Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijoiden asumistukiuudistus on aivan järjetön.

Vierailija
18.12.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005011459.html
Opiskelijat siirtyvät ensi syksynä yleisen asumistuenpiiriin ja opiskelijan asumislisä lakkautetaan. Samalla kimppa tai solukämpässä asuvilta viedään asumistuki. Kimppakämpässä asuvia pidetään perhekuntana ja kaikkien kämppäkävereiden tulot vaikuttavat. Sipilän hallitus tappaa soluasunnot, jatkossa kaikille opiskelijoille vain henkilökohtainen kaksio niin kela maksaa.

Tämä on järjetöntä kun enemmin pitäisi tukea niitä edullisesti solussa asuvia. Muualla mailmassa kimppakämpät on yleisiä perheettömillä työssäkäyvilläkin.

Kommentit (222)

Vierailija
41/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs. Solussa opiskelijoilla on omat vuokrasopimukset, joten opiskelijoita ei katsota samaan ruokakuntaan kuuluvaksi. Saavat siis omat asumistuensa. Tämä nimenomaan todetaan myös tuossa uutisessa.

Siinä jutussa todetaan myös, ettei kaikilla ole näin. Monet ovat tehneet yhteisen vuokrasopimuksen. Jatkossa tuo tietää sitä, että kaikkien täytyy tehdä oma sopimuksensa, myös pariskuntien kannattaa.

Kuinka moni vuokranantaja on valmis tekemään viisi vuokrasopimusta yhden sijasta, jatkuvien muutosten kanssa kun osa lähtee vaihtoon ulkomaille ja osa työharjoitteluun kotiseudulle pitää vuokrantajan löytää korvaavia soluasukkaita. Vuokrantaja saa myös roolin eri vuolralaisten riitojen välittäjänä verrattuna aikaisempaan tilanteeseen yhdestä sopimuksesta jossa opiskelijat keskenään yhteisvastuullisesti vastasivat asioista ja uusista asukkaista jakamaan vuokraa. Iso roolin muutos ei varmasti innosta montaa vuokranantajaa.

Kumpi on kannattavampaa vuokranantajille: tehdä omat vuokrasopimukset viidelle vuokralaiselle, vai pitää isoa asunto tyhjillään? Sitä minäkin.

Kukaan järkevä vuokranantaja ei ota sellaista riskiä, että yhteen asuntoon tekisi monta erillistä vuokrasopimusta, ennemmin asunto tyhjillään. Sitä ilmeisesti tarkoititkin.

Meillä on ollut vuokralaisille kaksioon aina erilliset vuokrasopimukset, paitsi pariskunnille yhteinen.

Vierailija
42/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipäs. Solussa opiskelijoilla on omat vuokrasopimukset, joten opiskelijoita ei katsota samaan ruokakuntaan kuuluvaksi. Saavat siis omat asumistuensa. Tämä nimenomaan todetaan myös tuossa uutisessa.

Siinä jutussa todetaan myös, ettei kaikilla ole näin. Monet ovat tehneet yhteisen vuokrasopimuksen. Jatkossa tuo tietää sitä, että kaikkien täytyy tehdä oma sopimuksensa, myös pariskuntien kannattaa.

Mikäli nainen ja mies asuvat samassa asunnossa, katsotaan heidät avoliitossa asuvaksi, huolimatta miten vuokrasopimus on tehty. Ei siis väliä, onko heillä erilliset vuokrasopimukset. Lukee asumistukilaissa.

En ollut tietoinen tuollaisesta pykälästä. Täytyy sitten muuttaa erilleen poikaystävästä, jos mielii saada tukea.:D On tämä hankalaksi tehty.

Tai sitten vaihdat poikaystävää? Mun asunnossa naisen ei tarvitse maksaa ollenkaan vuokraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa juttu uudelleen. Soluasunnoissa kyllä saa asumistuen. Samoin kimppakämpässä, kun jokaisella on oma vuokrasopimus

Se jokaisen oma vuokrasopimus on sama kuin yhteinen,henkilökohtainen hinta tulee samaksi joten miksi tämä vaikuttaa asumistukeen?

Vierailija
44/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

Ei muuta mitään meidän tilanteessa. Olen perheellisenä opiskelijana muutoinkin yleisen asumistuen piirissä. Eli mitään ei tule, kun puoliso on töissä ja se on ihan oikein. Jos tukea laskennallisesti tarvittaisiin, niin sitä kuitenkin saataisiin.

No se on eriasia että puoliso on elatusvelvollinen perheestään kuin että jatkossa myös solu- ja kimppakämppäkaverit on elatusvelvollisia toisistaan. Ensi syksynä tulee olemaan ihan älytön opiskelija-asunto ongelma kun ei ainoastaan uudet opiskelijat etsi asuntoa vaan kaikki solussa tai kimppakämpässä asuneet etsii yhdenhengen asuntoa.

Onko sinulla ongelmia luetun ymmärtämisessä?

Tuo ei koske solu ja kimppakämppiä.

Vierailija
45/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

Ei muuta mitään meidän tilanteessa. Olen perheellisenä opiskelijana muutoinkin yleisen asumistuen piirissä. Eli mitään ei tule, kun puoliso on töissä ja se on ihan oikein. Jos tukea laskennallisesti tarvittaisiin, niin sitä kuitenkin saataisiin.

No se on eriasia että puoliso on elatusvelvollinen perheestään kuin että jatkossa myös solu- ja kimppakämppäkaverit on elatusvelvollisia toisistaan. Ensi syksynä tulee olemaan ihan älytön opiskelija-asunto ongelma kun ei ainoastaan uudet opiskelijat etsi asuntoa vaan kaikki solussa tai kimppakämpässä asuneet etsii yhdenhengen asuntoa.

Soluissa asutaan omilla vuokrasopimuksilla. Ei tarvitse muuttaa. Kimppakämpissä asuvat voivat pyytää erillisiä sopimuksia. Jos ei sellaista saa, niin sitten kannattaa etsiä uusi vuokranantaja toiseen kimppakämppään tai muuttaa soluihin.

Vierailija
46/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potaskaa. Ei koske soluasutoja, niissä kun kaikilla on erilliset vuorkasopimukset, eivätkä ole toistensa vuokrista yhteisvastuussa.

Minä kysyisin ennemminkin näin päin että miksi kimppakämpässä muuten vain asuvia on tuettu paremmin kuin pariskuntia?

Järjestelmässä on vikaa. Kaikkia pitäisi kohdella samalla tavalla asumistuessa riippumatta siitä että paneeko keskenään vai ei.

Jos pariskunnasta molemmat ovat opiskelijoita, niin tuki on ollut ihan sama kuin kimppakämpässä asuvien opiskelijoiden. Miten mielestäsi kimppakämppä noin muuten eroaa solusta? Lain mukaan kämppäkaveri ei ole elatusvelvollinen. Pitäisikö toisen kuolla nälkään siksi, että kämppäkaveri käy töissä, kun kaikki raha menee vuokraan?  Puoliso taas lain mukaan on elatusvelvollinen. 

Vierailija
47/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että solu- ja kimppakämppäkaverit EIVÄT ole elatusvelvollisia toisistaan mikäli on ERILLISET vuokrasopimukset. Kuten käytännössä kaikissa soluasunnoiksi tarkoitetuissa asunnoissa on (kimppakämpät asia erikseen).

Vierailija
48/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa juttu uudelleen. Soluasunnoissa kyllä saa asumistuen. Samoin kimppakämpässä, kun jokaisella on oma vuokrasopimus

Se jokaisen oma vuokrasopimus on sama kuin yhteinen,henkilökohtainen hinta tulee samaksi joten miksi tämä vaikuttaa asumistukeen?

Ei ole sama, jos ei ole yhteisvastuullisuuslauseketta ja jos on samaa sukupuolta.

Vierailija
49/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

Ei, itse ymmärsit väälin. Se ei koske soluasuntoja, mutta kimppakämppiä koskee. Kimppakämppä= yksi vuokrasopimus, vaikka jokainen maksaakin oman osansa. Solu = erillinen vuokrasopimus. Selkeästi nimenomaan sanotaan, että kimppakämppiä se koskee. 

Vierailija
50/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Hoas vuokraa ns. kaveriasuntoja niille, jotka haluavat asua tuttujen kämppisten kanssa. Samoja asuntoka käytetään myös soluasuntoina, mutta kaveriasuntoihin tehdään yksi yhteinen vuokrasopimus. Mä asuin paljon mieluummin mukaviksi ja luotettaviksi tietämieni kämppisten kuin ventovieraiden kanssa. Tulevaisuudessa opiskelijoilla ei taida olla sitä mahdollisuutta.

Vierailija
51/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ennenkin mennyt näin, ei kai tää mikään uus uudistus oo... Itse oon aina asunut kimppakämpässä ja aina saanut erillisen vuokrasopimuksen. Tai sitten ollut itse päävuokralaisena ja kämppis alivuokralaisena. Tarvii vaan opiskelijoiden osata vaatia oileenlaisia vuokrasopimuksia!

Vierailija
52/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

Ei, itse ymmärsit väälin. Se ei koske soluasuntoja, mutta kimppakämppiä koskee. Kimppakämppä= yksi vuokrasopimus, vaikka jokainen maksaakin oman osansa. Solu = erillinen vuokrasopimus. Selkeästi nimenomaan sanotaan, että kimppakämppiä se koskee. 

Sellaisia kimppakämppiä, joissa on yksi yhteinen vuokrasopimus tai yhteisvastuullisuuspykälä erillisissä sopimuksissa. Nämä on mahdollista kiertää myös kimppakämpissä. Omat sopimukset, eikä yhteisvastuullisuuspykälää. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
53/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun pojalla on jo kokemusta. Hän kun ei saanut tarpeeksi viime vuonna opintopisteitä (oma vikansa, en mahda mitään etten pysty vahtimaan), joutui syksyllä hakemaan toimeentulotukea. Kela eväsi asumistuen ja syy on juuri se, että kämppiksen tulot menivät rajan yli. Heillä on yksi vuokrasopimus, koska vuokranantaja ei muuta halunnut tehdä. 

Vierailija
54/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni vuokranantaja on valmis tekemään viisi vuokrasopimusta yhden sijasta, jatkuvien muutosten kanssa kun osa lähtee vaihtoon ulkomaille ja osa työharjoitteluun kotiseudulle pitää vuokrantajan löytää korvaavia soluasukkaita. Vuokrantaja saa myös roolin eri vuolralaisten riitojen välittäjänä verrattuna aikaisempaan tilanteeseen yhdestä sopimuksesta jossa opiskelijat keskenään yhteisvastuullisesti vastasivat asioista ja uusista asukkaista jakamaan vuokraa. Iso roolin muutos ei varmasti innosta montaa vuokranantajaa.

Kumpi on kannattavampaa vuokranantajille: tehdä omat vuokrasopimukset viidelle vuokralaiselle, vai pitää isoa asunto tyhjillään? Sitä minäkin.

Kukaan järkevä vuokranantaja ei ota sellaista riskiä, että yhteen asuntoon tekisi monta erillistä vuokrasopimusta, ennemmin asunto tyhjillään. Sitä ilmeisesti tarkoititkin.

Meillä on ollut vuokralaisille kaksioon aina erilliset vuokrasopimukset, paitsi pariskunnille yhteinen.

Mä en tuollaista riskiä uskaltais ottaa. Jos toinen vuokralainen ei hoida velvollisuuksiaan, niin vaikeaa on lähteä vuokraamaan uudelleen vajaata kämppää.

Vierailija
55/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

Sellaisia kimppakämppiä, joissa on yksi yhteinen vuokrasopimus tai yhteisvastuullisuuspykälä erillisissä sopimuksissa. Nämä on mahdollista kiertää myös kimppakämpissä. Omat sopimukset, eikä yhteisvastuullisuuspykälää. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Sano se vuokranantajalle. Säätiöillä on omat tiukat sääntönsä. 

Vierailija
56/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

Sano se vuokranantajalle. Säätiöillä on omat tiukat sääntönsä. 

Ei vuokranantajat tyhmiä ole. Ne tajuaa sen itsekin. Sääntöjä on mahdollista muuttaa, säätiöidenkin. Tai sitten eivät muuta, ja pitävät asuntoja tyhjillään. Jos heillä on varaa siihen, se on heidän oikeutensa tottakai.

Vierailija
57/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun pojalla on jo kokemusta. Hän kun ei saanut tarpeeksi viime vuonna opintopisteitä (oma vikansa, en mahda mitään etten pysty vahtimaan), joutui syksyllä hakemaan toimeentulotukea. Kela eväsi asumistuen ja syy on juuri se, että kämppiksen tulot menivät rajan yli. Heillä on yksi vuokrasopimus, koska vuokranantaja ei muuta halunnut tehdä. 

Kysyittekö mahdollisuutta siihen, että toinen kirjoittaa yksinään vuokrasopimuksen ja soinen tulee siihen alivuokralaiseksi? Yleensä vuokranantaja suostuu tuollaiseen, koska silloin riskit siirtyy sille päävuokralaiselle. Tuolloin vuokrasopimukset on erilliset ja asumistuet henkilökohtaisia.

Vierailija
58/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyittekö mahdollisuutta siihen, että toinen kirjoittaa yksinään vuokrasopimuksen ja soinen tulee siihen alivuokralaiseksi? Yleensä vuokranantaja suostuu tuollaiseen, koska silloin riskit siirtyy sille päävuokralaiselle. Tuolloin vuokrasopimukset on erilliset ja asumistuet henkilökohtaisia.

Aikuisia ihmisiä, en minä hänen asioitaan hoida. Mutta pitää kertoa tästä mahdollisuudesta. Hän asui aiemmin yksiössä ja muutti juuri rahaa säästääkseen halvempaan. Toki hänen haaveissaan on saada töitä. 

Vierailija
59/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieras kirjoitti:

No kimppakämpään varmasti saa omat vuokrasopimukset, viimeistään siinä vaiheessa kun iso asunto jää tyhjäksi.

Vierailija
60/222 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ohi kysymyksenä. Kuka ottaa tuntemattoman kämppiksen alivuokralaisekseen ja taloudellisen vastuun jos hän ei pysty maksamaan vuokraansa tai tuhoaa asuntoa. En mä ainakaan ottaisi. Kaiken päälle joutuisi kumminkin kelan syyniin että onko avopari vai lesbopari vai ei pariskunta ollenkaan. Ei kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi