Kokemuksia paimenkoirista?
Onko täällä paimenkoirien omistajia? kerro hiukan rodustasi, luonne ja minkälaisia vaatimuksia on ko. rodun omistajalle.
Erityisesti kiinnostaa bordercollien ja kelpien luonne. Nämä ovat ilmeisesti työkoiria, joten miten on rodunjalostus laimentanut näyttelylinjaisilla tuota paimennustarvetta/työkoiraluonnetta, pärjäävätkö jos eivät pääse tekemään "oikeita töitä"?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs unkarilainen mudi? Noita paimenkoirarotuja on kyllä hurjasti!
No niin on! Siksi en oikein tunnu löytävänkään sitä meille täydellistä.
Tärkeimmät vaatimukset ovat (tiedän, mulla on liikaakin näitä..)
- paimenkoira
- luonne: miellyttämisenhalu, halu työskennellä ihmisen kanssa, säyseä, leppoisa, hyväntuulinen, ei liiaksi epäluuloinen
- Pitää tulla toimeen toisen koiran kanssa
- narttu
- koko: pienempi kuin sakemanni, n. suomenlapinkoiran kokoa, mutta ei niin tarkkaa. Ei pienempi kuin suomenlapinkoira kuitenkaan
- Turkki: helppohoitoinen/puolivälistä vaatimuksiltaan. Ei trimmattavaa rotua ja ehdoton ei nypittäville roduille.
ap
Minulla on ollut yksi puhtaasti paimentava koira ja tällä hetkellä karjanajoon ja vartiointiin kehitetty rotu. Vähän epäilen, että minkään tyyppinen paimenkoira ei ole teille oikea ratkaisu.
Valitse ainakin rotu, jota on käytetty jo pidempään puhtaasti seurakoirana. Sellainen, jolla paimenen tai karjqnqjajan luonnetta ei ole niin vahvasti enää jäljellä.Jatkan vielä. Jotta tulisi oikeakin neuvo :) tuo berni voisi olla tutustumisen arvoinen rotu. Mitä koirank kanssa on tarkoitus puuhailla? Se tieto kertoisi monelle koiraihmiselle enemmän kuin tuo luonnekuvauksesi, joka sopii yllättävän moneen täysin erilaiseen rotuun.
Ei ole selkeää käyttötarkoitusta koiralle. Toivoisin koiran joka kulkee näppärästi maastossa, on mahdollista kohtuullisen helposti kouluttaa pysymään vapaana lähellä. Agility kiinnostaisi, ainakin kokeilla olisiko sopiva harrastus.
Mitään työkäyttöä ei koiralle ole ja siksi en puhdasta työkoiraa ottaisikaan.
Eikä ole ehdotonta pakkoa olla paimenkoira, sen vaan aina saan ehdotukseksi jos kerron toiveistani koiran suhteen. Helppoa, mutta tyhmää koiraa en halua. Niitä on kyllä tarjolla.
Collie. Ihana rotu ja vastaa mielestäni toiveitaan. Kauniskin on 😀. Sosiaalistumisvaiheessa koiran kanssa kannattaa liikkua mahdollisimman monenlaisissa paikoissa, jotta siitä ei tule arkaa. Meidän collie on iloinen, hyvin leikkisä, haluaa miellyttää, rakastaa ulkoilua, viihtyy perheen kanssa, on kiltti muille ihmisille ja koirille. Ei mene suoraapäätä vieraiden luo, vaan "kysyy" mitä tehdään kun tulee uusia ihmisiä. Oppii helposti ja mielellään. Turkkia pitää silloin tällöin harjata hyvin ja varsinkin korvien taakse tulee rastatakkuja, jos ei muusta kammata. Mutta ei turkkia tarvitse jatkuvasti hoitaa. Lyhytkarvaisia cookieta en niin hyvin tunne, mutta hyvä vaihtoehto sekin varmasti. Itse vaan pidän pitkäkarvainen (ns pehko) ulkonäöstä kovasti. Mutta parasta colliessamme on leikkisyys, iloisuus, lojaalisuus, kiltteys ja hilehtivaisuus (huolestuu jos esim lenkillä kuulee lapsen itkua) sekä sen halu pysyä vapaanakin lähellämme ja olla lauman jäsen. Haaveilen siitä, että se saisi paimentaa lampaita, mutta näinkin sillä on mielestäni hyvä elämä. Meillä on toinenkin koira (eri rotua)ja ne leikkivät yhdessä monta kertaa päivässä.
Tärkein kysymys olisi varmaan se, että mitä annettavaa sinulla on koiralle? Aiotko harrastaa sen kanssa vai pelkästään lenkkeillä?
En suosittele ainakaan bortsua tai aussieta, jos ei ole varma että niiden kanssa aikoo harrastaa. Vaikka olisi kuinka näyttelylinjainen, ne tarvitsee tekemistä ja aktiviteettia ihan viikottain tai muuten ollaan ongelmissa todennäköisesti.
Suosittelisin sulle esim. Collieta.
Vierailija kirjoitti:
Saksanpaimenkoira on erinomainen valinta lapsiperheeseen. Kouluttaa pitää. Älykäs, vaativa ja hyvä rotu. Käyttölinja- mieluummin kuin näyttely.
Käyttölinjainen saksanpaimenkoira onkin erittäin fiksu valinta perheeseen, jossa koira ei tule harrastuskäyttöön. Muutenkin ihmetyttää tämä käyttölinjaisten ihannointi. Ovat vaativia koiria, jotka tarvitsevat hirveästi tekemistä. Harvalla on antaa sitä mitä nämä koirat tarvitsee.
Ei näyttelylinjaisen tarvitse tarkoittaa sitä perämaassa laahaavaa kuolakasaa.
Aloittajalle en suosittele bordercollieta, enkä kelpietä, ellei koiraharrastuskärpänen ole puraissut ja pahasti. Lyhytkarvaiseen collieen kannattaa tutustua, harrastuskentillä välillä törmännyt ja kivanoloisia kavereita.
Tai sitten unohtaa ne paimenet ja lähtee katselemaan tuolta Fci5:n puolelta. Saat haluamasi ominaisuuden aika usesta ilman sitä paimennusviettiä. Paimennus on lapsiperheessä pirun hankala juttu jos et osaa sitä koiraa kouluttaa kunnolla ja tarjoa sille riittävästi tekemistä.
Haluat paimenkoiran minkä luonne ei ole paimenkoiran. Miksi pakko olla paimenkoira? Tuntuu että haluat mahdollisimman helpon koiran, joten älä ota paimenkoiraa.
Vierailija kirjoitti:
Haluat paimenkoiran minkä luonne ei ole paimenkoiran. Miksi pakko olla paimenkoira? Tuntuu että haluat mahdollisimman helpon koiran, joten älä ota paimenkoiraa.
Lisään vielä että itse suosittelisin sinulle vaikka keeshondia. Löytyy FCI 5 luokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku alapeukuttaa kaikki viestini, mutta ei kommentoi mitään. :D
Kyllä sä voit sanoa, en mä pahastu, ihan rohkeasti vaan.
ap
Yrität kovasti löytää paimenkoiraa, joka ei kuitenkaan olisi paimenkoira. Siksi.
Samaa minäkin olen ketjua lukiessani ihmetellyt. Miksi sen koiran pitää olla paimenkoirarotuinen, jos sen kuitenkin pitäisi olla sohvaperuna?
Ja minä olen eri henkilö kuin tuo ylemmän kommentin kirjoittanut
Vaikeita luonteita, arkoja, haastavat riitaa, haukkuvat kovasti. Naapurissa on sellainen ja kulman takana srn sisko.