Yleisiä ihmisten tietämättömyyksiä
Pistä mitä olet huomannut alas ja yläpeukkua hyville ja alapeukkua huonoille.
Kommentit (471)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset mättävät päivät pitkät suuhunsa karkkia, pitsaa ym. herkkuja, ja visusti välttävät syömästä tuoreita kasviksia. Tavallisella ruoalla ei nimittäin voi lihoa, etenkään jos syö salaattiakin.
Tuli tästä mieleen, että moni myös luulee, ettei ylipainoinen ihminen voi aidosti pitää salaateista tai vihanneksista.
Olen usemman kerran törmännyt väitteeseen, että kasvisyöjä ei voi olla ylipainoinen. Miksei voisi? Monet sipsit ovat vegaanisia, vegaanisia karkkeja on, leivoksia voi tehdä vegaanisena...
Vierailija kirjoitti:
Monesti etenkin heteromiehillä, anteeksi vain, on hirveän suuria vaikeuksia käsittää mitä biseksuaalisuus naisilla tarkoittaa. Itse olen bi-nainen, ja moni luulee sen tarkoittavan, että himoitsen naisia eläimellisesti kuten naiset toisiaan jossain lesboornoleffassa. Oikeasti se tarkoittaa vain sitä, että voin muodostaa romanttisen ihmissuhteen sukupuolesta riippumatta. Se ei tarkoita, että rakastun helposti kaikkiin tai että himoitsen kaikkia maailman kauniita naisia ja komeita miehiä. Se ei tarkoita, että olen jotenkin superseksuaalinen tai pervo. Olen myös erittäin yksiavioinen ihminen. Monen on vaikea käsittää, miten yksiavioisuus ja biseksuaalisuus voi mahtua samaan ihmiseen.
Sama ärsytää suhtautumisessa pedofiileihin. Täsmälleen kuten sanoit.
Vierailija kirjoitti:
pikku filosofi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisten heikko raamatun tuntemus. Iloisesti kerrotaan että raamattu on jumalan sana. Olen useamman kerran lukaissut raamatun läpi, en vieläkään ole löytänyt perusteita lapsikasteelle tai sille että ihmisistä tulisi muka enkeleitä. Ei tule. Raamattu ei myöskään kiellä meikkaamista, teeveen katselua, viinin juomista, tupakoimista, kahvinjuontia, homoseksuaalisuutta, ehkäisyä....
-ateistiEn ole ikinä tavannut uskovaista, joka ajattelisi, että ihmisistä tulisi enkeleitä. Ainakaan minkään yhtään suuremman kirkkokunnan oppiin tuo ei kuulu (siitä en mene takuuseen, ettei jossakin voisi olla kahdenkymmenen hengen hihhulilahkoa, joka noin opettaa).
Ylipäätään ateisteilla on aika heikko kristinuskon tuntemus. Kuvitellaan, että kristittyjen mielestä Raamattu on pudonnut taivaasta ja että sieltä löytyy suora vastaus kaikkiin tärkeisiin elämän kysymyksiin.
Olen havainnut,että aika monet kuvittelevat,että ateisti olisi näkemyksissään paitsi ihmisenä johdonmukainen ja ristiriidaton, myös humaani ja eettinen.
Olen juuri lukenut erään ateistiksi tunnustautuvan kirjoittajan blogia,joka esim. homojen oikeuksien ja heidän ihmisarvonsakin kieltämisen innossaan ja sen puolesta todistelujensa määrässä lyö kyllä pomppaavasti ja kirkkaasti laudalta monet kristitytkin.
Perustelut hän tuntui löytävän 'tieteestä,luonnosta,biologiasta ja evoluutiosta.
' Tuloksena oli tekstiä jonka homovastaisuus (tai siis suoranainen homovihamielisyys) oli todella vastenmielistä luettavaa.
Rasismi tuntui hänellä myös löytävän perustelunsa samoista lähteistä
En tajua tämän avautumisen pointtia. Sinullahan niitä harhoja tuntuu olevan siitä, että ateismin pitäisi johtaa joihinkin tiettyihin arvostuksiin tai mielipiteisiin. Ateisti on henkilö, joka ei usko jumaliin tai yliluonnolliseen. Siinä se. Osa ateisteista lienee rasisteja kuten osa kristityistäkin.
No lue se eka virke uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Laktoositon ja maidoton sekoitetaan suuntaan ja toiseen. Ravintoloiden ja kahviloiden työntekijöillä on joskus todella vaikeaa tietää, kumpaa asiakas oikeasti tarkoittaa. Evat ne työntekijät aina tiedä itsekään, mitä maidoton tarkoittaa: "Onko emmentalissa maitoa?"
Joo tämä on todella kummallista. Luulisi että ruoka-alan ammattilaiset tietäisivät jotain allergioista mutta vain harva tietää. Lapseni ovat lehmänmaidolle allergisia vaikka ovat jo koululaisia - joo, se ei ole allergia joka automaattisesti häviää 3-v jälkeen - ja yhdeksän kertaa kymmenestä ravintolassa tai kahvilassa kysytään onko laktoositon ok. NO EI OLE.
Paras oli kyllä kun tarjoilija tuli kertomaan että "tää on vähälaktoositonta". Ööö... siis mitä...?
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
23-v kaveri ei tiennyt missä on Ahvenanmaa.
Ja kas, siinäpä onkin sitten oiva esimerkki yleisestä tietämättömyydestä.
Hyvä esimerkki, siitä että on yleinen tietämättömyys, olla tietämättä ettei oma yksittäinen kaverin hölmöys ole yleinen tietämättömyys.
Surkea luetunymmärtämisen taso, ahdistaa jonkun verran, ja turhauttaa monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laktoositon ja maidoton sekoitetaan suuntaan ja toiseen. Ravintoloiden ja kahviloiden työntekijöillä on joskus todella vaikeaa tietää, kumpaa asiakas oikeasti tarkoittaa. Evat ne työntekijät aina tiedä itsekään, mitä maidoton tarkoittaa: "Onko emmentalissa maitoa?"
Joo tämä on todella kummallista. Luulisi että ruoka-alan ammattilaiset tietäisivät jotain allergioista mutta vain harva tietää. Lapseni ovat lehmänmaidolle allergisia vaikka ovat jo koululaisia - joo, se ei ole allergia joka automaattisesti häviää 3-v jälkeen - ja yhdeksän kertaa kymmenestä ravintolassa tai kahvilassa kysytään onko laktoositon ok. NO EI OLE.
Paras oli kyllä kun tarjoilija tuli kertomaan että "tää on vähälaktoositonta". Ööö... siis mitä...?
No takerru nyt siihen. Tiedät kumminkin mitä tarkoitti, ei tarvitse heittäyty tyhmäksi, jos toinen sekoilee sanoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Monesti etenkin heteromiehillä, anteeksi vain, on hirveän suuria vaikeuksia käsittää mitä biseksuaalisuus naisilla tarkoittaa. Se ei tarkoita, että rakastun helposti kaikkiin tai että himoitsen kaikkia maailman kauniita naisia ja komeita miehiä. Olen myös erittäin yksiavioinen ihminen. Monen on vaikea käsittää, miten yksiavioisuus ja biseksuaalisuus voi mahtua samaan ihmiseen.
Terveisiä samanlaiselta. Ja täsmälleen samat ongelmat. Omalla miehellänikin meni viitisen vuotta käsittää, että se että olen bi ei tarkoita että pettäisin häntä kaikkien kauniiden (hänen mielestään kauniiden) naisten kanssa tai että olisin automaattisesti lähdössä kolmen kimppaan, koska toinen nainen. Rakastan miestäni. Ehkä jos me joskus erotaan, seuraava puolisoni voi olla nainen. Tai sitten ei.
En ole viitsinyt ystävistäkään kaikille kertoa. Ettei kuvitella että olen joku superseksipervo. Huokaus. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No takerru nyt siihen. Tiedät kumminkin mitä tarkoitti, ei tarvitse heittäyty tyhmäksi, jos toinen sekoilee sanoissaan.
No haloo, en sanonutkaan että heittäydyin tyhmäksi. Olen kohtelias ihminen ja en maininnut asiasta mitään, juurikin kun tiedän mitä hän tarkoitti. Koko tekstini viittasi vain siihen, että on yleisesti ottaen kummaa etteivät ammatti-ihmiset tiedä allergioista, sehän on heidän työtään, eikö? Onhan se nyt vähän koomista että maitoallergiselle tarjotaan vähälaktoosista tuotetta. Ja se sanoissa sekoilu vain oli jotenkin niin piste iin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti etenkin heteromiehillä, anteeksi vain, on hirveän suuria vaikeuksia käsittää mitä biseksuaalisuus naisilla tarkoittaa. Se ei tarkoita, että rakastun helposti kaikkiin tai että himoitsen kaikkia maailman kauniita naisia ja komeita miehiä. Olen myös erittäin yksiavioinen ihminen. Monen on vaikea käsittää, miten yksiavioisuus ja biseksuaalisuus voi mahtua samaan ihmiseen.
Terveisiä samanlaiselta. Ja täsmälleen samat ongelmat. Omalla miehellänikin meni viitisen vuotta käsittää, että se että olen bi ei tarkoita että pettäisin häntä kaikkien kauniiden (hänen mielestään kauniiden) naisten kanssa tai että olisin automaattisesti lähdössä kolmen kimppaan, koska toinen nainen. Rakastan miestäni. Ehkä jos me joskus erotaan, seuraava puolisoni voi olla nainen. Tai sitten ei.
En ole viitsinyt ystävistäkään kaikille kertoa. Ettei kuvitella että olen joku superseksipervo. Huokaus. Tsemppiä.
Tosi mukava kuulla, etten ole yksin näiden ongelmien kanssa. Tulin tosi iloiseksi, kun vastasit. Ei ole oikein ketään, kenen kanssa puhua tästä, kun ihmisillä on ne omat vahvat ennakkokäsitykset ja eivät kuuntele, jos yritän oikaista niitä. Minäkään en ole juuri kenellekään kertonut, kun ei huvita leimautua joksikin pervoksi. Lähipiirini on muutenkin aika ahdasmielistä, niin tuskin tätäkään hyvällä ottaisivat saati sitten ymmärtäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka kirjoittavat "enään", "kumpa", "niimpä", "sydämmellinen", "sairaanloinen" jne. pitäisi kieltää lailla. Samoin henkilöt jotka rakastavat yhdyssanavirheiden ylenpalttista viljelyä, tyyliin:"Ilta päivällä asetin puuvilla pöytä liinan olo huoneen ruoka pöydälle ja asettelin sille booli maljan ja juoma lasit". Näin, kärjistetysti ja pilkutta, vaikka olisi määrättyjen sanojen oikeaa muotoa yhdyssanaongelmaiselle rautalangasta väännetty.
Ei koske lukihäiriöisiä, vaan - typeryksiä.
Minua ärsyttää eniten kyynerpää.
Enkä tykkää yhtään (joo tiedän että on sallittua) kun sanotaav vaikka, jonkun näyttävän hölmölle, rumalle, kauniille tai tyhmälle. Kielikorvani ei tykkää, vaan paremmalta kuulostaisi, että mekkosi näyttää kauniilta, et näytä tyhmältä siinä, etkä rumalta.
Kielikorvasi kestää silti noin räikeät pilkkuvirheet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset mättävät päivät pitkät suuhunsa karkkia, pitsaa ym. herkkuja, ja visusti välttävät syömästä tuoreita kasviksia. Tavallisella ruoalla ei nimittäin voi lihoa, etenkään jos syö salaattiakin.
Tuli tästä mieleen, että moni myös luulee, ettei ylipainoinen ihminen voi aidosti pitää salaateista tai vihanneksista.
Olen usemman kerran törmännyt väitteeseen, että kasvisyöjä ei voi olla ylipainoinen. Miksei voisi? Monet sipsit ovat vegaanisia, vegaanisia karkkeja on, leivoksia voi tehdä vegaanisena...
Ja tästä jälleen ajatukseen, että ylipainoiset ovat ylipainoisia koska rakastavat herkkujen mussuttamista. Minä en herkuista piittaa, olen ylipainoinen siksi että olen (jo ehkä enemmän kuin lievästi :P) alkoholisoitunut ja lipitän kaljaa melko reiluja määriä päivittäin. Perusruokakin maistuu ehkä isompina annoksina kuin pitäisi.
Ylipainon syitä on varmaan lähes yhtä monta kuin ylipainoisiakin...
Vierailija kirjoitti:
Että auton pakokaasut eivät paina mitään, tai korkeintaan hyvin vähän.
Todellisuudessa automatkan aikana syntyvät pakokaasut painavat enemmän kuin matkaan kulutettu bensa.
Sula mahdottomuus.
On ihmisiä, jotka uskovat että Suomen työttömyysaste on 8 %, sillä perusteella että virallinen tilasto niin sanoo.
Pari 20-25-vuotiasta eivät olleet koskaan kuulleet Pohjois-Koreasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka kirjoittavat "enään", "kumpa", "niimpä", "sydämmellinen", "sairaanloinen" jne. pitäisi kieltää lailla. Samoin henkilöt jotka rakastavat yhdyssanavirheiden ylenpalttista viljelyä, tyyliin:"Ilta päivällä asetin puuvilla pöytä liinan olo huoneen ruoka pöydälle ja asettelin sille booli maljan ja juoma lasit". Näin, kärjistetysti ja pilkutta, vaikka olisi määrättyjen sanojen oikeaa muotoa yhdyssanaongelmaiselle rautalangasta väännetty.
Ei koske lukihäiriöisiä, vaan - typeryksiä.
Minua ärsyttää eniten kyynerpää.
Enkä tykkää yhtään (joo tiedän että on sallittua) kun sanotaav vaikka, jonkun näyttävän hölmölle, rumalle, kauniille tai tyhmälle. Kielikorvani ei tykkää, vaan paremmalta kuulostaisi, että mekkosi näyttää kauniilta, et näytä tyhmältä siinä, etkä rumalta.
Kielikorvasi kestää silti noin räikeät pilkkuvirheet?
Kestää kyllä.
Voin myöntää etten ole koskaan osannut käyttää pilkkuja oikein.
Laitan ne aina siihen kohtaan, jossa omassa päänsisäisessä puheessani on tauko.
Vierailija kirjoitti:
Pari 20-25-vuotiasta eivät olleet koskaan kuulleet Pohjois-Koreasta.
YLEISIÄ tietämättömyyksiä oli otsikko.
Kyllä minullakin on 37 vuotias tuttu, joka ei tiedä mitkä ovat kivipestyt farkut.
Että isisksellä olisi mitään tekemistä islamin kanssa. Ei ole se on samanlainen kuin katolisten inkvisitio eli militaariorganisaatio jota johtavat ideologisesti sionatsit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tästä jälleen ajatukseen, että ylipainoiset ovat ylipainoisia koska rakastavat herkkujen mussuttamista. Minä en herkuista piittaa, olen ylipainoinen siksi että olen (jo ehkä enemmän kuin lievästi :P) alkoholisoitunut ja lipitän kaljaa melko reiluja määriä päivittäin. Perusruokakin maistuu ehkä isompina annoksina kuin pitäisi.
Ylipainon syitä on varmaan lähes yhtä monta kuin ylipainoisiakin...
Ai kamala, rupesin jälkeenpäin miettimään tekstiäni ja ei huolta, olen siis perheetön :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että vaimo perii automaattisesti puolet kuolleen miehensä omaisuudesta ja lapsille menee sitten se toinen puoli. Tai vastaavasti mies vaimon kuollessa ensin.
Miten se sitten menee?
Aviopuoliso perii (tai oikeastihan tässä tehdään omaisuuden ositus) puolet avioparin koko omaisuudesta, olettaen, että kuolleella aviopuolisolla on ollut yhtä paljon, tai enemmän omaisuutta. Eli, jos eloonjääneen omaisuus on 100 000 ja menehtyneen 200 000, eloonjäänyt saa täten 150 000. Jos taas eloonjääneellä on enemmän omaisuutta, hän saa pitää oman omaisuutensa ja menehtyneen omaisuus menee perillisille. Sitten on näitä poikkeuksia, esim. aviopuolisolla ei ole välttämättä oikeutta perittyyn omaisuuteen jne...
https://oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenomaisuude…
Väärin meni edelleen. Jollei pariskunnalla ole keskinäistä testamenttia niin rintaperilliset perivät kuolleen omaisuuden siivuttaen näin muut perilliset. Toinen asia on lesken asumissuoja, testamenttilahjoitukset jne. ja yhdessä hankittu omaisuus, josta rintaperilliset perivät kuolleen osuuden lesken kanssa.
Ihmiset ovat onnessaan vapaasta liikkuvuudesta Euroopassa, ihan kuin ennen olisi oltu jossain korkeiden muurien takana. Aika vapaata se liikkuvuus oli silloinkin, esim. 80-luvulla, länsi-Europassa. Piti vain olla vähän enemmän asiakirjoja, mutta tavallinen ihminen pääsi silti ulkomaille kohtalaisen helposti, myös töihin ja opiskelemaan.