Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syödäänkö kenenkään muun kotona leipäjuustoa niin että se paloitellaan kahviin?

Vierailija
16.12.2016 |

Olen Kainuusta kotoisin ja meillä on aina syöty leipäjuustoa tuolla tavalla. Kuppiin kahvia ja leipäjuustoa paloina. Sitten lusikalla noukitaan palat ja välillä hörpätään kahvia.
Onkohan tuo joku aluekohtainen tapa vai tehdäänkö sitä muuallakin Suomessa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sipullat sekaan, ap?

Lapissa se kuutioidaan ihan veitsellä.

Niin niin, veitsellä sipulletaan tassilta sekaan :)

Vierailija
22/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sipullat sekaan, ap?

En tiedä mikä tuo on.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se ei ole leipäjuustoa vaan juustoleipää.

Vierailija
24/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kotijuustoa.

Vierailija
25/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Lapissa rätehdään näin

Vierailija
26/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ennen vanhaan", eli lapsuudessani 70-luvulla, tuo oli ihan yleinen iäkkäämpien ihmisten tapa nauttia leipäjuustoa Pohjois-Pohjanmaalla. En kyllä ole piiiiitkään aikaan nähnyt kenenkään tekevän niin.

Vierailija
27/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi! Tämä oli lapsena suurta herkkua 90-luvulla ainakin meillä Satakunnassa. Jo nelivuotiaana vaadin saada kahvia myös, jotta sain niitä herkullisia juustokuutioita. Ei kuitenkaan mikään jokapäiväinen tapa vaan leipäjuustokahvilla herkuteltiin vain erikoispäivinä.

Edelleenkin välillä pitää päästä makustelemaan, mies ei ymmärrä tätä ollenkaan eikä ihme kyllä ollut koskaan kuullut moisesta vaikka vanhempansa ja sukunsa ovat pohjoisesta kotoisin. Heillä on herkuteltu lämmitetty leipäjuusto lämpimän (?) vaniljakastikkeen ja lakkojen kanssa.

Vierailija
28/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ennen vanhaan", eli lapsuudessani 70-luvulla, tuo oli ihan yleinen iäkkäämpien ihmisten tapa nauttia leipäjuustoa Pohjois-Pohjanmaalla. En kyllä ole piiiiitkään aikaan nähnyt kenenkään tekevän niin.

Meillä se tapa opittiin mummulta ja ukilta. Sieltä se on periytynyt isälle, äiti oppi sen myös ja nyt myös minä teen noin.

Ap

Vierailija
29/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sipullat sekaan, ap?

En tiedä mikä tuo on.

Ap

Aattelin, että kainuulaisena sulle tuttu termi :) Terv.  Ämmiään ja kahvihetkiä muisteleva helsinkiläisnainen

Vierailija
30/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuussa se on juustoleipä eikä leipäjuusto.

Vierailija
31/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hörppään kahvia kupista perään mutta en sekoita. En tykkää, että kahvi alkaa näyttää juoksettuneelta.

Vierailija
32/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo Kalle Päätalo Koillismaalta selitti tämän tavan hyvin yksityiskohtaisesti jossain kirjassaan. Sielläpäin siis ollut tapana iät ja ajat, kun kerran Kalle tätä kertoi.

Vierailija
33/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sipullat sekaan, ap?

En tiedä mikä tuo on.

Ap

Aattelin, että kainuulaisena sulle tuttu termi :) Terv.  Ämmiään ja kahvihetkiä muisteleva helsinkiläisnainen

Me muutettiin Etelä-Suomeen kun olin 12-vuotias, tuo sana ei ole ehtinyt tarttumaan.

Ap

Vierailija
34/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se ei ole leipäjuustoa vaan juustoleipää.

Juustoleipä on leipä jonka päällä on juustoa vrt. kinkkuleipä tai meetwurstileipä

Vierailija
35/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoleipä, leipäjuusto, ihan sama. KUNHAN SITÄ EI LAITETA KAHVIIN.

Vierailija
36/47 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni ravintola Zetorissa oli tuollainen jälkiruoka. Olen lukenut, että se on tapa jossain päin...lapsuudenkodissani kuitenkin lämmitettiin ja syötiin lautaselta hillon kanssa. Itse syön kylmänäkin esim. ruisleivän kanssa. Hyvää.

Vierailija
37/47 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa aloin miettimään, että syökö sitä leipäjuustoa tosiaan joku on regulas basis, ja miksi kahvi pilataan sellaisella.......

Vierailija
38/47 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran maistanut leipäjuustoa ja oli ihan kamalaa kumia.

Joku sanoi, että sitä on tarjolla kaikissa juhlissa. Olen ollut sadoissa häissä, synttäreillä, ristiäisissä, ylioppilasjuhlissa, enkä ole koskaan leipäjuustoa nähnyt.

Vierailija
39/47 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sipullat sekaan, ap?

Lapissa se kuutioidaan ihan veitsellä.

Tuttu tapa Lapissa. Mutta jopa minä ihmettelin sitä, kun muuan ammattitarjoilija paloitteli juustoa johonkin juhlaan suoraan astiasta kuppiin pikkuisina palasina laitettavaksi. Enemmän on tapana laittaa tarjolle vaikka piparkakkumuotilla otettuja paloja.

Vierailija
40/47 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hörppään kahvia kupista perään mutta en sekoita. En tykkää, että kahvi alkaa näyttää juoksettuneelta.

Ei kahvi näytä juoksettuneelta, jos juusto on hyvää. Eikä hyvä juusto ole "kumimaista". Voi kun saisi vielä ihan vastapaistettua, lämmintä juustoa! Ei tule kaupanmaidoista sellaista, kokeillut olen.