Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

@@HELMIKUISTEN ALKUVIIKKO (ma-ke)@@

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole paljon kirjoitellut, kun meidän elämä on ollut melko raskasta pikkuisen kanssa alusta asti (syntyi 16.02.). Hän syntyi viikon ennenaikaisena ja pienipainoisena(2775g), bilirubiinit nousi kolmantena elinpäivänään ja joutui valohoitoon. Yhteensä olin sairaalassa 2 viikkoa, koska jouduin olemaan myös seurannassa raskausmyrkytyksen vuoksi. Kyllä meinasi pää hajota ihan täysin sinä aikana...!

Nyt pian kk:n ikäisenä vauva itkee ympäri vuorokauden, aina syötön jälkeen alkaa kouristella ja huutaa. Eikä se tällä pikkuherralla ole ikinä mitään pientä kitinää, vaan ääntä tulee niin paljon kun keuhkoista lähtee. Hirveetä katella kun menee ihan sinipunaiseksi. Onneksi kohtaus ei yleensä kestä kuin semmosen 15minuuttia, " parhaimpina" öinä kyllä kestänyt 1,5 tuntiakin.

Ilmavaivoista (ja suoliston kehittymättömyys?) ilmeisesti johtuu, kun kakkakin on vihreää, masusta kuuluu kovaa murinaa ja se on usein ihan pinkeä. Apua ei ole löytynyt oikein mistään, kokeiltu on cuplaton ja lactophilus-maitohappobakteerijauhe. On niin tuskaista kun ei voi auttaa omaa nyyttiä millään ja välillä todellakin tulee semmonen " onko tällä palautusoikeutta" -olo. Se vyöhyketerapia nyt houkuttelisi hieman, en vain oikein usko tuommoisiin hoitoihin yleensä... Onko kukaan teistä vielä käynyt kokeilemassa?

Nyt vaavi on nukkunut pian kolme tuntia (sen ainaisen kohtauksen jälkeen) niin rauhallisesti, että on pakko käydä välillä vilkaisemassa hengittääkö vielä. Kyllä se on suloinen nukkuessaan, kun nyt löytäisi sisäisen rauhan myös hereillä ollessaan! Onneksi muillakaan täällä ei ihan helppoa tunnu olevan;) Vertaistuki on ihmeellinen energianlähde! Ja niin on myös oma äitini, kun auttaa joka viikonloppu vaikka käy töissä viikolla. Onneksi hän on olemassa!

Pärjäillään, kirjoittelen taas kun jaksan ja pystyn.

h.h. ja Max 3vkoa+4pvää

Vierailija
22/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, olipas taas yö ja aamu... Poitsu heräsi kahden tunnin välein syömään ja nukkui joko tissi suussa tai mun mahan päällä loppuajan, sitten kun sain sen aamulla hiljaiseksi ja ajattelin että nukunpa itsekin vähän aikaa, ja olinkin jo unten rajamailla, hän päättikin taas herätä... Sit päätin että nyt me mennään pihalle, ja käytiin koirien kera tunnin lenkillä ja nyt onneksi nukkuu ulkona vaunuissa, ekaa kertaa, mutta ite en uskalla mennä nukkumaan, koska pelkään etten herää kun poitsu herää... Saa nähdä kauanko nukkuu, nyt jo nukkunut 1.5tuntia...

Kuinkahan kauan uskallan sen siellä antaa nukkua?

Mutta kyllä olen samaa mieltä noiden kanssa jotka kirjoittivat " ihanista" anopeista... Mulla tosin ei ole " oikeaa" anoppia, vaan anoppipuolikas... Appiukko meni kaksi vuotta sitten uudestaan naimisiin ja oikea anoppini kuoli noin viisi vuotta sitten : ( Mutta siis tää " anoppi" antaa ohjeita miten lasta kasvatetaan, ei saa pitää sylissä, oppii nopeasti olemaan vaan siinä, eikä sitten koskaan opi olemaan yksinään... Tissiä ei sais antaa, kun ei ole varma saako lapsi tarpeekseen ruokaa... Ja ristiäsetkin olis pitänyt siirtää, kun miehen siskon porukka tulee Ruotsista saakka tänne miehen mummon kasikymppisille... Tosin nuo synttärit ovat sillon kun mun vanhemmat, jotka ristiäiset järjestävät, ovat Lapissa, niin ja kyllähän ne voisivat, kun ovat työssä (" anoppini" on eläkkeellä) siirtää lomaansa ja kun ovat käyneet saman porukan (noin50 henkeä) kanssa samassa paikassa samaan aikaan jo 15vuotta, niin kyllähän se siirto onnistuu tuosta vaan... Oltiin jo alustavasti puhuttu aikaisempaa viikonloppua, mutta sattuipa sopivasti, että appi ja " anoppi" lähtevät kahdeksi viikoksi etelään... No, olisivat itse valinneet jonkun mun ajankohdan lomalleen! Mutta nyt sitten pidämme ristiäiset tuolloin pääsiäislauantaina, ja niille kenelle ei sovi, ei tartte tulla valittamaan...

Galluppivastauksia...

- onko teillä kaste vai nimiäiset vai minkälaiset juhlat?

--- ristiäiset

- montako vierasta teille on tulossa?

--- vajaa 30

- missä juhlat pidetään?

--- mun vanhempien luona

- onko teillä suvussa jokin kastepuku vai oletteko ostaneet/tehneet uuden?

---olen itse sen neulonut

- onko teillä jotain tiettyjä perinteitä juhlassa (kummit ostaa aina tietyn lahjan, jotain tiettyjä " rituaaleja" tms)?

--- ei ole

- montako kummia on tulossa? Ovatko he sukulaisia vai ystäviä?

--- kolme, mun veli vaimonsa kanssa ja miehen paras ystävä

- mitä tarjottavaa teidän juhlissa on?

--- ei olla vielä päätetty, mutta ilmeisesti voileipäkakkua, kuivaa kakkua, pikkuleipiä, täytekakkua

- mitä aiotte (vanhemmat) pistää päälle?

--- mun pitäis jotain käydä ostamassa, ja mies laittaa puvun

- minkälainen vaatetus vauvalla on kastepuvun jälkeen vai pidättekö koko juhlan kastepukua?

--- jotain siistiä ja vaaleansinistä

- jotain muuta kommentoitavaa?

---nimeä ei kerrota kellekkään ennen ristiäisiä, vaikka jotkut eivät sitä ymmärräkkään...

Mutta nyt jos menis vaikka jotain syömään ennenkuin tuo toukka tuolta herää...

Napero ja poitsu 4vko ja 3päivää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana päivä! Aurinko paistaa, línnut laulaa ja mukavan lämmin, kevät tulee sittenkin.

Olin tänään Kengurupiirissä (kiitos seurasta enni) ja nyt meillä harjotellaan kantoliinailua. Ostin siis sieltä liinan ja sain opastusta sidontaan. Hyvin lähti liinailu käyntiin sillä nytkin Inkeri nukkuu liinassa ja minä saan olla rauhassa koneella. Ihana lämmin tuhisija rintaa vasten, mukava tunne :)

Austen: Kyllä ne kilot lähtere kariseen ja paikat kiinteytyyn kun pääset taas harrastaan kunnolla liikuntaa. Itse olen jo pyörimässä elixialla ja etenkin Pilates tunnit tekee hyvää. Tervetuloa mukaan heti kun siltä tuntuu. Mulla on kaikki kilot jo karrisseet ja lisää lähtee koko ajan (mikä on vaan hyvä), vatsamakkarakin on mukavasti pienentynyt. Kaikki housut menee jo mukavasti päälle eli on jumpat tehneet tehtävänsä.

Meillä valvottiin viime yö ja se oli ihan eka kerta. Inkeri vain kätisi eikä oikein saanut unen päästä kiinni vaikka mitä teki. Tai lähinnä mies teki sillä hän valvoi ja minä nukuin. Kuuden aikaan aamusta sitten pelasti mieheni ja otin Inkun hoiviini, Mitäs tyttö teki? Tillisteli minua hetken, väläytti hymyn ja nukahti =) Hassu vauva.

Onkos kellään hyvää suklaakakun ohjetta? Ajattelin sellasen vääntää nimiäisiin. Anoppi tekee tavallisen täytekakun ja äiti pikkuleipiä joten vois siihen lisäksi vielä suklaakakun tehdä (lähinnä siksi että mun tekee niin kovin mieli). Voileipäkakut tilasin Amurin Helmestä, niitä ei jaksa itte tehdä.

Jahas, nyt tunkeutui nenääni sellanen löyhkä jotta oksat pois. Tais neiti vääntää vaippaan täytettä runsaalla mitalla. Siirrymme hoitopöydälle ja pesulle....

Aurinkoista päivän jatkoa!

Birdy ja Rinkeli

Vierailija
24/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poitsu yritti eilen illall pitää kans huutokonserttia kun olis pitäny käydä nukkumaan, torkahtelee välillä, herää, haluu tissiä, huutaa, röyhtäilee jne jne.. ja huutaa. Joku puhu vyöhketerapiasta ja siitä auttaisko se. No meillä terkka kävi viime viikolla kotikäynnillä ja sano, että joitakin se on ainakin auttanu jos mahaa kipristelee. Eli hierotaan vauvan jalkapohjia myötäpäivään, ja vaikka aluks kipristelee, niin yrittää vaan jatkaa, koska jalkapohjat on mahavaivasella vauvalla arat. No meillä mieheni sitte testas tätä juttuu eilen, ja minä joka harvoin uskon ennenkun näen, uskoin sitte että se autto. Jätkä hiljeni, mut kyllä siinä hierontaa sai harrastaa tovin aikaa (30-40min), ennenkun rentoutu, eikä enää kipristelly jalkojaan ja nukahtikin ihan ok sen jälkeen. Jotenka meillä jatkuu toi hieronta tästä eteenpäin ennaltaehkäsevästi.

Ristiäiset meillä on 2.4. ja oletan, että anoppini jälleen auttaa ja äitinikin saattaapi osallistua järjestelyihin. Tosin mieheni hoitaa ruokapuolen ja tekee hirvikäristystä ja tykötarpeet, kuten hoito esikoisen ristiäisten sapuskatkin. Muutenkin mieheni on parempi ruuanlaittaja ku meikäläinen, vaikkei se nykysin jaksa aina innostuu, ku neiti 3v ei aina tykkää kaikista maustekokeiluista, vaikka ne aikuisen suuhun hyviä oiskin.

Vastailen muuhun ristiäisgalluppiin myöhemmin, pakko mennä pesee perunat ennenku poitsu tai neiti herää.

Dentaurus + " Veli Ponteva" 1vk6pv

Vierailija
25/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pitkästä aikaa ehtiä vähän kirjoittamaan, kun molemmat pojut nukkuu. Minäkin käyn joka päivä lukemassa pinot, mutta en vain saa aikaiseksi/ehdi/jaksa kirjoittaa itse.

Meillä poika on edelleen muuten rauhallinen ja tyytyväinen, mutta joka ilta yhdeksän aikoihin alkaa kitinä ja kestää puolille öin, eilen lähes yhteen. Poika ei ole silloin tyytyväinen kuin hetken tissillä tai sylissä, mutta uskallapas laittaa sängylle niin...Sitten kun pojan saa nukahtamaan, hän kyllä yleensä nukkuu ihan hyvin parilla syötöllä aamuun asti. Tosin viime yönä söi vain kerran, mutta ei sitten syötön jälkeen nukahtanutkaan, vaan kitisi silloinkin tunnin. Onneksi Veetillä on hyvät unen lahjat, eikä hän herää vauvan itkuun, toivottavasti naapurit ovat yhtä sikeäunisia=) Nyt olen saanut aamuisin nukkua pitkään, kun mieheni on hoitanut Veetin aamutoimet, mutta perjantaina tämä ylellisyys loppuu, kun mies palaa töihin. Vähän jo jännittää kuinka sitten jaksan ja saan päivät poikien kanssa sujumaan. No eiköhän se suju.

Neuvolassa käytiin viikko sitten ja vaavi oli jo kasvanut kahdessa viikossa kovasti. Pituutta oli 53.7cm(50cm) ja painoa 4180g(3505g). Pelkästään rintamaitoa olen antanut ja hyvinhän tuo näyttää riittävän. Minulla raskauskiloja on jäljellä 1.5, mutta painoa on ennestään aivan liikaa, joten suklaansyöntiä olisi syytä vähän rajoittaa. Mutta kun se on niin hyvää=)

Ristiäisistä oli gallupia. Meillä ristiäiset on 9.4 ja ne pidetään minun vanhempieni luona. Äitini on luvannut hoitaa tarjoilut. Kastepukuna käytämme minun suvussani 30-luvulta asti kulkenutta kastemekkoa, jossa myös esikoisemme kastettiin. Ennen Veetin ristiäisiä anoppi yritti tyrkyttää hänen kastemekkoaan, jossa miehenikin on kastettu, mutta minä halusin meidän kastemekon ja mieheni antoi minun päättää. Nimi meillä on jo valmiina mietittynä, paljastamme nimen vasta ristiäisissä. Olemme kutsuneet vauvaa nyt Aatuksi ja sen Veeti on ehtinyt jo kaikille kuuluttaa vauvan nimeksi=) Ja kyllä se yksi nimistä tulee olemaankin.

Nyt pyykkikone päälle, taas vaihteeksi=)

nonnu78 ja Aatu 3vk 3 vrk:tta

Vierailija
26/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella tuntuu olevan koliikkia ja muuta itkuisuutta, ikävää kuulla :( Meillä taitaa olla yksi pinon nuorimmista vauvoista (synt.23.2), joten tuo kaikki voi olla vielä edessäpäin meidänkin perheessä. Toistaiseksi vauva on tyytyväinen tytteli, mutta kuten aikaisemmin tuossa kirjoitinkin, moni asia voi muuttua joten nyt täytyy vain nauttia niin kauan kun voi.

Tytteli jaksaa valvoa jo hyvin. Alussa oli vähän keltaisuutta, mutta helpottaa jo, joten jaksaa senkin takia valvoa paremmin. Yleensä valvoo päivässä noin 3 pidempää jaksoa, tunnista kahteen kerrallaan. Öisin imetän sängyssä ja vaihdan vaipat pimeässä, joten tyttö nukahtaa syönnin jälkeen takaisin. Öisin syö 3-4½h välein, päivisin kolmen tunnin välein tai välillä useamminkin. Jaksaa syödä vain toisen rinnan kerrallaan, joten kovasti pakkaa aina toinen rinta sillä välin. Maitoa tulee tulvimalla, mutta on onneksi nyt jo vähän tasaantumaan päin kun alkaa tarjonta vastaamaan paremmin kysyntää.

Nyt sitä omaa galluppiani:

GALLUPINTYNKÄÄ RISTIÄISISTÄ/NIMIÄISISTÄ:

* kaste

* 26

- missä juhlat pidetään?

* koska kotiin ei mahdu noin paljon ihmisiä, juhlat pidetään kaupunkimme pienemmässä seurakuntakeskuksessa

* meillä on suvussa kastepuku, on nyt 38v vanha ja kaikki sukumme lapset siltä ajalta on kastettu ko. puvussa

- onko teillä jotain tiettyjä perinteitä juhlassa (kummit ostaa aina tietyn lahjan, jotain tiettyjä " rituaaleja" tms)?

* jos sukulainen on sylikummina, hän on aina ostanut kastelahjaksi kastekehyksen, muutoin ei ole ollut mitään perinteitä. Paitsi että nimeä emme kerro ennen kastetoimitusta kuin kummeille.

* 3 kummia on tulossa, kaikki ystäviä.

* en ole kaikkea vielä ehtinyt miettimään, mutta ainakin kermakakku, voileipäkakku ja sulhaspiirakoita & munavoita sekä joku pullakranssi.

* mun tarttee ostaa jotain siistiä (suorat housut ja kauluspaita-tyyliset), miehelläni puku.

- minkälainen vaatetus vauvalla on kastepuvun jälkeen vai pidättekö koko juhlan kastepukua?

* olen itse tekemässä vauvalle ja isosiskolle samanlaiset mekot, huomenna menen kangaskauppaan. Yritän tulostaa päässäni olevan mallin paperille kaavoiksi ja kursia sitten jotain kasaan :)

* no eipä juuri.. kunhan sen nimen nyt saisi päätettyä...

M

Vierailija
27/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- missä juhlat pidetään?

-Meillä on nimiäiset

- n. 20

- Omassa kodissa

- Ostimme esikolle uuden puvun ja nyt käytämme samaa

- Kummeilla on ohjelmaa kuten esikonkin nimiäisissä ja " sylikummi" pukee nimiäispuvun päälle vauvalle

- Kaks pariskuntaa ja yks sinkku eli yhteensä 5. Pariskunnat on ystäviä ja tää sinkku on mieheni serkku

- Pari voileipäkakku, pikkuleipiä, täytekakku, suklaakakku (jos saan hyvän reseptin), karjalanpiirakoita +munavoita.

- Miehellä on puku ja mulla suorat housut (luumun väriset) ja samaa sävyä jakku jonka alla punainen toppi

- Nimiäispuvun jälkeen olis tarkotus pukea päälle kaunis juhlamekko

- Nimiäistodistus tehdään itse kummeille. Siihen painetaan vauvan jalan- ja kädenjälki ja laitetaan kuva

Birdy ja nukkuva Rinkeli

Vierailija
28/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikaela77:

- missä juhlat pidetään?

... ja vastauksia näihin -meillä on ristiäiset su 19.3. Vieraita on tulossa 9, juhlat ovat vaan lähipiirille ja pidetään meillä kotona. Meidän puolelta sukua tulee nätti kastemekko, joka on aikoinaan tehty mulle ja samassa mekossa on kastettu mun kumpikin pikkusisko sekä siskon kolme lasta. Mitään erityisiä perinteitä ei ole (jollei sitä lasketa että meillä lapset on aina kastettu kotona). Kummeja kaksi, kummatkin sukulaisia, mun pikkusisko ja miehen pikkuveli. Tarjottavia vielä mietin, lähinnä sitä teenkö itse täyskärin vai tilaanko. Tykkään leipoa, mutten ole erikoistunut täytekakkuihin -sellainen kuitenkin mun mielestä kuuluu tämmöisiin juhliin. Tilatut täytekakut taas voivat olla ällömakeita kräämihirvityksiä, kuten meidän häissä... Äiti on luvannut tehdä juhliin tosi hyvän lohikakun, joten kalapuoli on ainakin hoidettu :P.

Vaatetuksesta ei, omasta eikä vauvan saatikka miehen, ole vielä hajua.

Ja nimikin on lukkoon lyömättä.

Sen verran sain aikaiseksi, että tilasin meille siivouksen. Kämppä on hävityksen kauhistus kun on tullut enemmän keskityttyä tuohon vauvaan kuin siivoukseen. En ymmärrä miten mies voi olla täysin sokea nurkissa pyöriville pölypalloille. Ja sitä paitsi inhoaa siivoamista, joten en todellakaan jaksa alkaa nalkuttaa. Mä olen siivoamisen suhteen hyvinkin tarkka, perhana, jos jotain kerran tehdään niin se tehdään kunnolla. Mies taas tekee vähän sinne päin ja sekös saa mut näkemään punaista. Jos meillä jostain tulee sanomista niin se hyvin todennäköisesti liittyy kodinhoitoon, siis nimenomaan sen puutteeseen.

Näistä heränneistä äidinvaistoista -vasta nyt olen oikeasti " rakastumassa" tuohon Pukluun. Aikaisemmin tein näin tai noin vain siksi, että siten kuuluu äidin toimia. Ihan kuin pyrkisin jotenkin suoriutumaan kuten mahdollisimman hyvä äiti. En todellakaan ole koskaan ollut mikään lasten kanssa hössöttäjä. Joskus sanoinkin, että kiinnostun lapsista kunhan ensin täyttävät 7 vuotta ja menevät peruskoulun ensimmäiselle luokalle. Niin ne asiat vain muuttuvat.

KL ja Puklu, kohta 6 vkoa

Vierailija
29/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useita erilaisia toimivia suklaakakkureseptejä, suklaakakut on kai sellainen mun bravuuri (ainakin muitten mielestä). Jos kerrot vähän minkä tyyppistä (esim. minttusuklaa- tms.) kakkua olet ajatellut, niin koetan kaivaa sulle hyvän ohjeen?

KL

Vierailija
30/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Meille tulee siis ristiäiset, eli kaste.

- Vieraita about 30.

- Juhlat pidetään appivanhempien luona... (esikoisen ristiäiset oli miun vanhemmilla)

- Saamme lainaksi mieheni kummitädin tekemän kastepuvun, jota on käyttäneet suvun muutkin suht tuoreet naperot

- Ei ole mitään erityisiä perinteitä, ne vois olla kyllä kivoja.

- Kummeja 3, minun veljeni ja miehen serkku + serkun vaimo

- Tarjottavista ei tietoa vielä, ehkä ihan perussettiä, kakkua ja pullaa

- Mies laittaa päälleen tuon virkaunivormunsa ja minä haluaisin laittaa suorat housut ja jonkun tyköistuvan yläosan, etten näytä paksulta lehmältä niinkuin esikoisen ristiäiskuvissa... :)

- Pikkupoitsulle tulee kastepuvun jälkeen ylle varmaan jotkut housut + kauluksellinen body, ehkä neuleliivi (jos löytyy tarpeeks pientä)

Muuta kommenttia en keksi, paitsi sen, että meillä ainakin edellisissä ristiäisissä niiden virsien laulaminen oli yhtä piinaa! Vaikka minä laulan harrastuksekseni ja muutenkin suku on musikaalista, niin virsien aikana ei kukaan viitsi muuta kuin hymistä ihan superhiljaa! Nolottaa taas jo etukäteen... :)

Niin ja meillä ei oo vielä nimeä tiedossa, ehdotelmia on kyllä muutama. On se vaan taas niin hankalaa. Tai no, ehkä jos sais Yksin päättää, mutta kun tuo mies aina keksii vaan uusia ja uusia (usein toinen toistaan järkyttävämpiä) ehdotuksia... Ja meillä on hankaluutena se, että miehen sukunimi on ihan tosi yleinen, ei siis haluta ihan perusnimeä etunimeksi. Ja sellaisen tavallisenoloisen, suomalaiseen sukunimeen sopivan ei-perusnimen löytäminen on osoittaunut aika kinkkiseksi... Onhan tässä aikaa! Meillä ristiäiset vasta 8.4.

Vierailija
31/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä kun heti löytyi asiantuntija suklaakakkujen suhteen. Mies on ihan pöhkönä minttusuklaaseen joten sellanen kakkukin vois olla varsin makoisa. Kunhan kakku on suklainen ja makea :) Jään innolla odottamaan reseptiä.

Birdy (kiittelee ja kumartelee jo etukäteen)

Vierailija
32/48 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö flunssassa jo 3 päivää..mutta ei itke mitään..nyt makaa iskän kanssa soffalla ja molemmat kuorsaa!!

luoja on minua siunannut hiljaisilla lapsilla, siis ei mitään turhan kitisijöitä, yöllä syödään ja sit nukutaan.Harmi kuulla et monilla on vaativia ja kiukkuisia lapsia.

Mulla on jo menkkafiilis,perkele soikoon. En vielä olis halunnut niitä mut minkäs teet...nyt sit ootellaan millon ne alkaa,selkä ja maha huutaa kivusta hoosiannaa. Niin ja tissit tuntuu kivikoville,taitaa tarvita pumppua illalla.

seksiäkin koetettiin ja kiva huomata ettei värkki ole kipeä ;))))

nyt pitäs sitten ehkäisyä miettiä,minä en saa mitään hormonaalista käyttää, enkä kuparikierukkaa ota sivuvaikutusten pelossa. joten mitä jää,ei mitään muutaku kortsut ja venäläinen ruletti. Miestä ei kuulemma haittaa jos toinen tulis heti perään.HALOO, jos itte kantaa ja synnyttää ni be my guest.

Meillä ei ole ristiäisiä eikä nimiäisiä, huomisen isyyden tunnustusten jälkeen(ja sit kun paperit tulee sieltä takas) viedään paperit vaan maistraattiin ja that' s it.elämä jatkuu ihan normaalina.

Niin ja ukko on joka ikinen päivä täällä..ei omassa kodissaan.

Millon sen villapuvun uskaltaa jättää pois ja kauanko vauvaa vois parvekkeella nukuttaa. voiko nukuttaa nuhassa ulkona?? kun ei oo tota talvivauvan käsikirjaa..

niin ja onneksi anoppi on kuollut;))) (olipa hirveellä tavalla sanottu, mut luin teidän tarinoita niin eipä käy kateeksi)

Kuumetta ja Dunia 1kk 3pv

Vierailija
33/48 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavata kun tuo aurinko taas jaksaa paistaa heti aamusta. Tänään taas käydään hurjastelemassa Rinkelin kanssa eli harrastamme vaunurallia pitkin Tamperetta, nautimme auringosta (lähinnä minä nautin) =)

Onneksi se toissa yön valvominen tuntu olleen vain jokin hassu erhe sillä viime yönä nukuttiin taas 7h putkeen. On mukavan levännyt ja pirteä olo. Rinkeli heräs klo. 7 , hoidettiin aamupesu, sitten syöttö, liinaan ja nyt nukkuu tyytyväisenä mun rintaa vasten. Olisipa ollut tällanen liina jo esikon kanssa. Esikolla oli se koliikki ja jatkuva kantaminen oli todella tuskallista. Luulen, että liinassa olis rauhottunut ja saanut nukuttua. No turha sitä enää on miettiä, mutta suosittelen liinaa koliikki vauvoille.

Tammikuiset näytti tehneet nimipinon vauvoista. Voitas menkin sellanen laittaa pystyyn, sinne siis lisättäs vauvojen nimet sitä mukaan kun nimiäiset/ristiäiset on olleet. Oisko ideaa?

Antaako kukaan maitohappobakteereja vauvalle? Kuinka kauan niiden antamista tulis jatkaa? Meillä menee RELA-tipat joka aamu ja on aika riittosa pullo, mutta järkyn hintanen (20¿). Jos annatte maitohappobakteereja niin onko käytössä myös cuplaton tms.? Meillä on sekin. Ollaan jotenkin tosi vainoharhasia vatsakipujen suhteen ja yritetään kaikin tavoin niiltä välttyä (sen verran kauheeta aikaa oli esikon kanssa).

Sitten tosta nukkumisesta siis vauvan. Kuinka paljon teidän vauvat nukkuu vuorokaudessa? Musta tuntuu, että Rinkeli nukkuu ihan hirmusesti. Pisimmillään on ollut juuri ja juuri 3h hereillä, mutta sekin johtui siitä että masussa kipristeli ja uni ei meinannut tulla. Eli yleensä on hereillä noin tunnin ja sitten nukkuu taas. Ois kiva tietää millasia aikoja muiden vaavit on hereillä.

Jospasitä koittas tehdä hiukan kotitöitäkin kun neiti nukkuu...

Birdy ja Inkeri-Rinkeli

Vierailija
34/48 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah aurinko paistaa taas! Ja ikkunanpesu-urakka näköjään odottaa... Meillähän on tämmöinen perinnetalo ja iso lasikuisti, talossa on yhteensä varmaan miljoona ikkunaruutua... Kaalilaatikko, mistä tilasit siivouksen? Me ollaan etsitty kotisiivousta, mutta kaikilla yrittäjillä tuntuu olevan asiakkaita ihan tarpeeksi : (

Ristiäisgalluppiin:

- missä juhlat pidetään?

Meillä on ristiäiset, vieraita tulee noin 15, kotona pidetään. Äitini osti esikoiselle kastemekon, samaa käytetään nytkin. Kummilusikka on perinteinen lahja, lisänä sitten jotain. Kummeina on miehen sisko miehensä kanssa. Tarjoilut osittain auki vielä, tilasin täytekakun ja pikkuleipiä, ehkä ostan lisäksi jotain suolaista ja viinirypäleitä tms. Ei hajuakaan mitä laittaisin päälle... Ainoat juhlakuteet mitkä menee päälle on samat mitkä esikoisen ristiäisissä, mutta tuntuu tyhmältä jos molempien lasten ristiäiskuvissa äitillä on samat vaatteet! Eli vaateostoksille pakko päästä. Vauvalle on kastemekon lisäksi toinenkin mekko.

Anoppi meikäläistäkin ottaa pattiin välillä, kun hössöttää mun makuun vähän liikaa... Ja on tyyliä että kylään tullessaan ottaa omat voileivät mukaan ja parhaassa tapauksessa omat siivousvälineet! Argh, mä otan tuollaiset loukkaavana, kai mä nyt osaan oman huushollini pitää kunnossa ja vieraille ruuat tarjota... Lisäksi ärsyttää (eilen oli taas ajankohtaista), että meillä ollessaan komentaa esikoista ja koiria ja ja kissaa tekemästä jotain mikä meillä on ihan sallittua, eli esikoista halaamasta vauvaa ja elukoita tulemasta sohvalle tms. No, ei siitä aiheesta sen enempää tällä kertaa : )

Ai niin, mitat eilen neuvolassa 4670 ja 54,8.

FannyK ja tytsy 3viikkoa ja 3 päivää

Vierailija
35/48 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enp' ole kerinnyt kirjoitella, kun päivät kuluu niin huisin nopsaan Elsan kanssa. Elsa on nyt jo kaksi viikkoa ja päivän vanha. Meni hiukan yli lasketun ajan kaksi viikoa ja päivän. Hassua ajatella, että Elsa voisi olla jo kuukauden vanha... On mennyt ihan hyvin. Tyttö syö ja nukkuu ja seurustelee joskus. Eilen illalla tuli ensimmäiset kunnon huudot kun ei uni meinannut tulla. Imetin sitten tiheästi ja meinasi multakin itku tulla, kun en ehtinyt nukahtaa kun tyttö jo taas huusi. Mutta nyt sit nukkaa hyvin ja olis arkoitus lähteä ulos toiselle vaunulenkille seuraavan syötön jälkeen. Meilläkin on ristiäiset jo ensi lauantaina. Mun ei tarvi tehdä mitään. Anoppi tekee tarvittavat ja itse tilaisuus on miehen siskon (sylikummin) luono. Kummitäti on myös virkannut kastemekon ja me vaan mennään ja viedään tyttö paikalle. Mun setä kastaa tytsyn.

Eli voisin mä galluuppiinkin vastata:

GALLUPINTYNKÄÄ RISTIÄISISTÄ/NIMIÄISISTÄ:

* kaste

* noin parimymmentä

- missä juhlat pidetään?

* Tytön (kummi)tädin luona

* Miehen sisko oli sitten yllättäen virkannut kenenkään tietämättä aivan ihanan puvun suvun mekoksi. Elsa on sitten ensimmäinen käyttäjä

* Me kerrotaan nimi kaikille jo kutsussa. Kaste on ihan muu toi mitus meille kuin nimenantotilaisuus. Kummitäti on luvannut ostaa kummilusikan.

* 3 kummia on tulossa, yksi sukulainen ja yksi käveripariskunta. Hyvät ystävät meille ja olemme heidän poikansa kummit.

* Isoäiti tekee salaatteja ja kinkkupiirakkaa ja täytekakun ja pullaa ja pikkuleipiä

* miehellä on puku ja punainen kraka ja mulla on ruskea neulesetti ja oranssi pitkä hame

* Kummitäti on hommannut lahjaksi jonkun mekon, joka puetaan kasteen jälkeen. En ole nähnyt, mutta luotan hänen makuunsa.

* kivat juhlat varmaan odottaa... =)

Tällasta tänne! Oikein paljon terveisiä kaikille!

T:Minna ja Elsa

Vierailija
36/48 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kirjoitella ennen kuin poika herää ja sitten yrittää lukea pino loppuun...

Meillä myös aika kikkailua pojan kanssa, yöt nukkuu ihan hyvin 2-6 tuntia kerrallaan, mutta päivällä sitten on tankkausta ja kitinää ja nukutaan oikeastaan vain yhdet pitkät unet, muuten ihan pikkupätkissä... Illalla taas tankataan ja sitten nukutaanki 5-6 tuntia putkeen. Suurin raivoaminen on mielestäni jo loppunut, mutta kyllä sitä itketään ihan kiitettävästi vieläkin! Tietty itse jo oppinut toimimaan paremmin pojan kanssa ja siksi ehkä tilanne helpottunut ja tuleehan sille ikää lisää kokoajan.

Mieskin aloitti eilen työt eli olen taas viikot leskenä...no, tänään se tulee kotiin kuitenkin yöksi, ei malta olla pois, enkä tietty valita kun saan sen viereeni...Niin...seksikin on pyörinyt mielessä tiuhaan, mutta ajateltiin sinnitellä vielä viikko, sitten olis jälkitarkastus ja uskonpa että sitten lakanat soi :) Pojalla on kyllä paha tapa alkaa heti itkemään kun pusunkin annan miehelleni...no, viedään vaikka mummolle hetkeksi jos ei muuten.

Eilen oli neuvola, painoa nyt 4840 ja pituus 56,7. Mulla taas hb vaan 110 eli v*ttaa taas aloittaa Obsidan uudestaan...se kun saa mun mahan sekaisin...grr...

Ristiäisistä: meillä ne tosiaan on 25.3. Pojalle tulee 3 nimeä. Saatiin naispappi, eli hieman erilaiset ristiäiset kuin yleensä...tää on sitä nykyaikaa :) Ihan kotona pidetään ja noin 20 vierasta (vanhemmat ja sisarukset puolisoineen ja sit mun sylikummi) kutsuttu. Mun äiti on kova leipomaan eli yhdessä sitten väännetään kaffipöydän antimet. Alustavasti meille tulee: kakku, juustokakku, jotain parempaa pullaa ja keksejä. Sitten suolaista: karjalanpiirakat ja munavoi, kinkkupiirakkaa pari kpl ja lohipiirakkaa pari. Mä uskon että näillä pärjätään. Meillä toimitus alkaa kello 16 eli ei sitten mitään raskaampaa ruokaa laiteta. Kummeja pojalle tulee viisi, mun veli + puoliso, miehen pikkuveli ja isoveli + puoliso. Kastemekko on vanha, ollu eka mulla, sit mun sisaruksilla ja viimeksi veljen pojalla.

Arska paistaa eli tänään sitten kunnon vaunulenkille! Jos sais joskus tuon hyytelövanteen tuosta mahan kohdalta pois...Mä en edes syö suklaata...jota himoan kyllä kokoajan...Suklaa on kuulemma yksi joka aiheuttaa vauvalle mahavaivoja eli olen suosiolla luopunut siitä herkusta.

Jep, poika nukkuu edelleen joten alan lukemaan pinon loppuun...Jaksamista meille kaikille!!!!

Sasuliini ja ukkeli 1 kk 14 pv

Vierailija
37/48 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fanny, meillä käy siivoamassa Sari Hile Kangasalta. Kohtuuhintainen ja tekee hyvää jälkeä. Äsken juuri lähtivät, laittoivat reilussa tunnissa talon siistiin kuntoon. Ihanaa kun tuoksuu puhtaalta! Nyt ei tarvitse kuin ehkä vähän pyyhkäistä ja imuroida ennen sunnuntain bileitä.

Ikkunanpesu-urakka on juu edessä. Meillä(kin) on tämmöinen viiskytluvun omakotitalo, jossa laskin aikoinani olevan 138 erikokoista pestävää lasipintaa. Ja tämä pelkästään päärakennuksessa. Ennen tykkäsin ikkunanpesusta, ja tavallaan tykkään vieläkin, mutta nykyään se on jo melko uuvuttava projekti. Onneksi riittää, että pesen vain kerran vuodessa nuo ikkunat kokonaan, siis kaikki lasipinnat (ikkunat ovat kolminkertaiset). Keväällä sutaisen vain sisä- ja ulkopinnat.

Puklu oli raivostuttavan pirteä viime yönä. Heräsi jo kahden jälkeen syömään ja ähki ihan tohkeissaan. Minä silmät ristissä en todellakaan ollut seukkaustuulella. Onneksi äiti ei kuitenkaan ollut se ainut oikea seurustelukumppani vaan kopassa jatkoi sujuvasti jutustelua Nalle Puh -pehmolelun kanssa ja pääsin takaisin nukkumaan. Vähän tylsä äiti.

Jaahas, vein tytön juuri vaunuissa ulos nukkumaan ja nyt kuuluu itkevän. Ei hyvä. Tarttee käydä rauhoittelemassa...

KL

Vierailija
38/48 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin täällä olleen puhetta villapuvun pois jättämisestä. Auts, me ei edes olla käytetty. Miinuskympissä kun alettiin totuttaa poikaa ulos, ollaan puettu vain potkupuku, tumput, villatumput ja -töppöset, silkkivillamyssy ja äp:n toppahattu, päälle äitiyspakkauksen toppapuku ja sitten äitiyspakkauksen makuupussiin ja pehmeään kantolaukkuun vaunuihin. Yleensä poika on hikinen tässäkin yhdistelmässä, joten jos ulkona on ollut vain miinusviisi, olen jättänyt toppahatun ja villatöppöset sekä -tumput pois. Mutta kait meidän poika vaan on tosi kuumaverinen. Nyt on ollut kantoliinassa nukkumassa tunnin ja mulla valuu hiki rintojen alta ja otsalta ja pojalla on varmasti hiessä hiukset..

Huh, arki alkaa sujumaan ja nimi tosiaan annettiin sunnuntaina ja nimijäisjuhlapaikka on varattu. Ei tiedetä ketä kutsutaan ja mitä tarjotaan, mutta aikaakin on neljä viikkoa. Sen ajan pitäisi osata pitää vielä nimi omana tietonamme. Vieraita paikalle mahtuu 40 ja minusta tuntuisi kivalta järjestää sellainet happeningit mielummin kuin ruokajuhlat. Eli paljon esityksiä tai vastaavia ja vähän ruokaa.. Mutta en tiedä miten ystäväpiirin esiintyjät tähän suhtautuisivat. Saataisiinko tarpeeksi näyttelijöitä mukaan.. en tiedä, mutta kai se kannattaa yrittää.

nemma&poika 4vkk+2pv

Vierailija
39/48 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on sentään jo vähän verenpaine alhaisempi anoppi-rintamalla. Asiaan on toivottavasti tulossa hieman parannusta. Mies meinaa ottaa härkää sarvista ja soittaa tänään äidilleen... Saas nyt sit kattoo, että meneekö kaikki hyvin vai syttyykö sota. Päätimme, että nyt jo varovaisesti vähän vihjailemme, että tuollainen todella omatoiminen huseeraaminen ei oo tosi jees. Voihan se olla, ettei vihje mene perille, mutta yritetään ensin näin.

Galluppiin: Kaste tulee (kävin jopa kirkossa jumalanpalveluksissa kyyläämässä pappeja, kun olemme melko vasta muuttaneet asuinpaikkakunnallemme ja halusin varmistaa, että saamme hyvän papin ;D), vieraita tulee vähän vajaa 20 ja homma pidetään meidän kotona.

Meillä oli tosiaan molempien vanhat kastepuvut tallessa, mutta minun vanhaa käytämme. Mitään erityisiä rituaaleja tai perinteitä ei meillä kasteeseen liity.

Kummeja tulee kaikkiaan 4 kpl: tyttökummi, poikakummi ja pariskuntakummi. Kaikki ovat tällä kertaa sukulaisia: mieheni sisko, anopin serkku aviomiehineen ja minun serkku.

Tarjottavana meillä tulee olemaan voileipäkakku ja pasteijoita tai karjalanpiirakoita sekä täytekakku, keksejä ja kuivakakku.

Mies laittaa puvun ja minä laitan hameen ja jakun. Vauvan vaatetuksesta ei olla vielä keskusteltu.

Tämä aamu on ollut vähän rauhallisempi kuin eilinen. Onneksi! Nyt tyttö nukkuu omassa sängyssä kaikessa rauhassa, joten pitänee lähteä itse syömään, kun kerran tilaisuus ilmeisesti olisi... Hitsi, kun vaan tulee täällä koneella roikuttua kaikki vapaa-aika ja ei saa mitään aikaiseksi ja tosiaan jopa nuo omat syömiset tahtoo jäädä välistä, kun ei tajua ajoissa mennä syömään. No, ehkä sitä koittaa estää itseään mökkihöpertymästä roikkumalla täällä vertaistuen seurassa. :)

Kirppu ja tyttö 6 vkoa

Vierailija
40/48 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äkkimakeaa haluaa, niin tämä seuraava on siihen tarkoitukseen hyvä kakku. Ehkä kuitenkin hieman haasteellinen -suosittelen tekemään ensin kokeiluversion.

KOLASUKLAAKAKKU

Kakku:

125 g voita tai margariinia

150 g tummaa suklaata

3 kananmunaa

2 dl sokeria

2,5 dl vehnäjauhoja

2 tl vaniljasokeria

Kolakastike:

1,5 dl ruokakermaa (tai 1 dl kuohukermaa ja 0,5 dl maitoa)

0,5 dl sokeria

0,5 dl siirappia

Sulata voi miedolla lämmöllä, ota kattila liedeltä ja lisää joukkoon pieniksi paloiksi taiteltu suklaa. Sekoita silloin tällöin niin, että suklaa sulaa tasaisesti. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi ja sekoita mukaan jäähtynyt suklaaseos sekä varoen vehnäjauhot, joihin on sekoitettu vaniljasokeri. Kaada puolet taikinasta voideltuun irtopohjavuokaan ja kypsennä 175-asteisessa uunissa 5-10 min.

Keitä kolakastike kakun kypsyessä. Sekoita kerma, sokeri ja siirappi paksupohjaisessa kattilassa ja keitä, kunnes seos sakenee eli noin 15 min. Kastikkeesta ei saa tulla liian sakeaa; sopivaa se on silloin, kun vedät puulastalla pohjaa pitkin ja kastikkeeseen muodostuu ¿käytävä¿. Levitä kuuma kastike vuoassa olevan kakun päälle ja nosta kakku kylmään (esim. pakkaseen) niin, että kolakastike jähmettyy hieman. Kaada sen jälkeen loput taikinasta kakun ja kastikkeen päälle. Kypsennä 175-asteessa vielä toiset 5-10 min.

Parhaimmillaan kakku on seuraavana päivänä, jos malttaa odottaa :P.

Tämä ao. kakku on yksi mun suosikeista, vaikken muuten ole niin ihastunut minttusuklaaseen. Tämäkin on parhaimmillaan seuraavana päivänä.

MINTTUSUKLAAKAKKU

Kakku:

100 g voita tai margariinia

100 g minttusuklaanappeja tai -levyjä (After Eight on hyvä)

2 kananmunaa

2 dl sokeria

2 1/2 dl vehnäjauhoja

2 1/2 rkl kaakaojauhetta

1 1/2 tl leivinjauhetta

Kuorrute:

150 - 200 g minttusuklaanappeja tai -levyjä

Voitele (ja korppujauhota tarvittaessa) irtopohjainen kakkuvuoka. Sulata voi pienessä kattilassa miedolla lämmöllä, ota kattila liedeltä ja lisää sekaan taikinan minttusuklaanapit tai -levyt. Anna suklaan sulaa, sekoita välillä hyvin kunnes seos on tasaista. Vaahdota munat ja sokeri, lisää joukkoon suklaaseos ja sekoita hyvin. Sekoita eri kulhossa keskenään vehnäjauhot sekä kaakao- ja leivinjauhe ja lisää seos varovasti suklaataikinaan. Kaada vuokaan ja kypsennä 175 asteessa noin 18 minuuttia.

Kuorrutteen voi kokeilla tehdä seuraavasti: ota kakku uunista ja peitä pinta kuumana kuorrutteen minttusuklaanapeilla (levyillä tämä ei oikein onnistu). Laita takaisin uuniin viideksi minuutiksi niin, että suklaa sulaa ja peittää kakun pinnan. TAI mikäli haluat pelata varman päälle tai käytät levyjä, sulata riittävä määrä suklaata kattilassa ja levitä kakun pinnalle. Anna jäähtyä ja säilytä viileässä, ei kuitenkaan jääkaapissa.

Kakun pinnan olen koristellut hopeapalloilla, muutakin voi toki käyttää.

Tämmöisiä. Jos kumpikaan ohjeista ei iskenyt, muitakin reseptejä (esim. mieheni suosikki " suklaakakku-jonka-tekemisessä-ei-voi-epäonnistua" ) löytyy.

KL