä.

C. En ole jäämässä työttömäksi vaan suoraan parempaan työtilaisuuteen, joten en tiedä miksi olisi tärkeää saada kirjalliset todisteet siitä että en ole irtisanoutunut itse?

Turhaa enää selvittäköön tuo firma itse sotkunsa. Jää susta fiksumpi kuva kun et lauo totuuksia. Sano että sait paremman duunin. Varoisin, että susta ei ala kiertämään ikäviä juttuja.

Vierailija
17/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella alalla on pienet piirit ja välttäisin ikävän ja hankalan maineen saamista. Ajattele nyt vaimonsa etua. Niin se kollega ja pomokin tekee.

Vierailija
18/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et pura koeajalla, kun silloinhan sinä voisit lopettaa työt saman tien ilman irtisanomisaikaa?

Kyllä sinun kannattaa kertoa. Anna perusteet kirjallisesti, hyvin tarkkaan " 12.11. klo 12.11. huusi sanoen " ......"

Voi olla, että esimies ei tiedä, ei halua tietää tai ei voi mitään vaikka tietäisi. Sinun todistuksesi ansiosta voivat päästä eroon hankalasta työntekijästä.

Tosin tilanne lienee pikemminkin se, että tämä henkilö on pomon suojeluksessa, koska kaikki muut kiusaavat häntä ja siksi hän hädissään puolustautuu huutamalla.

Vierailija
19/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärä tapa toimia.

Olet hankkinut jo toisen työpaikan ja irtisanoudut siksi. Et edes yrittänyt vaikuttaa työpaikallasi tilanteeseen vaan päätit itseksesi, ettet voi tehdä työtä siellä tuon toisen työntekijän (tai oliko jopa osakas?) takia.

Okei, ymmärrän henkilökohtaisesti että teet tuon ratkaisun, mutta oletko ajatellut, että sinun tilallesi haetaan uusi työntekijä, joka joutuu taas samaan tilanteeseen, koska sinä et edes yrittänyt tehdä mitään asialle?

No, tekisin niin, että sanoisin irtisanomisen syyksi toisen työpaikan, odottaisin kunnes kaikki saatavat on maksettu ja työtodistus toimitettu. Sitten lähettäisin työnantajalle kirjeen, jossa asiallisesti selittäisin kuinka väärin tuo toinen työkaveri toimii ja että se oli syy miksi etsit toisen työpaikan.

Vierailija
20/46 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä saat kun kerrot? Niin et mitään. Voi olla että alkaa vaan susta juorut kulkea. Omaa etuaan ajavat taipumattomat kusee usein omaan nilkkaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän