Syödäänkö kenenkään muun kotona leipäjuustoa niin että se paloitellaan kahviin?
Olen Kainuusta kotoisin ja meillä on aina syöty leipäjuustoa tuolla tavalla. Kuppiin kahvia ja leipäjuustoa paloina. Sitten lusikalla noukitaan palat ja välillä hörpätään kahvia.
Onkohan tuo joku aluekohtainen tapa vai tehdäänkö sitä muuallakin Suomessa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Olen Kainuusta kotoisin ja meillä on aina syöty leipäjuustoa tuolla tavalla. Kuppiin kahvia ja leipäjuustoa paloina. Sitten lusikalla noukitaan palat ja välillä hörpätään kahvia.
Onkohan tuo joku aluekohtainen tapa vai tehdäänkö sitä muuallakin Suomessa?
Vaikea uskoa, että Kainuusta kotoisin, kun termi noin pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hörppään kahvia kupista perään mutta en sekoita. En tykkää, että kahvi alkaa näyttää juoksettuneelta.
Ei kahvi näytä juoksettuneelta, jos juusto on hyvää. Eikä hyvä juusto ole "kumimaista". Voi kun saisi vielä ihan vastapaistettua, lämmintä juustoa! Ei tule kaupanmaidoista sellaista, kokeillut olen.
Kokeile ternimaidosta, sitäkin saa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se ei ole leipäjuustoa vaan juustoleipää.
Juustoleipä on leipä jonka päällä on juustoa vrt. kinkkuleipä tai meetwurstileipä
Leipäjuusto on juustoa, jota laitetaan leivän päälle. Juustoleipä sitä hampaissa narskuvaa, jonka kyytipojaksi perinteisesti lakkahilloa.
Huh, kaikkea sitä oppii. En ole ikinä kuulutkaan moisesta, ajatuskin puistattaa suoraan sanoen. Ehkä se on sitten hyvää, en lähe kokeilemaan itse.
Rannikolta.
Laitetaan kahviin. Tai lämmitetään uunissa kuohkermassa joka maustettu vaniljasokerilla sekä kanelilla. Pöytään hillojen ja vaniljajäätelön kanssa. Näin pohjoisessa.
Taidankin tästä mennä oksentamaan...
Syö nuo kylmänä, jotka sanoo sitten että ei maistu miltää. Eivätkä halua millään kokeilla, "väärää" tapaa. Niitäkin tosin on tarjolla niin terveelisiä, että eivät maistu, vaikka hunajalla kuorruttaa.
Mutta tosiaan, ainakin lapissa revittynä kahviin, tai erikseen lämmitettynä, sellaista "roskaruokaa" mutta hyvää se on.
Kaupunkilaiset, laittakaa siihen reilusti sokeria niin saatte terveellistä.